LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, we worden overspoeld met colporteurs

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door pennypenny »

Laatst Oxxio aan de deur gehad nu weer Eneco en dit alles na de schoorsteenvegers - de schoonmakers van goten etc. wat kun je hiertegen doen? :evil: :evil: :mrgreen:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Shine »

Wees inventief, plak een briefje (volgens mij is zelfs al een colportagesticker met streep te verkrijgen) op uw voordeur.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of meld je af op www.colporteer-me-niet.nl

Nu ze je niet meer mogen bellen komen ze gezellig bij je aan de deur.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Ron58 »

Wees inventief, plak een briefje (volgens mij is zelfs al een colportagesticker met streep te verkrijgen) op uw voordeur.
Bij Tros Radar was ook een "sticker" te downloaden, ik heb hem uitgeprint en de tekst "ook geen Jehova's of enquêtes" aan toegevoegd, hij hangt bij mij al een poosje achter het raam naast de bel. Werkt perfekt!

Nu er zoveel belangstelling is voor het belmeniet register zal de colportage alleen nog maar fanatieker worden, ik denk er zelfs over een bordje te laten maken voor op het tuinhekje zodat ze zelfs het voortuintje niet meer in hoeven te komen.

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door pennypenny »

Heb gekeken op colporteer-me-niet.nl, maar die website bestaat niet

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ik heb ook klanten die in 1 keer de deur dicht gooien. Ze moeten dat maar zelf weten, ik vind het asociale mensen
Nee. dat zijn mensen die door asociale colporteurs zo zijn geworden. :lol:

Enecodaan, waarschijnlijk ben je een van de weinige nette colporteurs, maar zoals je zelf in je verhaal al een keer zegt, "de NEM loopt ook in deze wijk".
Als er wekelijks enkele colporteurs aan je deur staan wordt je het snal zat, hoeveel keer kun je overstappen???? Als het aan hen ligt wekelijks.
En dat gaat niet alleen om energie, maar ook om telecom, internet, leesmappen, glazenwassers, bakkenwassers, Jehova's, goede doelen, etc etc etc.
Vervolgens wordt je ook nog eens vrijwel dagelijks gebeld door een van de vele callcentre's, platgebombardeerd door infantiele reclamespotjes, rij je je woonplaats binnen en zie daar Frans Bauer nog een keer op metersgrote fel verlichte bewegende reclameschermen (dankuwel, gemeentebestuur), loop je door je winkelcentrum en wordt daar ook weer aangeklampt door colporteurs en enquêteurs.

Men wordt het gewoon beu hoe de commercie door de str.. geduwd wordt, het wordt te veel, véél te veel, en als je dan ook nog eens leest en zelf meemaakt hoe men voorgelogen wordt, of hoe de klant vaak geminacht wordt als men eenmaal klant is, of hoe men belazerd blijkt te zijn als men bezweken is voor een van de vele spotjes van meneer Scheringa, dan vertrouw je niemand meer.
Er komt een punt dat je dan ook een (zeldzame) goedwillende colporteur de deur in het gezicht gooit, en als je dat een paar keer gedaan hebt lucht dat ook niet meer op en plak je een sticker bij je bel, en schrijf je je in bij infolfilter/belmeniet.

Ik vond het, los van de betrouwbaarheid van de "adviezen", altijd al een inbreuk op je privacy als men je ongevraagd opbelt of aan je voordeur staat te bellen, dus ik ben allang ingeschreven bij infofilter en heb al lang een sticker bij de voordeur.

Persoonlijk heb ik een anti ontwikkeld tegen de commercie en iedereen die daarin werkt en daarin moeten de goeden helaas onder de kwaden lijden. :(

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Ron58 »

Je krijgt zelfs een cashback aktie of een kado van Philips gratis nu.
En? Maakt dat je een fatsoenlijk bedrijf? Een lokkertje?
Van mij mogen ze alle cashback acties en cadeaus houden, liever een bedrijf waar je jaar in jaar uit netjes behandeld wordt en altijd een fatsoenlijke prijs betaalt, zonder dat je het gevoel hebt dat je bijdraagt aan enorme bonussen en sponsoring van voetbalclubs en formule- 1 teams.
Energie kun je tegenwoordig wel als een van de eerste levensbehoeftes beschouwen en daar mag je niet, zoals nu wel gebeurt, een melkkoe van maken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Persoonlijk heb ik een hele andere ervaring gehad met een Eneco-colporteur. De colporteur die bij me aanbelde zij dat hij "voor een enquête" kwam. Na wat kritisch doorvragen bleek dat hij tóch colporteerde. Ik heb hem toen om legitimatie gevraagd. Die had ie niet. Ik heb toen maar de politie gebeld. Meneer is toen door de politie meegenomen.

