LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Soap medimondzorg scheemda, FAMED, CREDIOS incasso

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
jopiooo

Soap medimondzorg scheemda, FAMED, CREDIOS incasso

Ongelezen bericht door jopiooo »

Normaal ben ik niet zo'n forum gebruiker, maar deze soap wil ik toch graag delen met anderen. Op 03/04/2009 krijg ik een nota van famed. Door een foutje daar wordt er op die nota 80 euro gecrediteerd en klopt de nota niet. Ik als een eerlijk iemand maak er gelijk melding van dat ze zich tekort doen. Ze zoeken het uit en ik krijg een gecorr. nota. Ik moet 52,60 betalen en maak het meteen netjes over op 25/05/09. Maar dan gaat het echt beginnen. Op 02/06 krijg ik van famed van dat bedrag ,weer 41,40 terug gestort. krijg daar een nota over en stort het weer terug op 01/07. Maarja hoor op 27/07 krijg ik van famed weer 41,40 gestort. met gelijk op 29/07 een aanmaning waarbij het bedrag verhoogd is met incassokosten. Ik bellen naar het betaalde nummer van famed. Ik krijg daar welgemeende excuses en de vraag of ik het originele bedrag (zonder kosten) nog 1 maal wil overmaken. Ik maak het over op 14/08. je kunt het al raden 21/08 terugstorting van famed. Maar toen werd credios incasso ingeschakeld. Ik krijg een brief of ik 111,38 (incl.allerlei kosten) binnen 7 dagen wil betalen. Ik eerst bellen naar famed. Die willen mij niet te woord staan hierover omdat het nu een incasso zaak is geworden, ik probeer het uit te leggen maar de hoorn word er op gegooid. Ik bellen met credios. Moet ik bezwaar maken tegen de nota. Ik maar weer mail verstuurd. en tussentijds die 41,40 teruggestort op de rek. van famed. Tot op heden niets meer gehoord van credios dus ook niet dat het uitgezocht is en excuses ofzo.
Maar toen kwam ik vorige week bij de tandarts met mijn gezin in scheemda, die wist mij te vertellen dat ik een dubieus betaler was en famed geen rekeningen van mij wilde ontvangen en dat ik kontant moest betalen, ik werd toch helaas een beetje kwaad en probeerde het uit te leggen. Tot dat er een zeer vriendelijke dame van de balie mij even kwam vertellen van er wordt kontant betaald en verder geen discussie, jullie zullen begrijpen dat ik meteen bent opgestapt bij deze tandarts en nu een nieuwe zoek voor een net gezin dat nog nooit een rekening te laat betaald heeft.
Groeten Joop.

jopiooo

Re: Soap medimondzorg scheemda, FAMED, CREDIOS incasso

Kwam er ook nog achter dat FAMED en CREDIOS op het zelfde adres gevestigd zijn. Had de medewerkster van CREDIOS ook wel gelijk even kunnen kijken hoe het zat.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

dat is wel een heel makkelijke conclusie.. dat 2 bedrijven op hetzelfde adres zitten/kantoor houden betekent nog niet dat men ook zo maar even inzage heeft in elkaars administratie (nog even afgezien van d ejuridische implicaties, nu past het in uw straatje, maar wanneer dat anders was zou uw commentaar ook daarop zijn afgestemd, dus 180 graden anders zijn..)

Punt is dat zolang u bij Famed, ook wanneer dat onterecht is, als wanbetaler te boek staat, zij geen declaraties voor u meer van de tandarts accepteren/verwerken. Daarnaast zijn tandheelkundige behandelingen juridisch gezien direct opeisbaar, dus dat uw tandarts het anders regelt is een service die hem geld kost, waar hij in gevallen zonder meer (met info vooraf!) vanaf kan en mag zien, en dus directe betaling kan verlangen, in ieder geval tot eea opgehelderd is.

Blijft dat het vervelende zaken zijn waar het zo ontspoort.

jopiooo

Beste Vroem, natuurlijk heeft u wel gelijk dat het wel makkelijk geconcludeerd is, maar het blijft vooralsnog een raar gegeven dat ik ik ook geen antwoord op mijn bezwaar krijg van Credios ( 2 maanden geleden). Waar de tandarts wel is geinformeerd. En juridisch zal het ook wel kloppen over contante betalingen. Maar eigenlijk is het probleem meer de wijze waarop ik behandeld word. Ik vind dat mij men zeer onterecht zo in de boeken zet, terwijl ik zelf alleen maar van goede wil ben. Famed zou het na de verschillende telefoontjes steeds uitzoeken en hadden mij beloofd dat het helemaal goed zou komen. En weet ook wel waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar men is 3 keer op rij in de gelegenheid geweest om het netjes te herstellen. En de tandarts heb ik nooit geen problemen mee gehad maar als men mij nog niet eens de gelegenheid geeft om het uit te leggen, tsja, ik zou anders met mijn klanten omgaan. Ik zou toch even naar famed bellen wat er precies aan de hand is. Groet Joop.

