LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] naar de rechter voor alleen incassobedrag?
-
naar de rechter voor alleen incassobedrag?
Ik heb een geschil met een grote firma die boeken verkoopt via Internet. Ik had een aantal boeken besteld op verschillende data, met hetzelfde prijskaartje. Nog geen 10 euro. Vermoedelijk heb ik 1 factuur over het hoofd gezien. Ik heb tweemaal een aanmaning gehad, aldus leverancier, maar die heb ik nooit gehad, omdat hier een aantal weken de post slecht is bezorgd. Buren hebben ook geklaagd. Enfin, ik kreeg laatste aanmaning, was voor mij de eerste. Heb gemaild en gezegd het uit te zoeken. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de factuur wel betaald was, maar wist het niet zeker, ik vermoedde dat ik tweemaal onder 1 factuurnummer had betaald, en 1 maal niet. Per saldo wel betaald, maar op het verkeerde factuurnummer.
Terwijl ik met bedrijf in correspondentie was, haakten zij ineens af en dreigden met een incassobureau. Ik had inmiddels schoon genoeg van de zaak en besloot de 10 euro te betalen om van het gezeik af te zijn en daar nooit meer te bestellen. Heb inmiddels ook een beter en goedkoper adres!
Maar goed.
Incassobureau belaagt mij nu met incassokosten (19 euro) maar ik heb de hoofdsom betaald (aan het bedrijf, niet incassoburo) voordat ik officieel bericht ontving van het incassobureau. Ik kan dat ook aantonen.
Ik heb hier gelezen dat je zelfs na een 1e brief van een incassoburo nog 10 dagen de tijd hebt om de hoofdsom te voldoen (voorkeur aan het bedrijf). Graag wil ik weten of dat klopt?
Verder wil ik weten wat het incassobureau mij kan maken nu alleen de incassokosten nog open staan. Gaan zij daarvoor naar de rechter? Het gaat dus om een bedrag van nog geen 20 euro.
Terwijl ik met bedrijf in correspondentie was, haakten zij ineens af en dreigden met een incassobureau. Ik had inmiddels schoon genoeg van de zaak en besloot de 10 euro te betalen om van het gezeik af te zijn en daar nooit meer te bestellen. Heb inmiddels ook een beter en goedkoper adres!
Maar goed.
Incassobureau belaagt mij nu met incassokosten (19 euro) maar ik heb de hoofdsom betaald (aan het bedrijf, niet incassoburo) voordat ik officieel bericht ontving van het incassobureau. Ik kan dat ook aantonen.
Ik heb hier gelezen dat je zelfs na een 1e brief van een incassoburo nog 10 dagen de tijd hebt om de hoofdsom te voldoen (voorkeur aan het bedrijf). Graag wil ik weten of dat klopt?
Verder wil ik weten wat het incassobureau mij kan maken nu alleen de incassokosten nog open staan. Gaan zij daarvoor naar de rechter? Het gaat dus om een bedrag van nog geen 20 euro.
-
Re: naar de rechter voor alleen incassobedrag?
1. Jij hebt de hoofdsom al voldaan. Er is geen vordering meer. Het incassobureau heeft geen poot om op te staan.
2. Geen enkel incassobureau gaat voor 19 euro incassokosten naar de rechter.
Laat je door het incassobureau niet intimideren. Stuur ze een briefje waarin je de vordering betwist, zegt al betaald te hebben en dit ook zwart op wit hebt staan. Vermeld tevens dat het incassobureau naar de rechter kan stappen wanneer zij het oneens is met jouw visie. Uiteraard zul jij alle hieruit voortvloeiende kosten verhalen op het incassobureau.
2. Geen enkel incassobureau gaat voor 19 euro incassokosten naar de rechter.
Laat je door het incassobureau niet intimideren. Stuur ze een briefje waarin je de vordering betwist, zegt al betaald te hebben en dit ook zwart op wit hebt staan. Vermeld tevens dat het incassobureau naar de rechter kan stappen wanneer zij het oneens is met jouw visie. Uiteraard zul jij alle hieruit voortvloeiende kosten verhalen op het incassobureau.
-
Royal Flush, dank je wel. Het incassobureau is echter erg hardnekkig en stuurt mij elke dag een mail (!!) dat ik moet betalen. Ik word een beetje moe van ze....
Hoe groot is de kans dat ze naar de rechter stappen voor 19 euro (incassokosten)?
Hoe groot is de kans dat ze naar de rechter stappen voor 19 euro (incassokosten)?
-
- Contacteer:
@ Belinda.
Als zij je ongevraagd mailen - kan je de mail aanmelden als spam.
Doe dat vaak genoeg - en het houd op.
www.spamcop.net - kan je alles regelen, kost niets.
Daarnaast kan dagelijks mailen als bedreigend worden ervaren - je kan dus aangeven dat men dient te stoppen, omdat anders aangifte volgt.
Als zij je ongevraagd mailen - kan je de mail aanmelden als spam.
Doe dat vaak genoeg - en het houd op.
www.spamcop.net - kan je alles regelen, kost niets.
Daarnaast kan dagelijks mailen als bedreigend worden ervaren - je kan dus aangeven dat men dient te stoppen, omdat anders aangifte volgt.
-
Guardian, geweldig, wat een mooie tip!
Dat is dus jouw verweer. Jij betwist dat de steling van de verkoper.Belinda1966 schreef:Ik heb tweemaal een aanmaning gehad, aldus leverancier, maar die heb ik nooit gehad, omdat hier een aantal weken de post slecht is bezorgd. Buren hebben ook geklaagd.
