LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Hallo, mijn naam is Albert en ik heb een Clio 1.4 uit 1994 (160.000 km), sinds maart in mijn bezit. Al geruime tijd bemerkte ik olielekkage waarvoor ik onlangs naar een (BOVAG) garage ben geweest. Er is toen een nieuwe carterpan onder gezet omdat deze verroest was en zou lekken. Kosten € 425.
Toen ik er daarna weer mij ging rijden, had ik hetzelfde probleem (ik rook de lekkage omdat er olie lekt op de uitlaat) en bovendien lijkt het oliepijl ook weer langzaam terug te lopen. Opnieuw naar de garage en wat bleek: de cilinder(kop)pakking is waarschijnlijk lek. Een reparatie zou mij min. € 600 gaan kosten.
Advies van de garage: liever niet repareren ('ik weet niet wat we dan allemaal tegenkomen' en 'lijkt me wel wat te veel van het goede voor zo'n auto')... Het kan geen kwaad, je kan zo wel blijven rijden. Zorg dat het oliepijl laag (niet te laag) blijft, zodat de druk niet te hoog is en de lekkage het minst zal zijn. De reparatie van de carterpan was volgens hen toch nodig aangezien deze (ver) verroest was.
Dit zit mij niet helemaal lekker. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, maar ben wel € 425 lichter vanwege die carterpan... Kan een garage zoiets doen of sta ik in mijn recht om dit geld terug te eisen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en adviezen! Alvast bedankt.
Toen ik er daarna weer mij ging rijden, had ik hetzelfde probleem (ik rook de lekkage omdat er olie lekt op de uitlaat) en bovendien lijkt het oliepijl ook weer langzaam terug te lopen. Opnieuw naar de garage en wat bleek: de cilinder(kop)pakking is waarschijnlijk lek. Een reparatie zou mij min. € 600 gaan kosten.
Advies van de garage: liever niet repareren ('ik weet niet wat we dan allemaal tegenkomen' en 'lijkt me wel wat te veel van het goede voor zo'n auto')... Het kan geen kwaad, je kan zo wel blijven rijden. Zorg dat het oliepijl laag (niet te laag) blijft, zodat de druk niet te hoog is en de lekkage het minst zal zijn. De reparatie van de carterpan was volgens hen toch nodig aangezien deze (ver) verroest was.
Dit zit mij niet helemaal lekker. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, maar ben wel € 425 lichter vanwege die carterpan... Kan een garage zoiets doen of sta ik in mijn recht om dit geld terug te eisen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en adviezen! Alvast bedankt.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Zo blijven rijden is natuurlijk geen oplossing, de auto moet gerepareerd worden. Steek er wat geld in zodat hij weer goed is.
Als de carterpan doorgeroest was, had hij sowiezo vervangen moeten worden, dus of je dat geld terugkrijgt, dat lijkt me sterk.
Het betreft namelijk geen onnodige reparatie, maar een noodzakelijke.
Als de carterpan doorgeroest was, had hij sowiezo vervangen moeten worden, dus of je dat geld terugkrijgt, dat lijkt me sterk.
Het betreft namelijk geen onnodige reparatie, maar een noodzakelijke.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Bedankt voor je reactie!
Vandaag weer een stuk met de Clio gereden... olielekkage is precies hetzelfde (zoniet meer) dan voorheen. Verder viel mij nu op dat er ook echt olie aan het motorblok zit... (voorzijde), dat was eerst volgens mij niet zo. Toen zat het echt aan de onderkant van de auto. Ik heb er nog eens over nagedacht, volgens mij zijn er twee opties:
- dit was het probleem (huidige), carterpan is onnodig vervangen
- bij/door het vervangen van de carterpan is deze lekkage ontstaan (zou dit mogelijk zijn?)
Een lekkage op twee plaatsen die plotseling ontstaan zijn lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bovendien is de lekkage nu idem als voor vervanging carterpan. Ik ga er denk ik toch maar werk van maken en het geld van de garage terug zien te krijgen (of ze moeten de reparatie nu willen verrichten).
