Hoi!
Ik heb een vraag, misschien dat iemand hier iets over weet...
Mijn vriendin heeft een aantal jaar een Spaargroeihypotheek bij ABN Amro. Onderdeel hiervan is een levensverzekering, waarvoor elke maand een premie wordt betaald. Eind 2008 is gedurende een aantal maanden de premie niet betaald (de details over de toedracht etc laat ik even buiten beschouwing). Als gevolg hiervan heeft ABN Amro vervolgens zonder kennisgeving (per brief noch telefoon) de Spaargroeihypotheek omgezet naar een Annuiteitenhypotheek, welke behoorlijk hogere maandlasten met zich meebrengt.
Mijn vraag is of een bank dit 'zomaar' kan doen, zonder de klant te informeren. Ik kan hier niet veel zinnigs over halen uit de Algemene Voorwaarden.
Bij voorbaat dank.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag bank zomaar hypotheekvorm omzetten?
Re: Mag bank zomaar hypotheekvorm omzetten?
Je informatie is een beetje sumier.
Als van de verzekering een paar maanden de premie niet is betaald, kan de verzekering geroyeerd zijn. Bij welke maatschappij liep deze verzekering? Heeft deze maatschappij nog gereageerd op het niet voldoen van de premie?
In het geval dat de verzekering is geroyeerd, is de bank de zekerheid voor de hypotheek kwijt geraakt. Ze kunnen dan inderdaad de hypotheek omzetten naar een andere productvorm. Het is echter vreemd dat ze dit doen zonder de client hierover te informeren.
Als van de verzekering een paar maanden de premie niet is betaald, kan de verzekering geroyeerd zijn. Bij welke maatschappij liep deze verzekering? Heeft deze maatschappij nog gereageerd op het niet voldoen van de premie?
In het geval dat de verzekering is geroyeerd, is de bank de zekerheid voor de hypotheek kwijt geraakt. Ze kunnen dan inderdaad de hypotheek omzetten naar een andere productvorm. Het is echter vreemd dat ze dit doen zonder de client hierover te informeren.
Conform de voorwaarden mag de hypotheek worden omgezet naar een annuiteitenhypotheek. Kijk hiervoor ook in de hypotheekakte die u bij de notaris hebt ondertekend. Hierin is het maandelijks te betalen bedrag vermeldt.
Indien u niet betaald en de bank hiervan niet in kennis stelt. Dus zonder uitleg, dan zal de bank dit, zeker in de huidige economie, vrij snel doen zoals u helaas heeft ondervonden.
Treedt daarom altijd in overleg met de bank wanneer u niet meer kunt/wilt betalen.
Groet,
Indien u niet betaald en de bank hiervan niet in kennis stelt. Dus zonder uitleg, dan zal de bank dit, zeker in de huidige economie, vrij snel doen zoals u helaas heeft ondervonden.
Treedt daarom altijd in overleg met de bank wanneer u niet meer kunt/wilt betalen.
Groet,
Rense,
In de hypotheekakte staat het maandelijks te betalen bedrag niet vermeld. Soms wel het rentepercentage, maar ook niet altijd. Die gegevens staan in de getekende offerte/geldleningsovereenkomst.
In de Algemene Voorwaarden zal inderdaad opgenomen zijn dat in geval van niet betalen van de premie van de verzekering, de verzekering afgekocht kan worden en de lening omgezet kan worden in vorm waarbij wel afgelost wordt.
In de hypotheekakte staat het maandelijks te betalen bedrag niet vermeld. Soms wel het rentepercentage, maar ook niet altijd. Die gegevens staan in de getekende offerte/geldleningsovereenkomst.
In de Algemene Voorwaarden zal inderdaad opgenomen zijn dat in geval van niet betalen van de premie van de verzekering, de verzekering afgekocht kan worden en de lening omgezet kan worden in vorm waarbij wel afgelost wordt.