LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vastenlastenbond vreemde overeenkomst

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Umbie

Vastenlastenbond vreemde overeenkomst

Ongelezen bericht door Umbie »

Ik ben vandaag op zoek gegaan naar een nieuwe energie leverancier en kwam uit op Vastenlastenbond, ik zag hier veel positieve opmerkingen, ik hun aanbieding vergeleken met de rest en het zag er goed uit, dus ik heb besloten om over te stappen.
Nadat ik mijn gegevens ingevuld had kreeg ik een inschrijfformulier, deze dient getetekend te worden en terug gestuurd.
Echter wat hier op staat vind ik wel een beetje vreemd en vraag me af of meer mensen dit inschrijfformulier gehad hebben cq. getekend.

Het gaat om het volgende stukje tekst dat in dit inschrijfformulier staat:
Door inschrijving als lid verleent u het bestuur van De Vastelastenbond voor de duur van uw lidmaatschap last en onherroepelijke volmacht om (voorzover van toepassing): namens u afspraken te maken met een aanbieder, op uw naam een overeenkomst te sluiten met deze aanbieder en wanneer mogelijk uw overeenkomst bij uw huidige aanbieder op te zeggen. De lastgeving en volmacht kunt u op ieder moment intrekken.
Als ik dit zo lees ben ik geheel overgeleverd aan Vastenlastenbond en kunnen ze in mijn naam met elke aanbieder van wat-dan-ook afspraken en overeenkomsten aan gaan :shock:

Hoe eerlijk en goed ze ook zijn, ik denk dat zo'n overeenkomst misschien wat herzien moet worden, ik schrik hier een beetje van.

AGGB

Re: Vastenlastenbond vreemde overeenkomst

Ongelezen bericht door AGGB »

Daar is niets mis mee. Er staat geschreven "voor zover van toepassing". Maw als u energie via hen afneemt, dan geldt de volmacht uitsluitend voor de energieleverantie.
Als u een ander produkt wil afnemen via de Vastenlastenbond, dan geldt de volmacht uitsluitend voor dat betreffende produkt.
De VLB gaat niet zomaar allerhande leveranciers met wie zij een overeenkomst is aangegaan bij u opdringen en de oude leverancier van u opzeggen.
De volmacht, ook voor het produkt dat u heeft gekozen kan elk moment worden ingetrokken door u, staat er geschreven, maw als u besluit hen te verlaten, dan kan dat elk moment en dan mag u weer zelf de switch verzorgen met een andere leverancier.
Ik ben sinds een half jaar lid van de VLB en ik neem energie via hen af bij e.d. De VLB heeft de oude leverancier oxxio, toxxio, foxxio, pinoxxio opgezegd en dat ging geheel en al zonder probleem. Heerlijk was dat na 5 jaar ellende.
Van de switch werd ik per fase duidelijk op de hoogte gehouden en het geheel verliep probleemloos. Ik denk niet, dat mij dat gelukt was met zowel de oude als nieuwe leverancier op eigen houtje.
De VLB ziet erop toe dat e.d de boel voor haar leden niet belazert. E.D. zal dat ook zeker bij de VLB leden niet doen, anders verliest e.d. immers in een klap een heleboel afnemers.

Umbie

Ik geloof het direkt dat de Vastenlastenbond de beste bedoelingen heeft, maar het blijft nog altijd zo dat je waar je voor tekent aan gehouden kan worden.

Ik denk dat deze bewoording net iets te algemeen is in de voorwaarde, het wel of niet van toepassing zijn van de volmacht is een ruim begrip.
Ik vraag me af waarom de Vastenlastenbond een volmacht moet hebben, ze kunnen mij toch een voorstel doen en daar kan ik mee akkoord gaan of niet en dan een bindende overeenkomst aangaan.
Ik vind het vreemd dat ze me vragen om op voorhand een bindende overeenkomst aan te gaan voordat ik weet wat ik moet gaan betalen en of ik het wel eens ben met de gestelde voorwaarde van de leverancier.
Met andere woorden, ik leg de beslissing van het aanbod van de leverancier en of ik het daar wel of niet mee eens zou zijn in handen van een ander.

