LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koken op inductie wat voor stroomgroep

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
baard

koken op inductie wat voor stroomgroep

Ongelezen bericht door baard »

Hallo allemaal,

Als we een inductieplaat plaatsen, moet ik dan nog een aparte groep er voor plaatsen en wat kost zo iets.

Fam. Baard

Fiesiekus

Re: koken op inductie wat voor stroomgroep

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wat is het vermogen van de inductieplaat? Driefasen krachtstroom is nodig indien de plaat > 7360 Watt trekt.

De kosten kunnen gigantisch oplopen als er nog geen 3-fasen in huis ligt en er dus een speciale kabel aangelegd moet worden naar de hoofdzekeringkast. Als dat allemaal wel in orde is, kan je volstaan met een 3-fasen ALS + zekering. Dan zijn de kosten wel te overzien; pak-em-beet orde grootte van de inductieplaatkosten.

westland 12

Ongelezen bericht door westland 12 »

Wij koken al enkele jaren op een inductieplaat van Bosch.
Dat bevalt uitstekend.
Deze plaat is aangesloten op 2x220 volt.
Een plaat bestaat in de regel uit 2 grotere en 2 kleinere kookgedeelten.
1 grote en 1 klein kookgedeelte is dan 1 groep.
Evenzo voor de andere kookgedeelten(ook 1 groep).
Het totale vermogen mag dan per groep niet hoger uitkomen dan 3520 watt
Een installateur kan dit voor u regelen.
De kosten zijn mij niet bekend.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiesiekus schreef:De kosten kunnen gigantisch oplopen als er nog geen 3-fasen in huis ligt en er dus een speciale kabel aangelegd moet worden naar de hoofdzekeringkast. Als dat allemaal wel in orde is, kan je volstaan met een 3-fasen ALS + zekering. Dan zijn de kosten wel te overzien; pak-em-beet orde grootte van de inductieplaatkosten.
In veel huizen zit al een 3-fasen aansluiting en in de meeste huizen waar dat nog niet zo is, is de kabel naar het huis toe al wel geschikt voor een 3-fasen aansluiting. Het 'ombouwen' naar een 3-fasen aansluiting hoeft dan niet heel duur te zijn. Maar is wel iets wat door de netwerkbeheerder moet worden gedaan. Vaak is het trouwens sowieso wel handig om een 3-fasen aansluiting te hebben, omdat je daarmee veel meer apparaten tegelijk kunt gebruiken dan bij een 1-fase aansluiting.

Duurder is vaak het werk van de installateur: het aanleggen van de extra leidingen naar de inductieplaat, en het aanleggen van extra groepen in de meterkast. Zeker als er niet veel ruimte meer in de meterkast is om extra groepen erbij te plaatsen en er misschien een nieuw, of een extra, kastje moet komen. Omdat de kosten zo uiteen kunnen lopen is het ook moeilijk om aan te geven wat het zal kosten, en kun je misschien beter een installateur een vrijblijvende offerte laten maken?

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Vaak is het trouwens sowieso wel handig om een 3-fasen aansluiting te hebben, omdat je daarmee veel meer apparaten tegelijk kunt gebruiken dan bij een 1-fase aansluiting.
Een 1- , 2- of 3 fasen aansluiting heeft niets met het aantal apparaten te maken!

Inductie is negen van de tien keer op een twee fasen aan te sluiten. Het bij-trekken van een kookgroep varieert enorm in de kosten. Het kan namelijk dat de meterkast 15 meter verder ligt zonder " loze" leiding of een voorbereide leiding kan direct achter de keukenmuur aangesloten worden. Ook telt mee dat tegenwoordig per 4 groepen (in de meterkast) een aardlek moet zijn geplaatst de uitbreiding kan dan net de 5e zijn en draagt u ook de kosten van een nieuwe aardlek-automaat.... Het kan dus 100 euro kosten maar ook 500 euro, laat dus eerst een goede " keukenman" of electricien kijken.

kweenie

Zelfstandigste, volgens mij weet je in dit geval niet waar je het over hebt, 2-fasen aansluitingen bestaan niet!

Je meterkast kan aangesloten zijn op 1 fase, waarbij de totale capaciteit van het hele huis in het algemeen maximaal 35 ampere kan zijn (vaak is de hoofdzekering trouwens maar 25 ampere). Maar het kan ook op 3 fasen aangesloten worden, waarbij de capaciteit minimaal 3×25 ampere is, maar op kan lopen tot in theorie 3×80 ampere (al hangt dit natuurlijk wel af van de capaciteit van de leidingen naar je huis...). Bijkomend voordeel is dat je met een 3-fasen aansluiting ook een krachtstroomaansluiting kunt hebben, van 400 volt.

