| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wetsvoorstel incassokosten
-
De Tegenpartij
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14
Wetsvoorstel incassokosten
Hierbij het wetsvoorstel welke de minister heeft ingediend m.b.t. incassokosten. Het is conform het Rapport Voorwerk II en regelt zelfs nog meer;
- het incassobedrag is vastgesteld, daarin moeten alle (ook door de schuldeiser) gecreërde kosten zitten, denk hierbij aan aanmaankosten, herinneringkosten, administratiekosten etc.
- wettelijke rente is gelimiteerd
Wetsvoorstel incassokosten
- het incassobedrag is vastgesteld, daarin moeten alle (ook door de schuldeiser) gecreërde kosten zitten, denk hierbij aan aanmaankosten, herinneringkosten, administratiekosten etc.
- wettelijke rente is gelimiteerd
Wetsvoorstel incassokosten
-
De Tegenpartij
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14
Re: Wetsvoorstel incassokosten
En nog even de reakties van diverse incassoburo's en de NVI;
http://www.internetconsultatie.nl/wetsv ... n/reacties
Vooral die van Lindorff is om te gieren
http://www.internetconsultatie.nl/wetsv ... n/reacties
Vooral die van Lindorff is om te gieren
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Inderdaad om te gieren,ze zijn nog vergeten te zeggen dat ze ook nog forum's uitpluizen,denken ze daar soms ook nog geld van te vangen.( Ze vinden 40 euro te weinig)Ik vind het nog te veel voor zulke bedrijven.Als je hun reaktie leest ga je over je nek.Stelletje leugenaars zijn het,ze doen juist het tegenovergestelde van wat ze schrijven.
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Ja, en dan de werkzaamheden die ze erbij noemen... ik heb tot drie keer toe een standaard brief ontvangen (niet van Lindorff, maar als ik zo het forum lees doet die niet bepaald onder voor collegae), het enige dat wel aangepast is is de referentie, voor de rest is de aanhef zelfs: geachte heer/ mevrouw, terwijl ze dat toch wel zouden moeten weten als ze het dossier gelezen hebben...snepke schreef:Inderdaad om te gieren,ze zijn nog vergeten te zeggen dat ze ook nog forum's uitpluizen,denken ze daar soms ook nog geld van te vangen.( Ze vinden 40 euro te weinig)Ik vind het nog te veel voor zulke bedrijven.Als je hun reaktie leest ga je over je nek.Stelletje leugenaars zijn het,ze doen juist het tegenovergestelde van wat ze schrijven.
Nog een kleine opmerking naar aanleiding van bureau Breij die het hebben over het poenale karakter van het incassokostenbeding: het Nederlandse civiele recht is er juist niet om te straffen, daar hebben wij uitdrukkelijk de strafrechter voor. Daarnaast wordt ook hier weer gesproken over tijdrovende bezigheden: hoe kan dat nou als gemiddeld 90% na de eerste standaard brief betaalt?
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Dat zijn de 10% die niet gelijk betalen die geven tegengas en laten zich niet bang maken(bedreigen).Dan moeten ze aan het werk om toch nog die onterechte vorderingen binnen te halen.
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Reactie vanuit Lindorff Netherlands B.V.
Lindorff Netherlands B.V. is erg blij met het maximeren van de vergoeding voor incassokosten. Dit zorgt
ervoor dat consumenten niet onnodig op kosten gejaagd worden én verschaft bovendien duidelijkheid met
betrekking tot de hoogte van de incassokosten voor zowel consumenten als andere betrokken partijen.
Een goede stap voorwaarts in het belang van de samenleving!
Het draagt bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, werkzaamheden verrichten met oog voor
de consument. Een manier van werken die Lindorff inmiddels al ruim 35 jaar hoog in het vaandel heeft
staan. Vandaar ook dat Lindorff als een van de eerste organisatie lid is geworden van de Nederlandse
Vereniging van Incasso-ondernemingen en houder is van het Incasso-Keurmerk. Lindorff streeft ernaar,
indien mogelijk, de klanten voor haar opdrachtgevers te behouden. Dat doen we met aandacht voor de
reputatie van onze klanten, de consument én onszelf.
