LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon probeert me er weer in te luizen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

Het is echt niet te geloven maar ze hebben weer wat uitgevonden.
Ik kon oktober 2007 bij een vriend in een kraakpand komen wonen. Afspraken met de gemeente en eigenaar waren oké, dus ik denk waarom niet. Ben toch een arme student.. Ik moest alleen de gaslevering regelen.. en achteraf was dat het stomste wat ik ooit gedaan heb.

Ik vroeg bij Nuon een contract aan dat in zou gaan 1 jan. 2008.
Nuon stelde dat zij eerst een politieverklaring en een verklaring van de eigenaar van het pand wouden hebben voordat dit kon gaan beginnen. Ik heb toen gevraagd aan de andere krakers hoe dit zat en zij stelden dat Nuon dat helemaal niet mag vragen.

Toen heb ik een contract aangevraagd bij Essent en dit was geen probleem en de levering begon 1 jan 2008. Ik heb keurig mijn maandbedrag altijd betaald aan Essent, niets aan de hand zou je zeggen.

Maar gedurende 2008 ontvang ik constant brieven van Nuon dat de levering elk moment kan worden opgestart zodra 'aanvullende gegevens binnen zijn'. Ik heb de brieven keurig retour gestuurd en erbij vermeld dat ik prima bij Essent zat. (Geen kopies van die brieven gamaakt.. stom stom maar dat weet je dan nog niet)

In april 2009 merk ik op dat er op de afrekening van mijn bank een overboeking van rond de 100,- van mijn rekening naar Nuon. Ik kijk het na en stel dat Nuon vanaf jan. 2009 levert (vanaf jan. maandafschriften) en niet Essent. Essent belt mij kort daarna om te vragen waarom ik weg ben gegaan. (gewoon onderzoek). Meteen vraag ik weer of zij onmiddelijk de levering kunnen hervatten en leg het verhaal uit. Essent neemt de levering over.. eind goed, al goed.

Maar nee. Nuon belt om te vragen waarom ik weg ben gegaan. Ik leg het verhaal uit en zeg kwaad dat ik het schandalig vind dat ze mij überhaupt nog durven te bellen. Kort daarna ontvang ik een rekening van Nuon over mijn oude adres periode tot april 2009 met voorgeprint rekeningnummer erop dat niet van mij is. Het blijkt het rekeningnummer van mijn ex-vriendin te zijn die was blijven wonen en het contract had overgenomen. Of ik even 34,- afsluitkosten wou betalen. Ik bel op, leg het verhaal uit maar krijg te horen dat het vooral mijn probleem is en dat er verder niets aan te doen is. Ik kan bewijzen dat ik daat niet heb gewoond en dat het ook niet mijn rekening is dus ik denk.. laat maar. Eind goed, al goed.

Maar nee. Ik krijg een mededeling van automatisch incasso van Nuon van 1630,- !!!!! Over verbruik van jan. 2009 tot juni (moet ik even nakijken) 2009. Dit bedrag gaat over mijn huidige adres en het is een naheffing over een verbruik dat volkomen uit de lucht is gegrepen. Ik bel op en leg het verhaal uit. De medewerker stelt dat het vooral mijn probleem is en wil verder niet praten. Ik laat de Rabobank het bedrag terughalen. Ik bel Essent en zeg dat ik hun eventueel extra verbruik wel wil betalen maar Nuon niet. De medewerker van Essent stelt dat verbruik bij Nuon, terecht of onterecht betaald moet worden maar heeft geen idee hoe het zit met extra verbruik. Ik bel Nuon en leg het verhaal uit. De medewerker stelt weer dat het mijn probleem is en wil er verder niets over kwijt.

Dus dames en heren, u raad het al! Ik word nu elke dag gebeld door Intrum Justitia of ik even 2000,- over wil maken. Ik heb gezegd dat ik bezwaar ga maken en de medewerker verwees mij nukkig naar de mogelijkheid. Toch word ik nu nog steeds gebeld dat ik nu onmiddelijk moet betalen. Ik zeg steeds dat ik met Nuon wil praten en dan hangen ze op nadat er gezegd is dat er procedures zullen volgen.

Ik schrijf nu mijn bezwaar en heb contact gezocht met rechtshulp.

Mijn vragen aan jullie:

Is het verstandig aangifte te doen van intimidatie?
Wat is juridisch de beste optie: Inspelen op het feit dat er onterecht geleverd is of inspelen op het feit dat het verbruik uit de lucht is gegrepen?
Kan ik een contraprocedure tegen Nuon starten?
Is het slim om de media te zoeken (studentenkrant enz.)?
Is er een juridische mogelijkheid die ik als consument heb die deze rechtsongelijkheid kan opheffen? Namelijk: een soort bezwaarschrift dat je continu over bepaalde aspecten van de zaak kan indienen
Is het slim om de geschillencommissie in te schakelen?

