LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geachte NUON medewerker graag u hulp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
apc2008

Geachte NUON medewerker graag u hulp

Ongelezen bericht door apc2008 »

Nuon Customer Care Center
Postbus 40021
6803 HA Arnhem

Betreft: Klacht (gericht op Nuon)

Geachte Nuon medewerker,

De problemen van xxxx bedrijf begonnen in feite onmiddellijk bij het huren van zijn toenmalige object aan de xxxx xxxx, waar hij in middels paar keer jullie te hebben benaderd telefonisch geen service of beter geholpen door medewerker. De vraag blijft hoe het mogelijk is dat dhr. xxxx volgens de gemaakte jaarafrekening in de kortste periode zoveel energie gebruikt zou hebben, terwijl vorige eigenaar waar hij zelfde werkzaamheden verrichte dagelijks gebruikt worden veel minder betalen. Ondanks dat Dhr. xxxx er nog geen 10 maanden actief is in bedrijf heeft, zijn de ook de belastingkosten van haar jaarafrekening veel hoger vergeleken met andere consumenten.

En de vraag is aan u waarom heeft vorige eigenaar sinds 2006 tot december 2008 alleen maar geld terug heeft ontvangen en 26 september 2008 was de meter standen 91894x en in 2 januari 2009 was de meter stand 95409x omdat zij weinig hebben verbruikt en sterker nog zij hebben maandelijks € 205 per maand betaald. En nieuwe eigenaar is in beeld gekomen hij kreeg een jaarrekening meter standen van 2 januari 2009 was 95409x stand van 8 september 2009 106254x vier keer dubbel dan vergeleken met voorgaande jaren. En sinds de dag dat dhr. xxxx nieuwe eigenaar is hebben jullie besloten om deze klant te voor de gek houden. Hij heeft in januari 2009 een rekening gehad van € 1046,28 dat hij dit in één keer moest betalen. Maar dat is niet gebeurd dhr. xxxx heeft gebeld en gevraagd hoe kan ik binnen een maand zoveel verbruiken maar geen definitief antwoord op zijn vraag gehad. En der is destijds door jullie weer een aanmaning gestuurd van u moet het betalen anders zijn wij genoodzaakt uit handen te geven van incasso bureau en heeft hij besloten om betalingsregeling aan te gaan met jullie. En wat blijkt na drie maanden jullie hebben vervolgens een brief gekregen van vorige eigenaar al sinds voor dat de bedrijf werd overgenomen door nieuwe eigenaar heeft u verzocht om pergaande nieuwe relatie nummer te maken voor nieuwe eigenaren. Helaas hebben jullie dit niet verwerkt en doch tot en met Juli op oude relatie nummer jullie rekeningen gestuurd. Wij verzoeken u deze goed na te kijken en eventueel veel betaalde kosten terug te storten aan dhr.xxxx van Apc westpoort.

Wat ook niet duidelijk is dat jullie binnen een jaar de maand termijn hebben verhoogd eerste van € 205 naar €426 en daarna weer een verhoging van € 1277,32 en na verzoek dat het niet zou kloppen is de termijn nota verlaagd naar € 478 maar binnen 8 maanden tijd is de termijn weer verhoogd naar 485,54 waarom? Hoe kan dit dus de meter functioneert niet goed!

Wij hebben zeker paar keer contact gehad met nuon medewerker zij hebben ons verzocht om duidelijk aan te geven wat eventueel kan fout gaan of is gegaan. Dhr. xxxx heeft iets raars ontdenkt aan zijn meterkast dit is ook telefonisch doorgegeven aan u medewerker. Hij heeft gezien dat twee meters aanwezig zijn zoals een tussenmeter en een normale meter oude type nog met een draaiende metalen ding. De oude draait ook als alle aparaturen uit is dus ook geen licht helemaal geen stroom maar de meter draait 3 keer sneller dan die van zijn buurman en tussen meter is geplaats door een ander bedrijf en dat is heel lang geleden denkt u klant. Dus daarom is de verbruik erg hoog. Wat ook niet klopt is dat de zegeling van oude meter is der niet meer. Het kan zijn dat er iets lekt of de meter niet meer goed functioneert niet volgens de normale stand dus het kan van alles zijn. Maar in ieder geval vertrouwt u klant de meters niet meer!

Hierbij wil ik u dan ook nogmaals uitdrukkelijk verzoeken deze brief met gevraagd aandacht door te nemen, en het benodigde onderzoek in te stellen in de hoop dat de misverstanden en problemen zo tijdig mogelijk worden opgelost. Verder verzoek ik u zeer vriendelijk de afwikkeling en uw gespecificeerde reactie aan dhr. xxxx bedrijf gevestigd aan de xxxx xxxx t.a.v ondergetekende te richten, en intussen het verzenden van rekeningen en herinneringen aan APC Westpoort te beëindigen tot dat na het onderzoek vastgesteld wordt wat het precieze bedrag van de rekening moet zijn. En nog verzoekt de klant of hij de termijn bedrag te verlagen naar € 350 omdat zij echt heel vaak buitendienst hebben gedraaid en vreemd ook dat de rekening zo hoog is kunnen ze niet betalen daarom even een tijdelijke oplossing voor u tevreden klant.