Als je op dit moment dus bijvoorbeeld een 1 fase aansluiting met een 25 ampere hoofdzekering hebt, dan betekent dit dat je in je hele huis maximaal 5500 watt tegelijk aan kunt hebben. In de praktijk zal de zekering niet meteen doorslaan, maar als je meer dan 6000 aan hebt, dan wordt het wel kritisch. Gelukkig pieken niet alle apparaten tegelijk, dus je kunt in de praktijk vaak wel tegelijk je oven en de wasmachine en de droger aan hebben, maar hoe meer apparaten je tegelijk aan doet, hoe eerder de hoofdzekering eruit zal vliegen.

Bij een 3-fasen aansluiting kun je dus in theorie 3 keer zoveel apparaten tegelijk aan hebben. Dan kun je dus met een gerust hart ook een kookplaat erbij hebben.

zelfstandigste

Kweenie waar gij mee bezig bent? (In ieder geval niet met begrijpend lezen :? )

Ik weet wel heel duidelijk dat ik het over het aansluiten van een inductiekookplaat heb; zoals de vraag van "baard" luidde!

De aansluiting van een meterkast voor de gehele woning zal mij en de topicstarter aan de reedt roesten....Goh wat kan ik hier slecht tegen, durven zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb en vervolgens durven zeggen dat een 2 fasen aansluiting niet bestaat :evil: het brengt 't slechte in mij naar boven..............en ga er dan maar van uit dat kweenie (what's in a name :wink: ) een leek op keukengebied is...

Een inductiekookplaat wordt meestal op een twee fasen aansluiting aangesloten, een perilex met 2x fase 2x nul en 1x aarde daar gaat het om.

Dit was bijvoorbeeld een reactie van een electriciën op een "klusforum" over het aansluiten van een inductiekookplaat met aansluitwaarde 7000 Watt:

In Nederland:
Altijd 5 aders naar je fornuis leggen, minimaal 2,5 qmm
Bij een twee-fase aansluiting, krijg je eigenlijk een dubbele groep op je
kookplaat.
Dus je hebt 2 stroomtoevoer, of FASE draden nodig, en
2 stroomafvoer, of NUL, draden nodig.
En een aarde voor de veiligheid.
Bij je kookplaat komt een perilex wcd. Een speciaal 5 polige stekker/
stopkontakt.
In je meterkast komt een specifike kookgroep. Dit is eigenlijk een
dubbele groep, welke gekoppeld is.

Bovendien beschrijft Westland 12 het ook nog eens voorafgaand in DIT topic!:
Deze plaat is aangesloten op 2x220 volt.
Een plaat bestaat in de regel uit 2 grotere en 2 kleinere kookgedeelten.
1 grote en 1 klein kookgedeelte is dan 1 groep.
Evenzo voor de andere kookgedeelten(ook 1 groep).
Het totale vermogen mag dan per groep niet hoger uitkomen dan 3520 watt
2 groepen = 2x 220 = 2x fase & 2x Nul.............

kweenie

Zelfstandigste, Fiesiekus had het over:
Fiesiekus schreef:Wat is het vermogen van de inductieplaat? Driefasen krachtstroom is nodig indien de plaat > 7360 Watt trekt.

De kosten kunnen gigantisch oplopen als er nog geen 3-fasen in huis ligt en er dus een speciale kabel aangelegd moet worden naar de hoofdzekeringkast. Als dat allemaal wel in orde is, kan je volstaan met een 3-fasen ALS + zekering. Dan zijn de kosten wel te overzien; pak-em-beet orde grootte van de inductieplaatkosten.
Dit gaat dus over de aansluiting bij de meterkast. Hierop reageer ik door te zeggen dat deze kosten vaak wel mee kunnen vallen en dat de kosten van de leiding in de woning naar de keuken door de installateur vaak duurder is.

Vervolgens reageer jij op mijn boodschap over de 3 fasen aansluiting in de meterkast door te stellen dat dit niets met het aantal apparaten te maken zou hebben. Wie is hier nu niet bezig met begrijpend lezen???

Blijkbaar ken jij deze betekenis van een 3-fasen aansluiting aan het stroomnetwerk niet, anders zou je waarschijnlijk niet zo hebben gereageerd op mijn boodschap en advies over het eventueel omschakelen van een 1-fase aansluiting in de meterkast naar een 3-fasen aansluiting.

Dat de aansluiting van een meterkast voor de gehele woning jou "aan de reedt roest" lijkt mij voor mensen met een 1-fase hoofdaansluiting geen fijn vooruitzicht. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat zij in no-time met een doorgeslagen hoofdzekering zitten. Maar dat kan jou dus niet "aan de reedt roesten".

