LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Carrousel 80x80 of 90x90?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
michr

Carrousel 80x80 of 90x90?

Ongelezen bericht door michr »

Hoi,

Momenteel zijn wij bezig met uitzoeken van een nieuwe keuken en twijfelen tussen een hoekkast met carrousel 80x80 of 90x90. Als we voor 80x80 kiezen kunnen we mooie brede lades nemen van 60cm. Als we 90x90 carrousel nemen moeten we smallere lades nemen van 50cm. de lades zitten in twee rijen naast elkaar (dus in totaal 6 lades), dus dan wordt alles 50cm of 60cm.

Onze voorkeur gaat naar 80x80 met grote lades, maar omdat er geen voorbeeld in de showroom is van een 80x80 carrousel weten we niet of deze genoeg ruimte biedt voor het opbergen van pannen.

Graag advies!

gr Michel

kweenie

Re: Carrousel 80x80 of 90x90?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben sowieso geen voorstander van carousels, omdat er veel ruimte verloren gaat en je dus relatief weinig nuttige ruimte overhoudt (zeker voor de prijs). Maar als je het toch wilt, dan zeker niet de 80×80. Even een beetje simpel rekenwerk, bij een bladdiepte van 60 cm houd je dus twee stukken/deurtjes van 20 cm over. Het gat wat je dan overhoudt om de spullen erin en eruit te houden is dan (pythagoras) op zijn best 28 cm breed. Haal je daar nog een beetje af voor de dikte van het hout van de kastjes, dan heb je nog zo'n 25 cm over. Dat is een erg klein gat om een grote (koeken)pan er comfortabel in te krijgen, zeker als die ook nog uitstekende handvaten heeft.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar als je het toch wilt, dan zeker niet de 80×80. Even een beetje simpel rekenwerk, bij een bladdiepte van 60 cm houd je dus twee stukken/deurtjes van 20 cm over. Het gat wat je dan overhoudt om de spullen erin en eruit te houden is dan (pythagoras) op zijn best 28 cm breed. Haal je daar nog een beetje af voor de dikte van het hout van de kastjes, dan heb je nog zo'n 25 cm over.
De deurtjes zijn gemiddeld bijna 23 cm breed, Piet Gras laat dan 32,5cm over....(kan het ook gewoon even nameten in de toonzaal natuurlijk!) de dikte van de kastwand hoeft er niet af omdat deze ACHTER de deur zit!
(de deur van een carousselkast begint niet op 60cm vanaf de rug maar op gemiddeld 56cm!)

Wat wel belangrijk is, is dat als het een kaderdeur betreft, de smalle deuren van de caroussel vaak niet voorzien kunnen worden van het "kadermodel", bij vlakke deuren is het natuurlijk wel gewoon te doen.

In michr's geval zou ik kiezen voor de 80x80cm variant.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Carrousselkast is sowieso een slechte optie. Ik probeer deze dan ook zo vaak mogelijk te vermijden. Er zijn genoeg optie die beter en vaak ook voordeliger zijn.

Jammer dat er geen plattegrondje van de keuken wordt geplaatst want dan kunnen we meekijken. Misschien is het wel beter om de hoek ongebruikt te laten om zo ruimte te maken voor de gewenste extra grote ladekasten. Je kunt dan ipv 60 een ladekast van 80cm breed kwijt. Je moet dan wel rekening houden met een hoekpasstuk wat kleiner is dan de standaard maar dat is vaak geen probleem als er rekening wordt gehouden met de greepkeuze.

Loze hoeken hoeven niet nutteloos te zijn. Je kunt er perfect een boiler of Quooker kwijt.

MVG

gast286

Ongelezen bericht door gast286 »

Carrousselkast is sowieso een slechte optie. Ik probeer deze dan ook zo vaak mogelijk te vermijden. Er zijn genoeg optie die beter en vaak ook voordeliger zijn.
Hier raak ik je kwijt Maxx, wil je dit even toelichten?
Loze hoeken hoeven niet nutteloos te zijn. Je kunt er perfect een boiler of Quooker kwijt.
Ook altijd fijn als de techniek je in de steek laat.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

zelfstandigste schreef:De deurtjes zijn gemiddeld bijna 23 cm breed, Piet Gras laat dan 32,5cm over....
Bedankt voor de correctie. Ik had de maten allemaal niet bij de hand, dus ik kon alleen een inschatting geven. Van tevoren dacht ik dat het rond de 30 cm zou zitten, ik vond de door mij berekende maat dan ook al klein.

