LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] einde contract bepaaldetijd, contract met opzegtermijn 2 mnd
einde contract bepaaldetijd, contract met opzegtermijn 2 mnd
Hallo,
Mijn contract voor bepaaldetijd loopt af op 31-12-2009.
Mijn werkgever heeft mij vandaag te kennen gegeven dat mijn contract niet verlengd zal gaan worden
Nu is er in mijn contract een artikel opgenomen mbt opzegging. Deze luidt:
Artikel 9 Opzegging\tussentijdse opzegging.
De opzeggingstermijn bedraagt voor de werkgever 2 maanden en voor de werknemer twee maanden.
Is mijn werkgever nu in gebreke gebleven door dit 1 maand van te vooren te doen?
Mijn werkgever heeft mij vandaag te kennen gegeven dat mijn contract niet verlengd zal gaan worden
De opzeggingstermijn bedraagt voor de werkgever 2 maanden en voor de werknemer twee maanden.
Is mijn werkgever nu in gebreke gebleven door dit 1 maand van te vooren te doen?
Re: einde contract bepaaldetijd, contract met opzegtermijn 2 mnd
Hoe moet ik nu handelen?
-
Beste,
Het antwoord van Gizmo is fout.
Er wordt namelijk formeel niet opgezegd. Het contract wordt niet verlengd en dat is iets heel anders.
In principe mag je werkgever je zelfs op de laatste dag melden dat je contract niet verlengd wordt
Er wordt namelijk formeel niet opgezegd. Het contract wordt niet verlengd en dat is iets heel anders.
In principe mag je werkgever je zelfs op de laatste dag melden dat je contract niet verlengd wordt
Waarom is het artikel dan opgenomen met: Opzegging/tussentijdse opzegging?seagoing racer2 schreef:Beste,
Dat is voor het geval hij voor de afgesproken einddatum je contract wil opzeggen. Bij bepaalde tijd is het zo dat je contract echt afloopt op de einddatum.
Maar dn is er toch sprake van een tussentijdse opzegging en niet van een opzegging.Berenice schreef:Dat is voor het geval hij voor de afgesproken einddatum je contract wil opzeggen. Bij bepaalde tijd is het zo dat je contract echt afloopt op de einddatum.
-
Beste,
Het woordje "opzegging" is ook een beetje misplaatst omdat er alleen van een tussentijdse opzegging sprake kan zijn.
Helaas helpt je dit niets omdat je werkgever het contract niet opzegt.
Het woordje "opzegging" is ook een beetje misplaatst omdat er alleen van een tussentijdse opzegging sprake kan zijn.
In ons CAO staat onder het artikel Opzegging:seagoing racer2 schreef:Beste,
Ingeval van opzegging of, indien in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een bepaling overtussentijdse opzegging is opgenomen, zijn de wettelijke bepalingen omtrent opzeggingstermijnen van toepassing, tenzij in deze CAO uitdrukkelijk anders wordt bepaald. Opzegging dient schrifftelijk te gebeuren.
-
Er is hier geen sprake van opzegging maar van een mededeling dat het contract niet verlengd word. De clausule is in dit geval dus niet van toepassing.
ja.. maar je werkgever heeft het contract niet opgezegd.. Dat was bijvoorbeeld het geval geweest als hij na 6 maanden van 12 had gezegd dat het over was. Dan had je nog twee maanden gewerkt..
Nu heeft hij alleen gezegd dat het contract niet verlengd gaat worden. Rechtswege is het contract afgelopen op de einddatum die hierin is opgenomen.
Nu heeft hij alleen gezegd dat het contract niet verlengd gaat worden. Rechtswege is het contract afgelopen op de einddatum die hierin is opgenomen.
In het Burgelijk Wetboek staat vermeld:
Boek 7: Bijzondere overeenkomsten
Titel 10. Arbeidsovereenkomst
Afdeling 9. Einde van de arbeidsovereenkomst
Artikel 667
1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:
a. indien zulks bij schriftelijke aangegane overeenkomst is bepaald;
b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijke aangegane overeenkomst is afgeweken.
Dan had de werkgeven dit toch twee maanden van te voren moeten doen?
Boek 7: Bijzondere overeenkomsten
Titel 10. Arbeidsovereenkomst
Afdeling 9. Einde van de arbeidsovereenkomst
Artikel 667
1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:
a. indien zulks bij schriftelijke aangegane overeenkomst is bepaald;
b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijke aangegane overeenkomst is afgeweken.
Dan had de werkgeven dit toch twee maanden van te voren moeten doen?
-
Nee want:
Dit is niet het geval (want er staat toch nergens in het contract dat de werkgever je een bepaalde tijd voor het einde van het contract moet bevestigen dat het contract echt afloopt?!); ena. indien zulks bij schriftelijke aangegane overeenkomst is bepaald
ook dit niet het geval is (immers, die einddatum is al aan het begin van het contract aangegeven.)b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijke aangegane overeenkomst is afgeweken.
-
Ik vrees dat je achter het net vist.ruaniski schreef:Hallo,
In een uitspraak van de Hoge Raad van 20 maart 1987 (NJ 1988, 4) ging het ook om een overeenkomst voor bepaalde tijd, waarbij in de overeenkomst stond: "De wederzijdse opzegtermijn bedraagt voor de werkgever en werknemer twee maanden."
De Hoge Raad was van mening dat terecht was geoordeeld dat dit alleen voor tussentijdse opzegging gold, en dat de overeenkomst dus nog steeds van rechtswege eindigde tegen het einde van de overeengekomen termijn zonder dat opzegging nodig was.
dit geeft je dus een paar weken om per 1 januari een nieuwe werkkring te zoeken. Of zelfstandige/ondernemer te worden, dan heb je dit soort kopzorgen niet. Ik begrijp eigenlijk dat er 2 jaar geleden is aangenomen, bij ondertekening, dat je langer dan die 2 jaar zou mogen blijven?