LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlenging ING hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door richardvi »

Zoals ook al te zien was in de afgelopen uitzending van Radar is de ING haast op een chanterende wijze bezig.

6 Jaar geleden hebben wij een hypotheek afgesloten bij de ING. De rentevaste periode verloopt binnenkort en we kregen een brief van de ING met een aantal voorstellen die absurd hoge rentes inhouden. Alle voorstellen die in de brief gedaan worden zijn veel hoger dan we nu betalen terwijl de rentestanden ongeveer gelijk staan als 6 jaar geleden.

Voorbeeld: de ING propagandeert op haar website scherpe rentetarieven: 4,9% (5 jaar vast) 5,4 (10 jaar vast). Wij krijgen een aanbod van 6,2 % (5 jaar) en 6,9% (10 jaar).

Hiermee gaan we natuurlijk niet akkoord, dus wij naar onze bank. Daar worden we niet meer geholpen, nieuw beleid. We kunnen alleen telefonisch te woord gestaan worden. Erg wrang om te bedenken dat we 6 jaar geleden een beter aanbod hadden van 'Bank of Scotland' maar daar niet voor kozen omdat we graag bij een bank binnen lopen voor een afspraak als er iets mis is. De Bank of Scotland bood die gelegenheid niet, de ING bank destijds wel.

We hebben nu een telefonische afspraak staan. De eerst volgende mogelijkheid was minstens een week verder. Tijdrekken is al begonnen, want als we niet op tijd een beslissing maken is de ING blijkbaar gerechtigd dit aanbod door te drukken voor de komende 6 jaar.

Ik vind dit richting chantage gaan. We kunnen over naar een andere bank, maar moeten dan de hypotheek opnieuw laten passeren (om nog maar te zwijgen over de boete).

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

Over de boete kun je inderdaad zwijgen: rentevastperiode loopt af, dus je kan zonder boete weg.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door CB »

Voorbeeld: de ING propagandeert op haar website scherpe rentetarieven: 4,9% (5 jaar vast) 5,4 (10 jaar vast). Wij krijgen een aanbod van 6,2 % (5 jaar) en 6,9% (10 jaar).
Heb je wel een goede vergelijking gemaakt? Hebben jullie dezelfde hypotheek in vergelijking met de tarieven die op de site staan (zie opmerkingen onder de vermelde tarieven). De verschillen zijn nl. wel erg groot. Het is bekend dat de ING voor nieuwe klanten lagere tarieven hanteerd als voor klanten die de hypotheek moeten verlengen. Maar nogmaals, deze verschillen zijn te groot.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Terwijl de rente die ING op je spaargeld geeft schofterig laag is douwen ze de hypotheekrente fors omhoog: ik kreeg een aanbod van 5,6% voor 5 jaar vast, en kwam van 4,1% (voor 5 jaar vast).

Nou kan ik bij ING toch 20% van de hoofdsom per jaar boetevrij aflossen, dus dat heb ik gelijk ook maar gedaan. In ieder geval loop je zo een beetje weg als klant.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door richardvi »

Inmiddels meerdere mensen gesproken, zie ook reactie van SJZ hierboven: de ING biedt standaard een 1,5% hoger percentage aan dan de gebruikelijke tarieven voor verlenging.

Ik ga eens met een andere bank praten.

stofzuigertje

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dreig eens met deze online gevonden tarieven en soms is oversluiten van ING naar ING goedkoper dan verlengen..

Een onafhankelijk tussenpersoon kan soms goedkopere verlenging regelen.....
Dus probeer niet bij bank maar tussenpersoon iets te regelen...
Die hebben soms geen verleng en nieuwe klanten tarief maar hetzelfde lagere tarief...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

@richardvi

Kennelijk houdt de ING dus bewust de hypotheekrente extra hoog. Dat doen ze expres als ik dit artikel lees:

http://www.z24.nl/z24geld/artikel_10204 ... n_ING.html

Neelie Kroes zegt altijd wel dat ze zo hard vecht voor eerlijke concurrentie die leidt tot voordelen voor de consument / burger, maar in dit geval ben je als ING-klant gewoon de pineut.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door JanvL »

ING is 1 van de banken met een 2 sporen rentebeleid. Ze zijn zeker niet de enigste.
Dat wil zeggen, dat nieuwe klanten altijd een lagere instaprente hebben dan bestaande klanten.
Het 2 sporenbeleid is al zeer oud. U had dat kunnen en moeten weten toen u voor de ING koos destijds.
Een renteverschil van 1,5% is niet extreem (in dat beleid). Overstappen zou kunnen lonen als u gemakkelijk elders terecht kunt. Laat dat echter wel goed doorrekenen en kies dan voor een bank met een 1 sporenbeleid.
Als u echt makkelijk weg kunt is de ING wel gevoelig voor concurrentie. Dan is een gesprek zinvol.

