Hallo ik heb een vraagje over het zogeheten kindsdeel, mischien weet iemand hier raad mee.
Het gaat in dit geval voor mijn schoonvader, zijn vader had vroeger twee schoenenzaken in Amsterdam.
De ene schoenenzaak (Lineausstraat) ging uiteindelijk naar mijn schoonvader.
En de andere (Zeilstraat) naar de zuster tante Cor.
Dit speelde (ik weet niet precies) ongeveer 30 jaar geleden.
Zover niets aan de hand.
Hierna zijn de kontakten van de familie een beetje verwaterd.
Alleen Tante Cor is altijd in het huis van de ouders blijven wonen, en is hier na de dood van de beide ouders ook gewoon in blijven zitten.
Dit huis is een 30er jaren 2-onder een kap aan de amstelveense weg met uitzicht op bosplan. Geen goedkoop stulpje.
Mijn schoonvader heeft nooit aanspraak gemaakt op een deel van deze erfenis.
Nu is mijn schoonvader al acht jaar gepensioneerd, maar heeft van zijn opgeboude kapitaal (waar hij van moest gaan genieten na zijn pensioen) helaas het personeel uit moeten kopen die hem een proces aandeden, en dan waren er nog de advokaatkosten van 8k.
Zij leven nu dus van vrijwel alleen AOW, niet bepaald vetpot.
Tante Cor is inmiddels ook met pensioen, echter zij heeft dat huis (dat al door haar vader was afbetaald) verkocht voor ik geloof iets van 500.000,--
Is het nou mogelijk om na al die jaren alsnog een deel van de opbrengst van dat huis te claimen!! Zodat mijn schoonvader ook een wat ruimere oude dag kan beleven. En wat is dan de slagingskans en de te volgen weg.
Ik zou het erg op prijs stellen als ik antwoord zou ontvangen op mijn vraag.
BvD
John Lokhoff.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kindsdeel oud recht
Re: Kindsdeel oud recht
Omdat ik uit op vraag opmaak dat Tante Cor alleen het huis kon verkopen, was zij dus ook enig eigenaar. Ergens in de afgelopen 30 jaar moet er dus een verdeling geweest zijn waarbij Tante Cor het huis kreeg. Het kan zijn dat schoonvader toen een geldbedrag heeft gekregen, dat het geldbedrag schuldig is gebleven of dat er niets is geregeld.
Als het geldbedrag schuldig is gebleven, dan kan het zijn dat schoonvader nu zijn vordering kan opeisen. Die vordering is dan echter niet groter geworden dan hij was. Er wordt over het algemeen geen rente op bijgeschreven. Een groot bedrag zal het niet zijn. Kijk daarvoor in de akte van verdeling die schoonvader ook getekend moet hebben.
Is er niets afgesproken, dan is de vordering inmiddels al verjaard en kun je niets doen.
Als het geldbedrag schuldig is gebleven, dan kan het zijn dat schoonvader nu zijn vordering kan opeisen. Die vordering is dan echter niet groter geworden dan hij was. Er wordt over het algemeen geen rente op bijgeschreven. Een groot bedrag zal het niet zijn. Kijk daarvoor in de akte van verdeling die schoonvader ook getekend moet hebben.
Is er niets afgesproken, dan is de vordering inmiddels al verjaard en kun je niets doen.
-
Marcel75, Het huis is toendertijd gewoon overgegaan van de ouders op die Tante
zonder enige vorm van betaling aan mijn schoonvader.
Een akte van verdeling?, nou we zullen eens voorzichtig polsen bij opa/oma.
Maar als het een heel laag niet geindexeert bedrag gaat opleveren dan zal het
waarschijnlijk alle moeite (en ruzie) niet waard zijn.
Maar het zal wel op die verjaring uitlopen.
Zonde zeg gaan al die centen straks naar de kerk.
Tante Cor is 80 en heeft kind nog kraai.
Elk geval bedankt voor het antwoord.
John
zonder enige vorm van betaling aan mijn schoonvader.
Een akte van verdeling?, nou we zullen eens voorzichtig polsen bij opa/oma.
Maar als het een heel laag niet geindexeert bedrag gaat opleveren dan zal het
waarschijnlijk alle moeite (en ruzie) niet waard zijn.
Maar het zal wel op die verjaring uitlopen.
Zonde zeg gaan al die centen straks naar de kerk.
Tante Cor is 80 en heeft kind nog kraai.
Elk geval bedankt voor het antwoord.
John
John,
Tante kan alleen maar eigenaar geworden als er via de notaris iets geregeld is, namelijk een akte van verdeling van een nalatenschap. Dat is sinds circa 1880 al het geval. In dit geval kan zij namelijk niet op een andere manier eigenaar geworden zijn.
Behalve geld over tafel laten gaan, kan het ook zijn dat vader destijds andere goederen gekregen heeft en toen bepaald is dat dat ongeveer net zoveel waard was of vader toen zijn vordering heeft gelaten voor wat het is en dus zijn vordering prijs heeft gegeven.
Via het kadaster is ook altijd te achterhalen op welke wijze en bij welke akte tante eigenaar is geworden.
Tante kan alleen maar eigenaar geworden als er via de notaris iets geregeld is, namelijk een akte van verdeling van een nalatenschap. Dat is sinds circa 1880 al het geval. In dit geval kan zij namelijk niet op een andere manier eigenaar geworden zijn.
Behalve geld over tafel laten gaan, kan het ook zijn dat vader destijds andere goederen gekregen heeft en toen bepaald is dat dat ongeveer net zoveel waard was of vader toen zijn vordering heeft gelaten voor wat het is en dus zijn vordering prijs heeft gegeven.
Via het kadaster is ook altijd te achterhalen op welke wijze en bij welke akte tante eigenaar is geworden.