In principe is de Topfield gewoon een standaard satellietontvanger/deco met twee UHF tuners en CI met Conax CAM. Er zitten geen onderdelen in de ontvanger die onderhoud nodig hebben.
@Mieke, je gaf aan dat de Topfield piepte. Was dit piepen afkomstig van de harddisk of de ontvanger?
Als het laatste het geval is, zou je de ontvanger open kunnen laten en luisteren waar deze piep exact vandaan komt. Kan bijvoorbeeld ook een spoeltje of een lekkende condensator in de voeding zijn.
Als het de harddisk is die piept, dan zou ik de gok gewoon nemen en een andere inbouwen, desnoods (tijdelijk) een schijf uit de computer. Ik denk niet dat de ontvanger kritisch is.
Zelf heb ik vanmiddag de Terabyteschijf, een GP AV schijf van Western Digital (WD10EVDS, kostte 74 Euro), succesvol ingebouwd. De SATA-IDE converter heb ik bij Conrad vandaan gehaald, omdat er in het Topfieldforum veel goede ervaringen met deze converter stonden. Tot dusver vlekkeloos, ontvanger kwam meteen met de opmerking dat de schijf geformateerd moest worden, en ik heb nu 953813 MB Vrij.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
De schijf blijft lauw en het enige dat hoorbaar is wanneer je je oor bij de schijf houdt, is een zachte ruis. Vrijwel onhoorbaar als de kap er op zit. Hij voelt ook sneller aan, maar dat zou ook kunnen komen omdat hij nog vrij leeg is. 't Is wel even slikken, maar voor 95 Euro heb ik nu wel de opnamecapaciteit van mijn ontvanger flink uitgebreid en ben ik ook van de brom af. Nu nog even uitzoeken hoe ik de bestanden van de oude schijf overzet op de nieuwe.