Ik laat me er niet inluizen!

groet, Eric

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Shine »

Kort daarna ontvang ik een rekening van Nuon over mijn oude adresperiode tot april 2009 met voorgeprint rekeningnummer erop dat niet van mij is. Het blijkt het rekeningnummer van mijn ex-vriendin te zijn die was blijven wonen en het contract had overgenomen. Ik kan bewijzen dat ik daat niet heb gewoond en dat het ook niet mijn rekening is dus ik denk.. laat maar
Of ik begrijp het verkeerd maar...leest u nou nog eens....
uw oude adres, u hebt er gewoond, immers uw exvriendin heeft de contracten overgenomen. Vervolgens zegt u dat u kunt bewijzen dat u daar niet hebt gewoond.

Uw oude adres: stonden de leveringscontracten aldaar op uw naam?
Zoja, toen u uit elkaar besloot te gaan, hebt u toen Nuon wel gebeld dat er een naamswijziging doorgevoerd moest worden?
Contracten zijn namelijk persoonsgebonden en niet aan een woning. Kortom u draagt ze niet over door simpelweg weg te gaan en te denken dat daarmee uw ex de contracten overneemt.
Of u er wel/niet hebt gewoond doet dan helemaal niet ter zake. Denk daarbij bijvoorbeeld maar eens aan vakantiewoningen..
Nuon stelde dat zij eerst een politieverklaring en een verklaring van de eigenaar van het pand wouden hebben voordat dit kon gaan beginnen. Ik heb toen gevraagd aan de andere krakers hoe dit zat en zij stelden dat Nuon dat helemaal niet mag vragen.
Helaas zijn de krakers, aan wie u het dan gevraagd hebt, niet op de hoogte van de regelgeving. Hebt u contact gehad met de krakersbond? Zij weten deze regelgeving (althans zouden dit moeten weten)
Kraken is illegaal. Echter met politieverklaring en verklaring van de eigenaar geeft u het bewijs dat het kraken van betreffend pand met toestemming is gebeurd en dat er een rechtsgeldig contract opgesteld kan en mag worden.
U kunt zich ongetwijfeld wel voorstellen waarom het op deze manier werkt. Het heeft alles met rechtsgeldigheid, aansprakelijkheid te maken.
Dat Essent u zonder deze bewijsstukken heeft aangemeld is, vrees ik, meer onwetendheid (of misschien wel gemakzucht) van de medewerker geweest.

Om een verder antwoord op uw lange rij vragen te geven:
Aangifte doen van intimidatie heeft geen zin, want daar is helemaal geen sprake van. Zo voelt het weliswaar voor u, maar volgens de letter van de wet is dit het niet.
Ik zou toch serieus eerst nog eens met Nuon in conclaaf gaan. Geef aan dat u een klacht hebt, dan krijgt u in iedergeval iemand van betreffende afdeling te spreken. Dat zet in dit geval meer zoden aan de dijk als dat u dit probeert op te lossen met iemand van de afdeling betalingen.

Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

Wat de regels omtrent de verklaringen ook is. Ik ben met Essent in zee gegaan en met Nuon is er officieel geen overéénkomst gesloten.

Het lijkt mij logisch dat mijn vriendin naast een wijziging van rekeningnummer ook een wijziging van naam doorgeeft. Anders komt het rekeningnummer niet overéén met de opgegeven naam.

Ja, ik heb wel op dat adres gewoond. Maar als u het inderdaad nog een keer leest staat er 'tot april 2009' en van okt 2007 tot heden sta ik ingeschreven op mijn huidige adres. Afgezien van het feit dat dat verder er niet toe doet bij levering is het bij een zitting wel van belang als motief voor mijn acties.

U geeft advies om tot een betalingsoveréénkomst te komen. Maar ik heb geen contract afgesloten met Nuon en het verbruik klopt ook niet. Daar willen zij nu net niet over praten. Laat staan over het geld van de maanden die ik niet meer kon terugboeken.

Ik vraag vooral om juridische informatie. Wat kan ik concreet doen tegen iemand die (als ik een metafoor mag gebruiken): Mij een taxi insleurt als ik op de bus sta te wachten en vervolgens voor een enkele reis Groningen - Assen het tarief van Amsterdam retourtje eist?