vroem

als zorgverlener heb je altijd heel veel makkelijker ingang bij Famed , en inderdaad in het omschreven geval had ik idd als zorgverlener kontakt gezocht met famed om eea op een nette manier te regelen. Zoiets als dit gebeurt in elke praktijk wel eens, ik maak dit grofweg 1x per 2 jaar wel eens mee dat het zo ontspoort. als ik dan zelf Famed aan de oren trek is het meestal ook zo geregeld. Probleem nu is dat wanneer u bij een andere tandarts terecht komt die met famed werkt (of een andere zorgverlener) famed ook van hen geen declaraties voor u zal verwerken... Het zal dus hoe dan ook uitgezocht en rechtgezet moeten worden. Uw oude tandarts is daarvoor de eerste die famed kan aanzetten dit te doen, hij zal daar nu alleen niet veel meer aan doen ben ik bang..

jopiooo

nee, dat denk ik ook niet dat mijn oude tandarts dat zal doen. Maar ik neem aan dat ik toch nog wel iets van Credios zal horen, dat het uitgezocht is.

jopiooo

We zijn inmiddels 4 weken verder, maar heb nog steeds geen antwoord gehad van CREDIOS over mijn bezwaar. Ik heb totaal geen ervaring hier mee, maar weet iemand of ik hier nog iets van hoor? Of als ik in mijn recht staat laten ze dat verder niet weten?

FinanceMan

Ongelezen bericht door FinanceMan »

Heb niet veel ervaring met Credios. Maar weet wel dat het bureau deel uitmaakt van dezelfde groep bedrijven als Fa-med. Ik was te laat met betalen omdat ik over de rekening heen heb gekeken. In principe eigen schuld.

Hoewel... eerder heb ik Fa-med gevraagd of zij de facturen rechtstreeks tot mijn zorgverzekeraar wilden richten. Zij stellen dat niet te kunnen, omdat zij geen concrete afspraken met verzekeraars maken. Dat lijkt op het eerste gezicht nogal stompzinnig. Fa-med krijgt zijn geld dan immers veel sneller en de cliënten van de zorgaanbieder hoeven niet zelf te declareren. Iedereen blij toch?

Niet helemaal ben ik bang... ik verdenk Fa-med er van de inëfficientie doelbewust in stand te houden. De kans op 'wanbetaling' neemt toe en dat betekent business voor Credios dat eveneens tot dezelfde club behoort. Als dit waar zou zijn, vind ik het wel een ziekelijke manier van geld verdienen :shock: .

Ik heb mijn verdenking per mail aan Fa-med voorgelegd, maar verwacht geen reactie. Maar zodra deze komt, zal ik me zeker weer melden. Toch hebben ze voor mij de schijn tegen. Ik werk voor verzekeraars en die maken wel afspraken met zorgaanbieders of factoringbedrijven.... 2BContinued.

vroem

famed kan niet zomaar op eigen houtje nota`s gaan indienen bij verzeekraars. Kan wel, maar alleen als zij daar met de zorgverlener en de verzekering afspraken over hebben gemaakt. Als de zorgverlener het bv niet wilt, houdt het al op. Ik weet ook niet of voor alle diverse takken in de zorg die afspraken gemaakt kunnen worden, dat hangt dan inderdaad weer van de verzekeraars af. Famed kan voor tandartsen voor bijna alle (2 niet, vanwege de opstelling van de verzekeraar) verzekeraars clearen.
Dus vraag eens aan de zorgverlener waarom het voor hem niet gebeurt.

barrootje

Ongelezen bericht door barrootje »

Tjeemineetje wat een toestand allemaal!

