LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Hypotheker bemiddelingsfee?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Boomer2009

De Hypotheker bemiddelingsfee?

Ongelezen bericht door Boomer2009 »

Hallo,

Wij zijn twee keer op gesprek geweest bij De Hypotheker. Het eerste gesprek was toen wij nog geen koopwoning op het oog hadden en wilde weten hoeveel we kunnen lenen. Het tweede gesprek vond plaats nadat we wel een huis op het oog hadden en een definitieve verkoopprijs wisten. Dus hebben we tijdens het tweede gesprek gekeken naar de verschillende hypotheekvormen en de maandlasten bij een aantal hypotheekaanbieders.

Nu heb ik de adviseur al gevraagd wat het ons kost om de hypotheek via De Hypotheker af te sluiten. 'Helemaal niets' gaf de man aan. Wij ontvangen provisie van de bank of instelling omdat wij ze werk uit handen nemen. Nu vraag ik me af of dit wel zo is. Ik lees soms wel eens verhalen over bemiddelingskosten voor de koper van duizenden euro's.

Daarnaast geloof ik zeker de onafhankelijkheid die ze claimen niet. Dus wil ik nu zelf verder gaan kijken en een gesprek bij bijvoorbeeld de bank aanvragen. Dus sla ik zo de adviseur over.

Ze zullen wel bellen na een tijdje hoe het ervoor staat. Kan ik dan aangeven dat ik hun hulp verder niet nodg heb? Ik heb niks getekend verder, dus ze kunnen toch niet achteraf nog kosten terugvragen?

En stel dat we wél verder gaan met De Hypotheker, kunnen we er dan op rekenen dat we geen fee hoeven te betalen aan De Hypotheker, is het waar wat ze zeggen?

Alvast bedankt.

loesje 2

Re: De Hypotheker bemiddelingsfee?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Tussenpersonen zijn tegenwoordig verplicht om volledige inzage in hun verdiensten te geven! De bank betaald hun idd provisie, maar de bank berekent die weer keihard door aan u.

Dus u betaald indirect natuurlijk wel voor de bemiddeling. Ook rechtstreeks bij een bank een hypotheek aanvragen kost geld.

Er zijn tegenwoordig wel ketens zolas de hypotheekshop die hypotheekbemiddeling doen op basis van een uurtarief dit scheelt soms duizenden euro's. De hypotheker vind ik goed maar ook erg kostbaar u zult dat zien als u een offerte krijgt en zij precies moeten laten zien wat zij aan u verdienen.

Op de hypotheekshop site staat een globale wijzer wat er ongeveer aan een hypotheek wordt verdiend door een adviseur.

Arjan de Boer

Re: De Hypotheker bemiddelingsfee?

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Beste Boomer 2009, graag wil ik even een paar misvattingen wegnemen. De Hypotheker krijgt inderdaad provisie van de banken en verzekeraars, tenzij een bemiddelingsfee is afgesproken. Het is dus of het een, of het ander. En als je daaraan twijfelt, waarom vraag je het dan niet op dat moment? Ten tweede de opvatting dat als je naar een bank gaat je de adviseur overslaat. Met wie zit je daar dan aan tafel? Juist een adviseur. Bij de bank moet je ook gewoon je afsluitprovisie betalen en deze blijft dan bij het betreffende kantoor hangen. Dus eigenlijk betaal je een bank twee keer. 1 keer met je afsluitprovisie en 1 keer met je hypotheekrente. Ik ben er een voorstander van om met je huisbank te gaan praten. Maar laat ook dat advies checken. Het is voor ons als tussenpersonen en voor de branche als geheel een verandeming dat ook banken vanaf 01 januari moeten gaan vertellen wat zij verdienen aan de diverse producten. Nu is er een beeld ontstaan dat tussenpersonen wel aan de verkoop van hypotheken verdienen en banken niet.

Gesloten