LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Novox electrische scooter

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
SimonleBon

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Hebben ze tenminste nog een snelle dood ipv vergast te worden. :twisted:
Maar serieus, een electrische scooter maakt wel geluid en dieren hebben ook andere zintuigen (bijv. ogen).

@echelon; volgens mij heb jij opa's zin niet goed gelezen, Opa stelde voor dat hij op de electrische en ik op de Cello zou rijden. Nu weet ik dat mijn lowbudget China scoot waarschijnlijk niet tegen de Cello opkan, maar het is voor een ervaren scooterrijder als Opa misschien toch wel leuk om eens even te testen hoe zo'n elec scoot rijdt.

Opa, als je het serieus meent, wil ik dat graag een keertje doen, zeker als het een beetje mooi weer is. Gisteren uit mijn werk kwam ik nog ff in een hoosbui terecht, en das ook op een electrische scoot geen lol. Op donderdagen is het voor mij geen probleem, dan ben ik altijd vrij.

SimonleBon

Ik kwam op een ander forum deze ervaring met de Novox C20 tegen. Dit betreft een 25 kmh model met het standaard 38Ah accupakket.

Onlangs een behoorlijke rit gemaakt: Rotterdam-Zuid > Capelle a/d IJssel > Krimpen > Bergambacht > Pont > Streefkerk > Kinderdijk > Alblasserdam > Ridderkerk > Rotterdam-Zuid. 68 km op de teller, 70 volgens gps. Over het algemeen redelijk vlak over rivierdijken maar met een paar fikse stijgingen, met name de brug over de Noord, stormvloedkering en de Brienenoord. Fikse wind op kop de eerste 33 km. Twee personen beladen (150 kg) en wat bagage (kilo of 6). Rustig gereden, uitrollen bij stoplichten, uitrollen de hellingen af etc. Gereden met de 25 km beperking (snor).

Bij thuiskomst nog geen enkel teken van teruglopen van de kracht. Bij 'gas' geven kwam de meter onder in het geel maar nog niet in het rood, zonder belasten stond de meter onder in het groen. 15 km erbij zou ik daarom in theorie ook zeker niet uitsluiten, maar ik ga dat verder niet uitproberen, diep ontladen is de test niet waard.

Dus sowieso een actieradius van 75km.

rene117

Ongelezen bericht door rene117 »

hahahah ja brug af 75

pejevedeve

Ongelezen bericht door pejevedeve »

lezen is ook een kunst .

SimonleBon

rene117 schreef:hahahah ja brug af 75
Deze opmerking zegt meer over jou dan dat het iets nuttigs toevoegt aan dit onderwerp.

Actieradius is de afstand die je met een volle tank of accu's kunt afleggen, niet de snelheid.

Ik bedoelde met "dus sowieso een actieradius van 75km" aan te geven dat je dus met één persoon (i.p.v. 2) onder normale omstandigheden 75km kunt bereiken op één lading.

Fuseekogel

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

SimonleBon schreef:
rene117 schreef:hahahah ja brug af 75
Deze opmerking zegt meer over jou dan dat het iets nuttigs toevoegt aan dit onderwerp.

Actieradius is de afstand die je met een volle tank of accu's kunt afleggen, niet de snelheid.

Ik bedoelde met "dus sowieso een actieradius van 75km" aan te geven dat je dus met één persoon (i.p.v. 2) onder normale omstandigheden 75km kunt bereiken op één lading.
LOL :D

Ik vroeg me al af waarom mijn auto zo'n moeite heeft om 180 km/u te rijden terwijl er in principe 680 km in moet zitten :lol:

rene117

Ongelezen bericht door rene117 »

tja met mijn 4 takt kan ik 300 km rijden en met mijn twee takt kan ik 200 km rijden dus laat mijn maar gewoon op een scooter rijden met brand stof
en sorry dat ik het verkeerd heb gelezen

SimonleBon

Nvm
Laat mij voor die € 0,40, wat die rit van 75km aan 'brandstof' verbruikt maar lekker elektrisch rijden en nooit meer tanken. :P
Voor langere ritten (>50km) wil ik toch wat meer comfort en pak ik de auto wel (moet ik alsnog om de 600km tanken :| ).

LOL@Fuseekogel :mrgreen:

Voor mij is het ideaal: fiets voor korte afstand; elektrische scooter voor kort tot middellange, en auto voor lange afstand. Sinds ik de scooter heb, gebruik ik nog maar zelden de auto.

Echelon

Ongelezen bericht door Echelon »

Voor mij is het ideaal: fiets voor korte afstand; elektrische scooter voor kort tot middellange, en auto voor lange afstand. Sinds ik de scooter heb, gebruik ik nog maar zelden de auto.

Electrisch of met verbrandingsmotor: een scooter is inderdaad ideaal voor korte tot middellange afstanden! 8)
(ik heb overigens geen fiets....dat vind ik zo'n kansloos concept :mrgreen: )
En ernaast inderdaad een auto voor de lange afstanden!

Grootste en enige nadeel van een scooter rijden in de stad vind ik vooral dat je het ding OVERAL en ALTIJD zorgvuldig op slot moet zetten.....
Dat gehannes met m'n vuistdikke ketting, daar word ik af en toe echt niet goed van.

Overigens word het ook kouder en slechter weer....nog een nadeel....maargoed....aan de andere kant is het heerlijk om even uit te waaien na een dag werken op kantoor! :D

opa60

Ongelezen bericht door opa60 »

Hoi iedereen, ben vorige week gevallen met mn spartamet geen noemenswaardige schade maar ben wel klaar met de spartamet de smalle bandjes en de bladeren.En ben op zoek gegaan naar een tweedehans scooter, (de cello is met de winterslaap bezig) nou een drama. En nou komt het Simon heb een elec scooter gekocht, het is wel vreemd want als je voor een stoplicht staat hoor je niks, is wel even wennen. mvg opa

SimonleBon

Daar wen je snel aan, maar wat nog meer wennen is, is dat je wat meer moet anticiperen, omdat anderen (vooral fietsers) je niet horen aankomen. Af en toe eens kuchen/fluiten helpt meestal.

