LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ov-chipkaart=oplichting

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

'Hema int geen geld ov-chipkaart'
Uitgegeven: 9 augustus 2009 13:48
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2009 13:48
AMSTERDAM - Het is uitgesloten dat detectiepoortjes van de Hema geld van de ov-chipkaart afschrijven.

De ov-chipkaart werkt alleen bij kaartlezers in het openbaar vervoer, schrijven Hema en het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB zondag in een gezamenlijke verklaring.

De Amsterdamse omroep AT5 meldde zaterdag dat mensen met een ov-chipkaart klagen dat hun geld wordt afgeschreven als ze een poortje van de Hema passeren.

PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet kondigde aan het 'probleem' aan te kaarten bij de Stadsregio, die verantwoordelijk is voor het invoeren van de pas.

Dat de poortjes van de Hema geld afschrijven is technisch echter niet mogelijk, leggen GVB en Hema uit.

Het poortje van de Hema verandert nooit iets in een chip in de kleding die passeert en zeker niet in een onbekende chip. De poortjes gaan alleen na of de passerende kleding al verkocht is of niet.
© Novum

http://www.nu.nl/economie/2056975/hema- ... kaart.html

weardguy
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 nov 2008 01:11

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door weardguy »

Goed om te lezen dat er dus wel degelijk reizigers-opstanden plaatsvinden bij fouten in het systeem.

Zelf heb ik in totaal al 18 claimformulieren in moeten sturen in 2 jaar dat ik die kaart als zelfverklaarde testreiziger gebruik: de laatste 8 zijn nu al een slepende kwestie van 4 maanden: begin april ingediend, nu, Augustus, nog steeds niets gezien van de 18,80 die het systeem teveel berekend heeft, maar ja, het GVB houdt niet van klanten die nadenken: die zijn alleen maar lastig. Het liefst zien ze dat al die reizigers die verbeurde instapborgen van 4 euro laten voor wat het is.

Ook weer zo typisch: de PvdA, fel voorstander van die belachelijke kaart, is nu ineens in alle staten na dat onzinbericht van die diefstalpoorten bij de HEMA...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Vanaf morgen is het zover.
Geen abbonnementen meer, alleen de chip in de metro.

Gelukkig hebben ze een overgangsregeling : als je een abbo hebt (bij de NS gekocht, zoals ik) - krijg je een "sleutelkaart" waarmee je, samen met je abbo, alsnog gewoon de metro in kan.

Verstandig? Jazeker.
Waarom?
Omdat je voor een 3-zone kaart via de NS (bij je NS maandkaart) 52 euro betaald. Bij het GVB voor dezelfde afstand 65 euro. Kassa!
De prijsverhoging is nu wel bizar hoog aan het worden.

jcffok1234567890
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2009 09:22

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door jcffok1234567890 »

Wat ik van de ov-gedoe niet eerlijk vind, is dat de prijs ongelooflijk gestegen is. Prijs is nu 2,40 euro geworden, voor Amsterdamse reizigers is dit veel te duur.
Volgens mij heeft GVB dit gedaan om meer geld te verdienen uit de buitenlands toeristen. Want normale toeristen reizen maar op korte afstand van hotel naar binnenstad bestemmingen ,zo betalen de toeristen 2,40 euro voor 5 - 8 haltes en een bezoek aan bv van Gogh museum is natuurlijk langer dan 1 uur. Dan weer een kaartje kopen voor andere bestemming(en). Voor de terugreis naar het hotel moeten ze weer 2,40 euro betalen. Voor een familie toeristen, 2 ouders en 2 kinderen, kan deze oneerlijke prijs oplopen tot bijna 30 euro per dag....wow dat is veel: 2,40 euro*3 keer kaarten kopen* 4 personen= 28,8 euro. Toeristen en Amsterdamers zijn geen melkkoe hoor.
DE PRIJS VAN DE OV-CHIP KAART MOET OMLAAG!!!!!!!!

