LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ENORM hoge telefoonrekening door databundel

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Salvation

ENORM hoge telefoonrekening door databundel

Ongelezen bericht door Salvation »

Ik heb onlangs een nieuwe telefoon ( HTC Hero ) genomen en mijn nieuwe abonnement ( met onbeperkte databundel ) gaat volgende maand in. Uit voorzorg op een nieuwe rekening heb ik in mijn HTC hero onder het kopje draadloze bedieningselementen heb ik mobiel netwerk ( waar onder staat; verbinding maken met internet ) uitgeschakeld. Vandaag krijg ik een sms binnen met een melding dat mijn rekening 340 euro bedraagt, waarvan 267 euro bestaat uit datakosten !

Ik heb gelijk gebeld met Telfort en hier vertelden ze mij dat er een uitstel geregeld kan worden met de afdeling facturen en dat ik even langs de Telfort winkel moest gaan om te kijken of er iets niet klopt in mijn mobiel. Tevens kunnen ze hier kijken of er iets aan de betaling kan gebeuren.

Ik ben zeker niet van plan om het te gaan betalen, omdat ik van te voren in mijn telefoon het internet heb uitgeschakeld, maar schijnbaar door een kennelijke fout is de telefoon toch data gaan gebruiken of er is een fout bij Telfort zelf.

Weet iemand wat ik moet doen? Ik ben een student en kan niet zomaar een bedrag van 340 euro missen :(

Ik hou hier op de hoogte wat de ontwikkelingen zijn m.b.t Telfort klantenservice etc.

Salvation

Re: ENORM hoge telefoonrekening door databundel

hier een specificatie van de dataverbruik:
Datum MB(s) Bedrag
31.10.2009 78.725 33.10

33.10
01.11.2009 417.717 175.47

Totaal

208.57

vipserv

Ongelezen bericht door vipserv »

oei flink hoog.

33,10 MB is best veel voor een toestel waarvan de data uit lijkt te staan... echter het is niet onverklaarbaar veel.

als je dagelijks met een enige regelmaat je email checkt haal je dit al. vermoedelijk staat er dus iets op de achtergrond te synchronyseren. (het tooltje van de agps, google applicaties als earth enz enz enz)

je hebt nu de data alleen uit gezet, dit betekend helaas niet dat er absoluut geen verbinding gemaakt kan worden. als een programma hier naar verzoekt zal er gewoon verbinding gemaakt worden. dit kan ongemerkt gaan.

mijn ervaring is dat de data instellingen volledig verwijderen de enige juiste methode is om te voorkomen dat je dataverkeer genereert op de slimmere toestellen.

ik ben dus ook niet van mening dat alleen telfort hiervoor verantwoordelijk is.
ik zou de rekening betalen en het toestel na laten kijken bij de telfort winkel. vraag hier bevestiging van als alles correct staat.

met deze bevestiging erbij zou ik contact opnemen met telfort en kijken of er een regeling te treffen is. dit ook ivm je nieuwe abonnement die volgende maand in gaat waarbij je voor een internet bundel hebt gekozen.

Succes! en laat even horen hoe het verloopt

Salvation

vipserv schreef:oei flink hoog.

33,10 MB is best veel voor een toestel waarvan de data uit lijkt te staan... echter het is niet onverklaarbaar veel.

als je dagelijks met een enige regelmaat je email checkt haal je dit al. vermoedelijk staat er dus iets op de achtergrond te synchronyseren. (het tooltje van de agps, google applicaties als earth enz enz enz)

je hebt nu de data alleen uit gezet, dit betekend helaas niet dat er absoluut geen verbinding gemaakt kan worden. als een programma hier naar verzoekt zal er gewoon verbinding gemaakt worden. dit kan ongemerkt gaan.

mijn ervaring is dat de data instellingen volledig verwijderen de enige juiste methode is om te voorkomen dat je dataverkeer genereert op de slimmere toestellen.

ik ben dus ook niet van mening dat alleen telfort hiervoor verantwoordelijk is.
ik zou de rekening betalen en het toestel na laten kijken bij de telfort winkel. vraag hier bevestiging van als alles correct staat.

met deze bevestiging erbij zou ik contact opnemen met telfort en kijken of er een regeling te treffen is. dit ook ivm je nieuwe abonnement die volgende maand in gaat waarbij je voor een internet bundel hebt gekozen.

