Leasebeleggers hoeven niet direct bij te storten
Uitgegeven: 7 november 2003 17:05
AMSTERDAM - Fortis en Dexia hoeven niet op te letten of de beleggingsrekeningen van leasebeleggers in de min staan. Dat bleek vrijdag uit een publicatie van de beurswaakhond AFM in de Staatscourant. Eerder al kreeg Aegon respijt.
Deze drie grote aanbieders van leaseproducten hoeven zich niet langer te houden aan de zogeheten saldibewakingsplicht. Volgens deze regel moeten bedrijven in de gaten houden of klanten hun financiële verplichtingen kunnen nakomen om te voorkomen dat ze diep in de schulden raken. Als blijkt dat beleggers in de problemen komen, moeten ze hun beleggingsrekening in de plus houden door bijvoorbeeld geld te storten of een pakket aandelen van de hand te doen.
AFM ontheft de aanbieders van hun taak als saldobewaker omdat veel leasebeleggers anders grote sommen geld op hun rekening moeten bijstorten. Zij zijn met geleend geld naar de beurs gegaan. Omdat de aandelenkoersen sinds de piek in het leasebeleggen hard zijn teruggelopen, zitten veel klanten met schulden.
Bedrijven die contracten voor leasebeleggingen verkopen, dachten lange tijd dat de bewakingsplicht niet voor hen gold. De AFM meldt dat de regel wel geldt voor nieuwe leasecontracten die nu nog worden verkocht.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wat betekent dit???
-
Gast
Re: wat betekent dit???
D'ont worry, wij gaan voor de Zorgplicht en daar wordt morgen door de rechter uitspraak over gedaan.
-
ZORGPLICHT
Dexia zegt steeds dat zorgplicht voor haar niet van toepassing is.
Ik heb in mijn bezit een zeer interessante brief waar toch heel iets anders in staat. Hij is van oktober 2000
Leiden, oktober 2000
Betreft: Uw aanvraag lease-overeenkomst
Geachte heer,
Wij hebben uw aanvraag voor een nieuwe lease-overeenkomst in goede orde ontvangen. Hiervoor dank.
U least bij Bank Labouchere NV inmiddels een groot pakket aandelen. De wettelijke zorgplicht, gesteund door recentelijke uitspraken, verplicht financiële instellingen om aanvullende gegevens in te winnen van cliënten die grote financiële verplichtingen aangaan.
De bovengenoemde zorgplicht gebiedt ons derhalve aan uw nieuwe aanvraag extra aandacht te besteden.
Om uw aanvraag zo spoedig mogelijk te kunnen verwerken willen wij u dan ook vragen om ons de volgende gegevens toe te sturen of te faxen:
1/ Kopie paspoort of rijbewijs
2/ Recente salarisstrook en indien er sprake is van tweeverdieners, een tweede salarisstrook.
3/ Kopie verzamelstaat Inkomsten Belasting 1998 of 1999
Zodra wij de aanvullende gegevens van u hebben ontvangen, zullen wij uw aanvraag met sped in behandeling nemen.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Legio-Lease
A.Kroll
Directeur verkoop.
Er staat dus en ik citeer nogmaals:
De bovengenoemde zorgplicht gebiedt ons derhalve aan uw nieuwe aanvraag extra aandacht te besteden.
Zouden ze dat vergeten zijn????
Ik heb in mijn bezit een zeer interessante brief waar toch heel iets anders in staat. Hij is van oktober 2000
Leiden, oktober 2000
Betreft: Uw aanvraag lease-overeenkomst
Geachte heer,
Wij hebben uw aanvraag voor een nieuwe lease-overeenkomst in goede orde ontvangen. Hiervoor dank.
U least bij Bank Labouchere NV inmiddels een groot pakket aandelen. De wettelijke zorgplicht, gesteund door recentelijke uitspraken, verplicht financiële instellingen om aanvullende gegevens in te winnen van cliënten die grote financiële verplichtingen aangaan.
Om uw aanvraag zo spoedig mogelijk te kunnen verwerken willen wij u dan ook vragen om ons de volgende gegevens toe te sturen of te faxen:
1/ Kopie paspoort of rijbewijs
2/ Recente salarisstrook en indien er sprake is van tweeverdieners, een tweede salarisstrook.
3/ Kopie verzamelstaat Inkomsten Belasting 1998 of 1999
Zodra wij de aanvullende gegevens van u hebben ontvangen, zullen wij uw aanvraag met sped in behandeling nemen.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Legio-Lease
A.Kroll
Directeur verkoop.
Er staat dus en ik citeer nogmaals:
Zouden ze dat vergeten zijn????
Mensen, het bovenstaande bericht is fantastich voor ons !
Geeft met letterlijke woorden aan dat alle leaseconstructies to nu toe zelfs, onderhavig waren aan de saldibewakingsplicht waar nu een eind aan gemaakt wordt. Dexia heeft dit nooit gedaan en ontkent deze plicht ook. Dat AFM een eind maakt aan deze saldibewakingsplicht betekent zeker dat er een serie gaat komen aan andere maatregelen en strengere eisen waaronder leasecontructies verkocht kunnen worden. Er is nu nl naar mijn gevoel een leemte die nog gevuld gaat worden.
GROET
Geeft met letterlijke woorden aan dat alle leaseconstructies to nu toe zelfs, onderhavig waren aan de saldibewakingsplicht waar nu een eind aan gemaakt wordt. Dexia heeft dit nooit gedaan en ontkent deze plicht ook. Dat AFM een eind maakt aan deze saldibewakingsplicht betekent zeker dat er een serie gaat komen aan andere maatregelen en strengere eisen waaronder leasecontructies verkocht kunnen worden. Er is nu nl naar mijn gevoel een leemte die nog gevuld gaat worden.
GROET
andere juridisch onderlegde mensen die mijn gevoelens bevestigen?
-
Broodtrommel
Nes ik heb er ook een goed gevoel over.
K.Broodtrommel.
K.Broodtrommel.