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Tuskar »

Gewoon een verzoekschrift indienen bij de rechtbank. Een advocaat is niet nodig. Verzamel al je bewijzen en lever het in bij de rechtbank.

Ga niet naar de Geschillen Commissie Energie en Water. Dit is een nutteloze commissie. Het is bindend en je moet vooruitbetalen en je weet heel zeker dat je het geld kwijt bent. V.O.C. praktijken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Shine »

Het lijkt mij logisch dat mijn vriendin naast een wijziging van rekeningnummer ook een wijziging van naam doorgeeft. Anders komt het rekeningnummer niet overéén met de opgegeven naam.
Dat lijkt u logisch - dat uw vriendin naast rekenngnummerwijziging ook een naamswijziging door heeft gegeven-, maar zeker weten doet u het dus niet. U neemt dat aan!
Het feit dat naam en rekeningnummer niet kloppen is niet een verantwoording en/of wetenschap van de leverancier alswel die van de bank. Als de bank de overmaking
Ja, ik heb wel op dat adres gewoond. Maar als u het inderdaad nog een keer leest staat er 'tot april 2009' en van okt 2007 tot heden sta ik ingeschreven op mijn huidige adres. Afgezien van het feit dat dat verder er niet toe doet bij levering is het bij een zitting wel van belang als motief voor mijn acties.
Juridisch: U mag dan vanaf oktober 07 op een ander adres ingeschreven staan, dit geldt niet als sluitend bewijs voor uw andere adres. Vandaar dat ik het voorbeeld van de vakantiewoning er ook even bij had gegeven.
Iemand woont en staat ingeschreven in papenstraat 12 Den Haag, maar heeft ook een vakantiewoning op zeezichtstraat 5 Den Helder. Voor beide adressen is de persoon verantwoordelijk.
Wat binnen uw verhaal wél juridisch van belang is, is het huurcontract van de betreffende woning. Kunt u aantonen dat miv oktober 2007 de huur niet meer op uw naam staat.
U geeft advies om tot een betalingsoveréénkomst te komen. Maar ik heb geen contract afgesloten met Nuon en het verbruik klopt ook niet. Daar willen zij nu net niet over praten. Laat staan over het geld van de maanden die ik niet meer kon terugboeken.
Nee, ik zeg niet, of adviseer niet om tot een betalingsovereenkomst te komen.
Ik zeg: ga nog eens met Nuon in conclaaf, maar dan met de afdeling klachten in plaats van met een medewerker alleen werkzaam op de afdeling betalingen.
Het punt binnen uw verhaal bestrijkt namelijk méér dan alléén het onderdeel betaling(en), te weten een gedane aanmelding voor levering van E&G zonder dat u de benodigde stukken ooit hebt opgestuurd en daarnaast had aangegeven geen levering van Nuon meer nodig te hebben omdat u bij Essent zat. De afdeling klachten kijkt breder en verder dan alléén maar naar het financiele gedeelte. Want de oorzaak van uw aanmelding in januari 2009 moet bij de kladden gegrepen worden. Dat moet door Nuon uitgezocht en opgelost worden. Daar ligt mijn inziens de wortel van dit probleem.
Dit is wat ik u -nog steeds- adiveer en adviseerde.

In uw relaas lopen 2 verhalen voor de lezer door elkaar: Uw oude adres waar u gevraagd wordt afsluitkosten te betalen. Afsluitkosten betekent voor mij dat daar dan sprake zou moeten zijn van een behoorlijke achterstand van betalingen. Want wat voor afsluitkosten zijn dit dan? Ten gevolge van wat?

Ten aanzien van het verbruik, oftewel de meterstanden van uw nieuwe adres.
Ikzelf vermoed dat u hiermee de meterstanden bedoeld ten tijde van de ongewilde overstap, dus levering door Nuon vanaf januari 2009 tot..? Dus beginstanden januari 09 tot eindstand .. 09.
Aangezien uzelf niet in de gaten had dat u geswitcht was, hebt u dus ook geen meterstanden doorgegeven. In dat geval worden meterstanden geschat.
Hebt u de eindafrekening van Essent al nagekeken? De eindafrekening ontvangen van Essent tgv de aanmelding door Nuon in januari. Ongeveer 8 weken later moet u van Essent een eindfactuur hebben ontvangen.
Kloppen de meterstanden vermeld in die slotfactuur dan wel?

