LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
duck1307
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:27

Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door duck1307 »

Ik ben nu sinds 2.5 jaar gescheiden, en betaal elke maand trouw mijn alimetatie aan mijn ex.
De hoogte is bepaalt door de mediation advocaat aan de hand van situatie zoals volgens de advocaat dit na de scheiding zou zijn. Van mijn netto salaris (+/- 1700euro) moet ik 430 aan kinderalimentatie en 337euro aan ex-alimentatie betalen. Na aftrek van woon en vaste lasten (930 euro) heb ik aan het einde van de maand nog maar weinig over. Gelukkig krijg ik per maand nog 400euro terug van de belasting. Waardoor ik per maand een kleine 450euro te besteden heb. Hiervan moet ik eten kleding kopen en andere zaken doen waaronder 8 dagen per maand voor de kinderen zorgen. Mijn ex daar in tegen werkt maar 3 dagen en is niet van plan meer te werken. Zij kan elk jaar op vakantie en duurder kleding kopen een tuinman voor het groot onderhoud en een schilder die het huis komt schilderen betalen.

Vraag:
Dat ik voor mijn kinderen moet betalen ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben het een beetje zat om ex-alimentatie te betalen.
Ik begrijp dat ik dit via een advocaat zou kunnen doen, maar zoals u begrijpt heb ik daar niet het geld voor.
Op welke manier kan ik hier van afkomen?
En is er een minimum bedrag waarvan iemand moet kunnen leven?

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik weet niet hoe de situatie was dat jullie gingen scheiden en of je ex al werkte toen.
Als ik de bedragen optel die jij neerzet, kom ik uit op lasten van €1697, tenminste als je bij je vaste lasten niet de alimentatie erbij geteld hebt.

De weg in deze, is helaas de rechtbank en vragen om herziening alimentatie ex partner. Met € 450 te besteden per maand, dus vrij te besteden, zit je boven het minimum, helaas!

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door marcel75 »

Proef ik hier eigenlijk afgunst als reden om geen alimentatie meer te hoeven betalen. Die € 450,-- per maand vind ik nog heel ruim. Kan ik heel best van leven. Misschien tijd om het huishoudboekje tegen het ligt te houden?

Mocht je al minimaal leven, dan zul je inderdaad via de rechter kunnen proberen de alimentatie naar beneden te krijgen, maar als je inkomen niet drastisch gedaald is, heb je weinig kans.

duck1307
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:27

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door duck1307 »

Afgunst NEE!
Ik vind wel onredelijk dat de man lange dagen moet werken, terwijl zijn ex maar 3 dagen hoeft te werken en alles doen en laten kan.
Waarom moet de vrouw niet 40uur gaan werken en als ze dan niet genoeg heeft dan hoeft de man pas bij te spijkeren!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door kiz »

Ik vind wel onredelijk dat de man lange dagen moet werken
Hoezo?
Toen je nog getrouwd was werkte je geen lange dagen?
Heeft iemand jou verplicht om langer te gaan werken om in het onderhoud van je ex te voorzien? Zo nee, waarom zou zij wél langer moeten gaan werken dan?
En, als je ex 40u moet gaan werken zal ze opvang voor de kinderen nodig hebben, per saldo houdt ze daar dus minder van over dan jou lief is en zal je nog steeds financieel bij moeten springen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zou ook best met 450 pop per maand rond kunnen komen als daar de woonlasten al vanaf zijn getrokken. En dat is meer dan de partnerallimentatie die je aan je ex betaalt. Zij ontvangt maandelijks 767 euro plus een salaris uit parttime baan wat ook niet bijzonder veel kan zijn. Jij mag van je salaris van 1700 niet 450, maar 950 euro houden, plus het belastingvoordeel, in totaal 1400. Je krijgt dus bijna twee keer zoveel als je vrouw. Ja je betaalt woninglasten, maar dat doet zij toch ook? Bovendien woon jij alleen en heeft je ex wel de kinderen.

Verder lijkt het me niet erg waarschijnlijk dat een rechter de allimentatie gaat herzien. Je zal dan echt goede gronden moeten aanvoeren, bijvoorbeeld dat ze extra inkomen heeft of een vriendje dat werkt en dat bij haar inwoont. En dat zal je dan op een gedegen manier moeten bewijzen.