Echter, wij zijn ook van mening dat een minimum bedrag van 40 euro voor incassohandelingen ervoor zal
zorgen dat consumenten juist in de problemen raken en onredelijke ophogingen tegemoet gaan zien.
Simpelweg vanwege het feit dat een bedrag van 40 euro te laag is om in het minnelijke traject voldoende
werkzaamheden uit te kunnen voeren op een maatschappelijk verantwoorde manier en zo samen met de
consument tot een oplossing te komen. Handelingen die wij ondermeer verrichten zijn: dossiers inlezen,
onderzoeken of de vordering juist is, informatie (o.a. adresgegevens) verzamelen, brieven schrijven en
versturen, nabellen en betalingsregelingen treffen. Om deze handelingen te kunnen blijven verrichten , is
een hoger minimum bedrag nodig (conform het voorstel van de NVI: minimaal 62 euro). Wij verrichten de
handelingen, ongeacht de grootte van een vordering, aangezien wij elke consument een correct traject
willen bieden en daarmee een eerlijke kans zijn schuld alsnog te betalen. Vóórdat hij of zij in het
gerechtelijke traject terechtkomt, waarin met name bij de kleine vorderingen de kosten onevenredig groot
zijn. Dit heeft er tot nu toe voor gezorgd dat van de consumenten die in een incassotraject terechtkomen
in een ruime meerderheid van de gevallen alsnog een oplossing gevonden wordt, zonder dat een
gerechtelijk traject noodzakelijk is.
Een te lage dekking van de kosten vergroot de kans dat incassobedrijven consumenten in een vroeg
stadium van het minnelijke naar het gerechtelijke traject overdragen met alle gevolgen van dien. Niet
vanuit onwil, maar vanuit onmacht. Er zijn onvoldoende middelen om de kosten te dekken. Met alle
gevolgen vandien, omdat de kosten in het gerechtelijke traject aanzienlijk kunnen oplopen tot soms wel
500% van de kosten in het minnelijke traject. Daarnaast zal de druk op de kantonrechters, die al zal
toenemen door het verhogen van de competentiegrens naar 25.000 euro, nog hoger worden door de
hiervoor geschetste situatie. Bovendien brengen gerechtelijke trajecten automatisch vertragingen met zich
mee ten aanzien van de betaalprocessen. Bedrijven zullen langer op hun geld moeten wachten.
Kapitaalstromen zijn langer onderweg. We hebben het namelijk wel over consumenten die iets gekocht
hebben en daarvoor een openstaande rekening bij een bedrijf hebben.
Kortom, Lindorff Netherlands is voor een regulering van de kosten, maar dan wel met een minimale
ondergrens van 62 euro. Hiermee kunnen in het minnelijke traject voldoende werkzaamheden uitgevoerd
worden om op een maatschappelijk verantwoorde manier samen met de consument tot een oplossing te
komen en te voorkomen dat consumenten te snel in een gerechtelijk traject terechtkomen met aanzienlijke
kostenverhogingen als gevolg Alleen dan zal de regeling daadwerkelijk een goede stap voorwaarts zijn in
het belang van de samenleving!
wat een giller ik kom niet meer bij
Lindorff Netherlands B.V. is erg blij met het maximeren van de vergoeding voor incassokosten. Dit zorgt
ervoor dat consumenten niet onnodig op kosten gejaagd worden én verschaft bovendien duidelijkheid met
betrekking tot de hoogte van de incassokosten voor zowel consumenten als andere betrokken partijen.
Een goede stap voorwaarts in het belang van de samenleving!
