LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] foutje huisarts (+ avond/nacht/weekenddienst)

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
kiz

foutje huisarts (+ avond/nacht/weekenddienst)

Ongelezen bericht door kiz »

Een alleenstaande flink zieke dame van 70 krijgt van de huisarts medicijnen voorgeschreven. De medicijnen worden normaal gesproken door de apotheek aan huis afgeleverd. De dame meldt uitdrukkelijk dat de medicijnen écht niet afgehaald kunnen worden (ze is immers ziek!). Om 20u 's avonds zijn de medicijnen (een antibioticum) nog altijd niet bezorgd. De apotheek bellen heeft geen zin, het is vrijdagavond en er is niemand meer.
De huisartsenpraktijk bellen heeft ook geen zin, ook daar is niemand meer, de dame wordt naar de "huisartsenpost" verwezen. Daar legt zij telefonisch haar verhaal uit "medicijnen zijn voorgeschreven, alleen niet afgeleverd door de apotheek, het kan echt niet tot maandag wachten".
Uiteindelijk moet een familielid (woont 15 km verderop) komen om de dame naar de huisartsenpost te brengen, zodat de dienstdoende huisarts nógmaals kan constateren wat de eigen huisarts eerder op de dag al heeft vastgesteld: er moet z.s.m. met een antibioticumkuur begonnen worden, en er wordt dus een receptje uitgeschreven. Omdat het inmiddels 10u 's avonds is, moet dit worden afgehaald bij de dienstdoende apotheek, 20 km verderop.

Schade:
- Eén overbodig consult op de huisartsenpost tegen het avond/nacht/weekend-tarief.
- Eén overbodig recept voor een antibioticum dat eerder op de dag al is voorgeschreven.
- 70 km en een vrije avond van een familielid die niet nodig waren geweest als de apotheek gewoon de medicijnen had afgeleverd, zoals expliciet gevraagd.

Fijn, de Nederlandse gezondheidszorg!
Laatst gewijzigd door kiz op 01 dec 2009 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

zegjijhetmaar-

Re: foutje huisarts (+ avond/nacht/weekenddienst)

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

In Afrika en andere werelddelen hebben ze geen eens of weinig medicijnen, wat is nu het probleem ?

kiz

@zegjijhetmaar:
Dat ik niet in Afrika woon maar in de Randstad.
Wat we hier maandelijks aan ziektekostenpremie ophoesten, daar kan een Afrikaans gezin meer dan 'n jaar mee rondkomen!

Mijn probleem is dat iedereen zich verschuilt achter procedures en regeltjes, die zijn op zich ook correct, maar als het ergens in dat hele proces een keertje fout gaat, dan staat een alleenstaande zieke 70-jarige dame op vrijdagavond feitelijk dus met de rug tegen de muur. De dame is nog uit een generatie die graag de eigen boontjes dopt en pas een beroep op een ander wil doen als er écht geen andere mogelijkheid is.
Bovendien zijn er door dit "foutje" van de apotheek flink wat onnodige medische kosten gemaakt, waar we met z'n allen komend jaar weer voor moeten boeten in de vorm van wéér hogere premies.

zegjijhetmaar-

Dit is zeuren om zeuren wees blij dat we in Nederland wonen in Afrika was die mevrouw misschien al lang gestorven door zo iets. Bovendien als die mevrouw niet meer voor haar zelf kan zorgen dan moet ze misschien naar een verzorgingshuis.

kiz

Wat een flauwekul!
Die dame kan prima voor zichzelf zorgen, ze is ziek en heeft een antibioticum nodig, dat ga je dus zelf "even" niet kunnen regelen als je met dikke koorts in bed ligt.
Ik vind je vergelijking met Afrika trouwens nergens op slaan. Nog geen 5 jaar geleden was het echt nog niet nodig om 20 km (in de Randstad! niet in een dunbevolkt gebied) naar de dienstdoende apotheek te rijden, elk dorp had er simpelweg wel één.
Vanwege "besparingen" en "efficiëncy" wordt die schaalvergroting steeds verder doorgevoerd, maar de kosten komen dus nu simpelweg op een ander bordje te liggen.
Deze hele exercitie was bovendien niet nodig geweest als de apotheek simpelweg z'n werk goed had gedaan. Gaan we de rekening voor het consult en het overbodige recept maar bij de apotheek declareren dan? Heb ik 't nog nieteens over die 70 nodeloze kilometers.

zegjijhetmaar-

Dus gezeur omdat je wilt zeuren we wonen in een land waar alles goed is geregeld en soms gaat er iets fout toch.

kiz

Zal ik jou de rekening voor een weekendconsult van de huisartsenpost én de rekening van een weekendrecept bij de dienstdoende apotheek sturen dan?
Het was simpelweg niet nodig! Dáár gaat het om.

zegjijhetmaar-

verwijderd om privé !
Laatst gewijzigd door zegjijhetmaar- op 30 nov 2009 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz

Soms gaat het niet goed maar dan moet jezelf optreden
Dat klopt, en dat ben ik ook met je eens.