Dat is hetzelfde als ik een auto wil gaan kopen, ik ga naar de dealer, teken een overeenkomst waar ik de dealer een volmacht geef en de dealer komt dan met een in zijn ogen geschikte auto, waar de dealer zelf ook goedkeuring op gaat geven in mijn naam, het enige wat ik kan en moet doen is betalen, of ik de auto mooi en bruikbaar vind en of deze binnen m'n budget valt heb ik dan al weinig meer over te zeggen.

Hatsikidee

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Er staat toch wat je voor energie moet betalen via de VLB bij ED? Om vervolgens dat contract bij ED voor jou te kunnen afsluiten moeten ze wel een volmacht hebben. Ook als er problemen met ED komen kun je het probleem bij de VLB neerleggen en treden zij namens jou op.
Denk dat het bij de meesten zo werkt zoals United Consumers enzo.

AGGB

Het is zoals Hatsikadee stelt en zoals ik heb uitgelegd. Je neemt uitsluitend een produkt af als je dat wenst.
Het produkt met voorwaarden en prijzen wordt eerst duidelijk voorgelegd (dat is het voorstel van de VLB waar je het over hebt)en je kan erop ingaan of niet. Je hebt dan al de voorwaarden en de prijzen van de leverancier via de VLB gehad, het voorstel, zoals je het noemt. Het is dus niet op voorhand een bindende overeenkomst voor een bepaald produkt, dat je niet kent. Je hebt er alles over te zeggen of je het produkt wil of niet, anders doet de VLB niets met de volmacht.Als je er niet op in wil gaan, dan kan men ook zelf met ED in zee gaan of met een ander en zo geldt dat voor elk produkt.
Als je het produkt wil en slechts dan alleen, dan regelt de VLB alles en heeft derhalve een volmacht nodig. Scheelt een boel sores voor jezelf.
Er staat duidelijk dat deze volmacht elk moment kan worden ingetrokken, heb je daar overheen gelezen? Dan mag je zelf weer alle mogelijke problemen met een leverancier oplossen, kijk maar eens op dit forum wat je dan allemaal kan verwachten.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

De vastelasten bond is puur commercieel bezig, de vorige week info gevraagd en daarbij mijn gegevens opgegeven, een dag later kreeg ik een bericht van ED dat ik klant zou zijn geworden,na 10 minuten bellen met een kwade VLB man werd het zg contract geskipt, de VLB liep hun provisie mis vertelde de verkoper me, het gestelde dat VLB als een volwaardige adviseur optreedt geloof ik niet :mrgreen:

AGGB

Flauwe kul. Henri zit op dit forum alleen maar de VLB af te kraken, nog voordat hij wist wat de VLB is, had hij al het hoogste woord. Een ieder die H's berichten op dit forum leest, zal niet anders kunnen concluderen dat het van a tot z uit de duim gezogen is. Laat een ieder zelf over zijn "bijdragen" oordelen.

Henri42

Niets flauwekul, lijkt wel of AGGB die kwaaie vent is, die ik aan phone had en pissig was dat de hij z,n provisie misliep vanwege het skippen :lol: .

Iedereen kan met de VLB doen wat hij wil, ik omschreef mijn ervaring met de VLB.

Het punt is dat de VLB elk jaar switsch van leverancier en de klanten bij de oude laat zitten of deze moeten ook mee verkassen :D

Ik kraak de VLB niet af maar ben critisch tov bio vakanteoord instellingen, zij doen het werk voor NOPPES ? :wink:

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Het verstandigst is om zelf een keuze te maken waar je mee in zee wil gaan.
Als je tevreden bent bij de huidige leverancier zeg ik blijft daar zitten.

Umbie

Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden, ik hoor goede verhalen over de VLB maar ik krijg toch het gevoel dat ik iets aanschaf voordat ik weet wat het inhoud.

Ik geloof direkt dat hun bedoelingen goed zijn, maar ik ga geen overeenkomst aan op hun mooie blauwe ogen.