Het draagt bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, werkzaamheden verrichten met oog voor
de consument. Een manier van werken die Lindorff inmiddels al ruim 35 jaar hoog in het vaandel heeft
staan. Vandaar ook dat Lindorff als een van de eerste organisatie lid is geworden van de Nederlandse
Vereniging van Incasso-ondernemingen en houder is van het Incasso-Keurmerk. Lindorff streeft ernaar,
indien mogelijk, de klanten voor haar opdrachtgevers te behouden. Dat doen we met aandacht voor de
reputatie van onze klanten, de consument én onszelf.
Echter, wij zijn ook van mening dat een minimum bedrag van 40 euro voor incassohandelingen ervoor zal
zorgen dat consumenten juist in de problemen raken en onredelijke ophogingen tegemoet gaan zien.
Simpelweg vanwege het feit dat een bedrag van 40 euro te laag is om in het minnelijke traject voldoende
werkzaamheden uit te kunnen voeren op een maatschappelijk verantwoorde manier en zo samen met de
consument tot een oplossing te komen. Handelingen die wij ondermeer verrichten zijn: dossiers inlezen,
onderzoeken of de vordering juist is, informatie (o.a. adresgegevens) verzamelen, brieven schrijven en
versturen, nabellen en betalingsregelingen treffen. Om deze handelingen te kunnen blijven verrichten , is
een hoger minimum bedrag nodig (conform het voorstel van de NVI: minimaal 62 euro). Wij verrichten de
handelingen, ongeacht de grootte van een vordering, aangezien wij elke consument een correct traject
willen bieden en daarmee een eerlijke kans zijn schuld alsnog te betalen. Vóórdat hij of zij in het
gerechtelijke traject terechtkomt, waarin met name bij de kleine vorderingen de kosten onevenredig groot
zijn. Dit heeft er tot nu toe voor gezorgd dat van de consumenten die in een incassotraject terechtkomen
in een ruime meerderheid van de gevallen alsnog een oplossing gevonden wordt, zonder dat een
gerechtelijk traject noodzakelijk is.
Een te lage dekking van de kosten vergroot de kans dat incassobedrijven consumenten in een vroeg
stadium van het minnelijke naar het gerechtelijke traject overdragen met alle gevolgen van dien. Niet
vanuit onwil, maar vanuit onmacht. Er zijn onvoldoende middelen om de kosten te dekken. Met alle
gevolgen vandien, omdat de kosten in het gerechtelijke traject aanzienlijk kunnen oplopen tot soms wel
500% van de kosten in het minnelijke traject. Daarnaast zal de druk op de kantonrechters, die al zal
toenemen door het verhogen van de competentiegrens naar 25.000 euro, nog hoger worden door de
hiervoor geschetste situatie. Bovendien brengen gerechtelijke trajecten automatisch vertragingen met zich
mee ten aanzien van de betaalprocessen. Bedrijven zullen langer op hun geld moeten wachten.
Kapitaalstromen zijn langer onderweg. We hebben het namelijk wel over consumenten die iets gekocht
hebben en daarvoor een openstaande rekening bij een bedrijf hebben.
Kortom, Lindorff Netherlands is voor een regulering van de kosten, maar dan wel met een minimale
ondergrens van 62 euro. Hiermee kunnen in het minnelijke traject voldoende werkzaamheden uitgevoerd
worden om op een maatschappelijk verantwoorde manier samen met de consument tot een oplossing te
komen en te voorkomen dat consumenten te snel in een gerechtelijk traject terechtkomen met aanzienlijke
kostenverhogingen als gevolg Alleen dan zal de regeling daadwerkelijk een goede stap voorwaarts zijn in
het belang van de samenleving!
wat een giller ik kom niet meer bij
-
Royalflush
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 14 okt 2008 16:26
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Het feit dat Lindorff deze lachwekkende onzin beweert zegt veel over het totale gebrek aan efficiency bij dit bedrijf. €37,- of meer voor het versturen en verwerken van een paar aanmaninkjes is snel verdiend.