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Helemaal mee eens JanvL. Wat mij wel meer en meer opvalt op dit forum is dat klanten aan de ene kant tussenpersonen vervloeken als geldwolven en oneigenlijke koopsomboeren en aan de andere kant steeds maar weer de info van ons willen hebben om hun bank aan te pakken. Zou het niet zo kunnen zijn dat het gros van de tussenpersonen het beste voor heeft met haar klanten? En dat zij haar klanten betere en volledigere informatie geven over producten? En dat dat ook wat mag kosten? ING heeft zover ik weet altijd al een duaal rentebeleid gehad. Enkele jaren geleden is daar ook nofg eens de voordeelvariant bijgekomen. Uiteraard adverteerd ING met haar goedkoopste rente ( voordeelvariant voor nieuwe klanten). Daarbij is de vergelijking met de rente van 5 jaar terug niet reeel. Klant had toen ook voor een langere periode kunnen kiezen? Toch?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef:Terwijl de rente die ING op je spaargeld geeft schofterig laag is douwen ze de hypotheekrente fors omhoog: ik kreeg een aanbod van 5,6% voor 5 jaar vast, en kwam van 4,1% (voor 5 jaar vast).

Nou kan ik bij ING toch 20% van de hoofdsom per jaar boetevrij aflossen, dus dat heb ik gelijk ook maar gedaan. In ieder geval loop je zo een beetje weg als klant.
Bij het eind van de rentevaste periode kun je (op een enkele budget variant na) sowieso boetevrij aflossen. Je had dan misschien ook beter gewoon naar een andere geldverstrekker kunnen gaan, dan zou je het fiscale voordeel hebben behouden. Maar dat hangt ook allemaal van je persoonlijke situatie af.

En de huidige rente voor 5 jaar vast is nu eenmaal een stuk hoger dan de rente 5 jaar geleden. Het zegt dus niets dat je nu een veel hogere rente krijgt aangeboden dan in het verleden.

Ook moet je, zoals ook eerder aangegeven, wel de zelfde tarieven vergelijken. De goedkoopste tarieven nu, waarmee vaak wordt geadverteerd, zijn in het algemeen budgetvarianten, waarin kortingen zitten voor allerlei budget-beperkingen. Die kortingen kunnen flink oplopen, tot zo'n 0.65%-0,75%. En bij nieuwbouw zit er nog eens 0,3% korting bij. Dus als je nu een nieuwe 'gewone' hypotheek zou afsluiten, dan zit je ook als nieuwe klant ongeveer 1% hoger dan de goedkoopste tarieven (waarmee ze waarschijnlijk adverteren).

Als je dat optelt bij de laagste tarieven waarmee ze adverteren, dan komt het verschil tussen het tarief voor nieuwe en bestaande klanten dus uit op maar zo'n 0,3%-0,5%. Dat lijkt mij niet extreem veel, zeker niet als je nagaat dat je ook bij geldverstrekkers die prat gaan op een eensporig rentebeleid, als nieuwe klant vaak nog wel een paar tienden van het tarief kunt afsnoepen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Bij het eind van de rentevaste periode kun je (op een enkele budget variant na) sowieso boetevrij aflossen.
Ja, had ik effe niet aan gedacht, maar ik denk inderdaad dat ik nu veel meer af ga lossen dan die 20%
Je had dan misschien ook beter gewoon naar een andere geldverstrekker kunnen gaan, dan zou je het fiscale voordeel hebben behouden.
Tja, maar om dat fiscale voordeel te behouden moet ik wel veel hypotheekrente wegbrengen. Bij de huidige spaarrente van 1,6% (na belasting) is bij een hypotheekrente van 2,75% als gunstig om af te lossen.

mhofland
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2009 20:13

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door mhofland »

Helaas hier net zo gegaan, heb precies dezelfde offerte gekregen. Ga woensdag naar Fortis en volgende week naar de RABO.

Telefonisch kon ik voor 5 jaar van 6.2 naar 5.9% en als ik de boetclausule zou tekenen kreeg ik een tarief van 5.75%. (afgesloten voor 3.8) Had ik 5 jaar geleden maar langer vastgezet... zucht...

ING vertelde mij dat de lage tarieven alleen gelden voor de nieuwe klanten. Blijkbaar verdienen ze niets aan me, want toen ik vertelde dat ik me ging orienteren, was dat prima. Als ik maar rond 15/11 schriftelijk opzeg, dan zetten ze de hypo op een variabel tarief... :roll:

Maar ik vind het niet netjes, eigenlijk schofterig, moet ik eerlijk zeggen. Uberhaupt het feit dat je niet eens meer face to face af kan spreken.

Iemand nog tips?