Fiesiekus

Het wordt allemaal door elkaar gehusseld: bij een enkelfasige aansluiting kan je met twee groepen toe. En dus niet met twee fasen, maar wel twee (fase)draden van dezelfde fase!

Hangt allemaal van het vermogen van die inductie plaat af!

kweenie

Precies. En het lijkt mij dus niet heel verstandig om een inductieplaat met een aansluitwaarde van bv. zo'n 8000 watt aan te sluiten op een enkelfasige (netwerk-)aansluiting.

S.

Ongelezen bericht door S. »

baard schreef:Als we een inductieplaat plaatsen, moet ik dan nog een aparte groep er voor plaatsen en wat kost zo iets.
Bij ons kostte het zo'n 300 en nog wat euro. Is aangelegd door een installatiebedrijf. Ja, wat heet duur. Het zijn echt van die kosten die niet leuk zijn ( want je 'ziet' er niets van) maar die nu eenmaal soms nodig zijn.
Er is een nieuwe meterkast geplaatst want er zaten nog van die antieke witporseleinen gevallen (stoppen/zekeringen) in.

Succes ermee

zelfstandigste

En het lijkt mij dus niet heel verstandig om een inductieplaat met een aansluitwaarde van bv. zo'n 8000 watt aan te sluiten op een enkelfasige (netwerk-)aansluiting.
Van het aantal inductie kookplaten die er verkocht worden ligt nog geen 5% van de uitvoeringen boven de aansluitwaarde van 7300 Watt, het is handig om te weten met welk vermogen het huis is aangesloten, doch minder relevant.

Wie van de consumenten aanwezig op dit forum heeft de "hoofdstop" aan moeten passen bij het aanschaffen van een inductiekookplaat, en bij wie volstond het om een automaat bij te plaatsen en de kookplaat op een twee fasen aansluiting te installeren?

Persoonlijk (ongeveer 1800 keukens verder....) heb ik 't slechts een keer of 2 meegemaakt.

Fiesiekus

Vandaar de vraag: wat is het vermogen. En dat weten we nu nog steeds niet.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Verzwaren elektriciteitsaansluiting
Onderstaand een overzicht van de verschillende typen verzwaringen en hun tarieven en de opbouw van de tarieven:

Type aansluiting Tarief (incl. BTW) Tarief (excl. BTW)
1x25A naar 1x35A d.m.v. zekering gratis gratis
1x25/35/40A naar 3x25A € 159,90 € 134,37
1x25/35/40A naar 3x35/50A € 159,90 € 134,37
1x25/35/40A naar 3x63/80A € 159,90 € 134,37
3x25A naar 3x35/50A € 92,07 € 77,37
3x25A naar 3x63/80A € 92,07 € 77,37
3x35A naar 3x50A € 92,07 € 77,37
3x35/50A naar 3x63/80A € 92,07 € 77,37
3x63A naar 3x80A € 92,07 € 77,37

Verzwaren exclusief meter Tarief (incl. BTW) Tarief (excl. BTW)
Voorrijkosten € 38,68 € 32,50
Veiligheidsmaatregelen en begeleiding/voorbereiding € 23,42 € 19,68
Werkzaamheden aansluitkast (beveiliging) € 29,98 € 25,19
Totaal € 92,07 € 77,37

Verzwaren inclusief meter Tarief (incl. BTW) Tarief (excl. BTW)
Voorrijkosten € 38,68 € 32,50
Veiligheidsmaatregelen en begeleiding/voorbereiding € 23,42 € 19,68
Werkzaamheden aan de meter € 67,83 € 57,00
Werkzaamheden aansluitkast (beveiliging) € 29,98 € 25,19
Totaal € 159,00 € 134,37

Voor deze tarieven gelden de volgende aanvullende voorwaarden .

Bovenstaande komt van de website van Liander, een stroomboer zullen we maar zeggen.

Misschien had het handig geweest om eerst de reactie van Baard af te wachten om welke aansluiting het gaat.

Zoals je ziet valt het omschakelen naar 3-fasen erg mee. Wat je voor de aanleg van de kookgroep betaald ligt aan de installateur. Volledig gemonteerd van meterkast naar kookplaat rekenen wij circa €300,= af met de klant

MVG

.

wibr00

Ongelezen bericht door wibr00 »

De prijzen voor 3-fasen zijn inmiddels schrikbarend hoog geworden.
Liander rekent voor de aansluiting inclusief nieuwe meter nu ruim 700 euro!
Tel daarbij de installatiekosten, ruim 500 euro, op en het installeren van een wat luxe oven die bij hoogtij dagen volop gebruikt gaat worden is eigenlijk niet meer mogelijk.

Gesloten