Met vriendelijke groet,

xxxx

witte angora

Re: Geachte NUON medewerker graag u hulp

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is niet zo moeilijk. Nuon, of beter gezegd, de netbeheerder Liander, heeft gewoon met de meterstanden geknoeid. Hebben ze deze week bij mij ook gedaan. En niet alleen deze week, dat gaat iedere keer zo als ik verhuis of wat dan ook.

Ik heb per 4 oktober jl opgezegd, en de standen doorgegeven. De standen die op de eindafrekening staan zijn een stuk lager dan ik opgaf zodat ik meer geld terug krijg dan verwacht. Maar bij de volgende leverancier moet ik dat echter inhalen. Gevolg: ik als consument wordt geacht te denken dat NUON véél goedkoper is dan andere energieleveranciers, want bij NUON krijg ik geld terug en bij andere leveranciers moet ik bij betalen.

Om precies te zijn: alleen voor elektra al heb ik volgens de eindafrekening en de meter de afgelopen 19 dagen 333 Kwh gebruikt, terwijl het verbruik vanaf 25 mei 2008 (toen ik in de woning kwam) tot 4 oktober jl 1532 Kwh was. Dat kan dus niet. Er wordt door Nuon ca 300 Kwh te weinig berekend, wat Dong mij over een aantal maanden in rekening zal moeten brengen.

En dus wordt ik tegen die tijd geacht terug te gaan naar NUON omdat het goedkoper LIJKT te zijn. Immers, van Nuon kreeg ik geld terug, en bij Dong moet ik bijbetalen.

Nuon en Liander zijn officieel verschillende bedrijven, maar het zijn nog steeds twee handen op één buik. Maar dat wil niemand toegeven, en de politiek wil dat niet onder ogen zien. Neem dat maar van mij aan.

Het zijn gewoon een stelletje oplichters daar. En bellen heeft geen enkel nut, geen enkele medewerker is in staat te vertellen hoe het echt in elkaar zit. De een zegt dit, de ander dat, het is informatief een zwart gat.

Kortom: je wordt besodemieterd, en je kunt er niks, maar dan ook helemaal niks aan doen. Je wilt niet weten hoeveel telefoontjes en brieven ik er vorig jaar aan besteed heb. Sterker nog: hoe meer je reageert hoe meer ze je doelbewust gaan treiteren.

Eens heb ik gezegd: het vergissingsbombardement op Nijmegen was in twee opzichten een vergissing. De plaats was verkeerd, het had Arnhem moeten zijn, precies boven het kantoor van de Nuon, en de tijd was verkeerd, het had vorig jaar of twee jaar geleden moeten zijn.

Een andere keer heb ik gezegd: als je je bij Nuon als klant aanmeld DENKEN ze dat je gek bent. Immers, welk normaal denkend mens wil er nu klant worden van Nuon? Als je vervolgens gaat protesteren DOEN ze of je gek bent. En als je het dan nog niet snapt, en vervolgens doorgaat met protesteren MAKEN ze je gek.

Ik kan alleen maar zeggen: sterkte ermee.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

@witte angora:

In uw geval gaat het om een switch van Nuon naar Dong. Dong geeft de meterstanden door aan de netbeheerder en die op zijn beurt weer naar de oude leverancier. De oude leverancier maakt daarop vervolgens haar eindfactuur.
U kunt wel met termen als bombardementen (hoe misplaatst!) smijten, maar bij switchen is het ALTIJD zo dat de consument zich moet wenden tot zijn nieuwe leverancier om de beginstanden (dus eindstanden bij oude leverancier) gecorrigeerd te krijgen. Het is een vastgelegde switch spelregel.
Zoals uzelf al aangeeft zal de correctie bij Dong plaatsvinden. Wat je bij de een, lees oude leverancier teveel (of te weinig) betaalt, zal zich dan weer rechttrekken bij de nieuwe.
Eerlijk gezegd snap ik uw ophef hierover ook niet zo goed.
Verder stoort me toch wat dat U concludeert maar het gebaseerd op uw persoonlijke aannames maar presenteert deze vervolgens als 'is dat zo'.
Het zal Nuon (geen enkele leverancier) helemaal niet gelegen zijn om op deze manier een beeld van 'goedkoper zijn' te creeëren. Sterker nog, ieder leverancier wil graag dat de consument betaald voor hetgeen ze daadwerkelijk geleverd heeft gekregen. Nu loopt Nuon inkomsten mis en incasseert Dong ze strakjes. Zo kunt u het ook bekijken.

Shine

@apc123

Ik hoop voor u dat de medewerker deze kwestie gaat oppakken. Hebt u deze brief ook naar Nuon zelf gestuurd?
Verder adviseer ik u om uw klantnummer te verwijderen en dit te vervangen door het contractrekeningnr. Ook moet u zich afvragen of het verstandig is om àlle persoonlijke gegevens zo publiekelijk te plaatsen. Mijn advies is om die stukjes te censureren.

