LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elk jaar overstappen voordelig?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jopa123
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2009 11:54

Elk jaar overstappen voordelig?

Ongelezen bericht door jopa123 »

Onlangs weer eens in de energieprijzen gedoken om uit te zoeken of overstappen voordeel op kan leveren.

1 conclusie kan ik in ieder geval trekken.....goed vergelijken valt niet mee!

Op vergelijkingssites vindt je veel scherpe aanbiedingen. Leuk, maar het blijkt dat de voorwaarden vele malen belangrijker zijn dan de aanbiedingsprijs. Hoe lang is de actieprijs bijvoorbeeld geldig? Bij stroom vaak een jaar maar bij gas meestal maar een paar weken. Vervolgens zie je dat veel prijsstunters met hun gas en elektra, buiten de actie om, niet altijd de goedkoopste zijn. (dit verklaart ook waarom veel mensen verrast worden door de eindafrekening)

Wij zitten nu bij GreenChoice en het blijkt dat je met het actietarief voor nieuwe klanten enkele honderden euro's per jaar kunt besparen tov het reguliere tarief. Zo betaal je volgens de actie voor een KWh in hoog tarief rond de 10 cent incl. BTW terwijl dit normaal 24 cent is. Omdat GreenChoice goed bevalt denk ik er over bij hen te blijven maar dan wel met een nieuw contract voor het lage actie tarief.

Kortom: ik heb de indruk dat je veel geld kunt besparen door elk jaar weer gebruik te maken van een nieuwe actie, of dat nu is bij de huidige leverancier of bij een nieuwe. Dit niet doen kost veel geld ongeacht de leverancier. Ergens is dit wel logisch.... na de actieperiode zal er pas echt verdient worden op de levering, de reguliere prijzen verschillen onderling immers veel minder.

Nu zei ik aan het begin van het verhaal al dat het niet meevalt dit goed uit te zoeken. Ik ben benieuwd naar ervaringen en reacties van anderen.

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Elk jaar overstappen voordelig?

Ongelezen bericht door bwieren »

Elk jaar overstappen is het voordeligst en dit vooral via een energievergelijker doen. En als je kiest voor een vast tarief voor Gas en Elektriciteit voor 1 jaar (en je let er even op dat ook het vastrecht niet variabel is) dan ben je nooit te duur uit.

stofzuigertje

Re: Elk jaar overstappen voordelig?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Overstappen en liefst jaarlijks is goedkoper maar wat kost het oplossen of aangetekend opzeggen dan?

Gezien de klachten hier durf ik het niet te adviseren....

Dus hou rekening met 0900 kosten en aangetekende brief voor opzeggen is niet gratis...
dus die moet je wel terug verdienen....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Elk jaar overstappen voordelig?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Omdat GreenChoice goed bevalt denk ik er over bij hen te blijven maar dan wel met een nieuw contract voor het lage actie tarief."

Ik heb het zo in het verleden ook zo geprobeerd met Greenchoice door opnieuw het lage actietarief te vragen. Probleem is dat Greenchoice er alles aan doet om hier onderuit te komen. Ze geven ook expres nooit tarieven op papier. Tarieven in je online dossier worden stilletjes verhoogd. Aan het eind van het jaar sturen ze je doodleuk een factuur met het volle tarief. Na een lange emailwisseling en dreigen met de Geschillencommissie werd e.e.a. gecorrigeerd. Ik zou er dus niet aan beginnen. Op het forum zijn meer van dit soort ervaringen met Greenchoice te lezen.

Nadeel van overstappen is de rompslomp: vaak moet je achter de korting aan bellen/mailen. En Gaslicht.com had mijn aanmelding niet doorgegeven aan de nieuwe leverancier (Dong). Dat hoorde ik van de nieuwe leverancier, want communicatie met Gaslicht.com is niet mogelijk. E-mails worden niet beantwoord. Echt een flutbedrijf, dat Gaslicht.com. Probeer dus een deal te sluiten met je nieuwe leverancier zonder dat een derde partij er tussen zit (in mijn geval dus Gaslicht.com, maar er zijn meer vergelijkingssites).

Enecodaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2009 22:46

Re: Elk jaar overstappen voordelig?

Ongelezen bericht door Enecodaan »

Ik zou elk jaar een overstap maken maar wel alleen naar hoofdleveranciers. Van Greenchoice ( duur om hun tarieven en vastrecht ) zou ik naar eneco groenvast 1 jaar gaan, dan jaar erop bijv naar nuon. Let op of de nieuwe leverancier uw opzegvergoeding vergoedt en die aangetekende brieven hoef je meestal niet te doen;)

Ook zou ik wel willen opmerken dat als je denkt dat de tarieven gaan stijgen.. ( ik denk van wel ) het misschien beter is om een 3 jaar vast contract te nemen, mochten de tarieven toch ineens dalen, dan kun je gemakkelijk weer wisselen, mitst de nieuwe leverancier de boete vergoedt:)

p2p
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2009 19:49

Re: Elk jaar overstappen voordelig?

Ongelezen bericht door p2p »

@jopa123 : Stuur gewoon Greenchoice een mail en vraag om een voordelige aanbieding tegen de tijd dat je jaarcontract afloopt. Heb ik ook gedaan en ik kreeg prompt een prima aanbieding met lagere tarieven dan het initiele "lok"-tarief. Verder heb ik de tarieven netjes zwart op wit gekregen.
Ik ben prima tevreden met Greenchoice en op deze manier hoef je helemaal niet jaarlijks over te stappen. Begin eerst met je huidige leverancier en meestal komen ze met een vergelijkbaar aanbod.
Laat je verder niks wijsmaken over vastrecht. Kijk maar eens op www.gaslicht.com en je zult zien dat Greenchoice de laagste vastrecht kosten rekent van alle leveranciers ! vb. Essent 24,99 p.m, NUON 29,85, Eneco 23,85, OXXIO 23,85, NEM 83,88 (!!!) en Greencoiche 23,80. Het is dus niet overal gelijk, dat klopt, maar even vergelijken leert dat Greenchoice dit zeker niet misbruikt, in tegendeel zelfs.

Gesloten