LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurverlaging Vesteda

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
boukenatie

huurverlaging Vesteda

Ongelezen bericht door boukenatie »

Wij zijn, sinds ruim een jaar, huurder van een woning van Vesteda in Schagen. Ten tijde van het aangaan van de huurovereenkomst bedroeg de huur E 825,- per maand. Sinds kort heeft Vesteda de huur verlaagd met ongeveer E 100,- per maand. Contact gezocht met de woonconsulente van Vesteda en om uitleg gevraagd. Volgens haar was de huurverlaging een gevolg van de economische recessie en waren de huren niet meer marktconform. De huurverlaging blijkt echter niet voor ons te gelden maar slechts voor diegene die nu een huurovereenkomst aangaat. Ik heb, op advies van de woonconsulente) de directie van Vesteda aangeschreven. Ook zij stellen zich op het standpunt dat de lagere huur slechts geldt bij het afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst. Het feit dat iedereen, dus ook wij, een stap terug moet doen vanwege de economische recessie, vinden zij blijkbaar geen reden om onze huidige huurprijs aan te passen naar de, meer marktconforme, prijs die zij nu hanteren. Staan ze hiermee in hun recht? Ongetwijfeld. Is het slim om zo met je vaste huurders om te gaan? Ik denk het niet. Vesteda heeft te kampen met leegstand, mijns inziens, ook een reden om de huur te verlagen. Ze zouden er goed aan doen om hun huidige huurders tevreden te houden, zodat er vaker sprake zou kunnen zijn van langetermijn overeenkomsten. Hetgeen Vesteda, maar ook de buurt zeker tengoede zou komen.

Is er iemand, die een dergelijke ervaring heeft met een verhuurder, die weet welke stappen ik nog ondernemen kan??

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Patrijzenhof

Re: huurverlaging Vesteda

Ongelezen bericht door Patrijzenhof »

Hallo boukenatie,
Laat ik me voorzichtig uitdrukken door te zeggen dat Vesteda het niet zo nauw neemt met normale menselijke normen en waarden.
Allereerst is de betreffende medewerkster die de Patrijzenhof beheert een partij onbenul van de ergste soort die geen idee heeft hoe je zaken rond huurcontracten, opleveringen van woningen etc afwikkelt.
Zelf ben ik al verschillende keren geterroriseerd door deze mevrouw en andere Vesteda medewerkers over allerlei onderwerpen.
De laatste keer zelfs zeer indringend met een niet conform mijn huurcontract
geiste huurverhoging welke zij na drie maanden heen en weer mailen uiteindelijk ingetrokken hebben maar met de opmerking dat zij jaarlijks gaan bekijken hoe
zij mij toch een extra huurverhoging door de strot kunnen duwen.
Op kantoor zit een juridisch medewerker die de ene keer dit zegt de andere keer weer wat anders.
Wat jullie geval betreft is het raadzaam te bekijken of er in de algemene voorwaarden een clausule staat welke beschrijft dat men een keer in de vijf jaar de huur kan aanpassen buiten de huurverhogingen om , om tegemoet te komen aan het marktbeginsel.
Indien deze aanwezig is geld hij zowel voor verhuurder als voor verhuurder en kunnen jullie een voortsel doen om de huur marktconform aan te passen .
een verklaring van een van de huurders die na jullie een contract hebben afgesloten en minder betalen kan natuurlijk extra kracht bijzetten.
In dien jullie een lange adem hebben krijgen jullie uiteindelijk wel je zin.
Succes ermee.

epdejong03

Re: huurverlaging Vesteda

Ongelezen bericht door epdejong03 »

boukenatie schreef:Wij zijn, sinds ruim een jaar, huurder van een woning van Vesteda in Schagen. Ten tijde van het aangaan van de huurovereenkomst bedroeg de huur E 825,- per maand. Sinds kort heeft Vesteda de huur verlaagd met ongeveer E 100,- per maand. Contact gezocht met de woonconsulente van Vesteda en om uitleg gevraagd. Volgens haar was de huurverlaging een gevolg van de economische recessie en waren de huren niet meer marktconform. De huurverlaging blijkt echter niet voor ons te gelden maar slechts voor diegene die nu een huurovereenkomst aangaat. Ik heb, op advies van de woonconsulente) de directie van Vesteda aangeschreven. Ook zij stellen zich op het standpunt dat de lagere huur slechts geldt bij het afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst. Het feit dat iedereen, dus ook wij, een stap terug moet doen vanwege de economische recessie, vinden zij blijkbaar geen reden om onze huidige huurprijs aan te passen naar de, meer marktconforme, prijs die zij nu hanteren. Staan ze hiermee in hun recht? Ongetwijfeld. Is het slim om zo met je vaste huurders om te gaan? Ik denk het niet. Vesteda heeft te kampen met leegstand, mijns inziens, ook een reden om de huur te verlagen. Ze zouden er goed aan doen om hun huidige huurders tevreden te houden, zodat er vaker sprake zou kunnen zijn van langetermijn overeenkomsten. Hetgeen Vesteda, maar ook de buurt zeker tengoede zou komen.

Is er iemand, die een dergelijke ervaring heeft met een verhuurder, die weet welke stappen ik nog ondernemen kan??

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Ik ben zelf bij een sociale woningbouw werkzaam en kan je vertellen dat het bovenstaande beleid normaal is.

Het komt zeer vaak voor dat er in één straat of in één flat waar allemaal dezelfde woningen bevinden de huurprijs van elkaar verschilt. Een huurder die er al tig jaren woont betaald meestal een stuk minder dan iemand die er pas komt wonen. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat er gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde normhuur.

Via VROM is er vastgesteld hoeveel huur je mag vragen op basis van een aantal punten dat de woning telt. De woningbouw waar ik werk, heeft als regel dat we 72% van de maximale huurprijs vragen. Dit cijfer wordt regelmatig opnieuw berekend en het kan dan ook voorkomen dat dit naar beneden wordt bijgesteld. Dit heeft te maken met de woz waarde van de woningen, de ligging, welke doelgroep je aan wilt trekken en etc.

Zodra de woningbouw de normhuur naar beneden bijstelt, heb je als nieuwkomer geluk, je betaald dan minder huur. Als zittende huurder heb je helaas pech, volgens de puntentelling vraagt de huurder niet te veel huur en andere rechtsgronden heb je niet om de huur te laten verlagen.

Het klinkt zuur maar er zijn al diverse uitspraken gedaan door de huurcommissie en het kantongerecht, die stellen dat de verhuurder vrij is binnen een bepaalde kader om zelf zijn huurprijs te bepalen.

Gesloten