Ienemienie

Ongelezen bericht door Ienemienie »

Ik ben momenteel ook in de clinch met Nuon. Ik huur momenteel een koopwoning van particulieren. Deze woning heeft drie jaar leeggestaan. De vorige huurder is eruit gezet omdat hij van die geestverruimende plantjes had gekweekt.
Ik woon er sinds januari 2009. De huur was exclusief gas en water. De verhuurder kwam na een half jaar met de rekening van gas en licht. Of ik 2400 euro wou betalen!. Ik ben overdag nooit thuis en woon samen. Mijn partner werkt ook overdag. Wij gebruiken amper gas en licht dus. Na een telefoon bij Nuon bleek dat de huiseigenaar al die jaren nooit termijnbetalingen had gedaan en daarom is er een schatting door hen gedaan. De meterstanden zijn overigens correct doorgegeven alleen zijn de gasstanden in verhouding erg hoog te noemen. Ik heb de eigenaar van de woning gezegd dat ik niet van plan ben dit hoge bedrag te betalen. Ik heb vervolgens Nuon gebeld en de zaak uitgelegd. Hun advies was om ons met terugwerkende kracht in te schrijven bij Nuon en dan wordt er gewoon een basistarief berekent zodat de kosten voor ons als beginnende verbruiker berekent zou worden. Dit hebben wij gedaan. Kregen toen een rekening van Nuon van 2800 euro! Dus nog eens 400 euro er bovenop en vervolgens diezelfde week een telefoontje of wij een betalingsregeling wilden treffen met hen. Ik heb toen Nuon weer gebeld dat ze alles weer terug moesten draaien naar de eigenaar van de woning. Vervolgens zijn wij per 1 juli bij Nuon weer ingeschreven zodat wij nu de maandbetalingen in eigen hand konden nemen. Heb momenteel een termijn betaling van 250 euro, maar kreeg van Nuon vervolgens wel weer een betalingsregeling opgelegd van die 2800 euro. Heb uitgelegd dat deze verantwoording van achterstallige betaling bij de eigenaar van de woning ligt. Echter aangezien wij de huurders nu zijn wordt dit door de huurbaas toch weer verhaald op ons. Kan dit zo maar? Tot op heden weiger ik deze betaling te doen. Natuurlijk zijn wij bereid om de kosten die wij daadwerkelijk hebben gemaakt te betalen maar niet dit belachelijke hoge bedrag. De buren hebben dit nog niet eens als jaarbedrag en zij wonen in een zelfde woning met 3 kinderen. Het eigenlijke verbruik heb ik zelf berekend aan de hand van de verbruikskosten ( 0,40 p. m3 voor gas en 0,20 voor energie). Ik kom dan zelf op een bedrag van 1200 euro (wat ik overigens nog veel vind voor een half jaar hoor).
De eigenaar van de woning betaalt echter niet en eist van ons dat wij het gaan betalen. Wat kan ik hier aan doen? Deze ellende heeft er voor gezorgd dat wij per 1 december uit de woning gaan en voorlopig in een caravan gaan zitten.

Shine

Ik huur momenteel een koopwoning van particulieren. Deze woning heeft drie jaar leeggestaan. Ik woon er sinds januari 2009. De huur was exclusief gas en water.
EXCL. WATER/GAS/ELEKTRA....Dit zegt al genoeg. Toen u in januari 09 deze woning ging huren had u: de meterstanden moeten opnemen en u zich moeten aanmelden bij een leverancier. Dit hebt u nagelaten, waardoor de contracten op de eigenaar, verhuurder zijn door blijven lopen.
Uw nalatigheid veroorzaakt een conflict met de verhuurder die zijn, niet mis te verstane, energierekening aan u presenteert.
Ik ben momenteel ook in de clinch met Nuon.
Dit is natuurlijk geen Nuon kwestie maar een kwestie tussen u en de verhuurder.
Ik begrijp ook werkelijk niet waarom u, ten tijde van de sleuteloverdracht, niet de meterstanden hebt genoteerd als u de geschiedenis van de betreffende woning en dus vorige huurder weet.

U had gewoon met terugwerkende kracht (zoals dat ook in eerste instantie was gebeurd) miv huurdatum aangemeld moeten worden op uw adres. Hebt u geen beginstanden, tja, dan zullen beginstanden worden geschat. Die meterstanden waren en zijn uw eigen verantwoordelijkheid. Alles wat vóór uw huurdatum aan verbruik op dit pand is gebeurd valt niet onder uw verantwoordelijkheid. Maar u staat erg zwak. Al was het maar omdat u bovenstaande destijds allemaal hebt nagelaten, geen concrete beginstanden hebt.

Wat ik ook mis in uw verhaal zijn de meterstanden toen u besloot om met ingang van 1 juli zich toch maar weer aan te melden voor levering onder uw naam voor dit adres. Als het pand, zoals u zegt daadwerkelijk 3 jaar leeg heeft gestaan, zelfs afgesloten is geweest omdat er fraude is geweest (die afsluit datum en meterstand is bij de netbeheerder bekend!) dan had, toen u de meterstanden in juli doorgaf, moeten blijken dat de geschatte standen foutief zijn, te hoog.

