LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag dit zomaar iedere keer?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Joootje85
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2009 11:53

mag dit zomaar iedere keer?

Ongelezen bericht door Joootje85 »

Hallo,

Ik ben iemand die woont via een anti kraak organisatie.
Nu merk ik dat ze bij veel brieven een administratie bedrag vragen van 17.50 euro.
Nu kun je snappen dat het voor een student best veel geld is.
Mag dat zomaar?
Mogen ze dit iedere keer vragen?

Dit keer ging het met een incasso dat ik via een andere rekeningnummer had betaald, waardoor de automatische incasso niet ging.

Groetjes

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: mag dit zomaar iedere keer?

Ongelezen bericht door Pavlova »

Als er in de algemene voorwaarden die hoort bij de overeenkomst staat dat er bij niet tijdige betaling dat bedrag als boete in rekening gebracht mag worden dan mag dat volgens mij. (Zodra de vordering naar een incassobureau zou gaan dan worden die kosten geacht te zijn opgenomen in de buitengerechtelijke kosten)

Maar je schrijft dat de automatische incasso niet lukte omdat je al vanaf een andere rekening had betaald? Als dat betekent dat je betaling wel tijdig was dan mag dat niet lijkt me.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: mag dit zomaar iedere keer?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of dit zal afhangen van de omstandigheden.

Administratie kosten vallen mede onder buitenrechtelijke kosten.

Joootje85
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2009 11:53

Re: mag dit zomaar iedere keer?

Ongelezen bericht door Joootje85 »

op de dag dat het bedrag normaal afgeschreven zou worden heb ik het via een andere rekeningnummer overgemaakt en ze hiervan op de hoogte gesteld. (al voor die tijd).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: mag dit zomaar iedere keer?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In dat geval mogen ze helemaal geen kosten tellen. HOE zij het geld binnen krijgen, doet volstrekt niet ter zake. Als ze het voor een bepaalde vervaldatum binnen hebben, zou het geen verschil mogen maken.

Ze mogen pas kosten in rekening brengen, wanneer ze die zelf al gemaakt hebben, en in dit geval is dat niet aan dew orde, omdat je zelf al aktie had ondernomen.

Gesloten