Met het tekenen van deze overeenkomst geef ik hun alle vrijheid om in mijn naam te handelen en daar krijg ik toch een beetje de kriebels van.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat niet dat er zo makkelijk op gereageerd word.
Het lijkt wel of deze mensen zulke overeenkomsten niet goed lezen en tekenen gewoon omdat er toch al veel goede dingen over de betreffende partij gezegd worden.
Nu heb ik niet dit toppic gestart om mijn mening te geven over mede forum gebruikers, maar om reacties op de overeenkomst die VLB mij voorschoteld en tot zover heb ik nog weinig inhoudelijk over het voorstel wat de VLB me doet gehoord.
Heeft ieder die zijn energie van de VLB betrekt deze overeenkomst met deze bewoording getekend?

Hatsikidee

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Umbie schreef:Heeft ieder die zijn energie van de VLB betrekt deze overeenkomst met deze bewoording getekend?
Ja dus, want anders kun je niet via het collectief VLB zaken afsluiten.

Als het je niet zint dan moet je het niet doen, simpel toch?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Henri42 schreef:De vastelasten bond is puur commercieel bezig, de vorige week info gevraagd en daarbij mijn gegevens opgegeven, een dag later kreeg ik een bericht van ED dat ik klant zou zijn geworden,na 10 minuten bellen met een kwade VLB man werd het zg contract geskipt, de VLB liep hun provisie mis vertelde de verkoper me, het gestelde dat VLB als een volwaardige adviseur optreedt geloof ik niet :mrgreen:
Henri het valt me op dat je behoorlijk uit je duim zit te zuigen. Links en rechts plaats je reacties inzake de VLB, maar slaat in die reakties de plank met grote regelmaat volkomen mis.
In het hoegenaamde praktijk voorbeeld wat je schetst is met zekerheid te zeggen dat dit absoluut niet kan. Al was het maar omdat het technisch en systeemmatisch helemaal niet kan.
Voorbeeld:
Telefoongesprek op dinsdag met VLB.
VLB meld je op dinsdag, uiterlijk woensdag aan bij ED.
ED moet dit ook eerst weer systeemmatisch verwerken. Eenmaal door ED in het systeem gezet wordt dit pas 's nachts verwerkt in het hoofdsysteem, wat zoveel betekent dat dan de automtische opdracht uitgestuurd wordt jouw een brief te sturen.
Met andere woorden, het is godsonmogelijk dat jij op woensdag al een bevestiging van ED hebt ontvangen dat jij bij hun klant zou zijn geworden.
Kortom, sterke verhalen horen in het sprookjesboek thuis.

De opzet van VLB is simpel.
Het is een BOND waar je gratis lid van wordt om van hun collectieven gebruik te KUNNEN maken.
Deze BOND maakt ten behoeve van haar leden op verschillende gebieden en met verschillende bedrijven voordelige afspraken. De leden van de VLBOND KUNNEN van de verschillende VLB collectieven gebruik maken, maar zijn hiertoe nooit en te nimmer verplicht.
Ieder jaar gaat de VLBOND weer op pad en kijkt of ze nog interessantere afspraken los kunnen peuteren bij bedrijven. Ze gaan als het ware 'shoppen'. Het ene jaar zullen ze met bijvoorbeeld energie met ED een interessante afspraak hebben kunnen maken het ander jaar is dat weer een nadere leverancier of misschien zelfs wel met weer dezelfde. Indien de nieuwe afspraken met de nieuwe leverancier interessanter zijn, worden de bestaande leden, die betreffende collectiefdienst via de VLB afnemen daarvan in kennis gesteld. Aan deze leden wordt dan de mogelijkheid geboden om van deze nieuwere afspraken gebruik te kunnen maken. Een verplichting is dit echter niet. Je kunt er vanaf zien en gewoon blijven zitten bij het bedrijf waar je nu je contract hebt lopen, afgesloten via de VLBOND.
Je kunt het wat vergelijken met de verschillende collectieven mbt de zorgverzekering. En zelfs met de consumentenbond, of zelfs met een FNV. Indien lid van deze organisaties kun je via hun bepaalde diensten afnemen met bedrijven waarmee zij afspraken hebben gemaakt tbv hun leden.