-
renegade66
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: Wetsvoorstel incassokosten
misschien een idee om als je een bezwaar wil maken of schriftelijke correspondentie naar lindorff moet sturen daar ook €37,- voor te rekenen.
je doet tenslotte hetzelfde werk als zij dat doen.
je doet tenslotte hetzelfde werk als zij dat doen.
-
De Tegenpartij
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Heeft iemand enig idee wanneer het wetsvoorstel door de kamer behandeld word ?
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Een verschil is dat men met percentages wil gaan werken, waar Raport Voorwerk II met een maximale per categorie werkt. Het maximum voor de laagste schaal is bij RVII 44 euro en 3 cent.
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm
Als je het dossiernummer weet kun je later hier alle kamer stukken terug vinden:
http://www.geencommentaar.nl/parlando/i ... ncedSearch
Voor dat het wetsvoorstel zijn invoer vind gaat er minimaal 1 a 2 jaar overheen.
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+recht ... kanton.htm
Als je het dossiernummer weet kun je later hier alle kamer stukken terug vinden:
http://www.geencommentaar.nl/parlando/i ... ncedSearch
Voor dat het wetsvoorstel zijn invoer vind gaat er minimaal 1 a 2 jaar overheen.
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Daar geloof ik dus helemaal niets van.Lindorff Netherlands B.V. schreef:Handelingen die wij ondermeer verrichten zijn: dossiers inlezen, onderzoeken of de vordering juist is, informatie (o.a. adresgegevens) verzamelen, brieven schrijven en versturen, nabellen en betalingsregelingen treffen.
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Lindorff Netherlands B.V. schreef:Handelingen die wij ondermeer verrichten zijn: onderzoeken of de vordering juist is,
- Dat geloof je toch zelf niet
- Ze onderzoeken alleen hoe ze een onterechte vordering kunnen binnenhalen
- En hoe ze iemand kunnen dwingen om te betalen
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Kan iemand mij vertellen of Lindorff een deurwaarder is, of een incassoburo, want adresgegevens opvragen zal inhouden een GBA administratie? Me dunkt dat ze van de 'klant' alle gegevens ontvangen en daar ze hier over een incassotraject hebben lijkt het me heel stug dat ze deze 'werkzaamheden' zelfs maar mogen uitvoeren? Of sla ik hem helemaal mis nu..rene117 schreef: Handelingen die wij ondermeer verrichten zijn: dossiers inlezen, onderzoeken of de vordering juist is, informatie (o.a. adresgegevens) verzamelen, brieven schrijven en
versturen, nabellen en betalingsregelingen treffen. Om deze handelingen te kunnen blijven verrichten , is
een hoger minimum bedrag nodig (conform het voorstel van de NVI: minimaal 62 euro).
-
Deurwaarder Mark
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Lindorff is geen deurwaardersorganisatie, maar een incassobureau. UIteraard schakelen zij wel deurwaarderskantoren in. Lindorff heeft zelf geen toegang tot de GBA, en de deurwaarders mogen de GBAgegevens waar zij toegang toe hebben niet aal Lindorff verstrekken.
Maar er zijn legio manieren om adresgegevens te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het simpelweg langssturen van buitendienstmedewerkers, het bellen van buren en familie, of het kopen van gegevens zoals de verhuisberichtenservice van TNT. Je wilt niet weten hoeveel informatie er beschikbaar is mbt adresgegevens zonder dat er een GBA-toegang aan te pas komt.
Maar er zijn legio manieren om adresgegevens te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het simpelweg langssturen van buitendienstmedewerkers, het bellen van buren en familie, of het kopen van gegevens zoals de verhuisberichtenservice van TNT. Je wilt niet weten hoeveel informatie er beschikbaar is mbt adresgegevens zonder dat er een GBA-toegang aan te pas komt.
Re: Wetsvoorstel incassokosten
Tsja als het zo makkelijk gaat
Maar iig duidelijk.. tnx