AliceVH
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2009 16:03

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door AliceVH »

Vanmorgen maak ik een ritje met de bus kosten eur 1.60, vanmiddag zelfde ritje (terug) met de bus eur 2.60????????? Een verhoging van 1 euro!!! IK VIND DIT ECHT BELACHELIJK!!
Alleen omdat ik opstap in de arriva bus die nog strippenkaartjes van 1 zone verkoopt daarna stap ik over in de gvb bus. maar op de terugweg moet ik opstappen in de GVB bus en die verkoopt gewoon geen zone kaartjes meer en krijg ik een 1 uurs kaartje van 2.60 waar totaal niet opstaat hoe laat ik opstap van wanneer het kaartje is, er staat wel op dat "dit reisproduct alleen geldig is voor GVB" en ik moest nog overstappen op een andere bus wat een arriva bus had kunnen zijn, gelukkig kwam de GVB bus net iets eerder.
Het is idioot deze overstap perikelen van strip naar chip!!!!!!!!!!!!!!!
Deze ritjes moest ik maken omdat mijn auto apk gekeurd moest worden! Blij dat ik mijn auto weer heb en niet meer met het OV hoef.

villasappho
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2009 23:26

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door villasappho »

Ik lees opnieuw dingen die niet helemaal kloppen even wat dingen en feiten:

Je hebt met de chipkaart 35 minuten om over te stappen als je binnen die tijd overstapt komt er dus 'overstap' te staan op het scherm en betaal je het starttarief van 75 cent (ik weet helaas niet precies hoeveel dat is) niet.
Je kan mensen afzetten op het metro station je check in en met 10 minuten weer uit en dat kost je niks!
Er wordt maar gezeurd over de fraude gevoeligheid van de chipkaart mensen de strippenkaart is meer 'bewerkt' dan jullie je in kunnen denken. Van simpel over/dubbel stempelen, tot bij elkaar plakken van nog lege strippen, van kaarsvet tot coconutwax om de inkt er weer af te wrijven, van compleet nagemaakte strippenkaarten (met spellingvout erop!), van zelfgemaakte stempels die mensen stempelen op het laatste moment waardoor meteen te zien is dat de inkt niet goed blijft zitten.
Dat mensen eerder uitchecken kennen we allemaal van het te weinig stempelen!
Het grote voordeel aan de chipkaart is wanneer er fraude mee gepleegd wordt kan deze geblokkeerd worden of ze volgen de eigenaar en nemen hem zijn kaart af geven hem een boete en als blijkt dat er meer fraude is gepleegd mag de politie het opknappen!

Op dit moment zijn er nog wat fouten in het systeem die ik zelf ondervind en probeer tegen te gaan.
De trambestuurders (ik ben conducteur) die te vroeg de volgende rit aan het eindpunt instellen, de mensen moeten dan even een moment wachten met uitchecken want de apparaten bij de deur gaan dan even op buiten dienst (duurt een klein minuutje).
De gratis uitgegeven studentenkaarten worden verhandeld en zelfs bejaarden en ouders reizen hiermee. Deze kaarten zijn gelukkig goed te herkennen want op de achterkant staat het. Deze kaarten zijn alleen geldig in combinatie met de OV studentenkaart (oftwel de groene of roze kaart)
Totdat de vast met foto bedrukte sudentenchipkaart binnen is mogen studenten deze tijdelijke gebruiken maar ook voor die met foto geld alleen geldig in combinatie. Wanneer de student de andere kaart niet bij heeft of helemaal niet meer heeft...je kaart wordt ingenomen en de IBgroep gewaarschuwd. Ook wordt er een zwartrij boete uitgeschreven.

Dingen die van mij ook anders mogen:
De poortjes van de metro mogen steviger (intrappen gebeurd vaak genoeg nog)
De boetes moeten worden verhoogd (dus eerste boete 40 2e boete 80 en derde boete 250 (ofzo)) en bij niet betalen een deurwaarder (maar ja zo kan alles beter he)
Bij aanschaf van de chipkaart de kosten van de kaart als tegoed erop dus. De chipkaart kost 7,50 maar is dan al geladen met 7,50.

In mijn inmiddels groter wordende verzameling aan strippenkaarten (ik krijg ze wel eens van mensen) zag ik pasgeleden een hele oude van rond 1994 waarop de eerste strip (nummer 1 dus) een andere kleur had dan de andere strippen. Omdat mensen aan de verkeerde kant begonnen, begrijp dus mensen elk nieuw systeem heeft zijn problemen en het duurt even voor deze allemaal opgelost zijn!