Samenvattend, u hebt geen conflict met Nuon, alswel met uw verhuurder.

Ienemienie

Voor een groot gedeelte kan ik met je meegaan Shine. Echter wij dachten goede afspraken gemaakt te hebben met de eigenaar van de woning. De beginstanden zijn ook opgenomen toen we er in kwamen maar de afwikkeling van de rekening zou via de eigenaar verlopen zei hij, Wij wisten niet dat wij ons dan ook zouden moeten aanmelden aangezien hij de eigenaar van de woning is. Zo werd het ook verteld door hem. De voorgescheidenis van de woning kregen wij pas te horen van de buren naar aanleiding van de energierekening. Het kwam zo ter sprake. Wij wisten het al die tijd ook niet dat de woning al zo lang leeg had gestaan en dat er een huurder in had gezeten die de boel had belazerd. We zouden eerst ook even als noodoplossing in de woning blijven maar dit is langer geworden dan we hadden gedacht. Per 1 juli ging het officiële huurcontract in en vandaar toen ook de inschrijving bij Nuon. Wij liggen ook niet in de clinch met Nuon, want hun informatie is correct geweest. Dit forum onderwerp gaat over Nuon vandaar dat ik mijn verhaal hier neer gedropt had. Pas zijn de meterstanden weer opgenomen en heb een goed gesprek met die meneer gehad. Hij zag dat het verbruik inderdaad aanzienlijk minder was dan de voorgaande periodes maar in verhouding bleef het gasverbruik meer. Dat terwijl ik electrisch kook en nauwelijks de kachel gebruik. Wel blijkt de ketel ook al bijna 30 jaar oud te zijn.
Al met al weet ik nog niet goed hiermee om te moeten gaan. Kun jij mij ook vertellen of zo'n rekening normaal is? Als ik 1 december er weer uit ga kan ik mij dan gewoon weer afmelden bij Nuon. Hoe gaat dat? Ik ben bang dat ik nog meer facturen van Nuon krijg als ik mij heb afgemeld of gaan die rekeningen dan weer naar de eigenaar van de woning toe.

witte angora

@ Shine:

Mijn verhaal was bestemd voor topicstarter. Omdat hij een hoop gedonder met de Nuon heeft, net als ik vorig jaar heb gehad. Om die reden ben ik overgestapt naar Dong. Simpel.

En dat Nuon niks geleerd heeft blijkt uit het volgende:

Gesprek met medewerker 1: waarom krijg ik een brief dat ik vanaf 4 oktober jl iedere maand 41,06 moet betalen? Antwoord: omdat Liander de netbeheerder is en wij incasseren voor Liander.

Na een pittige discussie (want Dong zou de kosten voor Liander gaan incasseren) werd ik doorverbonden met iemand die over de nota's gaat. Toen kwam:

Gesprek met medewerker 2: waarom krijg ik een brief dat ik vanaf 4 oktober jl iedere maand 41,06 moet betalen? Antwoord: de brief die u heeft ontvangen betreft het beëindigen van het kontrakt voor elektra. Die 41,06 is het nieuwe termijnbedrag voor het kontrakt voor gas. Echter, wij hebben bericht dat u het kontrakt voor gas ook hebt opgezegd, dus het termijnbedrag wordt op 0 gesteld. En inderdaad, Dong gaat voor u de incasso doen voor het netbeheer, voor Liander dus.

De volgende dag lag inderdaad een brief in de bus dat het gaskontrakt was opgezegd, en zowaar lag de eindafrekening er ook.

Twee totaal verschillende verhalen in 16 minuten tijd, à 10 cent per minuut. De een weet niet wat de ander kakelt. Dat was vorig jaar mijn probleem met Nuon, en ze hebben er niks, maar dan ook niks van geleerd. Dus die enquete die ik in tweevoud toegestuurd heb gekregen stuur ik niet op, want ze zeggen wel dat ze van de klant willen leren, maar ze doen het niet. Hypocriete huichelaars.

En dat wordt ook het probleem van topicstarter, er wordt maar wat afgekakeld en er wordt maar wat gedaan, maar iets opgelost wordt er niks.

Overigens: ik heb de juiste meterstanden naar Dong gestuurd, maar heb een verkeerde afrekening ontvangen. Maar dat heb ik al een paar keer meegemaakt, ook met Hema/RWE ging dat mis, toen ik na mijn scheiding in een sloopwoning terechtkwam die een half jaar leegstond. Ook zoveel gedonder gehad, ook toen was Liander de netbeheerder. En toen ik van RWE naar Nuon overging ging het wéér mis met de meterstanden. Zelfs toen ik vorig jaar in deze woning (nieuwbouw) kwam ging het fout: de standen waren te hoog opgegeven, nadeel voor de aannemer, voordeel voor mij, maar heb het uit fatsoen toch maar recht laten zetten.

Helaas voor Nuon en Liander heb ik een kwart eeuw geleden zelf bij het gas en water gewerkt, en weet dus redelijk van de hoed en de rand, en ik weet zeker hoe belangrijk het is zelf de meterstanden te noteren en er zelf achteraan te gaan. Dus dat doe ik dan ook, en juist daarom kon ik meteen zien dat de boel weer eens niet klopt.