Vandaag weer een stuk met de Clio gereden... olielekkage is precies hetzelfde (zoniet meer) dan voorheen. Verder viel mij nu op dat er ook echt olie aan het motorblok zit... (voorzijde), dat was eerst volgens mij niet zo. Toen zat het echt aan de onderkant van de auto. Ik heb er nog eens over nagedacht, volgens mij zijn er twee opties:
- dit was het probleem (huidige), carterpan is onnodig vervangen
- bij/door het vervangen van de carterpan is deze lekkage ontstaan (zou dit mogelijk zijn?)
Een lekkage op twee plaatsen die plotseling ontstaan zijn lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bovendien is de lekkage nu idem als voor vervanging carterpan. Ik ga er denk ik toch maar werk van maken en het geld van de garage terug zien te krijgen (of ze moeten de reparatie nu willen verrichten).
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Eerst met ontvetter motor reinigen en dan de onderdelen die werkelijk lekken vervangen...
Een roestige pan is vaker de oorzaak en bekend probleem.
De kop pakking vervangen kost ook al snel €400,-
Of de auto dit nog waard is moet U vooraf zelf beoordelen maar eerst schoonmaken en ze hadden het werkelijke lek of lekken gevonden....
Na goed schoonmaken en proefrit weten ze ook of het de koppakking is of de veel goedkopere klepdeksel pakking die maar €50,- kost incl. montage..
Ook tijdens vullen morsen of niet goed sluitende vuldop kan de oorzaak nog zijn.
Deze is op sloop goedkoop te krijgen...
Een roestige pan is vaker de oorzaak en bekend probleem.
De kop pakking vervangen kost ook al snel €400,-
Of de auto dit nog waard is moet U vooraf zelf beoordelen maar eerst schoonmaken en ze hadden het werkelijke lek of lekken gevonden....
Na goed schoonmaken en proefrit weten ze ook of het de koppakking is of de veel goedkopere klepdeksel pakking die maar €50,- kost incl. montage..
Ook tijdens vullen morsen of niet goed sluitende vuldop kan de oorzaak nog zijn.
Deze is op sloop goedkoop te krijgen...
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
sjezus, een lekke koppaking gaat niet uit zichzelf dicht, sterker, de lekkages zullen groter worden
1 oplossing, koppakking vervangen, doorrijden met een kapotte koppakking is vragen om problemen en op de lange termijn nog duurder dan dat je het meteen na de eerste diagnose had gerepareerd
1 oplossing, koppakking vervangen, doorrijden met een kapotte koppakking is vragen om problemen en op de lange termijn nog duurder dan dat je het meteen na de eerste diagnose had gerepareerd
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Mischien dat ik een beetje laat reageer??
Maar ik zou wel proberen om eventueel korting te krijgen op de reparatie van de koppakking aangezien de carterpan niet lek was en het probleem reeds voor deed
Goed de carterpan was wel veroest maar lekte niet bijna elke carter pan (van staal)
roest na der loop van jaren omdat door de temperatuur verschillen de verf coating los laat
ga dus voor een korting op de reparatie van de koppaking
succes
Maar ik zou wel proberen om eventueel korting te krijgen op de reparatie van de koppakking aangezien de carterpan niet lek was en het probleem reeds voor deed
Goed de carterpan was wel veroest maar lekte niet bijna elke carter pan (van staal)
roest na der loop van jaren omdat door de temperatuur verschillen de verf coating los laat
ga dus voor een korting op de reparatie van de koppaking
succes
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Bedankt voor jullie reacties en hulp!
Ik heb inmiddels een aantal keer gesproken met de mensen van de garage. In het kort komt het hier op neer: ik heb duidelijk laten merken dat ik ontevreden was over de gang van zaken en heb voorgesteld: 1. ik krijg de reparatiekosten van de carterpan terug en ga dan ontevreden weg of 2. mijn auto wordt helemaal gemaakt (dwz koppakking vervangen en als er meer loos is (bijv. gescheurde kop) wordt dit ook vervangen), alles voor een bedrag van € 400,00. De garagehouder is akkoord gegaan met het laatste voorstel en volgende week wordt de auto gemaakt.