En oja woede afreageren wekt nog meer agressie op. Als iemand niet normaal tegen mij kan praten stop ik hoe dan ook het gesprek. Komt iemand daar en tegen rustig vragen wat er is mis gegaan met de chipkaart dan pak ik mijn controle apparaat en lees ik die uit. Ik kan hiermee precies genoeg zien als het nodig is. In de normale functie zie ik alleen een kruis of een vink oftewel goed op fout. Als het niet goed is lees ik de kaart verder uit. Ik kan zien waar en wanneer er in en uitgecheckt is. Dus ook wanneer het niet goed is gegaan. Ik kan zien of een abonnement nog loopt en tot wanneer (ooit zullen de papieren abonnementen er wel uit gaan he) ik kan met studentenkaarten nagaan of er nog een studenten abonnement op staat en ik kan de leeftijd zien wat wel handig is omdat er genoeg mensen zijn die met het abonnement van een jonger broertje reizen.

Vergeet niet mensen niemand heeft gevraagd om het nieuwe systeem, zeker de medewerkers van het OV niet!

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Volgens de RET rijdt nog "maar" 4% van de reizigers in de metro zwart. Voor de invoering van de ov-chipkaart lag dat nog hoger.

Een groot gedeelte van de reizigers heeft een abonnement en reist dus niet zwart. Dat betekent dat een groot gedeelte van de reizigers zonder abonnement zonder problemen zwart kan rijden. Kennelijk werken de poortjes toch niet.

nature
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:43

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door nature »

venantius schreef:misschien beter nog, de deuren blokkeren, totdat de bestuurder 4 euro handje/contantje, aan alle gedupeerde reizigers heeft uitbetaald?

dat heet dan, verstoring van de openbare orde..
maar als dat dan de enige manier is, om niet te worden opgelicht ?

hoe komt het toch, dat er meer agressie komt tegen personeel etc.?
het zijn wel de enigen die in de buurt zijn als je dus massaal wordt getilt
en het enige wat ze dan kunnen zeggen is dus: 'schrijf maar een briefje..'

net wat je zegt..
bewijzen kan je meestal niks..

een waterdicht oplichterssysteem dus, bedacht, door ons aller Overheid..

Het feit dat iemand het nodig vind om agressief tegen het personeel van een vervoerder te doen, heeft niets te maken met het systeem. Dit heeft te maken met onaangepast gedrag dat de reiziger in kwestie vertoont. Simpelweg gezegd, agressie komt voor als je geen manieren hebt. En dan heb ik het niet over het personeel, maar over de reiziger.

En de opmerking over een briefje schrijven, geldt bij ieder bedrijf. Als je het niet eens bent met wat er is voorgevallen dan kun je een klachtenbrief schrijven. Je kunt van de buschauffeur, die op een schema rijd, niet verwachten alle problemen ter plekke op te lossen. Daar heeft hij namelijk geen tijd voor, aangezien iedereen niet te laat wil komen voor zijn aansluiting of bestemming.

En hier mee zeg ik niet dat personeel niet wil helpen. En natuurlijk is een conducteur of chauffeur ook wel eens chagrijnig, en klinkt een reactie soms onbedoeld minder vriendelijk. Als je de hele dag geconfronteerd word met een fout in een systeem waar je wel mee moet werken, maar wat niet direct opgelost kan worden is dat ook voor een medewerker erg vervelend. Het is wel je werk en het is nooit leuk als het niet goed gaat op je werk.

Natuurlijk zitten er nog fouten in het systeem, dat zit er in ieder nieuw ontdekt systeem/apparaat/regeling. Er is bij dit systeem ook wel degelijk gekeken naar Londen, Parijs. Echter Nederland is niet alleen een hoofdstad dus de schaal is veel groter, waardoor de kans op fouten natuurlijk snel groter word. Fouten hoor je wel wat over, dingen die goed gaan hoor je zelden. Klanten aan mijn balie (woningverhuur, maar voorheen ook KPN en NS) komen ook grotendeels met problemen en klachten. Daarvoor is er een klantenservice, mensen komen maar zelden vertellen hoe goed hun mobiele telefoon werkt.