Verder zal je je moeten indenken dat je wel samen twee kinderen hebt, die waarschijnlijk van die hele scheiding al genoeg rottigheid hebben meegekregen. Hoe vervelend het ook voor jou is, voor kinderen is het veel vervelender. Als je nu opnieuw de juridische strijd met je ex aangaat dan zal de band met je kinderen daaronder lijden, en zullen je kinderen tussen jullie twee in komen te staan. En nogmaals, ZIJ hebben niet om die scheiding gevraagd.

De enige optie: hopen dat je promotie met salarisverhoging krijgt, of een beter betalende baan zoeken. Want de allimentatie wordt slechts jaarlijks verhoogd met de inflatie, als jij na scheiding meer gaat verdienen of de lotto wint hoef je dat niet meer te delen.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Ik las dat je € 337,00 euro aan partneralimentatie betaald. Dat bedrag is bruto. Je krijgt ongeveer de helft terug. Dan valt het best wel mee wat je moet betalen. Zij moet over het gehele bedrag nog belasting afdragen en houdt er niet veel van over.
Kinderalimentatie is netto maar mag je in zijn geheel opgeven aan de belastingdienst.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door bokito74 »

Heel de alimentatie gewoonweg afschaffen.
Dat je voor je kinderen nog betaald etc etc kan ik me voorstellen maar sommige moeten hun ex geheel onderhouden en de ex speelt mooi weer.

Hoeft niet te werken.
Beunt wel lekker zwart bij
En dan nog eens een gekke ex die alles dubbel betaald.

Laat die vrouwen maar eens gaan werken en voor zichzelf zorgen.

Nogmaals 2 vechten 2 schuld maar de man is dus bijna altijd wel de dupe

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Machtold »

En de jaren dat moeder de vrouw thuisbleef en voor de (zijn) kinderen zorgde en het huishouden vergeet je maar ff voor gemak Bokito? Dat is nl ook een volledige baan, die nb niet begint om 9u en stopt om 17u en ook nog eens 7 dagen per week is, zonder vakanties, ATV, bv-dagen etc....En als meneer dan lekker 's morgens in zijn gestreken pak en met de gesmeerde bammen onder de arm de deur uitstapt gaat hij zeker hard aan 't werk en gaat moeder vrouw op de bank hangen met een doos bonbons en een zak chips?
Laat die vrouwen maar eens gaan werken en voor zichzelf zorgen.
Komt pa dan voor de kinderen zorgen? Of moeten die ook maar voor zichzelf zorgen????
Ik ben er ook voor dat vrouwen zelf hun broek op moeten kunnen houden, maar als er kinderen in het spel zijn, gaat dat huishouden gewoon door en dat bestaat niet alleen uit boterhammen voor de kinderen smeren en avondeten op tafel. Dat bestaat ook uit de was (of kom jij die bij je ex ophalen?), opruimen achter je kinderen (of komt pa dit ook ff na zijn betaalde job doen???), in bed stoppen en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ik heb geen kinderen, woon samen, maar als ik zie hoe het eraan toe gaat in de gezinnen van mijn zwagers, waarbij bij de ene de moeder wel "meewerkt" en wat voor gehol dat is van en naar opvang en ook het huishouden er nog bij. Dat ik me niet kan voorstellen hoe zij dat alleen zou moeten doen. En bij de andere heeft moeder het ook druk zat met twee kinderen, maar deze 2 hebben wel een stukje meer rust in hun lijfjes, want mama is er gewoon tussen de middag en na school.

Je hebt ooit samen voor kinderen gekozen en daarbij zitten niet alleen de lolletjes maar ook de verplichtingen en zorgen en dat houdt ook in dat dat geld kost!

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door bokito74 »

Je trouwt samen, je ligt samen te n.EUKEN gevolg is kinderen.

