LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Notariskosten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
walker69
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2009 18:05

Notariskosten

Ongelezen bericht door walker69 »

Geachte lezers,

Begin dit jaar ben ik voor mijzelf begonnen met een eenmanszaak en dacht dit snel te kunnen uitbreiden tot een BV.

Nu heb ik bij de notaris enige tijd geleden een acte aangevraagd voor een bv en deze gekregen.

Punt is nu dat de eenmanszaak niet loopt en ik voordat de BV echt kan worden opgericht ik 18000 euro dien te storten. Dat wist ik uiteraard.
Nu ik niet aan 18000 euro kan komen, sterker nog, net aan mijn hoofd boven water kan houden, wil de notaris voor zijn werkzaamheden voor een acte die niet doorgaat een bedrag van 1750 euro excl. b.t.w ontvangen ????

Kan dit....?????

Ik heb altijd begrepen als de acte niet kan doorgaan, ik uiteraard wel de kosten van bewijs goed gedrag e.d. dien te vergoeden.

Hoe zit dit in elkaar, is hier een maximum voor ?????

Bijvoorbaad dank voor commentaar.

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: Notariskosten

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Niet zo best! Ik heb wat gevonden op de site van het KNB:
Ik heb de notaris opdracht gegeven om een akte voor te bereiden, maar ik zie ervan af. Kost dat geld?

Bij het annuleren van een opdracht mag de notaris de reeds voor u verrichte werkzaamheden
doorberekenen. Voordat een akte wordt gepasseerd zijn veelal de meeste uren aan het dossier besteed. Voor het aanmaken van een dossier en het maken van zogenaamde ‘conceptakten’ zijn dan ook kosten verbonden.
Verder kan ik alleen maar informatie vinden dat wordt gekeken naar de draagkracht bij de familiepraktijk.

Hier is de site waar je de info kunt vinden en een klacht kunt indienen:
http://www.notaris.nl/page.asp?id=1226

succes!

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Notariskosten

Ongelezen bericht door marcel75 »

Voor het oprichten van een een B.V. is een minimum kapitaal van € 18.000,-- nodig. Dat had u kunnen weten. Dat had u dus eerst moeten regelen, voordat u tegen de notaris zei: maak de akte voor de oprichting van de b.v. en de inbrengakte van de onderneming in de B.V. maar op. Zijn dus eigenlijk 2 akten.

Als u te laat bedenkt dat u het minimumkapitaal niet bij elkaar kunt krijgen, dan is dat niet het probleem van de notaris (even heel hard gezet). De notaris heeft inderdaad het meeste werk al gedaan en waarschijnlijk ook al kosten bij de KvK moeten maken (handelsnaamonderzoek). Als je nu je opdracht intrekt, zul je inderdaad de nota moeten betalen.

Gesloten