Groeten,
Albert
Ik heb inmiddels een aantal keer gesproken met de mensen van de garage. In het kort komt het hier op neer: ik heb duidelijk laten merken dat ik ontevreden was over de gang van zaken en heb voorgesteld: 1. ik krijg de reparatiekosten van de carterpan terug en ga dan ontevreden weg of 2. mijn auto wordt helemaal gemaakt (dwz koppakking vervangen en als er meer loos is (bijv. gescheurde kop) wordt dit ook vervangen), alles voor een bedrag van € 400,00. De garagehouder is akkoord gegaan met het laatste voorstel en volgende week wordt de auto gemaakt.
Groeten,
Albert
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Was de carterpan ook slecht? Anders is hij toch terecht vervangen?
En als er meer aan de hand is, waarom moet de garage dan bloeden voor de gebreken aan jouw auto?
Even de andere kant van het verhaal.
En als er meer aan de hand is, waarom moet de garage dan bloeden voor de gebreken aan jouw auto?
Even de andere kant van het verhaal.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
De carterpan zal zeker slecht geweest zijn, ze zullen hem niet voor niets vervangen hebben. Alleen heb ik er wel mijn vraagtekens bij of deze ook echt lek was (is achteraf nooit meer te bewijzen natuurlijk). De lekkage was na de reparatie namelijk nog exact hetzelfde als daarvoor.
Het punt is alleen: als ze de motor goed hadden schoongemaakt en daarna hadden laten warmdraaien hadden ze kunnen zien dat er ook hoger in de motor olie lekte... Als ze me toen hadden verteld dat zowel de carterpan als de koppakking lekten, had ik de auto niet meer laten repareren...
Het punt is alleen: als ze de motor goed hadden schoongemaakt en daarna hadden laten warmdraaien hadden ze kunnen zien dat er ook hoger in de motor olie lekte... Als ze me toen hadden verteld dat zowel de carterpan als de koppakking lekten, had ik de auto niet meer laten repareren...
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Vergeef me m'n lompheid maar wat heeft een koppakking met een olielekkage te maken?
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Vraag mij niets over de techniek van automotoren, daar heb ik weinig verstand van... Dit is wat mij verteld is. Het schijnt dat een koppakking ook naar buiten toe kan lekken.
-
- Berichten: 32288
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Sja, een Clio uit 1994 is natuurlijk wel 15 jaar oud. Dan is de vraag: hoelang gaat hij nog mee en tegen welke kosten.
Of een reparatie al dan niet zinvol is is dus in feite een economische beslissing. Weet je redelijk zeker dat je minimaal nog een jaar of 2,3 door kan rijden zonder verdere grote kosten dan is zo'n reparatie nog te overwegen.
Dus dan zijn de vragen:
Hoelang gaan de banden/ schokbrekers/ remmen/uitlaat/koppelingsplaten nog mee?
Zit er op dragende delen reeds roest/roestgaatjes?
wanneer is de distributieriem aan vervanging toe?
Is hij nog presentabel (ziet hij er nog een beetje netjes uit)
En als het op korte termijn wel erg veel wordt dan is het een enkeltje Afrika voor het ding (via de sloop uiteraard).
Dat zal waarschijnlijk de overweging van de garage geweest zijn denk ik. Ik wil je niet bang maken, maar denk nog maar goed na voor je aan een volgende grotere reparatie begint aan het ding. Zo'n garagehouder zegt zoiets niet voor niks.
Of een reparatie al dan niet zinvol is is dus in feite een economische beslissing. Weet je redelijk zeker dat je minimaal nog een jaar of 2,3 door kan rijden zonder verdere grote kosten dan is zo'n reparatie nog te overwegen.
Dus dan zijn de vragen:
Hoelang gaan de banden/ schokbrekers/ remmen/uitlaat/koppelingsplaten nog mee?
Zit er op dragende delen reeds roest/roestgaatjes?
wanneer is de distributieriem aan vervanging toe?