Kom je dan tot de ontdekking zoals heel vaak dat trouwen en kinderen wat meer inhoud dan kan men het niet aan en gaat snel scheiden

Kinderen zijn de dupe weer en wie mag het oplossen Sociale zaken met een uitkering en papa kan veel inleveren.
Nogmaals dat papa meebetaald aan zijn kinderen dat is normaal maar hij hoeft zijn ex toch niet te onderhouden die kan ook gewoon gaan werken.
n als meneer dan lekker 's morgens in zijn gestreken pak en met de gesmeerde bammen onder de arm de deur uitstapt gaat hij zeker hard aan 't werk en gaat moeder vrouw op de bank hangen met een doos bonbons en een zak chips?
In dat stadium zijn de kinderen al naar school en ligt dat wijf met dr minaar te wippen

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door jor »

Je reacties worden steeds weer ongenuanceerder en nodeloos kwetsend!
Reactie gemeld bij de moderator.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Machtold »

Wat moet jij ongelooflijk gekwetst en bedonderd zijn in je leven, Bokito. Ik kan niets anders concluderen na deze reactie....

En kinderen zijn vaak meer de dupe als scheldende/ruziënde ouders bij elkaar blijven!

En misschien zegt deze uitdrukking je iets: Scheiden doet Lijden!

En het uit elkaar gaan is vaak ook een gezamenlijke beslissing!
En btw: wie zegt dat manlief niet na het verlaten van het huis linea recta het bed van zijn minnares/minnaar instapt?

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door bokito74 »

Dan moet je eerst eens nadenken voor je gaat trouwen.
Alleen sommige hebben zo'n kronkel in hun kop.

Het kan best een gezamenlijke beslissing zijn hoor je mij niet ontkennen maar als je ineens met de smoes komt ik hou niet meer van je heb je er nooit van gehouden.

Ben dan misschien van de oude stempel en gelukkig getrouwd maar vaak wordt er nu te snel getrouwd en aan kinderen begonnen terwijl ze zelf nog nat achter hun oren zijn.

En dan naderhand zijn de kinderen de dupe, denk gewoon eerst eens na voor je trouwt en aan kinderen begint.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Machtold »

Ik voel erg met je mee! Wat moet er wel niet met je gebeurd zijn, dat je zo weinig vertrouwen hebt in vrouwen....en zo intens bitter bent :((((

Ik hoop dat je ooit, misschien met behulp van een goede therapie, weer over deze gevoelens jegens vrouwen heen komt en weer een beetje vertrouwen krijgt in het andere geslacht.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door bokito74 »

Ik heb zat vertrouwen zowel in mannen als vrouwen.

Maar als je niet capabel genoeg bent en maar op stel en sprong wilt trouwen dit telt van beide zijden dan moet je niet trouwen.

Volgens mij vergeten veel het antwoord nog: Ik beloof plechtig voor hem/haar te zorgen tot de dood ons scheid.

Alleen wordt dat zorgen met een wassen neus genomen want na het trouwen blijft er bij sommige weinig van over.
En nee die regel zegt niet scheiden en daarna zorgen, nee die regel geeft aan zolang je getrouwd bent.

Maar als je na 2 a 3 jaar al gaat scheiden ga je mij niet vertellen dat je relatie goed is geweest en is trouwen gedaan omdat dat zo leuk is en kinderen zijn er gekomen om de problemen te verschuiven ipv op te lossen.

En nee ik heb geen haat ben niet gefrustreerd maar zo gaat het in 95% van de gevallen helaas wel

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Machtold »

Zoals ik al zei: Ik leef erg met je mee!

Sterkte!

Ienemienie
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2009 12:52

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Ienemienie »

Naar gelang ik de discussie over dit onderwerp lees bekruipt mij het gevoel van onbegrip van beide kanten. Ik ben een vrouw met drie kinderen en gescheiden. Buiten het gesteggel tussen vader en moeder blijft het inderdaad zwaar voor de kinderen. Ik ben ook van mening dat de vader ook financieel verantwoordelijk blijft voor zijn kinderen. Daarentegen heb ik er zelf voor gekozen om afstand te doen van alimentatie, pensioen enz. Ik vind als je samen hebt besloten uit elkaar te gaan, of dit nou gewild of ongewild is doet er niet toe, dat je elkaar ook los moet laten in het financiële verhaal. Toen ik nog met mijn man was getrouwd en wel eens naar die ellende van alimentatie enz zat te kijken op de televisie, heb ik hem beloofd als het ons ooit zou overkomen ik hem ook de ruimte zou geven om verder te kunnen gaan. Niet wetende op dat moment dat het mij ook zou overkomen. Desondanks ben ik wel mijn afspraak nagekomen. Waarom moet een man zijn leven lang blijven betalen aan zijn ex-partner? Ja, het is zwaar, ik ben fulltime gaan werken, maar de keuze s geweest om elkaar los te laten en dat is niet alleen het ene wel en het andere niet. Mijn kinderen komen niets te kort. Het gemis van hun vader omdat hij ook hard moet werken en niet in de buurt woont. Maar de telefoon en internet zorgt dat die afstand draaglijker wordt voor hen. Ik vind dat zowel de vader als de moeder verantwoordelijk is voor hun daden en deze afzonderlijk van elkaar dienen op te lossen als zij uiteindelijk besloten hebben niet meer samen verder te gaan. Waarom moet het geluk van de man geblokkeerd worden door torenhoge betalingen aan zijn ex?
Iedere vrouw kan als ze wil voor zichzelf zorgen. OK het is wat zwaarder als je kleine kinderen hebt maar dat is ook een keuze geweest.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door bokito74 »