Wat stond er precies in de aanmaning?Belinda1966 schreef:Enfin, ik kreeg laatste aanmaning, was voor mij de eerste. Heb gemaild en gezegd het uit te zoeken. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de factuur wel betaald was, maar wist het niet zeker, ik vermoedde dat ik tweemaal onder 1 factuurnummer had betaald, en 1 maal niet. Per saldo wel betaald, maar op het verkeerde factuurnummer.
Terwijl ik met bedrijf in correspondentie was, haakten zij ineens af en dreigden met een incassobureau.
De verkoper stelt dat een bepaalde termijn redelijk is, als die kort is dan betwist jij dat. Hier het liefst gemotiveerd.
Je kan naar de rechter voor 1 cent.Belinda1966 schreef:Verder wil ik weten wat het incassobureau mij kan maken nu alleen de incassokosten nog open staan. Gaan zij daarvoor naar de rechter? Het gaat dus om een bedrag van nog geen 20 euro.
-
In de laatste aanmaning stond dat ik moest betalen omdat het anders naar een incassobureau ging. Ik verzocht het bedrijf echter om iets voor mij uit te zoeken, namelijk of ik het bedrag niet onder een foutief factuurnummer had verzonden. Ik kwam nl. dat tegen in mijn administratie. Ik kreeg een leeg antwoord en mailde opnieuw. Daar ging bijna een week overheen. Ik stuurde dus mijn vraag opnieuw in. Enkele dagen later (we zijn nu bijna 2 weken nadat ik de laatste herinnering ontving) kreeg ik te horen dat het aan het incassobureau werd gegeven. Ik heb geprotesteerd omdat ik hen verzocht het uit te zoeken en de incasso even on hold te zetten en dit uit te zoeken, indien correct, zou ik het per direct overmaken. Dat weigerde het bedrijf (ik heb alle mails bewaard) omdat zij beweren de incasso niet te kunnen stoppen en wilde het ook niet uitzoeken. Daarop heb ik het betaald. Een dag later kreeg ik pas per mail bericht van het icnassobureau.
De incassokosten zijn onredelijk omdat je gemotiveerd hebt aangegeven reeds betaald te hebben, nog voor de falende termijn uit de aannamaning. Het incassobureau heeft een overeenkomst met de verkoper, niet met jou, dus daar zullen zij deze kosten vandaan moeten halen.
Verder kun je het geen wat dubbel is betaald terug vorderen als zijnde onverschuldigd betaald. Daarvoor kun jij dan weer naar een incassobureau of de rechter.
Verder kun je het geen wat dubbel is betaald terug vorderen als zijnde onverschuldigd betaald. Daarvoor kun jij dan weer naar een incassobureau of de rechter.
-
Kleine update. Ik heb bij het bedrijf waar ik het boek besteld had, aangegeven dat ik mijn account wilde opheffen. Dat is kennelijk taal die ze begrepen want ik heb een goed gesprek gehad met iemand van de hoofdkantoor en uitgelegd dat ik beslist niet van kwade wil was. Zij hebben ook hun excuses aangeboden, en een bos bloemen. Tevens is de incasso eraf gehaald - het kan dus wel. Toen ik met de klantenservice mailde kon dat niet, wat natuurlijk onzin is. Ik ben zelf ook ondernemer, ik kan een incasso te allen tijde intrekken - heb ze alleen nog nooit nodig gehad.
Het incassobureau had alleen nipt voor ons gesprek nog even een brief gestuurd met de mededeling dat ik niet geprotesteerd had of een regelingsbrief had ingevuld en dus akkoord ging met de betaling van de incassokosten (hoofdsom was allang voldaan). Die regelingsbrief is nieuw, daar hebben ze in eerdere (email)correspondentie nooit melding van gemaakt! Dat vind ik al niet zo netjes, maar goed. Verder heb ik het IB nog even geschoffeld over het feit dat ik minimaal 8 mails heb verzonden dat ik het niet met ze eens ben, dus de aanname wie zwijgt stemt toe is wel errug makkelijk en bovendien niet waar in mijn geval.
Maar goed, hoe dan ook, opgelost.
Het incassobureau had alleen nipt voor ons gesprek nog even een brief gestuurd met de mededeling dat ik niet geprotesteerd had of een regelingsbrief had ingevuld en dus akkoord ging met de betaling van de incassokosten (hoofdsom was allang voldaan). Die regelingsbrief is nieuw, daar hebben ze in eerdere (email)correspondentie nooit melding van gemaakt! Dat vind ik al niet zo netjes, maar goed. Verder heb ik het IB nog even geschoffeld over het feit dat ik minimaal 8 mails heb verzonden dat ik het niet met ze eens ben, dus de aanname wie zwijgt stemt toe is wel errug makkelijk en bovendien niet waar in mijn geval.
Maar goed, hoe dan ook, opgelost.
Wat aso zeg. Om welk incassobureau gaat het?Belinda1966 schreef:Het incassobureau had alleen nipt voor ons gesprek nog even een brief gestuurd met de mededeling dat ik niet geprotesteerd had of een regelingsbrief had ingevuld en dus akkoord ging met de betaling van de incassokosten (hoofdsom was allang voldaan).
-
Accountorgroup in Utrecht.
Vond de brief wel opvallend, want hij bevatte geen melding meer van de hoofdsom, maar in het staatje stond dus een openstaand bedrag van 19 euro, en daaronder dat ik 9,99 had voldaan met alsnog openstaand 19 euro. Beetje vaag verhaal
Vond de brief wel opvallend, want hij bevatte geen melding meer van de hoofdsom, maar in het staatje stond dus een openstaand bedrag van 19 euro, en daaronder dat ik 9,99 had voldaan met alsnog openstaand 19 euro. Beetje vaag verhaal