Hallo,
Ik lees allerlei berichten over wat incassobureau's nu wel of niet mogen.
Ik heb een vordering van een incassobureau en die brengen mij het volgende in rekening
oorspronkelijke vordering 80,-
herrinneringskosten 27,-
rente 16,-
incassokosten 65,-
+ BTW
mogen de herrinneringskosten ook in rekening worden gebracht?
bedankt alvast
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat mag een incassobureau nu eigenlijk
Re: Wat mag een incassobureau nu eigenlijk
Volgens Rapport Voorwerk ii zou er incl BTW max.€ 44,03 incassokosten (zonder BTW € 37,00) in rekening gebracht mogen worden. € 65,00 lijkt me dus te hoog.
-edit: Inderdaad worden kosten van de opdrachtgever geacht inbegrepen te zijn in de buitengerechtelijke kosten. Excuses.
-edit: Inderdaad worden kosten van de opdrachtgever geacht inbegrepen te zijn in de buitengerechtelijke kosten. Excuses.
Laatst gewijzigd door Pavlova op 12 okt 2009 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Royalflush
Herinneringskosten staan ook wel bekend als flauwekulkosten. Nooit betalen. Voor deze vordering mag het betreffende incassobureau jou maximaal €37,- rekenen en geen cent meer. Deze kosten behoren alle gemaakte kosten te omvatten, zoals dossierkosten, registratiekosten, administratiekosten, sommatiekosten, herinneringskosten etc. etc. Alleen de rente mogen ze apart doorberekenen naast hun incassokosten.
De maximale €37,- incassokosten omvatten tevens de incassokosten die de opdrachtgever van het incassobureau heeft gemaakt. Je hoeft dus nooit én incassokosten aan het incassobureau te betalen én aan de originele schuldeiser. Btw over de incassokosten hoef je alleen te betalen wanneer deze schuldeiser particulier is en de BTW dus niet kan terugvorderen bij de Belastingdienst.
Verwijs het incassobureau maar naar Voorwerk II en dat zij in dit geval dus veel te hoge incassokosten rekenen. Dat weet het incassobureau zelf trouwens ook dondersgoed.
De maximale €37,- incassokosten omvatten tevens de incassokosten die de opdrachtgever van het incassobureau heeft gemaakt. Je hoeft dus nooit én incassokosten aan het incassobureau te betalen én aan de originele schuldeiser. Btw over de incassokosten hoef je alleen te betalen wanneer deze schuldeiser particulier is en de BTW dus niet kan terugvorderen bij de Belastingdienst.
Verwijs het incassobureau maar naar Voorwerk II en dat zij in dit geval dus veel te hoge incassokosten rekenen. Dat weet het incassobureau zelf trouwens ook dondersgoed.
Ik heb mijn antwoord inmiddels aangepast. Wel nog een kanttekening: Rapport Voorwerk ii is niet altijd leidend als het gaat om het toewijzen van de geeiste buitengerechtelijke kosten in een procedure. Indien de eiser kan aantonen dat de geeiste kosten daadwerkelijk gemaakt zijn en 'redelijk' zijn kan een rechter wel degelijke hogere incassokosten toewijzen. Dit zal natuurlijk niet opgaan indien er slechts een paar briefjes en telefoontjes gedaan zijn...