En over de rest van de bak ellende van vorig jaar zullen we het maar niet hebben.

Nuon, tot nooit meer ziens. :evil:

Shine

Helaas zijn de gemaakte afspraken niet goed en moet gezegd dat ook de verhuurder de zaakjes niet goed voor elkaar had.
In jullie huurcontract staat (als het goed is!) dat de huur exclusief energie is, wat zoveel betekent dat jullie zelf dit onderdeel dienen te regelen middels het realiseren van leveringscontracten bij een leverancier. In jullie geval hebben jullie gekozen voor Nuon.
Uit je verhaal maak ik op dat jullie vanaf januari 09 tot juli 09 dus niet een officiele huurovereenkomst hadden met de verhuurder, maar toen onderlinge afspraken hebben gemaakt. In januari, toen jullie de woning betrokken, zijn de beginstanden opgenomen. Hebben jullie die nog? En,....hebben jullie dan ook de meterstanden ten tijden van jullie aanmelding bij de Nuon in juli? Aan de hand van deze standen kan namelijk makkelijk het daadwerkelijke verbruik over die periode uitgerekend worden.
Het bedrag wat jullie verhuurder presenteert over een halfjaar verbruik is abnormaal hoog en zou ik in iedergeval zeker niet zomaar betalen. Omgerekend zou dit namelijk neerkomen op een termijnbedrag van 400,= per maand!! Mijn hemel dan moet je nogal wat verbruiken zeg!
Ter indicatie:
Ik woon in een erg oude (uit 1922) arbeiderswoning wat op dubbelglas na, nauwelijks tot niet is geisoleerd. Ben van verschillende gemakken voorzien en gebruik nogal mijn pc's. Gemiddeld jaar verbruik: 2200 KwH en 1800 m3 gas.
Kijken we in jullie geval dan nog even verder, te weten de seizoenen, dan plaats ik ook daar mijn gerede twijfels bij.
Januari, februari, maart zijn topmaanden in verbruik (vooral gas), maar vanaf april daalt het alweer omdat we dan het voorjaar in rollen. Deze dalende lijn zet zich vanaf die maand nml in rap tempo door.. zomer!
Dus harde meterstanden.opgenomen in januari 09 en juli 09. Zonder deze harde meterstanden zou ik in iedergeval zeer zeker niet betalen aan de verhuurder.

Jullie hebben er iig goed aan gedaan om eigen leveringscontracten miv juli 09 bij een leverancier af te sluiten. Door jullie aanmelding zijn de contracten van de verhuurder automatisch in juli beeindigd en heeft hij een eindfactuur ontvangen. Ik heb het sterke vermoeden dat hij jullie nu deze eindfactuur heeft gepresenteerd en daarmee doet voorkomen alsof het allemaal jullie verbruik is geweest. Eens per jaar krijgt hij een jaarafrekening. Wanneer vindt de jaarafrekening plaats voor dit adres? (kun je vragen aan de netbeheerder)
Verder, als deze verhuurder niet steeds keurig netjes de meterstanden doorgeeft, dan schat de netbeheerder de standen tbv de jaarafrekening.
Je geeft al aan dat de verhuurder nou niet bepaald zijn termijnen betaalde. DIt betekent dat hij geconfronteerd wordt met de nodige herinneringskosten, aanmaankosten en zelfs incassokosten. Deze kosten lopen al snel in de papieren. Wees dus alert dat jullie niet voor zijn nalatigheid in op tijd betalen opdraaien.

Als jullie zeker zijn van de datum wanneer jullie de sleutel weer inleveren, neem dan minimaal 2 weken voor deze datum contact op met Nuon om jullie verhuizing door te geven. Wat er dan gebeurd is dat de leveringscontracten op jullie naam worden beeindigd ingaande op datum van sleuteloverdracht.
Ongeveer 5 dagen voor datum van sleuteloverdracht zullen jullie een meterstandenkaart ontvangen. Noteer op de dag dat je de sleutels inlevert de meterstanden en schrijf die op de ontvangen meterstandenkaart en stuur deze zsm retour. (bewaar zelf ook even de meterstanden)
Ongeveer 2-3 weken ontvangen jullie dan de eindfactuur. Hoe die eindfactuur er uit ziet is natuurlijk afhankelijk van het verbruik vanaf juli 09 t/m december 09 en jullie betaalde voorschot over deze periode.
Alles wat na de datum van sleuteloverdracht en jullie bijtijds doorgegeven beeindiging van de leveringscontracten op dit pand gebeurd, is niet jullie verantwoordelijkheid maar die van de verhuurder. Hij kan jullie iig over deze periode niet nog een energierekening presenteren.

