LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defect macbook buiten garantie?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Na 2 jaar kan je er gewoonweg vanuit gaan dat het slijtage is.

Iedereen doet wel of een mac zo uitermate geweldig is maar je betaald gewoonweg het meeste voor de naam en het design.

Haal een mac maar eens uit elkaar dan zul je zien wat voor onderdelen er in zitten en dat is niet allemaal apple hoor.

Ik heb er hier 1 uit elkaar liggen zit een brander in van LG, kan je er wel mooi apple op zetten op de klep maar het blijft een LG

alfatrion
Berichten: 22054
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

bokito74 schreef:
alfa schreef:Als de verkoper stelt dat de koper het product gemiddeld honderd keer per dag heb gebruikt, dan is het om hem om te onderbouwen. Ik heb zo het vermoeden dat hij dat niet kan.
En nu ga je de fout in de verkoper hoeft dat niet aan te tonen.
Artikel 150 Rv schreef:De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Dit zegt van wel.
Sala Salsa schreef:Misschien een zeer stomme vraag, maar wie zegt dat als een dvd speler na 2 jaar kapot gaat dat dit dan onder de non-conformiteit valt? Of valt het toch onder normale slijtage?
Beide antwoorden zijn te kort door de bocht. Laten we aannemen dat een goede DVD speler drie tot vijf jaar kan meegaan. Dan kan dit non-conformiteit zijn.
Sala Salsa schreef:Moet ik bij de non-conformiteit uitgaan van wat ik er zelf van verwacht of van de koopovereenkomst uitgaan? Dergelijke zaken kwam ik eerder tegen. Vandaar deze vragen.
Ik kan het verhaal van monique op dit punt aanraden. Het meeste gewicht in de schaal wordt gelegd door de kwaliteit en prestaties die producten van hetzelfde soort en mededelingen van de verkoper. Het is niet zo dat er één bron is waar je verwachtingen uit mag putten.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Beide antwoorden zijn te kort door de bocht. Laten we aannemen dat een goede DVD speler drie tot vijf jaar kan meegaan. Dan kan dit non-conformiteit zijn.
We hebben het niet over de speler maar de brander.
Een speler leest alleen maar en kan langer meegaan, de laser brand en die kan dus gewoonweg slijten na 2 jaar.

Om je een vb te geven, Lite on brander in een systeem, klant brand per dag 40 dvd's en dat 7 dagen per week.

Brander houd het welgeteld 1 jaar vol.
Klant wil een duurdere Plextor hebben deze is na 1 jaar ook op.

Conclusie de kwaliteit van beide branders is goed maar het is gewoonweg veelvuldig gebruik.

Terwijl een ander met dezelfde brander een half jaar doet en weer een ander overleeft de brander zelfs de pc.
tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit
Na 2 jaar een brander defect is gewoonweg normaal te noemen dus daar heb je je bijzondere regel al.

alfatrion
Berichten: 22054
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Dat jij beweerd dat een goede brander gemiddeld twee jaar meegaat maakt dit nog geen feit.
2. Hoe lang een bepaald product meegaat is geen regel en staat dus los van de bewijslast verdeling. Met bijzondere regel wordt onder meer verwezen naar art. 7:18 lid 2 BW, wat de bewijslast voor non-conformiteit bij de verkoper legt indien het gebrek in de eerste zes maanden wordt. (Waar de koper normaal aannemelijk moet dat het product non-conform is, hoeft ie nu dan alleen te doen voor het feit dat het product defect was.)
3. Gezien het feit dat je blijk geeft dit artikel niet goed te kunnen of willen begrijpen, heb ik weinig vertrouwen je beoordeling van de vonnissen die zegt in je bezit te hebben. Een goede verklaring voor het feit dat je deze niet geeft is m.i. dat je bang bent dat er in je verhaal gaten worden geschoten.
4. Ik beantwoorde de vraag die ik geciteerd had, en als je goed lees kunt je zien dat de vragensteller het had over een lezer. Niet dat dit verder invloed heeft op mijn hypotische uitleg, maar dat terzijde.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