Gisteren kreeg ik tot mijn verbazing twee incassovorderingen van Credios binnen en een aanmaning van Fa-med B.V. in de bus. De aanmaning betreft een rekening van E82,70 te voldoen binnen 7 dagen na dagtekening(31 maart) Bij opening van de twee brieven van Credios bleken dit een incassovordering van E152,16 te zijn over een andere rekening van E82,70 te zijn én al een vordering van E152,37 op bovenstaande E82,70(!) te zien aan het notanummer. Mijn zorgverzekeraar weet van niks (normaal schieten zij de rekening voor) en de medewerkers van de helpdesks weten niet veel meer. Bij Credios adviseert men mij bezwaar in te dienen, dan zullen ze dit terugkoppelen naar Fa-med en bij Fa-med zegt men dat als ik het oorspronkelijke bedrag overmaak van E82,70(x2)
zij dit zullen herstellen en ik de bijkomende incassokosten niet zal hoeven te betalen(?). Het zou namelijk héel misschien kunnen dat eerdere aanmaningen naar mijn oude adres in Nijmegen zijn verstuurd (ik sta al een jaar ingeschreven in een andere gemeente) Ik heb inmiddels bezwaar gemaakt bij Credios en wacht hun reactie af...
Ondertussen stuitte ik via Google op dit forum en zodoende wilde ik dit verhaal even kwijt, als bevestiging dat deze twee bedrijven een raar spelletje spelen.

gr. Harro

vroem

komt mij voor dat u uw post erg laat krijgt...Ik zie alleen maar dat in de bezorging wellicht door ergens niet goed verwerkte adreswijziging iets mis is gegaan. Ik zie niets van ""een raar spelletje"". Vind de opstelling van Famed dat u de incassokosten niet hoeft te betalen netjes, maar onder de streep blijft de nota uw verantwoording, u heeft bij de zorgverlener een consult en behandeling gehad, niet uw verzekeraar. Iedereen denkt altijd maar dat alles ""vanzelf"" gaat maar niets is minder waar. zoals bij verhuizingen: Geef uw adreswijziging ook aan de zorgverleners zelf door, en controleer of uw adreswijziging daadwerkelijk ook verwerkt wordt!

leihcim

Ongelezen bericht door leihcim »

Raar de zorgverlener de factuur niet gewoon rechtstreeks kan sturen naar de verzekeraar. Daar heb je toch geen contract voor nodig? Gewoon doen, kleine moeite, veel service!
Dingen die automatisch kunnen, hoeven toch niet moeilijk, heer Vroem?
Word je ook minder vaak geconfronteerd met de irritante toon van de firma Fa-med en hun incassoclub Credios op hetzelfde adres.

vroem

leihcim schreef:Raar de zorgverlener de factuur niet gewoon rechtstreeks kan sturen naar de verzekeraar. Daar heb je toch geen contract voor nodig? Gewoon doen, kleine moeite, veel service!
Dingen die automatisch kunnen, hoeven toch niet moeilijk, heer Vroem?
Word je ook minder vaak geconfronteerd met de irritante toon van de firma Fa-med en hun incassoclub Credios op hetzelfde adres.
daar is wel degelijk een kontrakt voor nodig, en vaak staan daar nog wel eens dingen in die alleen voor de verzekeraar van belang zijn en ook nog eens indruisen tegen belang van in eerste plaats patient maar ook tandarts. Veel te makkelijk gedacht helaas. (was het maar waar, zou mij zomaar 5-6 duizend op jaarbasis besparen...)
1 van de dingen die verzekeraars in kontrakten vaak (voor zichzelf) ""regelen"" is dat je niet alles kan declareren via hen...dus is dat voor de zorgverlener juist extra werk want dan alsnog losse notas sturen al dan niet via famed, en betaling in de gaten houden etc etc.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

vroem schreef:.....1 van de dingen die verzekeraars in kontrakten vaak (voor zichzelf) ""regelen"" is dat je niet alles kan declareren via hen....
Een zorgverzekeraar die wel alle rekeningen accepteert is Delta Lloyd/CZ. Maar dat heb ik als patiënt juist als heel negatief ervaren. Want hoewel ik geen tandartsverzekering had, kwam de rekening van mijn tandarts toch, zonder mijn toestemming, bij de zorgverzekeraar terecht ( privacy). De zorgverzekeraar betaalde alles en ik moest daarna alles weer aan de zorgverzekeraar betalen. Maar daarbij kreeg ik niet de originele rekening van de tandarts te zien.

Ik heb daartegen met succes geprotesteerd. Dat kostte wel veel moeite. Bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen , SKGZ in Zeist, zijn over dit soort gevallen diverse geschillen behandeld. In bijna alle gevallen heeft de verzekerde gewonnen.

Sommige zorgverzekeraars accepteren de facturen, als de verzekerde tenminste een aanvullende verzekering heeft( dit behoeft dus geen tandartsverzekering te zijn). Een voorbeeld van zo'n verzekeraar is CZ.
Andere verzekeraars betalen de tandarts zelfs als de verzekerde bij hen enkel een basisverzekering heeft! Een voorbeeld hiervan is AGIS.
Ik vind dit in alle gevallen een schending van de privacy en de autonomie van de verzekerde. Zorgverzekeraars zouden dit nooit mogen doen, tenzij de patient schriftelijk akkoord is gegaan.

Gesloten