Nog even ten aanzien van jullie aanmelding die eerst miv januari 09 was doorgevoerd maar later weer ongedaan is gemaakt en is gewijzigd naar juli 09.
Ik weet zeker dat het bedrag dat jullie dan aan Nuon 2800,= zouden moeten betalen fout is. Juli is een zomer maand. NU zitten we in oktober 09. Amper 4 maanden verder, waarvan feitelijk oktober gerekend mag worden tot de eerste maand van een hoger verbuik.
Neem nogmaals contact met Nuon en laat je informeren waar dit bedrag vandaan komt, welke meterstanden en over welke periode. Als zij zeggen vanaf januari, dan weet je dat dit niet kan kloppen en geef nuon dit ook te verstaan. Immers, die aanmelding heeft nuon ongedaan gemaakt en gewijzigd naar miv juli 09!
Laat je me even weten wat Nuon je als antwoord geeft op deze vraag?

Trouwens, hebben jullie het water dan wel geregeld? Dus je miv 1 juli ook bij de waterleiding aangemeld? (denk daarbij ook aan de meterstanden)

Het is nogal een verhaal geworden. Hopenlijk kun je er wat mee.

Shine

@ witte angora

U weet helaas toch niet alles van die hoed en de rand.
Een wissel van leverancier met beide producten betekent niet dat beide producten gelijktijdig, beter gezegd even snel door het berichtenverkeer gaan. Elektra gaat overwegend het snelst, gas veelal wat trager. Alleen al hierdoor kan er een situatie ontstaan dat er 1product al afgemeld is, maar het andere nog niet.
Getuige ook de brief welke u op 5 oktober ontving inzake gas!
De uitgestuurde brief inzake het termijnbedrag voor gas was eerder dan de binnengekomen afmelding van gas. Een kruising van berichten.

Jammer trouwens dat u het nalaat om de enquete niet in te vullen. Roepen, klagen en dies meer dat er niets verandert, ze niets leren, maar ondertussen dergelijke enquetes dan niet willen invullen, dat klopt natuurlijk niet. Dat schuif ik dan ook onder 'hypocriet huichelen'.

Als ik in dergelijke situaties een enquete krijg dan vul ik die zeker in en laat mijn bevindingen weten aan het bedrijf. Alleen zo is de kans op verbetering aanwezig anders helemaal niet.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Ienemienie,

Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over het berekende energieverbruik.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om het een en ander voor u uit te zoeken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Ienemienie

Trouwens, hebben jullie het water dan wel geregeld? Dus je miv 1 juli ook bij de waterleiding aangemeld? (denk daarbij ook aan de meterstanden)
Beste Shine, fijn dat je zo op mijn onderwerp in gaat. Eindelijk iemand die mij wat meer kan vertellen wat ik doen kan in deze situatie.
Mijn water betaal ik zelf ook al per maand. Hebben we ook gelijk aangemeld.
Per1 januari is wel een huurovereenkomst getekend (voor zover je het een contract mag noemen, namelijk nog geen A4 tje) alleen zei de huurbaas dat hij aangemeld bleef staan bij Nuon omdat hij de huiseigenaar was. Alles moest via hem verrekend worden. Het is voor ons ook de eerste keer dat wij een woning van particulieren huren dus wij dachten dat dit ook zo moest. Vandaar dat wij ons ook niet bij Nuon hadden aangemeld. Nadat de huurbaas na een half jaar echter met die rekening van 2400 euro aankwam heb ik gezegd dat ik dat bedrag niet zou betalen en hier over contact op zou nemen met Nuon. Zij vonden het bedrag ook hoog of ik moest een zwembad in de tuin hebben (was het maar waar) en adviseerden mij toen alles met terugwerkende kracht alsnog aan te melden op mijn naam want dan zou ik gewoon het basistarief krijgen en werd alles opnieuw berekent. Dan zou ik ook uitkomen op de kosten die ik zelf had berekent. Dat had ik toen uiteindelijk gedaan, maar toen kreeg ik een rekening van 2800 euro en een betalingsregeling. Niks geen basistarief maar zelfs een rekening die nog eens 400 euro hoger bleek te zijn. De huurbaas had dezelfde rekening met de standen erop in zijn bezit maar dan voor 2400 euro. Dus mijn regeling leverde uiteindelijk helemaal niets op. In ieder geval niet wat de medewerkster van Nuon mij had toegezegd. Nu zouden wij alsnog voor de kosten van de huurbaas moeten opdraaien. Vandaar dat ik weer met Nuon heb gebeld en alles weer terug heb gedraaid en ons per 1 juli officieel heb laten inschrijven. Vervolgens de beginstanden van juli doorgegeven en maandtermijn van 295 euro afgesproken om te betalen. Deze maand is de meterstand weer opgenomen door Nuon dus ik wacht met kloppend hart de eindafrekening af.
Voor wat betreft de maanden januari tot juli vecht ik wel uit met de huurbaas. Ik ben niet van plan voor zijn nalatigheden te betalen. Wat ik daadwerkelijk heb verbruikt kan hij van mij krijgen maar dan ook geen cent meer. Overschrijvingskosten Liander stond ook op zijn rekening. Ben ik verplicht die kosten als huurder te betalen? Of zijn dit kosten voor de verhuurder? De rekening staat namelijk wel op zijn naam.

