LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouders

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
jebv
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 19:28

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door jebv »

Grrrr, ik kan toch zo boos worden op die 'makkelijke' reacties van b.v. "janfreak" en "machtold". Hebben jullie er weleens bij stil gestaan dat sommige opa's en/of oma's zo graag op hun kleinkinderen willen passen, maar niet in de gelegenheid zijn omdat ze door financiele omstandigen hun werk er niet voor op kunnen zeggen... Oma kan nu haar 'schoonmaak baantje' opzeggen, en op haar kleinkinderen passen en toch het financiele plaatje maandelijks rondkrijgen. Niets mis mee toch????

irma77
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 15:09

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door irma77 »

En als "oma" toevallig geen schoonmaakbaantje vinden kan, omdat ze te oud bevonden wordt. Dan moet ze de bijstand in en kost het de staat net zo goed geld, terwijl "oma" niets meer hoeft te doen.

arthur2000

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Het is nu juist de bedoeling van de staatssecretaris dat de gastouderopvang om zeep komt. Deze 'ondoordachte' maatregelen kunnen weleens precies het beoogde effect sorteren (voor de secretaris, niet voor de opvanggebruikers).

Het is misschien een beter idee om die auto of die vakantie te vergeten. Als je geen informele opvang hebt ben je de sjaak!
Het heeft echter toch ook een voordeel. Kinderen kunnen nu weer opgevoed worden door de natuurlijke ouders en daarbij normen en waarden meekrijgen!
Bovendien komen er banen beschikbaar voor gezinnen waarbij geen van de ouders een baan hebben!

Dat wordt consuminderen!

Jennefer
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2009 09:48

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Jennefer »

Ik ben totaal niet blij met de nieuwe regels. Dat je een opleiding moet hebben, ok. Daar kan het alleen maar beter van worden lijkt me. Net zoals een EHBO-cursus.

Mijn probleem is alleen dat ik de zorg heb voor 3 gezinnen. En omdat de GGD het niet aankan moet ik dus 2 gezinnen gaan verlaten. Ik moet dus enorm snel op zoek naar een nieuwe baan, want anders kan ik mijn huur niet meer betalen. Ook moeten de ouders snel op zoek naar opvang en dat is in Utrecht nogal een probleem. Een kind kan soms wel 2 jaar op de wachtlijst staan.
Nu is er hier en daar wel wat te regelen, maar dat neemt niet weg dat ik nu mijn baan kwijt ga raken, want dat is het echt voor mij.
Ik heb hier voor gekozen juist omdat ik in mijn opleiding heb gezien dat er veel vraag naar thuisopvang is en ouders en kinderen dit ook prettig vinden. Zelf vind ik het ook prettig werken omdat iedereen zich helemaal op z'n gemak voelt in hun eigen omgeving.

Kunnen deze regels niet worden uitgesteld tot 1 september 2010?
Dan zouden alle ouders nog de tijd hebben om te kijken voor andere opvang en ik voor ander werk.

irma77
Berichten: 0
Lid geworden op: 01 dec 2009 15:09

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door irma77 »

Alsjeblieft geen uitstel. Afschaffen die regel van één vast adres voor de gastouder. Ouders blij. Jij blij.

NiceGirly
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2009 21:29

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door NiceGirly »

Ik ben sinds 1 oktober dit jaar begonnen als gastouder.
dit vanwege de crisis dat ik mijn kantoorbaan van 32 uur op moest geven en ik besloot voor mijn eigen kindjes te kiezen. maar aangezien ik 32 uur werkte en mijn man ook niet grootverdiener is kunnen wij niet leven van 1 inkomen. ik was dus genoodzaakt wel te werken wat ik totaal niet erg vind. omdat ik nu eindelijk bij mijn eigen kindjes wilde zijn heb ik besloten toen gastouder te worden. ik ben nu een paar maandjes gastouder en ik ben zooooooo blij dat ik hiervoor gekozen heb dat ik hoop dit nog jaren te kunnen doen.

wat mij vooral dwars zit als ik alle reacties hier zo lees is dat men het verkeerd aanpakt. het is goed dat de overheid wil dat gastouder zich gaan proffesionaliseren. daar is niks mee. ik snap ook niet waarom gastouders er zo'n punt van maken dit papiertje te behalen. naar mijn weten wat mijn gastouder mij tot nog toe verteld heeft steld het vooralsnog niet heel erg veel voor. ik heb mijn portfolio in een dagje gemaakt ben trots op mijn portfolio en ook het ROC vond het erg goed. ik maak mij daarom ook geen zorgen dat ik straks mijn papiertje niet heb. ik ga met frisse moed starten.