De reden:
Meneer vertelde niet open en eerlijk dat hij aanbelde met de intentie om mij iets te verkopen. En hij kon zich niet legitimeren. Daardoor overtrad hij op twee punten de Colportagewet.

Maar goed, zo gaat het meestal. Lees de talloze ervaringen op dit forum er maar op na.

En verder: een "gratis" Philips product bij een energiecontract: wat een leuke sigaar uit eigen doos.

Je kan je beter oriënteren op sites als http://www.energieleveranciers.nl om een nieuwe leverancier te kiezen dan met een colporteur in zee gaan.

nielsbos
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2009 12:26

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door nielsbos »

Vandaag 19 oktober ook 2 colporteurs aan de deur gehad. Toen ik zei dat ik geen interesse had krreg ik van 1 van de twee de opmerking "Je weet nog niet eens wat ik ga vertellen.` Meneer werd toen een beetje onbeschoft. Overigens was zijn collega wel netjes. Meneer de aso wilde zich ook niet legitimeren en toen heb ik maar de politie gebeld. Als ik had geweten dat legitimatie verplicht was had ik hem aan laten houden. Ik heb wel een klacht bij Eneco ingediend.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uit de Gedragscode Energiened die is ondertekend door vrijwel alle energieleveranciers (o.a. Eneco en Oxxio):

2. Colportage
Indien de leverancier voor het werven van klanten gebruik maakt van
colportage, zijn, naast (andere) regels uit de Colportagewet, de volgende
regels van toepassing.

2.1 De colporteur is verplicht zich door middel van een geldige legitimatie
te identificeren met naam, pasfoto en leverancier namens wie
gecolporteerd wordt. Verder moet via een aan zijn kleding
aangebracht kenmerk duidelijk te zien zijn voor wie hij colporteert.

2.2 De colporteur respecteert de wens van de consument wanneer die
op enigerlei wijze aangeeft geen verkopers aan de deur te willen
ontvangen en/of aangeeft dat contact ongelegen komt.

2.3 Verkoopgesprekken mogen uitsluitend worden aangegaan van
09.00 uur tot 21.00 uur op werkdagen en van 10.00 uur tot
16.00 uur op zaterdagen. Buiten deze tijden is een verkoopgesprek
alleen toegestaan bij uitdrukkelijke afspraak op initiatief van de
consument.

2.4 De colporteur zal het gesprek beëindigen en de woning verlaten
zodra een consument dit aangeeft.

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door pennypenny »

Inmiddels ook een sticker op de deur geplakt. Afwachten of het helpt.

Weet iemand ook of het is toegestaan contracten af te sluiten bij bejaarden?
Las laatst tenminste dat Nuon hun colporteurs had verboden contracten af te sluiten bij mensen die ouder zijn dan 70 jaar. Maar of dat klopt en of andere maatschappijen dat ook doen? Want ik vind dat werkelijk asociaal van die colporteurs die dat doen.

Enecodaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2009 22:46

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Enecodaan »

Meeste colporteurs sluiten niet bij bejaarden af. Ik meen dat wettelijk 80 jaar de leeftijd is.

stofzuigertje

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De wel klant geworden sukkels zijn verantwoordelijk dat U lastig word gevallen..

Dus als niemand meer aan de deur zou kopen, ook als je juist graag zou willen helpt U de buren...

Dus weiger iedereen en alles wat onbekend is.
Een collecte van een Nooit van gehoord.. zal ik ook niets geven!
Hetzelfde via telefoon, want na krijgen nieuw nummer had ik dit nog niet aangemeld bij Bel me niet...

Dus weiger altijd alles en ook Uw buren zullen U dankbaar zijn!

Enecodaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2009 22:46

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Enecodaan »

stofzuigertje schreef:De wel klant geworden sukkels zijn verantwoordelijk dat U lastig word gevallen..

