LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BSO bij de scholen

Discussieer hier over kinderopvang.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door kweenie »

Een leuke nieuw proefballonnetje van Dijksma. Naschoolse opvang moet in haar ogen in de toekomst verplicht bij de scholen komen en mag dus niet meer bij een aparte BSO komen.

Dit is een leuk idee voor grote scholen, waar veel kinderen naar de BSO gaan. Maar voor de vele kleinere scholen is dit onmogelijk. Niet alleen ontbreekt vaak de ruimte, ook zijn zeker in kleinere plaatsen er niet heel veel kinderen die gebruik maken van de BSO.

Dan zou dus elke school voor een handvol leerlingen de school open moeten laten, van 's ochtends vroeg tot het begin van de avond. De BSO moet immers juist buiten de schooltijden open zijn. Dat zorgt dus voor extra (energie) kosten en meer beondigd personeel; bij elke chool zou immers minstens één BSO medewerker moeen zijn.

Het idee is leuk in de Randstad en in Vinex-land, maar in een groot deel van het land leidt het alleen tot problemen.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door Kicoa »

Even los van de vraag of je wil dat kinderen de hele dag op 1 locatie c.q. in 1 omgeving zitten vind ik het niet zo'n slecht plan. In feite is het idioot dat de schoolgebouwen maar van 8.30 tot 15.00 uur gebruikt worden en dezelfde kinderen (of in ieder geval een deel ervan) vanaf 15.00 uur in een ander gebouw moeten worden opgevangen dat tot 15.00 uur leeg staat. Het probleem van de wachtlijsten in de kinderopvang wordt grotendeels veroorzaakt door het gebrek aan geschikte locaties. Of een kind nu in een apart gebouw zit of in de school, er zal in ieder geval personeel moeten zijn om de kinderen op te vangen. Het taxivervoer van kinderen zoals dit nu in met name kleinere plaatsen gebeurt is ook verre van ideaal en nog eens kostbaar ook!

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door witte angora »

Een leuke nieuw proefballonnetje van Dijksma
Eigenlijk is die hele blablabla van buitenschoolse opvang enzo een variant van wat ooit Hedy d'Ancona voorstond, namelijk dat de overheid voor de opvoeding en alles zorgde en de ouders 's avonds de kinderen alleen nog maar in bed hoefden/mochten stoppen.

Ze begint langzamerhand haar zin te krijgen geloof ik. :(

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Mijns inziens ligt de teloorgang van het Nederlands onderwijs juist bij dit soort wanstaltige ideeën. Scholen worden letterlijk 'uitgekleed', worden gedwongen mee te doen aan politieke 'proefballonnetjes' die ze uiteindelijk zelf betalen en moeten de laatste loonsverhoging voor leerkrachten zelf betalen (door onder meer klassenvergroting). Nu gaan we nog iets bij de de (ondermaats betaalde) schooldirecteuren op het bord schuiven: Kinderopvang!

Het is werkelijk te idioot voor woorden dat ouders de school steeds meer zien als een soort dagbesteding. Een school is een plaats om te leren, niet een plek om uw kind de dag te laten doorbrengen terwijl u werkt. Dat u niet de mogelijkheid heeft om uw kind zelf op te vangen, daar kan een school niets aan doen (die is er om uw kind te onderwijzen) en daar moet u de school niet mee belasten (want is het uw doel om de school zich nog verder van haar taak te laten verwijderen?).

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu gaan we nog iets bij de de (ondermaats betaalde) schooldirecteuren op het bord schuiven: Kinderopvang!
Ik krijg het idee dat je geen kinderen in de basisschool leeftijd hebt? De Tso (lunch) en Bso (na schooltijd) worden over het algemeen gedaan door organisaties die los staan van de school. Alleen (een deel van) de ruimtes van de school worden gebruikt om de kinderen op te vangen.

Soms (maar dat is geloof ik aan het uitsterven) regelen een aantal ouders op vrijwillige basis de opvang. De leerkrachten kunnen dus rustig hun bammetjes op eten.

Overigens: toen ik naar de basisschool ging, (ongeveer 40 jaar geleden) was het een school voor slechthorenden. Gezien de reistijd van de meesten, zo niet allen, moesten wij wel tussen de middag overblijven. De leerkracht bleef gewoon in het lokaal, at mee, en daarna was het buiten spelen, waarbij 4 leerkrachten op het plein rond liepen. Wij kinderen gingen onze gang, hadden ons eigen spel, de leerkrachten bemoeiden zich daar niet mee.