Is hij nog presentabel (ziet hij er nog een beetje netjes uit)
En als het op korte termijn wel erg veel wordt dan is het een enkeltje Afrika voor het ding (via de sloop uiteraard).
Dat zal waarschijnlijk de overweging van de garage geweest zijn denk ik. Ik wil je niet bang maken, maar denk nog maar goed na voor je aan een volgende grotere reparatie begint aan het ding. Zo'n garagehouder zegt zoiets niet voor niks.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Ja, ik heb hier ook over nagedacht. Dat is ook de voornaamste reden dat ik zo baalde van nog eens een extra reparatie (want als ik dat van tevoren had geweten had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan).
Overigens is de auto verder wel in goede staat. Nauwelijks roest en nog nieuwe banden en uitlaat. Koppelingsplaten zijn nog goed. Hij ziet er ook nog netjes uit en heeft wel mooie opties (electrische ramen, electrisch verstelbare spiegels, stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening). Volgens de garagehouder zou de auto op de markt nu nog wel 1500 euro kunnen opleveren. Anders kan ik na maart volgend jaar altijd nog de slooppremie opstrijken.
Groeten,
Albert
Overigens is de auto verder wel in goede staat. Nauwelijks roest en nog nieuwe banden en uitlaat. Koppelingsplaten zijn nog goed. Hij ziet er ook nog netjes uit en heeft wel mooie opties (electrische ramen, electrisch verstelbare spiegels, stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening). Volgens de garagehouder zou de auto op de markt nu nog wel 1500 euro kunnen opleveren. Anders kan ik na maart volgend jaar altijd nog de slooppremie opstrijken.
Groeten,
Albert
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Maar, met iets andere bewoording, als je carterpan nou wel lek was? En daar bovenop de koppakking ook? Dat is bij zulke wagens niet bepaald onmogelijk te noemen. Waarom ontevreden zijn dat je moet betalen voor een reparatie die terecht is? Die koppakking wordt zo een koopje. Met een oude wagen loop je nou eenmaal meer risico op hogere kosten.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Zoals ik al heb gezegd: de carterpan kan best lek geweest zijn en het is daarom ook goed dat deze vervangen is. Echter (zoals ik ook al gezegd heb): als ze de motor goed hadden schoongemaakt en daarna hadden laten warmdraaien hadden ze kunnen zien dat er ook hoger in de motor olie lekte... Als ze me toen hadden verteld dat zowel de carterpan als de koppakking lekten, had ik de auto niet meer laten repareren... daar gaat het om.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Nog een opmerking van mijn kant. Het kan best wel lonend zijn om de auto te laten repareren als hij verder inderdaad in goede staat is. Want dan zeg ik, goedkoper kun je niet rijden. Smeer de reparatiekosten maar eens uit over het aantal kilometers dat je er nog mee rijdt, tegen waarschijnlijk zeer lage afschrijvingskosten gezien de leeftijd van de auto. Als tip nog de optie om eerstens een ander garagebedrijf te consulteren. Kan wel eens heel veel kosten schelen. Ikzelf ben nogal voorzichtig met Bovag-garages. Die moeten toch op een of andere manier het Bovag-lidmaatschap terugverdienen
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Bedankt voor de tips! Het lijkt mij in dit geval inderdaad ook lonend om de auto (zeker tegen deze kosten) te repareren. Verder ben ik inderdaad ook bij een tweede garage langsgeweest. Zij hebben de motor goed bekeken en vertelden mij ook dat garage 1 deze lekkage had moeten zien als ze het blok goed schoongemaakt en warmgedraaid zouden hebben. Maar goedkoper repareren dan garage 1 konden ze dit niet.
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Nog een laatste tip. Op internetsite mijngarage.nl kun je te weten komen bij welke bedrijven bij jou in de buurt je een reparatie kunt laten verrichten tegen een eerlijke prijs. Wellicht de moeite waard om dit even te bekijken. Succes!
Re: Olielekkage waarvoor 'onterecht' nieuwe carterpan
Bedankt voor de goede tip!