LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
augurk
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2009 19:52

UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Ongelezen bericht door augurk »

Ik krijg constant van het UWV en de rechtswinkel tegenstrijdige antwoorden op bovenstaande vraag. De situatie is als volgt:

Ik ben tot en met februari aan het werk geweest bij mijn oude werkgever. Mijn contract is toen niet verlengd omdat er geen geld meer was. Het bedrijf is echter niet failliet gegaan, maar mijn loon van januari en februari is niet uitgekeerd. Na vele emailwisselingen, telefoontjes, sommeringen etc. van mijn kant heb ik toch gewacht met het inschakelen van rechtshulp ivm de kosten en het feit dat ik het idee had dat mijn werkgever te goeder trouw was/is. Na vele beloftes is hij niet over de brug gekomen en ik wil dus nu actie gaan ondernemen. Echter, het is handig als ik samen met een andere werknemer faillissement kan aanvragen, omdat ik dan geen advocaatkosten heb. De grote vraag is dan alleen: Krijg ik van het UWV mijn loon nog terug? Het is zeer onduidelijk of het loon van 13 weken terug nou geldt vanaf de dag van uitdiensttreding of vanaf de dag van faillissement. Als het dat laatste is krijg ik namelijk alleen mijn vakantiegeld van het UWV.

Heeft iemand een idee? Ik heb overigens officieel pas aangegeven dat mijn werkgever in gebreke blijft sinds vorige week (hoewel ik het wel eerder tegen mijn werkcoach heb gezegd).

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Het gaat om de 13 weken voorafgaand aan de datum waarop het faillissement wordt uitgesproken. Ik vrees dat dit voor jouw situatie weinig oplevert.

Zie bijv. deze site (onder het kopje "Personeel").

augurk
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2009 19:52

Re: UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Ongelezen bericht door augurk »

Quote van site: achterstallig loon, emolumenten en onkostenvergoedingen over een periode van 13 weken voorafgaande aan de datum van de opzegging.

Dit is juist een van de bronnen die beweren dat de 13 weken voorafgaande van het punt dat mijn contract afliep uitbetaald worden, als ik het goed begrijp. De 'opzegging' is niet het faillissement neem ik aan, toch?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Het gaat daar over de opzegging door de curator, dus dat is nadat het faillissement al is uitgesproken.

ArjenM
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2009 18:46

Re: UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Ongelezen bericht door ArjenM »

Heb een aantal jaren geleden via UWV uitkering gehad na faillissement.
Je krijgt 13 weken terug teruggerekend vanaf datum verklaring van faillissement.

Dus helaas ga je er weinig mee opschieten.
Je zult naar de rechter moeten om je geld te halen....

augurk
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2009 19:52

Re: UWV betaling 13 weken vanaf einde contract of faillissement?

Ongelezen bericht door augurk »

Bedankt voor de reacties! Dit punt is nu eindelijk duidelijk voor mij. Ik ga inderdaad de advocaat bellen vandaag.

Gesloten