Ienemienie

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om het een en ander voor u uit te zoeken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.
Beste Nuon medewerker, ik waardeer het enorm dat je bereid bent het een en ander te informeren voor mij, echter ik ben bang mijn gegevens door te geven. Je wil niet weten hoeveel energie ik er in heb moeten steken om de situatie weer terug te draaien bij Nuon. Ik ben bang als u er weer achteraan gaat ik weer van de regen in de drup kom. Wil mijn verhaal gewoon hier kwijt. Betaal nu elke maand zelf aan Nuon en hoop dat ik uit die misere met de huurbaas kom. Ik heb er slapeloze nachten van. We vertrekken per 1 december weer uit deze woning. We hebben er meer dan genoeg van en gaan ondanks de koude weersomstandigheden die we nu in deze periode kunnen gaan verwachten liever in een caravan zitten.
Wel wil ik nog een kanttekening maken dat ondanks mijn vraag wanneer mijn maandtermijn nou werd afgeschreven door Nuon, omdat dit steeds niet werd gedaan in de maanden juni, juli en augustus. Vervolgens schreef Nuon in de maan september maar gelijk voor drie maandtermijnen af van mijn rekening. Gelukkg had ik zelf daar rekenschap mee gehouden maar netjes vond ik het niet. Het is gelijk een heel bedrag van je inkomsten per maand. Maar goed dit even terzijde. Dank voor je aanbod mij te willen helpen, maar blijf liever enigszins nog anoniem omdat ik gewoon bang ben dat er nog meer achterstallige betalingen van de huurbaas boven water komt wat dan weer wordt verhaald op ons.

Shine

Wat voor overschrijvingskosten? Overschrijfkosten bestaan helemaal niet.
Tenzij,...tenzij je verhuurder jullie de heraansluitkosten wil laten betalen. Hij heeft immers zijn pand weer moeten laten heraansluiten. Maar betaal die kosten sowieso niet. Jij als huurder hoeft deze kosten helemaal niet te betalen. Daar is alléén de verhuurder zelf verantwoordelijk voor en moet hijzelf dus gewoon betalen.

Contracten zijn aan de persoon gebonden en NIET aan de woning. De contracten die je verhuurder heeft worden dus NIET op jouw naam overgeschreven. Jij hebt in juli 09 totaal nieuwe contracten bij de Nuon opgesteld, die totaal los staan van je verhuurder.

Ik lees regelmatig het begrip 'basistarief'.
Vanaf januari 09 tot juli 09 is het afhankelijk wat voor contracten je verhuurder met de Nuon heeft afgesloten (wel/geen variabel tarief, wel/geen vaste prijs, wel/geen natuurstroom etc) t.a.v. het tarief dat berekend wordt.
Datzelfde geldt voor jou. Wat voor contracten jij miv 1 juli 09 bij de Nuon hebt afgesloten. Ieder contract kent haar eigen product individuele prijsstelling per KwH en/of M3.
Welk 'basistarief' rekent de verhuurder jullie?

Ik mis van jou nog steeds het hier benoemen van de meterstanden. Kun je die hier eens opschrijven? Daar vraag ik namelijk maar steeds weer om.
En,.... jijzelf kan ook de meterstand opnemen. Hoe is die meterstand nu van Elektra en Gas? M.a.w plaats hier eens een overzicht van de metestanden s.v.p.
Ennehm, de meterstand die opgenomen is door de Nuon is niet voor de eindfactuur maar voor de jaarfactuur.
We vertrekken per 1 december weer uit deze woning
Als dit helemaal zeker is: Bel nu alvast de Nuon en geef aan hun door dat ze miv 1 december de contracten op jouw naam moeten beeindigen. Je kunt dit namelijk nu al prima doorgeven.

Verder adviseer ik je om wel je contractrekeningnummer te plaatsen en je te laten helpen door de medewerker. Zij zoeken namelijk alles uit en hebben de tijd voor je zaak en daardoor word je goed geholpen.

Ienemienie

Ennehm, de meterstand die opgenomen is door de Nuon is niet voor de eindfactuur maar voor de jaarfactuur.
Hoe zit dit dan voor mij? De jaarfactuur bedoel ik. Krijg ik die dan van juli tm oktober (maand van opname meterstand) of toch weer een jaarafrekening van januari tm oktober? Dan is de eerste helft toch voor huurbaas en de andere helft voor mij?
Of krijgt de huurbaas deze over de periode januari tm juli aangeleverd?

Sorry Shine....meterstanden zal ik even opzoeken en die alsnog aan je doorgeven. Ben nu heel snel even online en heb straks afspraken. Kom hier zo spoedig mogelijk op terug.

Shine

Jij krijgt een jaarafrekening lopende vanaf juli en met de meterstanden die door je zijn opgenomen in juli. Immers, vanaf dat moment staan de contracten op jouw naam.
Je huurbaas krijgt geen jaarafrekening omdat hij ten gevolge van jou aanmelding in juli een eindfactuur heeft gekregen.

witte angora

Shine schreef:@ witte angora

U weet helaas toch niet alles van die hoed en de rand.
Een wissel van leverancier met beide producten betekent niet dat beide producten gelijktijdig, beter gezegd even snel door het berichtenverkeer gaan. Elektra gaat overwegend het snelst, gas veelal wat trager. Alleen al hierdoor kan er een situatie ontstaan dat er 1product al afgemeld is, maar het andere nog niet.
Getuige ook de brief welke u op 5 oktober ontving inzake gas!
De uitgestuurde brief inzake het termijnbedrag voor gas was eerder dan de binnengekomen afmelding van gas. Een kruising van berichten.