Oh ja en het enorme "oplichtingssysteem" wat door de overheid bedacht zou zijn..... als je vind dat je opgelicht word kun je natuurlijk ook gewoon met de overheid in gesprek gaan of iets constructiefs gaan ondernemen om de problemen te proberen op te lossen. In plaats van een negatieve houding tegen het geheel aan te nemen, waardoor het niet zal veranderen.

renwel
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2008 10:32

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door renwel »

Je kunt niet met de overheid in gesprek. Laat staan dat die luistert. Die negatieve houding van veel mensen komt door de eindeloze frustraties, het gevoel tegen een muur te praten, en geen steek verder te komen, de eeuwige machteloosheid. De overheid luistert niet naar jouw argumenten. Geen wonder dat mensen het een oplichtingssysteem vinden.

Ook geen wonder dat er meer agressie ontstaat. Ik keur het zeer zeker niet goed, maar in sommige situaties die ik heb meegemaakt begrijp ik heel goed dat mensen zó getergd worden, en met zoveel onbegrip worden bejegend, dat ze hun "manieren" even verliezen.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door elynasedai »

NIEUW:

ov-chipkaart in de trein? 20 EURO borg!!

echt belachelijk!!!

renwel
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2008 10:32

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door renwel »

Ja, 20 euro borg. En elke keer dat je gaat reizen, moet je zorgen dat het saldo opgeladen is tot boven die 20 euro, anders is het jammer dan en kun je niet reizen.... lekker handig he? Ook spannend wordt het wanneer de chip kapot gaat of er computertechnische fouten in opladen/afboeken ontstaan.... dat wordt formulieren invullen en veel gedoe om je geld terug te krijgen.
Ik weet wel, zo lang er papieren kaartjes zijn, zal ik deze blijven gebruiken. Hopelijk komt men voor de definitieve afschaffing van het papier tot de conclusie dat 1 ov-chipkaart voor alle OV in nederland niet blijkt te werken, in chaos en administratieve rompslomp eindigt, en men hopelijk zal besluiten dat papieren kaartjes blijven bestaan. Die koop je gewoon, is tastbaar bewijs, je betaalt direct exact het juiste bedrag zonder borg enz. en je weet meteen wat je kwijt bent. Zoveel praktischer en handiger dan de OV-chip, met al dat in- en uitgecheck. En als je dat fout doet, ben je steeds de borg kwijt. Jammer dan, zegt men vervolgens, had u het maar goed moeten doen.

Badboy1
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2009 20:06

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Badboy1 »

Hoi,

Ik woon en werk in Amsterdam en zoals velen van jullie misschien wel zullen weten wordt het Ov-chipkaart gebruik in Amsterdam enorm gestimuleerd.
Enerzijds door een hoog bedrag voor een los kaartje als je even geen strippenkaart bij je hebt en anderzijds doordat reizen met de metro alleen nog maar met een Ov chipkaart kan..

Nu reis ik ook vaak met Arriva die tussen Amsterdam Centraal Station en Purmerend rijd. Nu heeft Arriva ook van die automaten om in- en uit te checken alleen is dit niet te gebruiken voor abonnementhouders!!
Als je een abonnement op je chipkaart hebt staan (zoals ik)wordt dit niet herkend en wordt alles van je saldo afgehaald..

Ik ben niet van plan om 2 vervoersbewijzen naast elkaar te kopen en gebruiken voor Arriva (en waardoor ik weer duurder uit ben)
Omdat ze aangeven dat dit tot ergens eind 2009 niet mogelijk is, zijn ze van mening dat ze dit niet hoeven te compenseren..Ik ben van mening dat dit wel moet omdat ze anders nog helemaal niet mee moeten doen met de Ov chip..En ze rijden op Amsterdam waar het gebruik al redelijk normaal is.

Wat vinden jullie hiervan?