Maar een gat van 32,5 cm breed... Lijkt mij toch niet comfortabel. Een beetje koekenpan of wok is ongeveer zo breed en ik denk dat veel mensen ook wel kookpannen hebben die inclusief handvat breder zijn. Dan heb je nauwelijks 'speelruimte' of ruimte voor je handen.

maxx

Citaat:

Hier raak ik je kwijt Maxx, wil je dit even toelichten?
Tuurlijk,

De hoekladenkast en de Lemans worden bij ons vaak toegepast. De Lemans is goedkoper dan de Carrousselkast. Daarbij komt dat die systemen gemakkelijker in gebruik zijn en, in mijn ogen, duurzamer. De legborden van de Lemans en de ladesystemen van de hoekladenkast zijn eenvoudig te verwijderen (voor schoonmaak en vervanging).

Citaat:

Ook altijd fijn als de techniek je in de steek laat.
Hmmm, geen ervaring met montagewerk, beste Gast286?

Iedere kast is, indien nodig, te vewijderen bij problemen. Bij een Quooker of Quooker combi maken wij een werkluikje in de zijwand van de kast. Quooker zelf levert verlengslangen tot 150cm dus is het eenvoudig te realiseren.

Wij leveren veel Quookers en hebben daar weinig problemen mee. Een werkluikje is dus meer dan voldoende.

MVG

gast286

Ongelezen bericht door gast286 »

Hmmm, geen ervaring met montagewerk, beste Gast286?
Neuh niet zo veel als jij denk ik, maar..... je hoeft geen monteur te zijn om te bedenken dat een montageluikje in de zijkant van een kast niet zo prettig werkt in geval van storingen. (Helemaal bij een boiler)En je hebt gelijk ook wij hebben eigenlijk nooit een storing op een quooker, maar je zal altijd zien....
Vwb. de hoekladenkast vind ik dit absoluut geen verbetering tov. een carrousel, als je naar efficientie (en prijs)kijkt. En de prijsverschillen van een Le Mans tov. een carrousel zijn te verwaarlozen als ze eral zijn, dit is mi. geen argument.
Het schoonmaken is een item, en daar heb je gelijk. Al ben ik bang dat men daar minder vaak last van heeft dan je zou verwachten.
mvg.

maxx

Vwb. de hoekladenkast vind ik dit absoluut geen verbetering tov. een carrousel, als je naar efficientie (en prijs)kijkt
Beste Gast286,

Dat ben ik dus niet met je eens. De Hoekladenkast is juist veel efficienter met ruimte en veelzijdiger te gebruiken dan de carrousselkast.

1. Het effectieve ruimtegebruik in de hoekladenkast is groter.
2. Veelzijdige indeling mogelijk: bestekladen en voorraadladen zijn naar wens inzetbaar. Zelfs binnenladen zijn gewoon mogelijk.
3. Blumotion zorgt voor een geruisloos en duurzaam gebruik.
4. Geen blokkerende steelpannen, slepende deuren etc.
5. De Blum geleiders kunnen met gemak 65kg torsen (per lade). Dat wil ik je wel eens zien doen met een carrousselsysteem.

De prijs is een minpuntje maar dat komt ook door de fabrikanten die hem aanbieden. Blijkbaar zijn ze bang voor servicekwesties op de lange termijn. Ik heb nu zo'n 3 1/2 jaar 2 van deze kasten in mijn keuken waarbij mijn dochter als net zo lang de grepen op de hoekladefronten als trapje gebruikt. De kasten kunnen de mishandeling gewoon aan.

Ach, iedereen heeft zo zijn voorkeur.....

MVG

CWH

Ongelezen bericht door CWH »

Je kan ook nog besluiten om geen hoekkast te nemen. Ik heb dat wel eens berekend (aan de hand van mijn persoonlijke situatie) en toen zag ik dat zo'n speciale hoekkast nauwelijks iets aan nuttige kastruimte toevoegt.

Ergens in deze thread zie je mijn rekensommetje:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 15&t=55391

Gesloten