Arjan de Boer
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 mei 2009 09:53

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Mensen, mensen, laat je nou niet enkel leiden door de rente welke wordt aangeboden. Rabo en Fortis hebben het zelfde beleid als ING. Ga naar een tussenpersoon welke je gehele financiele situatie onder de loep neemt. Laat je ook eens een hypotheek van een verzekeraar adviseren. Veelal hebben deze aanzienlijk betere rentevoorwaarden dan banken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

Bij het eind van de rentevaste periode kun je (op een enkele budget variant na) sowieso boetevrij aflossen.
ING heeft mij gebeld, je kan van 2 weken voor tot 2 weken nadat de nieuwe periode ingaat onbeperkt boetevrij aflossen. Ik ga daar lekker gebruik van maken, ben dit soort rentetarieven helemaal zat. 5,6% (5,45% met rentevoordeel), dat heb ik van mijn leven nog nooit meegemaakt.

(al die mensen die in de jaren tachtig 12 of 13% betaalde snappen natuurlijk niks van mijn reactie).

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door JanvL »

U bent 5,6% helemaal zat? Dit is een bijzonder laag % historisch gezien. Met oversluiten zult u niet goedkoper uitkomen als u tenminste goed rekent.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door richardvi »

kweenie schreef:En de huidige rente voor 5 jaar vast is nu eenmaal een stuk hoger dan de rente 5 jaar geleden. Het zegt dus niets dat je nu een veel hogere rente krijgt aangeboden dan in het verleden.
Wat je nu zegt klopt niet. Ik heb in mijn hypotheekmap nog alle uitdraaien van 6 jaar geleden, en de rente staat nu lager dan toen.

richardvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 mar 2009 15:58

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door richardvi »

mhofland schreef:ING vertelde mij dat de lage tarieven alleen gelden voor de nieuwe klanten.
Yep, het is net als bij mobieltjes. Nieuwe klanten krijgen een mooi kado, oude klanten kunnen ********. Het is triest maar zo lijkt de wereld tegenwoordig in elkaar te zitten.

Overigens is mij destijds door de ING niets verteld van een tweesporenbeleid, en toen kon je nog een normaal gesprek aangaan in de ING bank van je woonplaats. Nu is het onderhandelen aan de telefoon een van dat gesprek en die afspraken krijg je niets zwart op wit terug.

Ik heb nog een grap uitgehaald door op hun website een gesprek aan te vragen voor een nieuwe hypotheek. Dan komt er direct iemand langs. Afspraak is binnenkort, maar die man komt dus mooi voor niets tenzij hij mij gaat helpen met de verlenging :lol:

(EDIT: Nou nou Radar, ik begrijp dat forums gemodereerd moeten worden, maar zo erg is dat woord nu ook niet hoor)

mhofland
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2009 20:13

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door mhofland »

:-) Ja, klopt. Ik ben afgelopen woensdag bij Fortis geweest, en zij konden me een rente aanbieden van 5,4.... dus valt de uiteindelijke 5.75 van ING nog wel mee misschien. Maandag ga ik nog naar Rabo, maar ik denk dat dat ook moeilijk word. Onze hypo is afgesloten destijds op mijn fulltime salaris. Nu tellen ze mijn parttime salaris, dus dat word dan een stuk moeilijker afsluiten. Voorlopig dan maar blijven zitten misschien...

lastig hoor, waarom ben ik nu zo knap en niet wat rijker :lol: :lol: :lol:

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door gtp »

Tip; voor alle mensen die te maken hebben/krijgen met afloop van de rente termijn, laat u niet opjagen door de huidige verstrekker maar neem rustig de tijd om naar voor u zelf de beste voorziening te zoeken. Het verhaal dat de hypotheek automatisch voor dezelfde looptijd (tegen hogere rente) wordt verlengd kunt u ondervangen door de hypotheek tijdelijk op variabel (per maand) te zetten.Tevens let op de de hoogte (waarde) van het onderpand is die nu hoger dan toen dan zal het percentage te financieren lager zijn wat dan weer invloed heeft op de rente.Let wel op dat uw persoonlijke omstandigheden niet ten nadele zijn veranderd als u naar een andere geldverstrekker uitkijk,b.v u bent niet werkloos/afgekeurd/55 jaar of ouder en geen goede pensioen regeling kan overleggen/geen BKR melding(achterstand)opgelopen heb. Verder allen veel succes met onderzoek, een intermediar kan/heeft meerdere mogelijkheden om een aanbieding te doen(niet aan 1 geldverstrekker gebonden)

florijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2009 07:38

Re: Verlenging ING hypotheek

Ongelezen bericht door florijn »

@mhofland: kijk maar uit, Rabo heeft ook een tweesporenbeleid. Hoewel ze het meestal glashard ontkennen.

Gesloten