LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten koper

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Hancoola

Kosten koper

Ongelezen bericht door Hancoola »

Ik heb een huis verkocht via een bevriende makelaar die op de overeenkomst alleen heeft vermeldt 25 % relatie korting.
Afgesproken was kosten voor de koper.
Nu is mij op een huis van 310.000 euro bij de notaris 9,500 ingehouden
+ een kleine duizend aan kosten voor bloemen en presentatie kosten.
Mag/kan dit zomaar?

Makger

Re: Kosten koper

Ongelezen bericht door Makger »

Fijne bevriende makelaar :?

De courtage nota mag via de notaris worden verrekend. Ik mag wel hopen dat u vooraf ook (een kopie van) die nota heeft gezien, om deze te kunnen beoordelen. Maar 9500 euro + 1000 euro lijkt mij wel erg veel! Dat is een courtage van 3,5%, dat komen we NL doorgaans niet tegen.

Bij verkoop van de woning met kosten koper, betaald de koper niet uw kosten (kosten om de woning te verkopen). Onder kosten koper wordt o.a. verstaan: 6 % overdrachtbelasting, notariskosten en evt. kosten taxatie voor de financiering van het object.

Weet u zeker dat die 9500 euro naar de makelaar zijn gegaan?

ChaWe

Ongelezen bericht door ChaWe »

Je hebt van te voren toch wel duidelijk afspraken gemaakt en deze op papier gehad? Daarin staat meestal hoeveel hun rekenen en welke kosten nog meer voor je rekening komen.
En volgens mij moet je inderdaad vooraf een kopie krijgen van de kosten.
Onze woning staat dan nog wel te koop maar alles staat duidelijk op papier, ook dat de kosten voor de makelaar via de notaris betaald worden als de woning is verkocht.
Ik denk dat jouw bevriende makelaar achteraf niet zo bevriend is

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kosten koper betekent alleen maar dat de koper de overdrachtsbelasting en de notariskosten voor zijn rekening neemt. Makelaarskosten komen voor rekening van jou als verkoper.

Het bedrag aan courtage is overigens geen 3,5%, maar 2,57%, zou in werkelijkheid 3,4% zijn. Je moet namelijk eerst de BTW uit de couratage halen. Is nog steeds hoog. Wellicht dat de korting niet verwerkt is. Bel je makelaar eens over de hoogte van het bedrag.

Of de notaris dat mag inhouden? Lijkt me wel, mits je daarvoor een machtiging hebt gegeven in de verkoopopdracht die je aan de makelaar hebt verstrekt. Dat is overigens wel gebruikelijk.

Gesloten