LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies inzake bij twijfel incasso/gerechtsdeurwaarder

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Daantje33

Advies inzake bij twijfel incasso/gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door Daantje33 »

L.S.

Is er iemand die mij advies kan geven over het volgende:

Ik heb een vordering lopen bij een deurwaarder, mijn schuld oké, maar daar gaat het nu niet om. De hoofdsom is lang en breed betaald. Ik heb nu nog een bedrag openstaan van allerlei kosten. Echter vind ik het vreemd dat de deurwaarder een andere hoofdsom heeft dan het incassobureau hiervoor. Bij het ABN (daar had ik de schuld) probeer ik alsmaar op te vragen was voor bedrag zij als hoofdsom hadden. Echter wordt daar niet op gereageerd door het ABN zelf. Bij wie kan ik terecht als ik twijfel over de gang van zaken, nvio en kbvg heb ik niet echt wat aan.

Zijn er instanties die verder kijken dan hun neus lang is en je niet direct doorverwijzen naar de gemeente voor een schuldsanering?

Pavlova

Re: Advies inzake bij twijfel incasso/gerechtsdeurwaarder

Ongelezen bericht door Pavlova »

Ik zou bij de deurwaarder een specificatie vragen van de openstaande kosten, dat wil zeggen een opgave waar duidelijk per kostenpost het bedrag aangegeven wordt. Daarmee kun je bijvoorbeeld naar bijvoorbeeld het Juridisch Loket stappen (of andere instanties, er worden vaak inloopspreekuren gehouden waar juristen klaar zitten om vragen te beantwoorden, eenvoudige vragen zijn doorgaans gratis).

Is er trouwens een rechtszaak geweest? In het vonnis staat namelijk als het goed is precies welke hoofdsom toegewezen is en of dit inclusief de buitengerechtelijke kosten is (de kosten gemaakt door het incassobureau). Verder zal er mogelijk staan dat je ook de kosten voor de procedure moet betalen (dagvaarding, griffie of recht en salaris gemachtigde) en mogelijk de informatiekosten (kosten voor het informeren voorafgaand aan het dagvaarden naar het juiste adres bij de gemeente). Verder staat er ook in welke rente je verschuldigd bent.

Daarna kunnen er nog kosten bijkomen voor betekening & bevel van het vonnis (de deurwaarder komt dan het vonnis aan je kenbaar maken door middel van een exploot). Indien je niet direct aan de inhoud van het vonnis kunt voldoen kunnen er verder nog kosten bijkomen voor bijvoorbeeld het leggen van een beslag. (vaak omschreven als executiekosten). Al met al kunnen de kosten ten opzichte van de oorspronkelijke hoofdsom aardig oplopen.

Gesloten