Niks dan lof van deze zijde.
Dit bewijst dus dat het gewoonweg kan alleen zoals ik al eerder vermelde is het meestal de makkelijke weg.

Respect voor de vrouwen die zo denken zoals deze.
Ienemienie schreef:Naar gelang ik de discussie over dit onderwerp lees bekruipt mij het gevoel van onbegrip van beide kanten. Ik ben een vrouw met drie kinderen en gescheiden. Buiten het gesteggel tussen vader en moeder blijft het inderdaad zwaar voor de kinderen. Ik ben ook van mening dat de vader ook financieel verantwoordelijk blijft voor zijn kinderen. Daarentegen heb ik er zelf voor gekozen om afstand te doen van alimentatie, pensioen enz. Ik vind als je samen hebt besloten uit elkaar te gaan, of dit nou gewild of ongewild is doet er niet toe, dat je elkaar ook los moet laten in het financiële verhaal. Toen ik nog met mijn man was getrouwd en wel eens naar die ellende van alimentatie enz zat te kijken op de televisie, heb ik hem beloofd als het ons ooit zou overkomen ik hem ook de ruimte zou geven om verder te kunnen gaan. Niet wetende op dat moment dat het mij ook zou overkomen. Desondanks ben ik wel mijn afspraak nagekomen. Waarom moet een man zijn leven lang blijven betalen aan zijn ex-partner? Ja, het is zwaar, ik ben fulltime gaan werken, maar de keuze s geweest om elkaar los te laten en dat is niet alleen het ene wel en het andere niet. Mijn kinderen komen niets te kort. Het gemis van hun vader omdat hij ook hard moet werken en niet in de buurt woont. Maar de telefoon en internet zorgt dat die afstand draaglijker wordt voor hen. Ik vind dat zowel de vader als de moeder verantwoordelijk is voor hun daden en deze afzonderlijk van elkaar dienen op te lossen als zij uiteindelijk besloten hebben niet meer samen verder te gaan. Waarom moet het geluk van de man geblokkeerd worden door torenhoge betalingen aan zijn ex?
Iedere vrouw kan als ze wil voor zichzelf zorgen. OK het is wat zwaarder als je kleine kinderen hebt maar dat is ook een keuze geweest.

Lampionnetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2009 10:38

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door Lampionnetje »

Ienemienie ik sluit me helemaal aan bij jouw verhaal.


Overigens ben ik zelf al op mijn 19e getrouwd. Ja vroeg inderdaad en nee geen moetje.
Eergister hebben we ons 16 jarige trouwdag mogen vieren.
Ons huwelijk heeft ook zeker dalen gekend maar ik ben blij dat we altijd zijn blijven knokken.
Maar idd; mocht het ooit verkeerd gaan en we zouden uit elkaar gaan dan zou mijn (ex-)man ook geen alimentatie aan mij hoeven te betalen.

Ander alimentatie verhaal uit mijn jeugd;
Mijn ouders waren gescheiden toen ik 7 was en mn broertje 5. Wij bleven bij mijn moeder wonen en mn vader betaalde alimentatie. In die tijd ( 1981 ofzo )was het niet meer dan normaal dat moeders niet werkten. Om rond te komen naast dr uitkering heeft mn moeder wel schoongemaakt bij oudere mensen.
Mijn vader betaalde geen alimentatie voor mn moeder , dat wilde ze nl niet.
Hij betaalde wel voor ons.

