Ik vroeg mij af of er een lijst is van ziekten/aandoeningen of klachten die verzekeraars mogen gebruiken bij het toepassen van uitsluitingen bij het aangaan van een verzekering en in dit specifieke geval een maandlastenbeschermer.
Mijn verhaal: In november 2007 hebben wij een hypotheek afgesloten met een woonlastenbeschermer tegen arbeidsongeschiktheid. Mijn man heeft zijn hele leven al maagdarmklachten, vaak diarree, makkelijk afvallen. Niet apart vermeld op het formulier want hij was voor die klachten weleens naar de huisarts geweest, echter het werd gegooid op zijn onregelmatige werktijden en gestel. Dus geen onderliggende ziekte of noodzaak om hem door te verwijzen. Dus geen ziekte of gebrek in medisch opzicht. Hij had die klachten ook niet continu, het speelde bij tijd en wijle op.
Echter, sinds februari 2008 is hij beginnen te kwakkelen en begon het gewichtsverlies ernstige vormen aan te nemen. Inmiddels, anderhalf jaar later, weten wij dat het een zeer zeldzame spierziekte betreft die zijn maagdarmstelsel langzamerhand doet falen, waardoor hij inmiddels niet meer kan eten. Ook zal de rest van zijn spieren het langzamerhand gaan opgeven en kan hij niet meer werken gelet op zijn huidige conditie.
In mei 2008 heeft hij zich daarom ziek moeten melden bij 1 van zijn 2 werkgevers. In mei 2009 de claim ingediend bij de verzekering. Er was toen nog geen definitieve diagnose, maar wel het vermoeden van een spierziekte.
We hebben nu een afwijzing ontvangen, omdat de verzekeraar aangeeft dat de maagdarmklachten al bestonden voor het aangaan van de verzekering en dat als we dat hadden gemeld die klachten waren uitgesloten van de verzekering. Nu vraag ik me af: iedereen heeft wel eens last van diarree of gewichtsverlies als de diarree een weekje aanhoudt. Mag de verzekeraar daarom zomaar die claim afwijzen? Wij konden op dat moment toch ook niet vermoeden dat hier deze vreselijke ziekte achter zit waardoor hij binnen nu en enkele jaren zal komen te overlijden?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Maandlastenbeschermer: Uitsluiting klachten?
Re: Maandlastenbeschermer: Uitsluiting klachten?
Beste MoonB,
Uw verhaal lezende zou ik willen vragen; kunt u de verzekeraar noemen en de exacte voorwaarden zoals genoemd in de polis? Ik heb een vermoeden dat verzekeraar (naam zal ik niet raden) gebruik maakt van voorwaarden ( gokje artikel 4.4 lid c en d) en hierbij bezoek aan huisarts van uw man 12 / 24 maanden voor ingangsdatum als reden voor uitsluiting noemt. Dit zou u kunnen verifieren met de gegevens zoals bekend bij huisarts en op basis daarvan een schriftelijk bezwaarschrift indienen bij verzekeraar. Wel lastig temeer de claim1 jaar na 1e ziekmelding is doorgegeven aan verzekeraar (zoals ik uw verhaal lees). Sterkte!
Uw verhaal lezende zou ik willen vragen; kunt u de verzekeraar noemen en de exacte voorwaarden zoals genoemd in de polis? Ik heb een vermoeden dat verzekeraar (naam zal ik niet raden) gebruik maakt van voorwaarden ( gokje artikel 4.4 lid c en d) en hierbij bezoek aan huisarts van uw man 12 / 24 maanden voor ingangsdatum als reden voor uitsluiting noemt. Dit zou u kunnen verifieren met de gegevens zoals bekend bij huisarts en op basis daarvan een schriftelijk bezwaarschrift indienen bij verzekeraar. Wel lastig temeer de claim1 jaar na 1e ziekmelding is doorgegeven aan verzekeraar (zoals ik uw verhaal lees). Sterkte!
Wij maken dit momenteel ook mee met een maandlastbeschermer met een prachtige folder .. Gaat het om de folder van TAF mevrouw ?
Ik weet dat verzekeraars vaak de grens van het toelaatbare opzoeken.
Ik weet ook dat er in de medische verklaring die je afgeeft voor het aangaan van zo'n verzekering, heel duidelijk gevraagd wordt of je bij de huisarts bent geweest en voor wat voor klachten.
TS zegt zelf dat haar man al zijn hele leven last had van deze klachten, alleen dat er nooit een diagnose is gesteld.
Als de verzekeraar info heeft opgevraagd bij de huisarts en deze geeft aan dat meneer deze klachten idd al heel lang had en ook voor deze klachten bij hem/haar is geweeest, dan had het opgegeven moeten worden op de medische verklaring.
Ik weet ook dat er in de medische verklaring die je afgeeft voor het aangaan van zo'n verzekering, heel duidelijk gevraagd wordt of je bij de huisarts bent geweest en voor wat voor klachten.
TS zegt zelf dat haar man al zijn hele leven last had van deze klachten, alleen dat er nooit een diagnose is gesteld.
Als de verzekeraar info heeft opgevraagd bij de huisarts en deze geeft aan dat meneer deze klachten idd al heel lang had en ook voor deze klachten bij hem/haar is geweeest, dan had het opgegeven moeten worden op de medische verklaring.
Waarom MoonB komt u niet terug met eventuele antwoorden op onze reacties... of is alles opgelost?!