LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hotfill vaatwassers

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door Emi »

hallo,
we gaan binnenkort een zonneboiler installeren.
Ook zijn we aan het shoppen voor een nieuwe keuken.
Heeft er iemand ervaring met een hotfillvaatwasser ?

Wat is een goede hotfillvaatwasser ?

Zijn hottfillvaatwassers duurder dan gewone ?

Wat is beter een normale vaatwasser met een aquamix - voorschakelapparaat ?

kan iemand mij hierover meer vertellen ?
Alvast bedankt
Emi

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe ver is de vaatwasser van het zonneboiler voorraad vat vandaan? Een beetje zuinige vaatwasser verbruikt tegenwoordig minder dan 1 kwh en minder dan 10 liter water. Dus als je een lange leiding hebt, dan heb je kans dat voor het wassen alleen het (koude) water uit de leidingen wordt gebruikt. Reken zo'n halve liter per meter leiding bij de dunste leidingen. De energiebesparing zal in de praktijk zo'n halve kwh per wasbeurt zijn, dus pak 'm beet 10-15 ct per keer.

Als de afwasmachine dicht bij de boiler staat, kan een afwasmachine met een dubbele wateraansluiting dus wel interessant zijn, al zijn dat vooral de duurdere apparaten. Maar als de leidingen wat langer zijn, dan zal de besparing niet groot zijn. Een apart hotfill-apparaat kan volgens mij nauwelijks uit. Voordat je die investering hebt terugverdiend, ben je wel een heel lange tijd bezig.

Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door Emi »

de zonneboiler komt op zolder. vlakbij de zonnecollector en de cv ketel

de vaatwasser staat op de begane grond

Ik begrijp dat het eigenlijk maar weinig op zal leveren. Maar goed we kiezen toch voor een zonneboiler en we willen zeker weten een afwasmachine in onze nieuwe keuken.
Ook al bespaart het iet veel.... als je toch een zonneboiler hebt kan je 'm maar beter aansluiten op de vaatwasser toch ?

Weet je ook hoeveel duurder een hotfill vaatwasser is ? Scheelt dat tientjes of meer ?

De wasmachine staat wel weer vlakbij de zonneboiler. Dat zal een grote besparing opleveren.

MAar ik weet niet of onze wasmachine geschikt hiervoor is.

ice1982
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:33

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door ice1982 »

Een Hotfill Vaatwasser heeft 1 groot nadeel: een vaatwasser spoelt bij de meeste programma's eerst voordat hij gaat wassen. Tijdens het spoelen worden met name zetmeel resten verwijdert. Zetmeel word minder goed verwijderd met warm water.

Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door Emi »

Inderdaad niet gekozen voor hotfill vaatwasser. Want je wil per slot van rekening je vaat schoon hebben. :lol: Wel nu een hotfill wasmachine ideaal!

Hans W
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2009 23:24

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door Hans W »

Jammer dat je het niet gedaan hebt. Veel vaatwassers kunnen namelijk probleemloos aangesloten worden op warm water (check gebruiksaanwijzing /documentatie/ leverancier !!!). Zelf heb ik een Bosch vaatwasser die op deze wijze is gekoppeld met een zonneboiler/CV.

Deze techniek kan echter niet met een standaard wasmachine (kleding). Deze zijn volgens mij niet geschikt doordat de slangen (max temp staat er bij miele opgedrukt) en klepjes niet geschikt zijn voor warmwater. Ik heb het opgelost door een thermostaatreglaar te monteren die het water mengt tot 25°c. Dat is bij onze wasmachine (Miele) de temperatuur waarmee gespoeld wordt.
Laatst gewijzigd door Hans W op 08 nov 2009 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door Emi »

En de afwas wordt wel goed schoon ? Onze "keukenboer" en ook verschillende internetsites hadden hetzelfde te melden. Vaat wordt beter schoon als het ook met koud water gespoeld wordt.

nu is 25 graden niet zo heel erg warm natuurlijk....
Niet iedere vaatwasser is geschikt inderdaad. Maar als je toch nieuwe keuken en vaatwasser koopt kan je eentje uitzoeken die geschikt daarvoor is.

De keukenboer vertelde dat de fabrikanten een beetje terugkomen van het idee hotfill voor de vaatwasser.

Maar goed wel prettig om te lezen dat het jullie wel goed bevalt

Hans W
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2009 23:24

Re: hotfill vaatwassers

Ongelezen bericht door Hans W »

Oeps kleine verwarring. Onze vaatwasser is direct aangesloten op het warme water. Onze wasmachine(kleding) wordt gevoed met water van 25°c.

Onze ervaringen met de vaatwasser zijn positief. Met spoelen vult de machine met warm water. Echter door het opwarmen van de waterleidingen en de massa van de machine spoelt hij praktisch met lauw water voor (net als een vaatwasser met een koudwater aansluiting). In de opvolgende cyclus vult de machine zich met warm water (leidingensysteem is nu warm).

Oa Bosch en Siemens leveren standaard vaatwassers met 1 wateraansluiting die geschikt zijn zowel warm (max 60°c) als koud water. Dus de meerkosten vallen reuze mee.

Gesloten