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Dirkie »

En elke keer dat je gaat reizen, moet je zorgen dat het saldo opgeladen is tot boven die 20 euro, anders is het jammer dan en kun je niet reizen.... lekker handig he?
Jammer dat lezen zo moeilijk is. Er hoeft geen 20 euro op te staan. Er moet een slechts een positief saldo op staan, voldoende om je reis te betalen.
Het werkt namelijk zo. Stel dat je een reis bij de NS gaat maken die 5 euro kost en er staat 6 euro op je kaart. Na het inchecken gaat de borg er vanaf en staat dus een saldo van min 14 euro op. Als je aan het eind van reis uit checkt, wordt de borg verrekend met de kosten van die reis en staat er dus een saldo op van 1 euro. Met andere woorden bij het inchecken moet er een positief saldo op je kaart staan. Je moet niet je reistegoed en je borg door elkaar halen.
En mocht de reis duurder uitvallen dan het saldo op je kaart, dan staat er dus een negatief saldo op je kaart. Je kunt dan echter gewoon uitchecken en je kaart weer opladen.
Wat ik hierboven beschrijf heb ik zelf ondervonden bij de RET en ik neem aan dat het bij de NS hetzelfde werkt.

renwel
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2008 10:32

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door renwel »

En mocht de reis duurder uitvallen dan het saldo op je kaart, dan staat er dus een negatief saldo op je kaart. Je kunt dan echter gewoon uitchecken en je kaart weer opladen.
Ik wil van tevoren weten wat de reis gaat kosten. En niet continu een kaart gaan opladen (als je dat niet wilt, moet je een groot bedrag ineens op de kaart zetten). Ik wil gewoon graag per reis van tevoren betalen, d.m.v. pinnen in de automaat en een kaartje krijgen. Je toets op de automaat bestemmingen in en je ziet meteen wat het kost. Simpel en je weet meteen waar je aan toe bent. Ik wil niet eerst thuis op internet gaan kijken hoeveel een reis zou gaan kosten, dat is mooi als toevoeging, maar ik wil ook gewoon ter plekke die info kunnen krijgen, zodat je ook spontaan kan gaan reizen. En hoe moeten toeristen dan te weten komen hoeveel de reis kost, als er geen papieren kaartjes meer zijn? Niet elke verandering is verbetering! Ik vind de chipkaart maar niks, ik zie meer nadelen dan voordelen. Het is alleen maar meer rompslomp, onoverzichtelijk, geeft administratieve (computer)fouten, en dan zijn er nog de defect gaande poortjes en chipkaarten. Daar kan je donder op zeggen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Guardian72 »

villashapo -

en nog wat feitjes, die je vergeet.

Het GVB kan niet met de OV jaarkaart overweg.
Op sommige stations word door een systeemfout de kaart ongeldig gemaakt (negatief saldo) wat in feite diefstal is.

Het beroerde is nog dat je dan naar een GVB punt moet - en dan nog maar afwachten of ze het recht kunnen/willen trekken.

Dit systeem had nooit ingevoerd moeten worden. Want hierdoor word agressie alleen maar groter - en de beslissers blijven altijd buiten schot, het zijn de bestuurders en conducteurs die de klappen krijgen. (niet juist, maar steeds meer te begrijpen).

Daarnaast is de grootste frustratie de idiote prijsverhoging.
Mijn voorbeeld van eerder is niet volledig. Want met een NS aanvulling OV kan je je zones rijden in plaats van begin NS maandkaart, en in eindpunt.

Wil je met de OV chip hetzelfde hebben (in mijn geval 3 zone maandkaart) kost dit je niet nog eens 52 (of 57) euro - nee - met GVB verhoging van chipkaart kom je op 134 euro (2x57). Een verhoging van MEER dan 130%.
En dan vraag je je af hoe het komt dat zwartrijden steeds meer toeneemt, en de agressie ook.

renwel
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2008 10:32

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door renwel »

Jammer dat lezen zo moeilijk is. Er hoeft geen 20 euro op te staan. Er moet een slechts een positief saldo op staan, voldoende om je reis te betalen.
Ik vraag me af of dat zo is. In een foldertje dat ik heb van NS, staat: "Er moet voldoende saldo op de chipkaart staan om de reis te kunnen maken. Anders kunt u niet inchecken" (en de reis dus niet maken). Hieruit leid ik af dat er dus altijd minimaal 20 euro op moet staan, omdat dat de maximum prijs is. Er wordt nergens gesproken over een negatief saldo.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Dirkie »