Maar je zal met mij eens zijn dat dit een gevolg is van een schaalvergroting die is opgezet om "efficiënter" en "kostenbesparend" te werken.
Er wordt een foutje gemaakt, dat kán inderdaad gebeuren, maar na 17.00 is er dus gewoon niemand meer aanspreekbaar en ben je aangewezen op noodvoorzieningen die steeds verder weg zitten en nog eens dunnetjes overdoen wat in het reguliere circuit al lang bekend en geregeld was, omdat die immers niet beschikken over de informatie waar de "eigen" zorgverleners wél over beschikken. En daar dus gewoon glashard een rekening voor indienen bij de zorgverzekeraar.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Nou kiz, dat was een lange, intensieve avond en nacht....Hoop dat je een beetje uit hebt kunnen slapen vandaag.

Om op je belevenissen terug te komen;
Als ik je verhaal goed begrijp zijn er 2 recepten voor 2 antibioticakuren voor dezelfde aandoening door 2 verschillende artsen uitgeschreven.
Het lijkt mij niet dat beide recepten gedeclareerd kunnen worden aangezien de 1e kuur die door de huisarts is voorgeschreven nooit afgeleverd is. Als maandag de apotheek weer open gaat dan vind het personeel daar óf een recept (gefaxt door de huisarts) waar nog niets mee gedaan is, en/óf een doosje antibiotica dat niet opgehaald of bezorgd is.
Als de zorgverzekeraar van die mevrouw een beetje alert is, gaan ze dit niet zomaar vergoeden, lijkt me. De apotheek die de fout heeft gemaakt zal de huisarts moeten vergoeden, wanneer die er wél voor gezorgd heeft dat het recept op tijd de apotheek heeft bereikt, maar dat denk ik wel, want je gaf aan dat de patiënte duidelijk heeft gemaakt aan de apotheek dat ze zelf haar medicijnen niet kon ophalen.
Het enige wat echt reëel voor rekening van de zorgverzekering komt is het consult van de huisarts, het consult van de weekendarts, het recept van de weekendarts en die opgehaalde medicijnen. Het eerste recept is een verliespost van de apotheek + ze moeten die nooit afgeleverde atibiotica maar in hun boekhouding zien te verwerken. Als ze het anders gaan vergoeden, dan heb ik ook nog wel het een en ander te declareren.

Volgens mij zou je best bij de apotheek een kilometervergoeding kunnen bedingen, aangezien je geen andere keus had om maar die 70 km te moeten rijden, door hun nalatigheid. Het was je morele plicht aan aan familielid. Maak er maar een mooi pleidooi van.

Vind het wel vreemd dat er geen apotheek bij de huisartsenpost zit, aangezien heel veel mensen daar met voorgeschreven pillen, druppels, verbandjes en zalfjes vandaan komen.

Sterkte er maar mee, en ook voor je zieke familielid.

PS; ik ga er maar even vanuit dat je je eigen belevenissen beschrijft.

kiz

@S:
Het was inderdaad een enerverende avond, en het gaat inderdaad om eigen belevenissen.
De zieke is inmiddels genoeg hersteld om contact met de apotheek op te nemen; deze blijken nooit een recept doorgekregen te hebben, waarmee we dus terug bij de (vervangende) huisarts zijn die vrijdag in de loop van de dag (telefonisch) geconsulteerd is.
Deze vervangende huisarts is m.i.v. 1 december niet meer bij de praktijk werkzaam, dus hooguit kan er nog een melding naar de praktijk gedaan worden dat er wat is mis gegaan, en er wordt een melding naar de zorgverzekering gedaan dat e.e.a. niet helemaal volgens de regelen der kunst is afgehandeld.
Het ging me overigens niet om een vergoeding voor kilometers of een "verpeste" vrijdagavond (die morele verplichting kom ik met alle liefde na) maar het gaat me er wél om dat dit soort onzorgvuldigheden grote gevolgen (kunnen) hebben én tot extra kosten leiden die weer over "alle verzekerden" worden verdeeld.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Wij bij de huisarts adviseren iedereen bij dit soort medicatie op de vrijdag dit te laten ophalen door maakt niet uit wie als het maaropgehaald wordt, door zo'n foutje huisarts-apotheek heb je veel problemen, gelukkig in onze regio wel doktersweekenddienst die in pc kunnen nakijken welke medicatie huisarts heeft voorgeschreven, in (dit) geval van nood hadden zij zaterdag ochtend al een nieuw recept kunnen laten bezorgen,
als ik het zo lees is de regio oplossing voor de weekenddienst niet sluitend.

Gesloten