LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meter geeft te veel aan.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Volgens mij hebben we een zekering van 40A (rode schakelaar linksonder): Of is die 2x 40A???
Een vrij normale verdeelkast. Geen bijeen geschraapte onderdelen van verschillende fabriekanten, alles Hager.
Bovenaan links, is een aardlekschakelaar of differentiaalschakelaar die dienst doet voor de rechts hiervan geplaatste 4 automaten (i.p.v. zekeringen) voor elke eindgroep apart. Vervolgens weer een diff. voor de beveiliging van de automaten 5 t/m 8 die weer voor de beveiliging van de resp. eindgroepen 5 t/m 8 dienst doen.
Beneden links, een 2 polige automaat, die een mogelijke voeding voor een berging kan zijn en die fase en nul schakelt, met rechts ernaast de derde diff. en tenslotte automaat 9 en 10 en de 2 automaten 11 en 12 die de fornuisgroep vormen. Deze laatste moeten gelijktijdig geschakeld worden.
M.b.t. het verbruik: Natuurlijk kan de kWh meter defect zijn. Dit is op meerdere manieren te cotroleren, los van een meterijking die op basis van ongelijk wordt uitgevoerd. Maar zou simpel de beginstand niet 21... kWh kunnen zijn zoals al min of meer gesuggereerd wordt?
De hoofdveiligheden zijn hier niet waar te nemen en zijn gemonteerd voor de kWh meter in een verzegelde kast. Bij een goede verdeling zal op elke diff. 1 fase zijn aangebracht die vervolgens de naast gelegen automaten voedt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Shine »

Ik vnd het absoluut geen rommelige kast.
Zou wensen dat de mijne er zo uitzag en ingedeeld was.
Tja,...oud huissie, wat zekeringetjes erbij geplaatst, dan krijg je pas een rommeltje. ;-)

@ pimmy:
Mooi, mooi dat er langzaam aan meer duidelijkheid mbt je spookachtige meterstand komt en het vermeende giga verbruik nu toch teruggebracht wordt naasr 'doorsnee' verbruik.

Psst,.......een energierijk 2009 ;-)

magali
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2009 10:19

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door magali »

hallo,

ik werk bij de netbeheerder maar dan in belgie, ik vermoed dat het hier net zo aan toe gaat als in nederland.

als een meter, of het nu gas is of elektriciteit te veel aangeeft dan je verbruikt is het niet aan je energieleverancier om dit te melden maar aan je netbeheerder.
de energieleveranciers maken zich er te makkelijk vanaf en het enige waar zij zich zorgen om maken is, betaald hij de rekening of niet :-)

doe zoals ze hier al beschreven eerst zelf een test
hierdoor kan je al zien of het verlies aan de meter is of de binneninstallatie.

je schakeld de hoofdschakelaar NIET uit maar wel alle zekeringen

dan moet de meter stilstaan en mag hij zich niet meer verplaatsen.

staat hij stil dan is er aan de meter zelf niets mis.

blijft hij doorlopen dan is er een defect aan de meter en bel je, je netbeheerder en zegt dat je de test hebt gedaan en de meter nog steeds doorloopt, zij maken dan een werkaavraag en maken een afspraak om naar de meter te komen kijken en indien nodig herstellen, bij een defect aan de meter is de interventie en herstelling volledig kosteloos voor de verbruiker.

indien aan de meter geen defect is, dan moet je wel nutteloze verplaatsingskosten betalen.

loopt de meter niet verder neem dan contact op met een elektricien een installateur en laat je binneninstallatie keuren,want ook daar kan een verlies opzitten, op één van de leidingen of op een toestel, zij kunnen metingen doen hierop.

is het defect aan de binneninstallatie dan zal je helaas de rekening wel moeten betalen aan je leverancier, de stroom is nu eenmaal verbruikt.

is het defect aan de meter, dan wordt dit doorgegeven door je netbeheerder aan je leverancier en wordt er een herberekening gemaakt en gaan ze een gemiddelde van je voormalige verbruik aanrekenen.
men moet nu eenmaal ergens een berekening maken.
indien je nieuwe verbruiker bent, gaan ze nagaan welke toestellen je hebt en met hoeveel personen enz je daar leeft en zo een berekening maken van je verbruik.


ik hoop dat ik hier mee kunnen helpen heb

groetjes

Gesloten