2. Hoe lang een bepaald product meegaat is geen regel en staat dus los van de bewijslast verdeling. Met bijzondere regel wordt onder meer verwezen naar art. 7:18 lid 2 BW, wat de bewijslast voor non-conformiteit bij de verkoper legt indien het gebrek in de eerste zes maanden wordt. (Waar de koper normaal aannemelijk moet dat het product non-conform is, hoeft ie nu dan alleen te doen voor het feit dat het product defect was.)
Jij hebt het hier mis bij.
Jij gaat uit van dat als een product kapot gaat in een periode waarin jij vind dat het product niet kapot behoort te gaan dat het dan gelijk om de non-conformiteit gaat. Maar wie zegt dan dat het defect onder non-conformiteit valt?
Ik heb die vraag al meerdere keren gevraagd en nog geen antwoord op gehad.

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Sala Salsa schreef:
2. Hoe lang een bepaald product meegaat is geen regel en staat dus los van de bewijslast verdeling. Met bijzondere regel wordt onder meer verwezen naar art. 7:18 lid 2 BW, wat de bewijslast voor non-conformiteit bij de verkoper legt indien het gebrek in de eerste zes maanden wordt. (Waar de koper normaal aannemelijk moet dat het product non-conform is, hoeft ie nu dan alleen te doen voor het feit dat het product defect was.)
Jij hebt het hier mis bij.
Jij gaat uit van dat als een product kapot gaat in een periode waarin jij vind dat het product niet kapot behoort te gaan dat het dan gelijk om de non-conformiteit gaat. Maar wie zegt dan dat het defect onder non-conformiteit valt?
Ik heb die vraag al meerdere keren gevraagd en nog geen antwoord op gehad.
De non-conformiteit is gegeven als het product stuk gaat binnen de normale levensduur en je kunt aantonen dat dit niet door jou komt. Dan beantwoord het product niet conform de overeenkomst. (dus je kreeg niet de kwaliteit die je dacht te krijgen)

Je kan binnen het eerste jaar van de 'winkel'garantie zonder probleem terug naar de winkel als er iets mis is met de laptop.
Als het stuk gaat buiten de garantie van de winkel kan je wellicht terugvallen op de 'fabrieksgarantie', oftewel de non-conformiteit (dus de garantie voor de levensduur van het product) echter de bewijslast wordt omgedraait: JIJ zal moeten aantonen dat het niet door jouw toedoen is gebeurt....(en niet Apple)

alfatrion
Berichten: 22054
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sala Salsa schreef:Jij gaat uit van dat als een product kapot gaat in een periode waarin jij vind dat het product niet kapot behoort te gaan dat het dan gelijk om de non-conformiteit gaat.
Nee, jij verdraaid mijn woorden. Jij vroeg me of als een speler na 2 jaar kapot gaat dit dan non-conformiteit op levert of onder normale slijtage valt. Daarop heb ik als antwoord gegeven dat dit dan non-conformiteit kan zijn. Het woordje kan staat daar niet omdat ik dit zo'n leuk woordje vind. Daarmee geef ik aan dat de mogelijkheid aanwezig is dat er dan sprake is van non-conformiteit. Het hangt af van de omstandigheden, en met dat antwoord zul je het toch echt moeten doen.

Je vraag werpt met je vraag een vals vals dilemma op. Je geeft twee mogelijke antwoorden, waar nog een derde is. Het gaat er om of je kunt bewijzen dat er sprake is van non-conformiteit. Het kan zomaar zo zijn dat een product wel non-conform is maar als je dat niet kunt bewijzen sta je nergens. Dat betekent niet dat het dan dus normale slijtage is.
Sala Salsa schreef:Ik heb die vraag al meerdere keren gevraagd en nog geen antwoord op gehad.
Je hebt wel een antwoord gehad, maar wat ik heb aangegeven bevalt je kennelijk niet. Je kunt niet van mij verwachten dat je op een abstracte vraag een concreet antwoord krijgt.