Jammer trouwens dat u het nalaat om de enquete niet in te vullen. Roepen, klagen en dies meer dat er niets verandert, ze niets leren, maar ondertussen dergelijke enquetes dan niet willen invullen, dat klopt natuurlijk niet. Dat schuif ik dan ook onder 'hypocriet huichelen'.

Als ik in dergelijke situaties een enquete krijg dan vul ik die zeker in en laat mijn bevindingen weten aan het bedrijf. Alleen zo is de kans op verbetering aanwezig anders helemaal niet.
Nou beste Shine, ik ben al een kwart eeuw bij het gas en water weg, sindsdien is er gewoon heel wat veranderd. En dat heb ik inderdaad niet helemaal meegekregen. Maar medewerkster nr 2 heeft al prima uitgelegd hoe het zat hoor.

En dat ik die enquete niet invul is omdat het geen enkel nut heeft. Vorig jaar heb ik talloze brieven geschreven tot aan de directie toe, maar gezien het feit dat medewerkster nr 1 weer een lulverhaal zat op te hangen (dat was dus vorig jaar steeds het probleem) is Nuon helemaal niet van plan iets te leren. Als ze iets hadden willen leren dan hebben ze er een jaar de tijd voor gehad, maar ze hebben er niets maar dan ook niets mee gedaan.

Die enquete invullen heeft dus geen enkele zin, ze doen er toch niks mee. Dat heb ik helaas zo moeten ervaren.

Maar als ik het zo bekijk, gezien jouw kennis, jij werkt zeker bij de NUON? Of bij een andere energieleverancier? En probeert als zogenaamde particulier de klachten hier een beetje te elimineren/bagateliseren/de verantwoordelijkheid van fouten op het bordje van de klant te schuiven?

Als dat zo is zeg dan gewoon dat je bij de NUON werkt of welk bedrijf dan ook, dat is wat eerlijker weet je. Over hypocriet gehuichel gesproken.

Shine

Maar als ik het zo bekijk, gezien jouw kennis, jij werkt zeker bij de NUON? Of bij een andere energieleverancier? En probeert als zogenaamde particulier de klachten hier een beetje te elimineren/bagateliseren/de verantwoordelijkheid van fouten op het bordje van de klant te schuiven?

Als dat zo is zeg dan gewoon dat je bij de NUON werkt of welk bedrijf dan ook, dat is wat eerlijker weet je. Over hypocriet gehuichel gesproken.
Oh, zucht, die heb ik al vaker gehoord.
Nee, ik werk niet bij nuon of welk leveranciersbedrijf dan maar ook. Daarentegen werkt wel een vriend in deze sector. De energiesector en haar gang van zaken heeft mijn grote interesse en hang, naast mijzelf informeren middels lezen, hierdoor dus met grote regelmaat aan zijn lippen. Niets meer of minder.
Op een klein stukje detail meerkennis na, kan iedereen zichzelf verdiepen en informeren/inlezen in de wereld die energie heet met haar bijbehorende gang van zaken/spelregels. Veel vragen kunnen dan al door de consument zelf worden beantwoord en zo mogelijk worden voorkomen cq opgelost.

Het zou u niet hebben misstaan om iets beter op uw veronderstellende woorden te letten en een persoon, mij in dit geval, pardoes voor hypocriet of huichelaar uit te gaan maken.

De instelling van: 'ik vul de enquete niet in want een bedrijf doet er toch niets mee en leert er niet van, heeft geen zin',
gelijkwaardig aan: 'ik stem niet want dat heeft toch geen zin, mijn stem wordt toch niet gehoord, de politiek doet toch wat ze wilt.'
Als we allemaal zo denken en handelen nou dàn weet je zeker dat er gene veranderingen plaatsvinden.

witte angora

De instelling van: 'ik vul de enquete niet in want een bedrijf doet er toch niets mee en leert er niet van, heeft geen zin',
gelijkwaardig aan: 'ik stem niet want dat heeft toch geen zin, mijn stem wordt toch niet gehoord, de politiek doet toch wat ze wilt.'
Als we allemaal zo denken en handelen nou dàn weet je zeker dat er gene veranderingen plaatsvinden.
Lezen is bepaald niet jouw sterkste punt, want ik heb geschreven dat ik vorig jaar al een hele partij brieven heb gestuurd met mijn klachten, onder andere aan de directie. Daar is niks mee gedaan. Waarom moet ik dan tegen beter weten in die enquete invullen en opsturen?

Als ze vorig jaar ook mij ook maar iets tegemoet waren gekomen en hadden toegegeven dat ze dingen verkeerd hadden aangepakt, en als ze er ook maar iets van geleerd hadden, dan had ik het nog wel gedaan.

Maar ze zijn helemaal niet van plan om iets te leren. En dus ben ik niet van plan hen nog informatie te verstrekken.

Gesloten