Er moet voldoende saldo op de chipkaart staan om de reis te kunnen maken. Anders kunt u niet inchecken
En ik lees dan in mijn onschuld, dat als ik een reis van 5 euro maak er dus maar 5 euro op hoeft te staan. Want de reis kost 5 euro. Dat ik dan tijdens de reis een negatief saldo van 15 euro, is jammer, maar dat wordt bij het uitchecken verrekend. Conclusie is dus, dat de folder van de NS niet duidelijk is!
En ik schreef ook
Wat ik hierboven beschrijf heb ik zelf ondervonden bij de RET en ik neem aan dat het bij de NS hetzelfde werkt.
In dezelfde onschuld neem ik aan, dat het gebruik van de kaart bij de OV-bedrijven hetzelfde is en dat ze niet allemaal eigen regeltjes gaan maken.
En Guardian72 schreef
Mijn voorbeeld van eerder is niet volledig. Want met een NS aanvulling OV kan je je zones rijden in plaats van begin NS maandkaart, en in eindpunt.
Wil je met de OV chip hetzelfde hebben (in mijn geval 3 zone maandkaart) kost dit je niet nog eens 52 (of 57) euro - nee - met GVB verhoging van chipkaart kom je op 134 euro (2x57).
Ik heb een zelfde soort kaart alleen liggen mijn zones in Rotterdam en Den Haag. In Rotterdam gebruik ik het chip deel nu 2 jaar zonder problemen. Alleen wat ik buiten mijn zones reis, wordt afgeboekt van het saldo. En in Den Haag wordt de kaart gewoon op zicht gecontroleerd. En voor zover als ik weet is hier geen prijsverhoging voor nodig geweest.
En als ik vertrek vanuit een zone in Rotterdam binnen mijn abonnement, wordt er ook nooit borg afgehouden. Zou ook nonsens zijn, want ik heb een abonnement.
Ook schreef Guardian72
Het GVB kan niet met de OV jaarkaart overweg.
Op sommige stations word door een systeemfout de kaart ongeldig gemaakt (negatief saldo) wat in feite diefstal is.
Dat is diefstal en dat lijkt me een probleem van/voor het GVB. Ik kan alleen maar schrijven, dat ik in Rotterdam bij de RET dit soort problemen niet meegemaakt heb.

renwel
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2008 10:32

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door renwel »

Dat ik dan tijdens de reis een negatief saldo van 15 euro, is jammer, maar dat wordt bij het uitchecken verrekend.
Inderdaad is de folder van NS niet duidelijk en erg summier. Veel info die ipv vragen oplost, weer nieuwe vragen oproept.
Stel dat Dirkie gelijk heeft in zijn redenering. Je hebt slechts 5 euro op je anonieme chipkaart, en je reist er voor 20 euro mee. Dan heb je dus -15 euro op de kaart staan. Als je vervolgens niet uitcheckt (bijv. op een station zonder poortjes.... die zijn er heel veel), blijft dat negatieve saldo staan en heb je toch voor slechts 5 euro die hele reis gemaakt? Je koopt dan gewoon weer een nieuwe losse chipkaart voor 7,50. Mag natuurlijk niet, maar als de mogelijkheid er is zal het vast gebeuren. Of zie ik dat verkeerd en kan dit niet? Ik neem toch aan dat de NS dit wil voorkomen? Als de NS gelijk heeft in haar foldertje, moet er dus wel degelijk altijd minimaal 20 euro op staan, juist om deze situaties te voorkomen.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ov-chipkaart=oplichting

Ongelezen bericht door Dirkie »

Als de NS gelijk heeft in haar foldertje, moet er dus wel degelijk altijd minimaal 20 euro op staan, juist om deze situaties te voorkomen.
Inderdaad maar als je dan voor 35 euro reist, heb je dezelfde situatie!
En in de metro in Rotterdam werkt het wel degelijk zo, althans met een niet anonieme kaart (in dit geval mijn NS Abonnement). En dat moet ook wel, want de oplaadapparaten staan namelijk niet op het perron, maar voor de poortjes. En ik kon met een negatief saldo wel uitchecken, maar niet meer inchecken, ondanks dat ik een abonnement heb. Maar dat was mijn straf omdat ik blijkbaar grijs gereden had :?

Gesloten