Dus als niemand meer aan de deur zou kopen, ook als je juist graag zou willen helpt U de buren...

Dus weiger iedereen en alles wat onbekend is.
Een collecte van een Nooit van gehoord.. zal ik ook niets geven!
Hetzelfde via telefoon, want na krijgen nieuw nummer had ik dit nog niet aangemeld bij Bel me niet...

Dus weiger altijd alles en ook Uw buren zullen U dankbaar zijn!


Als je nou eens minder asociaal gaat doen en af en toe gewoon een praatje maakt met een verkoper is het leven voor jou denk ik ook leuker dan al die moeite en energie die je verspild om door niemand(!) lastig te worden gevallen.
Als je dan echt als een kluizenaar wilt leven, plak dan zo'n sticker op, zeg je internet abbo af, trek stekker van de telefoon eruit en je kunt lekker rustig.. ( niets ) doen/ thuis zitten.

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door pennypenny »

Goed idee!!!!!!! Behalve dan dat praatje met een verkoper!!!!!!![ :mrgreen:

Jantsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2009 09:12

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Jantsje »

Ik hád een sticker op de deur met géén colportage, en nog kwamen ze aan de deur. Volgens die meneer van Oxxio was hij niet aan t colporteren!

Nu een briefje ónder de sticker geplakt met een definitie van het colporteren. En net een sticker besteld.
Hopelijk ben ik er nu van verlost, want ook in mijn straat gaat het maar door. Kan de gemeente hier ook wat aan doen?
Je durft bijna niet meer open te doen!

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het is Treurig gesteld met de mensheid,het sociaal eenzaamheidsgevoel groeit maar door, wat is er mis met de colporteurs voor goede doelen?.

Jullie kunnen ook het bordje van : De hond waakt wijzigen in : Wij bijten en smijten de deur dicht :mrgreen: :lol:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Ron58 »

wat is er mis met de colporteurs voor goede doelen?.
Sinds wanneer is Oxxio een goed doel? (behalve dan voor de directie van Oxxio)

Enecodaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2009 22:46

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door Enecodaan »

Ik heb een tal jaar in de VS gewoond en vraag me wel af.. als jullie daar zouden wonen hoe je het zal vergaan. Volgens mij komt de hekel niet perse tegen colporteurs, maar zijn de meeste van jullie gewoon tegen commercie in totaal en zie je het liefst een SP staat waarin alles door meneer overheid geregeld word.

Ik snap werkelijk waar niet waarom er iets mis is met het attent maken van mensen over het feit dat ze nu zeg 150 euro teveel betalen voor hun energie. ( vergelijking nuon-eneco ) ongelofelijk!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Help, we worden overspoeld met colporteurs

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat als je als consument gewoon goed zit bij een leverancier?
Ik heb ze hier ook vaak voor de deur staan, gaan ze een hele leuke babbel afsteken, komt nooit gelegen! De Nuon, Essent, Eneco en de rest, allemaal lopen ze te leuren langs de deuren, neem hier gas af, ik ben de goedkoopste, de ander is duurder, wist u dat?
Bij wie neemt u nu uw gas af, zeker Essent, wist u dat wij veel goedkoper zijn? Ze nemen vanzelf al aan dat als je in Limburg woont Essent hebt, nou woon ik hier wel en ben geen Limburger, maar ik heb wel gemerkt dat ze niet dom zijn.

Ik zit daar niet op te wachten, als ik wil veranderen van leverancier, zoek ik het zelf uit en wil niet dat iemand me dat een de deur gaat lopen verkopen, simpel zat.

Ook geef ik niet aan de zogenaamde goede doelen, als ik iets wil geven, doe ik het in het dagelijkse leven, aan zwervers bv, niet aan een goed doel, die eerst het bestuur betaald en dan de rest gaat beleggen en kwijt raakt!
Noem mij maar een onmens, voor de jehova getuigen, als ze god willen brengen, nou zet hem maar in de gang neer!

Enecodaan, je hebt een aantal jaren in de vs gewoond, beviel het je zo goed dat je nu hier in Nl, ons de les gaan lezen omdat niet iedereen massaal ja zegt tegen Eneco? Wat is er trouwens mis volgens jou, met de SP?

Gesloten