Succes! en laat even horen hoe het verloopt
Je had het niet goed gelezen, er is in totaal in 2 dagen tijd 500 MB gedownload op 1 of andere manier met een totaal bedrag van 217 euro, terwijl ik niet in het buitenland o.i.d. ben geweest. Dit is echt een enorme hoeveelheid en dan haal je onmogelijk met alleen mailtjes binnenhalen etc.

Ik ga vandaag even langs de Telfort winkel en kijken wat ze daar voor me kunnen doen. Ik had van te voren had ik mobiel internet ( knop ) in mijn HTC had ik uitgeschakeld maar misschien dat hij toch gebruik heeft gemaakt van dataroaming oid.

vipserv

Ongelezen bericht door vipserv »

marckvandijk schreef:hier een specificatie van de dataverbruik:
Datum MB(s) Bedrag
31.10.2009 78.725 33.10
01.11.2009 417.717 175.47
Totaal €208.57
oei ik zie het, de tabel opmaak is een beetje fout gegaan.. heb hem even beter gezet.

dat is idd andere koek, dat is gewoon niet mogelijk.vooral niet in dat tijdsbestek. 500 mb downliad je ook over umts niet zomaar. dat moet je gemerkt hebben. ik zou idd het toestel na laten kijken bij de shop, en contact opnemen met de helpdesk en het geld terug eisen. denk niet dat het slim is om niet te betalen. laat telfort maar aantonen dat je zoveel hebt gedownload met het betreffende toestel.

Salvation

Zojuist nogmaals gebeld met Telfort. Het blijkt dat ik niet langs de Telfort winkel hoef omdat ze daar gewoon simpelweg niet de bevoegdheid hebben om iets aan mijn klacht te doen. De klacht is nu doorgegeven aan de administratie afdeling wat de klacht gaat onderzoeken. Binnen 25 dagen krijg ik hier uitslag op en zal worden bekeken of ik de factuur ook moet betalen. Het bedrag wordt wel gewoon de 26ste van deze maand van mijn rekening geschreven. Het enige wat ik nu nog kan doen is de betaling bij mijn bank laten storneren, maar dan moet ik wel contact weer opnemen met Telfort zodat ik een uitstel van betaling krijg.

Verder heb ik gevraagd of ik een verdere specificatie kan krijgen van mijn dataverbruik, hier kon ze geen antwoord op geven en moest ik een brief sturen. Weet iemand of dit mogelijk is?

Voor de rest moet ik nu gewoon afwachten en ik ga nu bekijken wat mijn verdere opties zijn buiten Telfort om.

Voor de rest heb ik nog even nagezocht in mijn telefoon en internet en agenda en ik heb die dagen alleen maar geleerd voor de tentamenweek.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Ik kwam je verhaal ook hier http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1379154/1

tegen, daar (en ook hier)blijft toch wel een beetje onduidelijk wat je wel of niet met je mobiel hebt gedaan.Hoop dat het opgelost word maar zoals op tweakers word gezegd, het datagebruik moet ergens vandaan komen.

Salvation

jor schreef:Ik kwam je verhaal ook hier http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1379154/1

tegen, daar (en ook hier)blijft toch wel een beetje onduidelijk wat je wel of niet met je mobiel hebt gedaan.Hoop dat het opgelost word maar zoals op tweakers word gezegd, het datagebruik moet ergens vandaan komen.
Ik snap dat het ergens vandaan moet komen, maar het probleem is dus dat ik niet weet waar vandaan en hij het in godsnaam mogelijk is dat het in 2 dagen 495 MB heeft kunnen downloaden. Volgens mij kan het haast niet via een UMTS verbinding of een GPRS verbinding o.i.d. Ik weet niet wat de download snelheid is via zo'n netwerk maar dan moet het echt uuuuuuuuuuuren aan hebben gestaan.

Glow

Ongelezen bericht door Glow »

HTC HERO is een toestel dat werkt op adroid.. android heeft net als apple software continu internet connectie nodig om de systemen uptodate te houden. Eigelijk had de provider dat er ook bij moeten vermelden. Je kan deze toestellen niet zonder i'net gebruiken..Het zijn echt i'nettoestellen. Ik zou om een creditering vragen sowieso voor de verkoop onder niet juist verstrekte informatie.

quantas01

Ongelezen bericht door quantas01 »

Glow schreef:HTC HERO is een toestel dat werkt op adroid.. android heeft net als apple software continu internet connectie nodig om de systemen uptodate te houden. Eigelijk had de provider dat er ook bij moeten vermelden. Je kan deze toestellen niet zonder i'net gebruiken..Het zijn echt i'nettoestellen. Ik zou om een creditering vragen sowieso voor de verkoop onder niet juist verstrekte informatie.
Dit is toch echt het probleem van de consument zelf die heeft een onderzoeksplicht.
Buiten dat staat dit alles ook heel netjes in de handleiding vermeld dus kan je de schuld niet afschuiven.

