LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR en DigiD

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
zoef01
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2009 11:02

CBR en DigiD

Ongelezen bericht door zoef01 »

Hallo forumleden.
Ik ben op zoek naar ervaringen van rijscholen en leerlingen met het verlenen van machtigingen voor de aanvraag van een praktijkexamen. Het is mij gebleken dat het CBR mensen dwingt om dit via DigiD te doen. Hoewel het schriftelijk machtigen ook bestaat wordt dit door het CBR tegengewerkt. Zo wordt er op het formulier geen adres gegeven waar de schriftelijke machtiging naar toe moet worden gestuurd. Er staat voor adressen kijk http://www.cbr.nl wat niet echt handig is als je geen computer bezit. Verder legt het CBR deze machtiging na ontvangst aan de kant om die pas na 10 tot 15 werkdagen verwerken en moet je als leerling extra onnodige kosten maken en je zelf verantwoorden waarom je niet via DigiD machtigt. Het is zelfs zo dat het CBR zegt dat iemand met een BSN nummer de schriftelijke machtiging niet mag gebruiken. Deze zou alleen bedoeld zijn voor mensen zonder BSN-nummer Wat ik mij afvraag in hoeverre is er een wettelijke basis om mensen verplicht via DigiD te laten machtigen en waarom mag het CBR dit iedereen zomaar door de strot duwen?
Groeten

Major
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 sep 2007 09:21

Re: CBR en DigiD

Ongelezen bericht door Major »

:? Pfffffff, wat maakt dat uit allemaal, het is gewoon een digitale handtekening en daarmee geef je toestemming aan je rijschool om je examens aan te vragen, niets meer en niks minder. Wees blij, je kunt je machtiging ook weer intrekken

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: CBR en DigiD

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Het is niet het CBR dat dit graag wil, het is de overheid die graag wil dat het onmogelijk wordt om geen Digi-D te nemen, want dan kan de overheid het iedereen mooi door de strot duwen.
Het CBR wordt hier niks beter van. Bij bijeenkomsten van het CBR met rijscholen konden ze zelf niet eens beargumenteren waarom deze wijziging nuttig was...

RijschoolBoelens
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010 20:15

Re: CBR en DigiD

Ongelezen bericht door RijschoolBoelens »

Van mij mag de digidcode voor het aanvragen van examens afgeschaft worden. Het is allemaal via een omweg om een examen aan te vragen. Vroeger was het BSN, postcode en huisnummer voldoende. De meeste leerlingen lezen niet eens de site van het cbr. Als je zegt dat ze de digidcode moeten aanvragen om de rijschool te kunnen machtigen kijken ze je aan met wat zeg jij nou. Het is allemaal onnodig extra werk, vooral als je allochtonen leerlingen hebt die er niks van snappen.

Gesloten