De klant wordt door Pretium (Privilege) gelokt met kansen op fantastische prijzen en een gratis lidmaatschap (alleen het eerste jaar). Dit wordt gecombineerd met een opzegtermijn van 3 maanden.
Klanten doen meestal niets met hun lidmaatschap. Pas bij de automatische incasso van 65 euro voor het tweede jaar beseffen ze, dat ze er meer dan 1 jaar aan vast zitten en dat de volgende jaren helemaal niet gratis zijn en dat ze niet meer kunnen opzeggen. Minder oplettende klanten beseffen niets, denken dat het Pretium van de telefoon is en betalen gewoon...
Een schoolvoorbeeld voor de Consumentenautoriteit om de Wet Oneerlijke Handelspraktijken eens op los te laten.
Ik ben zeer benieuwd wat Pretium desgevraagd door het ministerie gaat antwoorden op vraag 7.
Als ze toegeven, dat ze bij koude werving automatisch incasseren zonder schriftelijke machtiging, hebben ze een probleem en ontkomt de staatssecretaris/AFM/Currence/ING niet aan het opleggen van sancties.
Als ze dat ontkennen zullen ze wervingsscripts en welkomstbrief aan moeten passen en zal misleiding via koude werving weinig kans meer hebben???