Glow

maar de telecomaanbieder moet de kl. hier wel op wijzen. Bij vodafone en t-mobile mogen die toestellen niet zonder i'net verkocht worden. dus neem aan dat dat bij telfort ook het geval is.. een fout van de verkoper

quantas01

Ongelezen bericht door quantas01 »

Glow schreef:maar de telecomaanbieder moet de kl. hier wel op wijzen. Bij vodafone en t-mobile mogen die toestellen niet zonder i'net verkocht worden. dus neem aan dat dat bij telfort ook het geval is.. een fout van de verkoper
Dan nog is het de verantwoording van de klant of ie wel of niet die optie gaat gebruiken.

Glow

Dan moeten er gesprekken teruggeluisterd worden om er inderdaad achter te komen dat het een eigen fout is of dat de verkoper een fout heeft gemaakt..

Salvation

Klantenservice van Telfort
Postbus 512
2400 AM Alphen a/d Rijn
Marck van Dijk
Tel.:**********

Groningen, 19 november 2009

Onderwerp: Dataverbruik
Geachte Telfort,

Onlangs heb ik mijn abonnement bij uw provider verlengt van een simonly abonnement naar een abonnement inclusief toestel namelijk een HTC android welke draait op een Android platform. Mijn nieuwe abonnement gaat in om 18 december en tot deze tijd heb ik met mijn nieuwe toestel gebruikt gemaakt van mijn huidige abonnement.

Dit toestel staat omschreven als een multimediatoestel en om een hoge mobiel internetrekening te voorkomen heb ik gelijk bij het arriveren van het toestel contact opgenomen met de Telfort klantenservice om ik voor de laatste maand dat mijn huidige abonnement nog liep een onbeperkt internet pakket erbij te nemen. Dit bleek niet te kunnen en de medewerker heeft mij geadviseerd om het mobiel internet uit te schakelen om een hoge nota te voorkomen. Dit heb ik gedaan en ik was in de veronderstelling dat de telefoon geen verbinding meer kon maken met het internet.

Tot mijn schrik kreeg ik onlangs een rekening met een totaalbedrag van 339,76 euro waarvan 208,57 euro aan datakosten. Deze kosten zijn gemaakt op 31 oktober 20009 welke bestaat uit een data verbruik van 78.725 MB met een bedrag van 33.10 euro en op 1 november met een dataverbruik van 417.417 MB met een totaalbedrag van 175,47 euro. In totaal zou ik in deze twee dagen 496,442 MB aan data verbruikt hebben.

Dit lijkt mij een dusdanig hoge hoeveelheid dat ik het bijna onmogelijk acht dat dit gebeurd kan zijn. Daarom vraag ik u nog eens aandachtig naar deze zaak te kijken en ik vraag ik dan ook naar een specificatie van deze datakosten,

Op 17 november heb ik contact met de klantenservice gehad om dit probleem te verhelpen, de desbetreffende medewerker heeft de klacht genoteerd en deze zou worden doorgestuurd naar de afdeling administratie waar het zou worden onderzocht.

Ik vraag u, als trouwe klant, zonder ooit een betalingachterstand te hebben gehad naar deze zaak te kijken en coulance te tonen. Anders ben ik genoodzaakt om via een andere weg naar een oplossing te zoeken.
Graag zou ik van u zo spoedig mogelijk een antwoord willen.

Met afwachting verblijft,

Marck van Dijk

Deze brief heb ik verstuurd naar Telfort
Laatst gewijzigd door Salvation op 23 nov 2009 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Telfort webcare
verified
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

@marckvandijk

Ik heb uw klacht in behandeling genomen. Spoedig bericht ik u offline opnieuw.