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoja, toen u uit elkaar besloot te gaan, hebt u toen Nuon wel gebeld dat er een naamswijziging doorgevoerd moest worden?
Contracten zijn namelijk persoonsgebonden en niet aan een woning. Kortom u draagt ze niet over door simpelweg weg te gaan en te denken dat daarmee uw ex de contracten overneemt.
Dit klopt precies. Toen ik bij mijn ex wegging kreeg zij van de NUON een nieuw contractnummer en al die blablabla, inclusief aanmeld/administratiekosten. Voor mezelf (ik hield het oude contractnummer, stond op mijn naam), moest ik verhuiskosten betalen. Heb erover opgebeld omdat we met zijn tweeën nu dubbel geld kwijt waren (immers, als mijn ex het oude contract op haar naam kon zetten zou alleen ik kosten kwijt zijn van een nieuwe aansluiting) maar het bleek zo dus niet te werken.

Ik denk dat, voordat je kontakt met de NUON opneemt, eerst even de zaken goed moet splitsen: de papieren van de oude woning, en dan de papieren van de nieuwe woning.

Maar ik heb het idee dat de NUON ervan uitgaat dat het contract, dat je op de oude woning had, automatisch doorliep naar de nieuwe (kraak)woning. En dan heb je met de NUON wel een rechtsgeldig contract, want je hebt het niet opgezegd. En zoals Shine al zei: het contract is persoonsgebonden, je neemt het dus mee. Juist doordat je bij NUON aangaf dat je verhuisd bent.

En als je inderdaad officieel voor de oude woning niet opgezegd hebt, betaal je dus voor beide woningen, vrees ik. Dat geld zul je dus bij je ex vandaan moeten plukken, dat is - denk ik - wat NUON bedoeld met: het is uw probleem.

Ik denk dat je het beste open-minded het gesprek kunt aangaan, vragen hoe een en ander nu zit. NUON maakt er vaak een puinhoop van, maar sommige medewerkers kunnen je echt wel helpen.

Succes ermee.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 356
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Alchemist,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is over facturen die u van Nuon ontvangt.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

Kijk, hier houd ik van. Iemand die tot een oplossing wil komen.
Dat is helaas met jullie telefonische medewerkers nooit geslaagd.
Zodra ik thuis ben (ben nu op het werk) dan neem ik contact met u op en zal alle codes en klantnr.'s etc. dan erbij hebben.

Groet, Eric

Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

@ Shine:

Het gaat er gewoon om dat ik kan aantonen dat ik geen enkel belang had bij gaslevering op mijn oude adres in de desbetreffende periode. Een rechter kijkt niet alleen naar gronden maar acht een motief vaak ook zwaar wegend.

Het verbruik op mijn nieuwe adres was natuurlijk een indicatie. Maar naast het feit dat het onmogelijk is om 1000 m3 gas per maand te verbruiken (hoef je geen technische scheikunde voor te studeren) viel daar met Nuon tot dusver niet over te praten. Om antwoord te geven op uw meterstandenvraag: De beginmeterstand opgegeven door Nuon op de naheffing datum: 1 jan 2009, was ongeveer gelijk aan de beginmeterstand van 1 jan 2008 bij Essent. Dus dat geld wat ik aan Essent heb betaald rekenen ze niet mee want dat staat niet in hun administratie. Typisch..

Afsluiting slaat op het beeindigen van het contract, niet op de gaskraan dicht. Mijn ex-vriendin is een vermogende vrouw, doet eigenlijk ook niet ter zake.

Idd, ik ben ook benieuwd hoe dat zit met die spontane aanmelding 1 jan 2009. Nuon vast ook.

Ik heb mijn brieven al klaar maar ik hoop van harte dat het gesprek met de Nuon medewerker iets opleverd.

Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

Beste Nuon medewerker,

Mijn contractrekening is: 3007043799
Ik ben vandaag bereikbaar van 13.00 tot 17.30

groet, Eric

Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

Hmm.. niks gehoord vandaag. Typisch..

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door AGGB »

Er staat niet heden, maar op korte termijn.
Dat zou toch ook morgen of overmorgen kunnen zijn. Irritatie richting de leverancier is begrijpelijk, maar hmm...typischirriteert in dit geval nmm de lezers.

Alchemist
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:33
Locatie: Groningen

Re: Nuon probeert me er weer in te luizen

Ongelezen bericht door Alchemist »

Ja, u begrijpt toch dat je daar gek van word. Een beetje empathie wordt ook van u gevraagd zo nu en dan!

Maar goed,

De Nuon medewerker heeft mij net gebeld en we zijn tot een goed gesprek gekomen. Alles keurig afgehandeld en vooral de tijd genomen om alles door te spreken. Het was uiteindelijk gewoon slechte communicatie.
Ik ben er gewoon vrolijk van.

Hulde!

Gesloten