Toen ik ongeveer 11 was hadden mijn ouders ieder weer een gezin gestart.
Op een dag lag mijn moeder met hoofdpijn op de bank en kwam mijn vader langs. Nee niet op bezoek maar om plots te verkondigen dat hij door wou met zijn nieuwe gezin en geen alimentatie meer wenste te betalen voor mijn broertje en mij.
Mijn moeder is er mee ingestemd, op deze manier hoefde ze geen cent meer van hem.
Mijn broertje en ik hebben dit verhaal nog niet zo lang geleden gehoord.Ik heb er geen moeite mee maar mijn broertje wel.
De andere 3 zonen van mijn vader hebben nl altijd alles kunnen krijgen, zowel op het gebied van materiele zaken zoals computers en kleding, als op gebied van studie . Bij ons thuis was er gewoon niet veel, we leefden van een uitkering. Hebben zelfs gehad dat de uitkering met kerst nog niet was gestort. Toen hadden we met kerst niks in huis.
Mijn broertje was echt heel erg gekwetst toen hij hoorde over die alimentatie...

donraphael
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2009 11:03

Re: Stoppen met betalen alimentatie voor mijn ex.

Ongelezen bericht door donraphael »

Ik kan me levendig voorstellen dat je baalt dat je ex-partner alimentatie moet betalen.
Ik kan mezelf een ervaringsdeskundige noemen. Zelf heb ik meer dan 12 jaar betaald. Het is mij niet gelukt om de ex-partneralimentatie te stoppen.
Je kunt alleen voorkómen dat je ex-partneralimentatie betaalt, en dat is door niet trouwen en ook geen geregistreerd samenleving aangaan.
De wetgever ziet deze verbintenissen als een ex-partneralimentatieverzekering.
De wet stelt dat de onderhoudsplicht niet ophoudt te bestaan bij het beëindigen van het huwelijk, of bij beëindiging van de geregistreerde samenleving.
Dus de meestverdiendende moet gaan dokken.

De wet stelt dat de alimentatieplicht vervalt als de alimentatieontvanger samenwoont als zijnde gehuwd of weer huwt.
Verder stelt een andere wet, de Wet op de bescherming persoonsgegevens, dat het verboden is om bij de gemeentelijke en overheidsinstanties informatie in te winnen over de status van de alimentatieontvanger. Dus of zij al dan niet samenwoont of weer is getrouwd.
De idiote, kafkaiaanse situatie bestaat dat je dus een alimentatieplicht hebt, maar niet mag controleren of die alimentatieplicht nog wel bestaat!
De wetgever heeft dus mogelijk gemaakt dat je blijft doorbetalen terwijl die verplichting niet meer bestaat.
Verder heeft de wetgever het onmogelijk gemaakt om zonder kosten naar de rechter te stappen om herziening aan te vragen. Artikel 17 van de Grondwet stelt dat iedereen vrije, onbelemmerde toegang tot de rechter moet hebben. Dit mooie artikel 17 is door de wetgever vertrapt en verkracht door een hoge drempel op te werpen om naar de rechter te stappen. En het juridisch kromme ervan is dat onze, boven alles staande grondwet ondergeschikt is gemaakt aan een lagere wet, die stelt dat het in familiezaken die voor de rechter gebracht worden, verplicht is om zich door een advocaat te laten vertegenwoordigen. Verplichte procesvertegenwoordiging heet dat. Verplichte winkelnering bij de advocatuur dus. Zonder deze verplichte winkelnering zou de helft van de advocaten brodeloos worden en zich moeten laten omscholen tot een nuttig beroep.

De ex-partneralimentatieplicht duurt in principe 12 jaar, tenzij de rechter deze termijn verlengt. De vrouw moet binnen 3 maanden na afloop van de alimentatietermijn verlenging aanvragen.
Wij hebben in de jurisprudentie gezien dat de rechter de vrouw vaak héél zielig vindt als de alimentatie na deze 12-jarige termijn stopt en als de vrouw daarom vraagt, zeer ruimhartig hier een groot aantal jaren aan vastplakt.
Zelf heb ik enige jaren geleden gekozen voor een andere aanpak. Na afloop de 12-jarige termijn betaalde ik 3 maanden door. Om geen slapende honden wakker te maken. Toen ik de betaling stopte was het voor haar te laat om verlenging van de termijn aan te vragen.

Gesloten