De volmacht die je aan de VLB geeft als je van hun lid wordt is dat indien jij besluit via hun een dienst af te gaan nemen, zij jou kunnen en mogen aanmelden. Anders hebben ze geen recht van handelen uit jouw naam tgv jouw ingediende verzoek om via hun van een bepaalde dienst gebruik te gaan maken. Deze volmacht geldt ook andersom...ter weten als je aangeeft op te willen zeggen.
De VLB handelt alléén, maakt dus gebruik van deze volmacht, als jij aan hun duidelijk hebt aangegeven van 1 van de door VLBOND aangeboden diensten (collectieven) gebruik te willen maken.
Niets meer of minder. Je angst is dus niet nodig dat je ongewild talloze diensten pardoes door je maag gesplitst krijgt.
Het andere stukje volmacht "namens u afspraken te maken met een aanbieder" behelst dat u de VLBOND volmacht om jaarlijks te gaan shoppen om voor u (en andere leden), als VLBond lid zijnde een interessante(re) aanbieding los probeert te peuteren. U volmacht de VLB om een soort van spreekbuis, onderhandelpartner voor u te zijn. U als lid zijnde kunt dan van die nieuwe aanbieding gebruik maken, maar nogmaals bent dat niet verplicht. Soms is zo'n nieuwe aanbieding voor u ook helemaal niet interessanter, maar is dat wel weer voor andere VLBOND leden.
U machtigt de VLBond om namens en tbv dit collectief, waar u en ik lid van zijn, te onderhandelen bij bedrijven.
Zou u lid zijn van een collectief (er zijn er zovelen!) mbt alléén zorgverzekering, werkt dit precies zo. Immers, betreffend collectief maakt ieder jaar nieuwe afspraken met de/een zorgverzekering om een interessantere prijsstelling tbv hun leden los te peuteren.
Velen weten dit niet, maar feitelijk geven deze leden ook een volmacht aan hun collectief. De VLB is hierover echter super duidelijk, zodat u weet waar u aan toe bent.

Ik ben ook lid van de VLBond (inmiddels 3 jaar) en maak gebruik van een energiecontract bij Elektran (nu Main energy geheten). Dit loopt volgend jaar november af. Tegen die tijd ga ik shoppen. Mocht blijken dat de VLB als interessantste uit de bus komt, sluit ik weer een energiecontract af via hun bij de leverancier met wie zij op dat moment een afspraak hebben. Is dat niet het geval doe ik dat niet en bewandel mijn eigen weg. Ik kan dan mijn VLBond lidmaatschap opzeggen, maar doe dat niet, omdat ik de VLBond (wat dus feitelijk een collectief is) wil blijven machtigen om nog steeds, ook vanuit mijn naam, met de verschillende aanbieders op verschillende voorzieningen te kunnen blijven onderhandelen. Is het niet voor mij interessant, dan wellicht voor iemand anders die lid is van de VLB of wellicht nog geen lid is maar daardoor lid wordt omdat hij/zij van een/die bepaalde VLB dienst gebruik wil maken. In dat geval ben ik een zogeheten slapend lid.
Wnest u dit niet, dan zegt u uw lidmaatschap bij de VLB gewoon op.

C'est tout!

Ik hoop dat het principe u nu duidelijk(er) is geworden en vaststeld dat er geen adders onder het gras zijn.

Henri42

C'est tout!

Ik hoop dat het principe u nu duidelijk(er) is geworden en vaststeld dat er geen adders onder het gras zijn.

Het Shine verhaal is zeer opmerkelijk:

a. Hij/zij beticht mij van onwaarheden
b. Mijn relaas komt in grote lijnen met de werkelijkheid overheen,in de tijdsspanne kan wel een dag verschil zitten, ik heb de administratie erniet op nagekeken.
c. Ik kan Shine m,n relatienummer geven, dan kan hij/zij intern de case nakijken.
d. Uiteraard heb ik met VLB geen contract meer.
e. VLB is een liefdadigheidsinstelling? en alle kantoorlui werken er pro deo?.

Er zit vlg mij ook geen olifant onder het gras :)

VLB en Shine wens ik veel geluk, tesamen met de 17.000 contractanten:) :?

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

De opzet van VLB is simpel.
Het is een BOND waar je gratis lid van wordt om van hun collectieven gebruik te KUNNEN maken. Daar haalt de VLB de verdienste uit via de consument deze krijgt niets gratis. .