Daphne

Salvation

Topic is ook geopend op FOK, Tweakers.net, Kassa

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#32976539

De meeste zinvolle reacties zijn te vinden op tweakers.net. Hier zeggen ze ook dat het bijna onmogelijk is om ongemerkt bijna 500 mb gedownload te hebben. Vandaag nog even contact opgenomen met de Telfort klantenservice en het blijkt wel dat het alleen op deze twee dagen gebeurd is.

Ook nog even gebeld met HTC, deze konden me eerst niet helpen omdat hij geen test telefoon kon vonden maar na aandringen vond hij hem wel. Hij zei als ik onder instellingen mobiel internet uit zou zetten dat het dan niet meer mogelijk was. Toen ik zei dat onder mobiele instellingen de dateroaming etc. misschien nog wel data kon verbruiken en ik vroeg, zei hij dat hij dat niet wist. Vervolgens zei ik dat hij het wel moest weten, toen werd de verbinding verbroken....

Telfort webcare
verified
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

@marckvandijk

Zojuist heb ik een bericht verzonden naar uw prive e-mailadres.

Daphne

CasperSouer

Ongelezen bericht door CasperSouer »

Hoi Marc,

Ik heb dus het zelfde probleem, op de zelfde datum, bijna de zelfde hoeveelheid aan MB per dag.
28.10.2009 3.095 €1.34
29.10.2009 157.324 €66.12
30.10.2009 17.171 €7.27
31.10.2009 0.641 €0.33
01.11.2009 0.783 €0.37
02.11.2009 9.503 €4.05
03.11.2009 1.023 €0.48
04.11.2009 2.168 €0.94

Bij mij staan alle verbindingen uit, geen 3g, geen umts, geen gprs. Alleen de wifi staat aan. De mevrouw van de klantenservice bleef volhouden dat ik 175MB heb gedownload op 29 en 30 november. Mijn telefoon is zo'n iphone geval en daar valt toch echt byzonder weinig op te downloaden.. behalve wat apps.
Maar 160MB, daar moet je nog al wat moeite voor doen, laat staan dat het ongemerkt gaat.

Zojuist per email een 'klacht' gestuurd met het verzoek om dit uit te zoeken.
Ook vraag ik me af waar de kleine hoeveelheden aan data elke dag vandaan komen als alles uit staat.

Als test heb ik mijn wifi uit gezet en wat internet pagina's opgevraagd, maar dan krijg je keurig de melding dat er geen internet verbinding actief is.

rara.

Is het bij jouw nu opgelost? En hoe hebben ze dat gedaan?

Ik vraag me ook af of meerdere mensen hier last van hebben.
Het is toch wel erg toevallig dat het om de zelfde datum gaat.

mvg

casper

ArnetteV

Ongelezen bericht door ArnetteV »

Ik weet dat je via bluetooth "gehackt" kan worden, kan dit niet de hoge datakosten verklaren misschien?

Salvation

CasperSouer schreef:Hoi Marc,

Ik heb dus het zelfde probleem, op de zelfde datum, bijna de zelfde hoeveelheid aan MB per dag.
28.10.2009 3.095 €1.34
29.10.2009 157.324 €66.12
30.10.2009 17.171 €7.27
31.10.2009 0.641 €0.33
01.11.2009 0.783 €0.37
02.11.2009 9.503 €4.05
03.11.2009 1.023 €0.48
04.11.2009 2.168 €0.94

Bij mij staan alle verbindingen uit, geen 3g, geen umts, geen gprs. Alleen de wifi staat aan. De mevrouw van de klantenservice bleef volhouden dat ik 175MB heb gedownload op 29 en 30 november. Mijn telefoon is zo'n iphone geval en daar valt toch echt byzonder weinig op te downloaden.. behalve wat apps.
Maar 160MB, daar moet je nog al wat moeite voor doen, laat staan dat het ongemerkt gaat.

Zojuist per email een 'klacht' gestuurd met het verzoek om dit uit te zoeken.
Ook vraag ik me af waar de kleine hoeveelheden aan data elke dag vandaan komen als alles uit staat.

Als test heb ik mijn wifi uit gezet en wat internet pagina's opgevraagd, maar dan krijg je keurig de melding dat er geen internet verbinding actief is.

rara.

Is het bij jouw nu opgelost? En hoe hebben ze dat gedaan?

Ik vraag me ook af of meerdere mensen hier last van hebben.
Het is toch wel erg toevallig dat het om de zelfde datum gaat.

mvg

casper
Ik reageer morgen even.

Gesloten