Ik denk/hoop dat je veel plezier aan de scoot zult beleven.
Welk merk/type heb je gekocht, opa? Een Novox C20 (=Qwic Emoto 87)?
En hoe ga je het doen met opladen?
Er zijn ook NRGspots van het Eneco, maar die werken niet echt lekker.

's-Winters heb je door de lage temperatuur minder actieradius, dus het is zaak de accu's vol te houden. Wanneer je de lader wilt meenemen, kun je hem het best in een handdoek o.i.d. wikkelen, de meeste kunnen namelijk niet zo goed tegen schokken.

opa60

Hoi Simon heb geen nieuwe gekocht het is een e-max 25 km geworden met een nieuw accupakket en de km stand is 140km stond al een jaartje stil dus accupakket naar de knoppen.Ben gisteren wezen proefrijden rondje Rotterdam en naar Barendrecht geweest. Opladen doe ik voor de deur hij staat onder mijn balkon dus kabeltje naar beneden en opladen maar.Heb om 12 uur de oplader aangesloten en vanmorgen om 6 uur brande het groene lampje.mvg opa

aronspa

Ongelezen bericht door aronspa »

Ik wil wel wedden dat er geen electrische scooter bestaat die 75 kilometer aflegt zonder te hoeven lopen/duwen! Geen 40 kilometer versie en ook geen 25 kilometer versie. Welke fabrikant durft de uitdaging aan? ............. Echt niemand??

SimonleBon

Waar deze post op slaat weet ik niet, want Noveco (Novox) heeft sowieso electrische scooters op de markt die een actieradius hebben van 100 - 130 km (4kW model) respectievelijk 80 - 115 km (2,5kW model). Er zijn wel meer leveranciers die electrische scooters met een wat hogere actieradius leveren. Voorlopig zijn deze nog wel stevig geprijsd.

Of een grote actieradius bij een snormodel nodig is, is ook maar de vraag. Ik zie mezelf niet 4-5 uur lang op een snorscooter rijden. Wanneer ik thuis kom, kan ik de scooter gewoon aan de lader hangen. Tanken is dus niet meer nodig, en ook geen lekkende olie, stank e.d. meer.

Voor mij is de electrische scooter ideaal, voor anderen misschien niet.
Ik had van Opa60 inmiddels vernomen dat hij inmiddels een Novox heeft aangeschaft.
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 07 apr 2010 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

opa60

Hoi Simon en alle Geintreseerden mijn C20 doet het best, heb er vanmiddag 60 km mee gereden toen was ik moe en ben er mee gestopt, maar de meter kwam alleen bij het optrekken in het begin van het gele vlak, dus moet moeiteloos de 70km halen. mvg opa

aronspa

Ongelezen bericht door aronspa »

Opa60 en SimonLebon hebben samen een handel in electrisch vervoer. Dat kan echt niet anders. :lol: 130 kilometer op 1 lading :lol: Dan mag je er wel een aanhanger achter doen met 100 Ah accu's
Maar goed, zo proberen wel meer producenten hun product aan de man te brengen. :P

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

Actieradius:
XP-25 4000W: 100 - 130 km
XP-45 4000W: 60 - 90 km
XP-80 4000W: 40 - 75 km

geef mijn maar een 4 takt kan je verder rijden en hoef je aleen maar euro integooien en aangezien je niet bij iedere pomp stroom heb voor zo koffie molen

opa60

Ben van nature nogal gierig dus probeer per km zo weinig mogelijk kwijt te zijn, lukt aardig zo, scooter opladen op het werk en ik kan er weer 70km tegenaan. Wil ik per dag meer km maken pak ik mn 4 takt sym cello. En als het regent de curore 1 op 25 dus wie is er nou dom. :lol: :lol: :lol: mvg opa

brandariss

Ongelezen bericht door brandariss »

Opa's zijn zo gek nog niet !

SimonleBon

Opa eet van twee walletjes :lol:

Nee, opa heeft het imo toch goed voor elkaar; voor elk soort rit een type vervoer.

Zelf heb ik een fiets, twee electrische scooters (brom/snor) en een auto.
Voor hele kleine stukjes pak ik de fiets (of benenwagen), voor lange afstanden en/of als ik veel te vervoeren heb de auto. Voor de rest (het merendeel) pak ik de snorscooter omdat deze me vooral in de stad vlot overal naar toe brengt. Ik kan eventueel op mijn werk laden, maar dat is meestal niet nodig. Ik heb een Ah-metertje in de scooter gebouwd, zodat ik precies weet wanneer ik zou moeten 'tanken'.

@aronspa: Met 100Ah kun je 200km (en meer) afleggen. 40 Ah in Li-Fe meet 340x270x140 mm en is sowieso goed voor 80km.

Nee, ik zit niet in de electrische scooter handel, maar het lijkt mij een ideaal vervoermiddel voor een grote groep mensen. De meeste mensen die een electrische snorscooter proberen zijn vrij snel om. In het begin is het wel vreemd. Tegenover het altijd aangevoerde nadeel van de lagere actieradius (imo geen probleem, omdat je gewoon elke nacht kunt laden) staan vele voordelen.

Niet voor iedereen is de electrische scooter ideaal; zeker niet degene die meer dan 60 km per keer rijden, dan wordt de aanschfprijs te hoog. Sommige willen ook het geluid van een motor horen.

Gesloten