LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Ongelezen bericht door djmaze »

Goed,

Bill Gates heeft zelf verteld dat Windows Vista (naast ME) misschien het slechtste besturingssysteem is dat ze ooit hebben uitgebracht.
http://gizmodo.com/342920/holy-crap-did ... dows-sucks

Het is een feit dat GNU/Linux altijd een server OS was en recentelijk meer grond krijgt in de Desktop omgeving dankzij KDE 4 en Gnome. Hack, je kan zelfs op Windows je Windows Explorer Shell vervangen voor een KDE Shell!
http://windows.kde.org/

Ik ben de discussies en verwijten spuugzat. Met name alle links die iedereen naar elkaar gooit met statistieken van software en besturingssystemen.

Je kan besturingssystemen niet vergelijken, alleen de software!

GUI (Graphical User Interface)

Microsoft heeft vroeger samen met IBM de desktop omgeving software ontwikkeld waarbij IBM het op de markt bracht als OS/2 en Microsoft net iets eerder als Windows.
De desktop software (aka grafische shell) heet hier "explorer.exe", maar daar blijft het niet bij. Je kan in windows ook de shell aanpassen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_shell_replacement

Je bent dus bij elk OS volledig vrij om het aan te passen naar je eigen wensen, het verschil zit hem in het dilemma wat jij als gebruiker prettig vind om naar te kijken en te gebruiken.


SHELL

Sloop de GUI er uit en je hebt een gewone text gebaseerde shell (GNU/Linux, MS-DOS, etc.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shell_%28informatica%29

Een zwart scherm met witte letters is op elk systeem hetzelfde. GNU/Linux heeft hier één voordeel dat je toch wel kleurtjes kan geven aan bepaalde tekst om onderscheid te maken. Voer maar eens het commando "ls -l" uit en op Windows "dir".

Servers

Een server doet niks anders dan data heen en weer sturen. Daar is totaal geen grafische interface bij nodig.
Voordel van werken zonder GUI is dat het systeem niet zwaar belast word met dingen die die niet gebruikt.
Nadeel is dat je erg veel commando's moet onthouden om het systeem te kunnen beheren terwijl dat bij een GUI een stuk makkelijk is (mits men daarvoor software heeft geschreven)


Kernel

Linux, Unix en MS-DOS waren Monolithische Kernels, maar evolueerden naar een microkernel.

QNX is een real-time Microkernel, vooral gebruikt voor fail-safe doeleinden in het leger en de Medische Zorg.
Best lullig als je beademings apparatuur op Windows of Linux een reboot krijgt. Hoe lang kan je zonder verse lucht?

Symbian (van je mobieltje) heeft ook een Microkernel

Windows was een Microkernel maar heeft nu iets van beide.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Monolithische_kernel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microkernel


Conclusie

Jij bepaalt wat jij prettig vind om mee te werken en daarbij maak jij de keuze of jij een grafische omgeving nodig hebt en welke grafische omgeving jij dan het prettigst vindt.
Ga dus niet verkondigen dat het ene systeem beter is dan het andere of dat de één meer last heeft van exploits dan de ander.

Een beheerder bij een bedrijf of van een server kiest dus wat hij prettig vindt om te onderhouden en jij als werknemer hebt daar dan maar mee te leven.
Ik heb dit zelf ondervonden doordat ik met Windows Vista moest werken terwijl ik daardoor 20% minder productief kon werken omdat dingen niet werkten zoals ik als Windows 2000 die-hard gewend was, maar na een paar maanden had ik ook mijn weg gevonden in het systeem en was mijn productiviteit weer op peil en soms zelfs verbeterd.

Thuis en op mijn huidige werk gebruik ik nu GNU/Linux met een KDE desktop omgeving omdat ik hoofdzakelijk websites ontwikkel en onze servers GNU/Linux gebaseerd zijn heb ik een 1op1 verhouding.
Anderen op mijn werk met Windows zijn veel minder productief omdat ze merken dat hun programma's op Windows wel werken maar niet op de servers.

Natuurlijk heb ik wel een VM met Windows XP en Windows 7 om te testen of websites werken in Internet Explorer 6, 7 en 8 want er zijn veel mensen die die browsers gebruiken omdat ze er aan gewend zijn, ook al zijn deze browsers met hun DOM Level 1 (1998) implementatie zwaar verouderd t.o.v. de huidige DOM Level 3 (2004).
Het is dus niet aan mij om mensen te veranderen/forceren in het gebruiken van Flock, Firefox, Opera, Safari of Chrome. Het is mijn taak om iedereen een plezierige internet omgeving te bieden.

Zou je dus alsjeblieft eerst even willen nadenken voordat je antwoord geeft op iemand zijn bericht zonder dat ik (en anderen) zich door 3 pagina's aan verwijten moet worstelen voor inhoudelijk goede reacties?

Dank je wel!

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Ongelezen bericht door Rustig »

Stop eens met copy/paste van anderen te plaatsen.
:shock:

stofzuigertje

Re: Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb als ervaren Linux Ubuntu en Xubuntu gebruiker andere ervaringen...

ME was prima mits je geen gekke dingen ging doen.
XP was in het begin ook niet helemaal perfect en moest nieuwe printer hiervoor hebben.....

Vista, een ramp, zelfs ME was beter...
Windows 7, niet de echte maar de gratis probeer versie was erg goed.
Ik kon de oude printer, gemaakt voor ME, en XP moest ik ooit via upgrade moeilijk draaien weer normaal gebruiken...

Dus ik als Linux Fan ben tevreden over de nieuwe Windows 7, stabiel sneller starten en geen enkel probleem gevonden...
Zelfs een notebook ging na upgrade van Vista naar 7 de batterij 2x langer mee!
Dus ook daar scoren ze goed.

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Ongelezen bericht door maybe »

Jij wilt de discussie stoppen door een nieuwe discussie te openen :?: En wie ben jij dan wel. iedereen heeft zijn of haar persoonlijke voorkeur en daar ga jij niks aan veranderen.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Ongelezen bericht door queenfan »

Leuke discussie :? :? :? :?


Maarre....
GUI (Graphical User Interface)

Microsoft heeft vroeger samen met IBM de desktop omgeving software ontwikkeld waarbij IBM het op de markt bracht als OS/2 en Microsoft net iets eerder als Windows.
De desktop software (aka grafische shell) heet hier "explorer.exe", maar daar blijft het niet bij. Je kan in windows ook de shell aanpassen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_shell_replacement

Je bent dus bij elk OS volledig vrij om het aan te passen naar je eigen wensen, het verschil zit hem in het dilemma wat jij als gebruiker prettig vind om naar te kijken en te gebruiken.
Wil jij hierin zeggen dat Microsoft de GUI zoals we die nu kennen heeft ontwikkeld?????

Ikweet niet anders dat dit door Xerox (PARC) is ontwikkeld maar omdat zij er geen brood in zagenis dit gekocht door Apple wat in 1984 resulteerde in de MacIntosch.

Dus of ik lees dit verkeerd of ik zie het verkeerd zeg het maar.

Voor de rest wat maakt het uit wat voor OS iemand gebruikt, ben je tevreden met Windows blijf er bij, idem met Linux, BSD, Solaris, OSX enz.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Stop nou eens met die Windows vs GNU/Linux discussies

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

He mensen, dit soort discussies is niet alleen gaande bij besturingssytemen maar bij bijna alles: auto's, audio installaties, kleding en noem maar op.
Zoveel mensen, zoveel meningen. :mrgreen:

Gesloten