Voor niets gaat de zon op en onder, gratis bestaat niet

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik lees bovenstaande en weet wel hoe het zit;

De VLB koopt nu stroom in bij ED en kan elk moment als elders goedkoper of betere voorwaarden zijn overstappen.
Dus ze mogen van leverancier wisselen en voor U veranderde dan niets.

Dus Uw contact en prijs blijven doorlopen tot einde contract.
Ze zijn eerder gewisseld van aanbieder, dit kan zowel prijs zijn als de service/problemen die de vorige had.

Dus zij mogen U stroom leveren via willekeurige aanbieder en als ED niet de klachten oploste loopt er geen 1 maar honderden klanten gelijk weg dus daarom sta je sterker en naast de leverancier ED kun je dus ook als je niet tevreden bent met hun antwoord verder klagen.

Dus U heeft via VLB dus meer zekerheid van goede service want ze willen deze omzet niet kwijt.
Verder is het soms via VLB goedkoper dan ED zoals ook in mijn contract.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Wat is het probleem dat zij die bij de VLB werken evetueel iets verdienen? Dat verdienen zal pas plaatsvinden op het moment dat een VLBond lid een (of meerdere) diensten via de VLBond gaat afnemen. Een kleine provisie.Die kleine verdiensten zullen dan gegenereerd worden uit het aantal 'aangeleverde klanten'. Dunkt me, daar is totaal niets mis mee. Zij verrichten immers al het werk voor mij, ongeacht of ik hier nou wel of geen gebruik van wil/ga maken. Ik snap ook werkelijk niet waarom hier zo'n groot drama van gemaakt wordt. En gedaan wordt alsof dit absoluut niet kan. Hoezo zou dit principe niet kunnen? Daarop zie ik geen goed onderbouwde relaas.

Het lijkt wel alsof iets verdienen aan geleverde diensten überhaupt niet mag! Alsof het vies is. Kom nou toch zeg.
U werkt toch ook niet voor nop bij uw werkgever. Zelfs goede doelen betalen salaris aan hun werknemers!
a. Hij/zij beticht mij van onwaarheden
b. Mijn relaas komt in grote lijnen met de werkelijkheid overheen,in de tijdsspanne kan wel een dag verschil zitten, ik heb de administratie erniet op nagekeken.
En precies hierop beticht ik u van een onwaarheid. Ik zeg niet dat het niet gebeurd zal/kan zijn, maar door de vermeldde tijdspanne geef ik te kennen dat het niet kan. En precies hierdoor (die tijdspanne (welke in zo'n verhaal belangrijk is)) wordt uw verhaal inderdaad behoorlijk ongeloofwaardig.
Iets voor u om meer en beter bij stil te staan als u uw verhaal zoals geschreven verteld. Dat zou u toch moeten weten!

Henri42

Ter afsluiting een korte mededeling over VLB:
1. Een brief met feiten en bijlagen over de VLB is gestuurd naar de consumentenbond, Kassa en Radar, laten zij maar oordelen of deze verkoop methode van energie toegestaan is.

AGGB

Ter afsluiting een korte quote van een andere poster uit thread ''Welke leverancier?" Henri42 betreffend.
het is echt niet gezond hoe jij hier al jaren je manische achterdocht post en de topics verziekt met vage beschuldigingen en verspreiden van roddelpraat.

Henri42

AGGB schreef:Ter afsluiting een korte quote van een andere poster uit thread ''Welke leverancier?" Henri42 betreffend.
het is echt niet gezond hoe jij hier al jaren je manische achterdocht post en de topics verziekt met vage beschuldigingen en verspreiden van roddelpraat.
AGGB , mijn eerder aangehaalde brief inzake VLB is verstuurd naar een aantal consumenten behartigers .
AGGB , mijn gezondheid is prima in orde, bedankt voor de belangstelling en het juist traceren /inschatten van mijn berichtjes, critisch zijn uit eigen ervaring heeft niets met vage beschuldigingen te maken,overigens neem jij zef diensten af en welke van VLB ? :idea: :?: :oops: .

Gesloten