Als het echt goot van de regen bleef iedereen binnen, en iedere leerkracht in zijn lokaal.

Niemand die daar ooit een probleem van maakte, de leerkrachten nog het minst.

En persoonlijk denk ik dat ik hier minder moeite mee zou hebben dan wat er nu gebeurd, dat er tussen de middag een paar huppeltutjes zonder overwicht rond lopen om het eten te begeleiden en samen met de kinderen spelletjes spelen op het schoolplein.

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Lieve Angora,

Ik ben basisschoolleerkracht, en maak uit eerste hand mee hoe zo'n 'professionele' organisatie elke middag weer gefrustreerde, drukke kinderen bij mij aflevert na een pedagogisch volkomen onverantwoorde lunchpauze.

Door een aparte organisatie in de arm te nemen (waar je toe gedwongen bent, aangezien het onbetaalbaar is om leerkrachten in te zetten voor vso/tso/bso) heeft een basisschool juist minder te vertellen over wat er binnen de schoolmuren gebeurt. Dit zorgt voor allerlei problemen (praktisch, pedagogisch en financieel), die de schooldirectie (als eindverantwoordelijke) weer mag oplossen.

Natuurlijk besef ik me dat er voor ouders grote voordelen bestaan aan een opvang binnen de school, ik kan me voorstellen dat ik daar in theorie gebruik van zou maken. Maar wanneer ik zie hoe het er in de praktijk aan toegaat, doe ik (als ouder) dit mijn kind niet aan.

Voorts blijft mijn punt staan over de verantwoordelijkheden die we bij het onderwijs leggen. Willen we de grens tussen onderwijs en dagopvang weer een stapje verder laten vervagen? En over je laatste punt: Wil je echt van leerkrachten vragen dat ze hun tijd gaan gebruiken voor opvang, in plaats van het voorbereiden van gedegen lessen en het nakijken van verwerkte stof?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij het overblijven vind ik het nog wel logisch dat dat op de locatie van de school gebeurt. Dat is immers maar zo'n korte tijd (bv een uur) dat het ophalen en weer wegbrengen van kinderen relatief veel tijd zou kosten en bovendien zijn er veel meer kinderen die overblijven dan kinderen die na school nog naar de bso gaan. Ook gaat een groot deel van de tijd op aan het opeten van de lunch, dus aan werkelijke speeltijd blijft niet zo heel veel over. Hoe de overblijf op school dan geregeld zou moeten worden, is natuurlijk weer een heel andere discussie.

Maar voor de naschoolse opvang ligt het toch wat anders. Er gaan veel minder kinderen naar de naschoolse opvang dan naar de overblijf. Zo zijn er veel mensen die hun werktijden zo hebben geregeld dat ze na school de kinderen kunnen ophalen, maar die tussen de middag nog aan het werk zijn. Bij mij in de buurt is er bijvoorbeeld een BSO die tussen de 5 en de 10 scholen bedient. Dat klinkt massaal, maar er zijn nooit meer kinderen tegelijk bij die BSO dan er normaal in een klas zitten. Zou je dan de opvang op de scholen gaan organiseren, dan zul je dus op elke school een leid(st)er moeten hebben, of misschien zelfs 2. En dan zitten de kinderen steeds maar met een paar kinderen bij elkaar. Klinkt misschien leuk, maar een kind in groep 1 of 2 speelt liever met een kind van de zelfde leeftijd van een andere school dan met een kind van 7 of 8 uit de zelfde school.

Ook gaan de kinderen een veel langere tijd maar de BSO. Kinderen hebben bij de BSO dus echt een tijd om even te spelen, te knutselen of tot rust te komen. Daarvoor is ook een ander soort omgeving nodig dan een schools klaslokaal. Wil je BSO bij de school regelen, dan zul je dus vaak een apart BSO-lokaal moeten hebben. Dat betekent vaak dus een verbouwing en/of investering in gebouw, materialen, meubels, speelgoed etc. Ook de buitenruimte moet anders worden ingericht. Kinderen willen zeker in de zomer veel buitenspelen. Bij school is natuurlijk wel een schoolplein, maar dat is ingericht op even korte tijd uitrazen en spelen, voor/na school en in de pauzes. Terwijl voor een BSO een ruimte nodig is waar de kinderen urenlang zouden kunnen spelen.