Bulldog72
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2009 15:08

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Bulldog72 »

[/quote]
Jij hebt het hier mis bij.
Jij gaat uit van dat als een product kapot gaat in een periode waarin jij vind dat het product niet kapot behoort te gaan dat het dan gelijk om de non-conformiteit gaat. Maar wie zegt dan dat het defect onder non-conformiteit valt?
Ik heb die vraag al meerdere keren gevraagd en nog geen antwoord op gehad.[/quote]

Dit is de centrale kwestie dat is de bron van zo veel ellende op dit forum, en de aarde van heleveel conflicten. Als een product defect raakt is het non-conform? De aantwoord is Ja en Nee, en hangt af van veel factoren.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Lekker belangrijk koop een nieuw brandertje kost 19 euro ppfff en die gaat hier overigens al dik 3 jaar mee dus is het gewoon rotzooi geweest wat in die mac zit maar daar is het Apple voor dat is troep. (kijk maar naar ontploffende iphones :twisted: )

Nou get a life en koop een echte PC gejank om een brandertje sjees

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

Het gaat niet om de brander die stuk is maar de dvd speler...
Dus veelvoudig branden nee... Ik geloof dat ik zelfs nog nooit een dvd heb gebrand met die macbook
maar goed daar gaat het niet om.
Eindstand is dat ik icentre eens even aan de tand ga voelen en een brief heb opgesteld waarin ik duidelijk maak dat dit een ondeugdelijk product is (advies van consuwijzer telefoongesprek).

Bedankt voor alle tips!

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

reaus schreef: Eindstand is dat ik icentre eens even aan de tand ga voelen en een brief heb opgesteld waarin ik duidelijk maak dat dit een ondeugdelijk product is (advies van consuwijzer telefoongesprek).
Als een product kapot gaat, gooi het dan maar hup, gelijk op een ondeugelijk product.

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

wel als ik dat advies krijg van consuwijzer
en ik zelf vind dat binnen 2 jaar stuk gaan toch echt te ver gaat....

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

reaus schreef:ik zelf vind dat binnen 2 jaar stuk gaan toch echt te ver gaat....
Iis jouw mening.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door WillemV »

Sala Salsa schreef:
reaus schreef:ik zelf vind dat binnen 2 jaar stuk gaan toch echt te ver gaat....
Iis jouw mening.
Ik kan dus concluderen dat Apple zelf, ook praktisch gezien, maar 1 jaar garantie geeft. :roll: Ongelofelijk slecht voor, in de perceptie van de consument, een A-merk. Dat heeft weinig met iemands mening te maken. Van zo'n 'gerenommeerd merk' mag je meer verwachten dan maar 2 jaar garantie. Ook op de DVD speler; dat is immers onderdeel van het totaalproduct.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

WillemV schreef:
Sala Salsa schreef:
reaus schreef:ik zelf vind dat binnen 2 jaar stuk gaan toch echt te ver gaat....
Iis jouw mening.
Ik kan dus concluderen dat Apple zelf, ook praktisch gezien, maar 1 jaar garantie geeft. :roll: Ongelofelijk slecht voor een A-merk. Dat heeft weinig met iemands mening te maken. Van zo'n 'gerenommeerd merk' mag je meer verwachten dan maar 2 jaar garantie. Ook op de DVD speler; dat is immers onderdeel van het totaalproduct.
Sommige hier hebben ooit eens gezegd: heb je één jaar garantie, dan heb je ook maar één jaar garantie.
Dat wilt dus zeggen dat je van Apple maar één jaar garantie hebt en niet zoals jij zegt twee jaar.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door WillemV »

Sala Salsa schreef: Dat wilt dus zeggen dat je van Apple maar één jaar garantie hebt en niet zoals jij zegt twee jaar.
Ik zeg helemaal niet dat Apple 2 jaar garantie geeft. Ik zeg dat het vreemd is dat een A-merk zoals Apple maar 1 jaar garantie geeft. Dat staat los van de wettelijke garantie welke TS heeft... Snap je?

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Garantie is sowiso altijd maar 1 jaar , 2 jaar is vaak alleen maar coulance van de fabrikant.

En een PC/laptop of dat Macshit is al oud als je de winkel er mee uit loopt dus tja dat weet je.

Koop je een dvd brandertje of spelertje en zet je drzelf in garantie is immers toch voorbij ...

Gesloten