Vanaf april is er o.a. op diverse forums discussie geweest over het al dan niet mogen opzeggen van het hele abonnement (telefonie en internet) omdat Telfort per 1 mei 2009 een starttarief voor telefonie in ging voeren.
Ik heb daar de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten voor ingeschakeld.
Hieronder een chronologische samenvatting.
Ik benadruk dat dit slechts mijn situatie betreft met een oud-Tiscali abonnement dat nu nog door een kleinere groep klanten wordt gebruikt en dat dit voor anderen, met een ander abonnement anders had kunnen uitpakken.
1. Telfort kondigt aan de prijzen van telefonie per 1 mei en Internet per 1 juni te verhogen en stelt dat telefonie per 1 mei en Internet pas per 1 juni opgezegd kan worden.
2. Ik zeg zowel telefonie als Internet per 1 mei op volgens art. 9.3 van de toen geldende algemene voorwaarden. Men kan de Overeenkomst (telefonisch) opzeggen bij prijswijziging. Die Overeenkomst omvat meerdere Diensten, ADSL en Telefonie. Er stond geen beperking in de AV omtrent enige specifieke dienst en er stond niets over opzegbaarheid per dienst door de klant.
3. Telfort bevestigt de opzegging van telefonie per 1 mei, maar stelt dat Internet pas per 1 juni opgezegd kan worden.
4. Telfort weigert daarna, ondanks hun eerdere bevestiging, om telefonie per 1 mei te beëindigen, wat mij € 40,00 meer kost: Een maand Internet met telefonie en een maand doorbelasting netwerkkosten. Inclusief kosten voor een aangetekende brief kost me dat bijna € 50,-.
5. Ik schakel de Geschillencommissie in en betaal € 50,- klachtengeld.
6. Er komt een schikkingsvoorstel van Telfort. Ze willen “uit coulance” € 100,- betalen (€ 50 voor onterecht geïncasseerde abonnementskosten en aangetekende brief en daarbij de € 50 klachtengeld van de geschillencommissie) maar geven niet toe dat ik telefonie en internet beide per 1 mei had mogen opzeggen. Bovendien willen ze geheimhouding afdwingen.
7. Ik ga niet akkoord met het voorstel. Op een brief en mail hierover komt geen antwoord.
8. Na melding op het GoT forum van het uitblijven van een reactie, komt er wel een nieuw voorstel. Na enig onderhandelen wordt de nieuwe schikking: Betaling van genoemde gelden, geen geheimhouding, Telfort geeft toe dat ik mijn hele abonnement per 1 mei had mogen beëindigen.
Conclusie:
Telfort geeft toe een groep klanten de mogelijkheid te hebben onthouden hun hele abonnement in één keer op te zeggen.
Overigens heeft Telfort het geld keurig binnen één week op mijn rekening gestort.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Starttarief Telfort: Opzeggen hele abonnement was mogelijk
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:05
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 apr 2009 10:05
Re: Starttarief Telfort: Opzeggen hele abonnement was mogelijk
Klantonvriendelijk Telfort is aangepakt door de OPTA. Dat er veel klachten zijn over Telfort is inmiddels wel bekend (zoek maar eens in Google op "Telfort klacht"). Maar de onwettige wijze waarop Telfort opzeggingen weigerde nadat mei jl. de tarieven werden verhoogd ging zelfs de OPTA te ver.
OPTA heeft Telfort op 22 oktober 2009 een last onder dwangsom opgelegd van 5.000 euro per dag met een maximum van 150.000 euro, omdat het bedrijf abonnees met een abonnement voor internet en vast bellen niet het opzegrecht heeft geboden voor de gehele overeenkomst. Op grond van de Telecommunicatiewet is een aanbieder verplicht om consumenten het recht te bieden binnen vier weken kosteloos de overeenkomst op te zeggen, indien deze aanbieder de voorwaarden in het nadeel van de consument wijzigt.
Telfort verhoogde de tarieven voor het vast bellen, en heeft haar abonnees alleen de mogelijkheid geboden om de vast bellen-dienst kosteloos te beëindigen. OPTA is van oordeel dat het hier gaat om één overeenkomst voor internet en vast bellen. Bij wijziging van de tarieven van één van beide diensten dient de abonnee dan ook de mogelijkheid te krijgen om de gehele overeenkomst kosteloos te beëindigen.
Na aandringen van OPTA heeft Telfort haar abonnees die gelijktijdig een internet en vast bellen-dienst zijn aangegaan inmiddels de mogelijkheid geboden om de gehele overeenkomst kosteloos te beëindigen. Daarmee heeft Telfort tijdig aan de last onder dwangsom voldaan.
Telfort heeft aangekondigd in bezwaar te zullen gaan tegen de last onder dwangsom.
Zie ook:
http://www.internetten.nl/nieuws/Telfor ... n-opzeggen
http://www.opta.nl/nl/actueel/recente-p ... e/?id=3053
http://nl.wikipedia.org/wiki/Last_onder ... derland.29
OPTA heeft Telfort op 22 oktober 2009 een last onder dwangsom opgelegd van 5.000 euro per dag met een maximum van 150.000 euro, omdat het bedrijf abonnees met een abonnement voor internet en vast bellen niet het opzegrecht heeft geboden voor de gehele overeenkomst. Op grond van de Telecommunicatiewet is een aanbieder verplicht om consumenten het recht te bieden binnen vier weken kosteloos de overeenkomst op te zeggen, indien deze aanbieder de voorwaarden in het nadeel van de consument wijzigt.
Telfort verhoogde de tarieven voor het vast bellen, en heeft haar abonnees alleen de mogelijkheid geboden om de vast bellen-dienst kosteloos te beëindigen. OPTA is van oordeel dat het hier gaat om één overeenkomst voor internet en vast bellen. Bij wijziging van de tarieven van één van beide diensten dient de abonnee dan ook de mogelijkheid te krijgen om de gehele overeenkomst kosteloos te beëindigen.
Na aandringen van OPTA heeft Telfort haar abonnees die gelijktijdig een internet en vast bellen-dienst zijn aangegaan inmiddels de mogelijkheid geboden om de gehele overeenkomst kosteloos te beëindigen. Daarmee heeft Telfort tijdig aan de last onder dwangsom voldaan.
Telfort heeft aangekondigd in bezwaar te zullen gaan tegen de last onder dwangsom.
Zie ook:
http://www.internetten.nl/nieuws/Telfor ... n-opzeggen
http://www.opta.nl/nl/actueel/recente-p ... e/?id=3053
http://nl.wikipedia.org/wiki/Last_onder ... derland.29