Het idee van bijvoorbeeld de brede school is op zich een goed idee, voor de plaatsen waar dat kan. Dus waar de ruimte daar op ingericht is, en waar er genoeg kinderen zijn die van de BSO gebruik maken. Maar voor veel scholen is het niet goed mogelijk om een goede BSO plek te regelen, en zeker als er maar een kleine groep kinderen gebruik maakt van de BSO is een centrale BSO vaak veel prettiger, beter en voordeliger.

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door witte angora »

@jj1983

Ik heb je berichtje gelezen en kan me helemaal invoelen in wat je schrijft. Zelf ben ik een paar maanden overblijfkracht geweest (op 3 verschillende scholen onder de vleugel van één en dezelfde stichting), en ik weet precies wat je bedoelt. Ik had het niet voor niets over huppeltutjes die met de kinderen spelletjes doen.

Op één school stonden 2 hele lange tafels, daar zouden 40 kinderen aan moeten zitten. Zouden moeten, want de overblijfkrachten (we waren met 3) liepen de hele tijd heen en weer, dus de kinderen zaten ook niet. Tot ik gewoon aan één van de tafels ging zitten en me beperkte tot thee drinken. Vanaf toen werden de kinderen aan die tafel rustig, en aten hun boterhammetje op. Ik kon ook aan ieder kind wat persoonlijke aandacht geven. Aan de andere tafel konden de twee andere overblijfkrachten nog steeds geen orde houden, omdat ze zelf maar heen en weer bleven lopen. Daar werden de kinderen onrustig van.

Sommigen doen het heus wel goed hoor. Maar ik heb genoeg 20-jarigen gezien die totaal geen overwicht op de kinderen hadden. Ook een coördinator van ruim 40 die meende de kinderen met een hoop achterlijk geschreeuw tot de orde te kunnen brengen.

Dan krijgen ze een officiele opleiding van 3 avonden, waarvan je minimaal 2 avonden aanwezig moet zijn om je papiertje te halen. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Je voelt kinderen aan of niet. Je hebt hun vertrouwen of niet. Je hebt overwicht of niet. Dat leer je niet in 2 of 3 avonden.

Op één school liepen een stuk of 10 overblijfkrachten in de rondte. Ik ben daar maar een paar keer geweest, maar zonder uitzondering kwamen de kinderen die ruzietjes hadden naar mij toe, en ik slaagde er ook in om (op één geval na dan) die ruzietjes te sussen. De andere overblijfkrachten werden totaal niet door de kinderen benaderd, en dan vraag ik me toch af hoe dat kan.

Die coördinator waar ik het net over had leverde zoveel problemen op dat ik op een gegeven moment een brief naar de stichting moest schrijven, dat mens is ook op staande voet ontslagen. Zal maar niet zeggen wat het belangrijkste probleem was, jij weet ook wel waar kinderen toe in staat zijn. Buiten alle andere ellende om dat dat mens veroorzaakte.

Ik ben met ermee gestopt. Teveel ellende gezien. Ik ben van mening dat de TSO en BSO wangedrochten zijn. Voor sommigen is het nodig, vooral voor alleenstaande ouders die moeten werken. Die kunnen hun kinderen niet tussen de middag ophalen. Maar persoonlijk vindt ik het toch het beste dat ouders hun kinderen zelf tussen de middag en na schooltijd opvangen en zelf opvoeden en dat niet aan schreeuwende adhd-huppeltutjes overlaten die niks beters weten dan samen met de kinderen spelletjes doen. En daarmee hun eigen onvolwassenheid tonen.

Want nogmaals: ik ben ervan overtuigd dat kinderen zichzelf heus wel weten te vermaken. Ze weten zelf wel hoe ze hun energie kwijt moeten raken. En juist dát zou de kinderen tot rust moeten brengen denk ik.

Dat leerkrachten er niet om staan te springen ook tussen de middag de kinderen te begeleiden snap ik volkomen. Maar die leerkrachten weten in tegenstelling tot de huppeltutjes wel waar ze mee bezig zijn. Dat heb ik uit de eerste hand als kind ervaren. Vandaar mijn opmerking. En in feite geef je het zelf al aan door te vertellen hoe je de kinderen na de lunch afgeleverd krijgt. Wat ik in deze post dus bevestig door te vertellen hoe het er vaak aan toe gaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BSO bij de scholen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je geeft hier je ervaringen met de overblijf. En je oordeelt vervolgend over de naschoolse opvang aan de hand van je ervaringen met de overblijf. Dat zijn twee heel verschillende zaken.

Gesloten