wat ik daarom wel minder vind is dat zoveel goede gastouders die dit al jaren doen door zoiets zich laten weerhouden van wat ze zo graag doen. ik weet dat het geld gaat kosten en veel misschien ook wel maar als dit betekend dat je daardoor nog heel lang dit vak kan doen dan waarom stoppen. kies voor je kindjes je oppaskindjes.. zorg ervoor dat ze bij jou kunnen blijven. ik zou echt niet zonder mijn oppaskindjes kunnen. het zijn allemaal stuk voor stuk zulke lieve kindjes zo leergierig en zo knap dat ik niet zou willen dat ze door mijn keuze in de problemen raken vanwege lange wachtlijsten bij kdv e.d. ouders kiezen niet voor niks voor een gastouder. dit zijn vaak mensen met onregelmatige werktijden wat een kdv hun als opvang niet kan bieden. kdv hebben bepaalde tijden dat je een kind kunt brengen en ophalen. ik ben heel flexibel. daarom kiezen ouders voor een gastouder!
ik weet dat er veel gefraudeerd word met de belastingdienst en dit moet ook echt aangepakt worden maar dit is niet de manier!!!
kinderen raken hierdoor de dupe van iets waar ze nog geen weet van hebben. kinderen kijken niet naar regeltjes die kijken naar of hij/zij hun gastouder mag of het zich thuisvoelt bij de gastouder of het zich vertrouwd voelt en op zijn/haar manier kan uiten.

ik hoop daarom dat mijn gastouderbureau het goed heeft ingeschat en het bij wijze van een fluitje van een cent moet zijn om je papieren in orde te hebben. want waarom het moeilijk maken voor de echte gastouders!

wat ik wel belachelijk vind wat ik hier net lees is dat de vergoeding voor kdv omhoog gaat en die van gastouderopvang naar beneden gaat hoe krom is dit nu weer!!! werd daar nu maar eens naar gekeken!!

Imanuela
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2009 19:35

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Imanuela »

De website: http://www.behoudgastouders.nl/ is een goed initiatief. Ware het niet dat als je de petitie gaat tekenen, de mail niet aankomt aldaar en er alleen maar per mail meldingen komen met deze tekst:

Failed to deliver to '[email protected]'SMTP module(domain tweedekamer.nl) reports:connection with mail2.parlement.nl is broken

Zo werkt het natuurlijk ook niet!

mamamoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2009 09:50

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door mamamoi »

Ik moet zeggen dat ik opleidingseisen niet zo'n gek idee vind. Echter een maand voor de tijd heb ik nog steeds geen idee hoe de opleiding er precies uit gaat zien en er zijn zo veel tegenstrijdige verhalen.

Verder vind ik het echt SCHANDELIJK dat er gastouderbureau's bestaan die 1,50 per uur aan bemiddelingskosten durven te vragen. Zelfs nu de maximale vergoeding daalt van 6,10 per uur naar 5 euro passen ze hun tarieven niet aan, en worden de vraagouders dus gedwongen om voor minder te gaan werken anders houden ze geen klant over. Het wordt tijd voor een maximumbedrag van een euro of 35 per maand aan bemiddelingskosten!

ypma
Berichten: 0
Lid geworden op: 03 dec 2009 12:18

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door ypma »

Pak AUB die onprofessionele gastouderbureaus aan. Want een goede gastouderbureau geeft al (verplicht) een EHBO-cursus. Komt al controleren of de kinderen goed opgevangen worden, etc. Een goede gastouderbureau weet welke gastouder geschikt is voor het vak en welk niet, daarnaast ook de vraagouder. Pak niet die gastouder aan, maar het gastouderbureau!
Ik vind het jammer en ik ben teleurstellend dat mevrouw Dijksma geen antwoord had op de simpele vraag: waar moeten onze kinderen heen als gastouders stoppen met hun werk?
Mijn man en ik werken beide in de (24-uurs)zorg. Een gewone kinderdagverblijf kan ons geen flexibele kinderopvang bieden, daarom zijn wij aangewezen op gastouderopvang. We staan al vanaf 6 weken zwangerschap op een wachtlijst...
Onze generatie moet blijven werken zodat wij maandelijks rond kunnen komen. Evt. kan een van de ouder minder gaan werken, maar ben je alleenstaande ouder dan heb je het hierin al zwaar. Daarnaast is het zo dat er steeds meer jongere ouders komen. Dit heeft als gevolg dat de opa en oma ook steeds jonger zijn en dus OOK werken.
Een gewone oppas zonder tussenschakel gastouderbureau (of subsidie van de overheid); is niet te betalen. Dus mevrouw Dijksma nogmaals; waar moeten we met onze kinderen heen? Pas het beleid aan zodat er niet van die “fraude” gastouderbureaus kunnen ontstaan! Dan zijn wij niet de dupe.

Barbamams
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:07

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Barbamams »

http://www.ipetitions.com/petition/brav ... index.html

Petitie, zelfstandig, onafhankelijke gastoderopvang voor gast- en vraagouder.

zandbruin
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 dec 2009 00:03

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door zandbruin »

Hoe kan een goede gastouder (die al voor 2005 is begonnen) doorgaan met oppassen als zij niet meer op meerdere lokaties opvang mag bieden???
Onze gastouder heeft geen mogelijkheid om haar eigen woning beschikbaar te stellen tot opvanglokatie omdat haar partner onregelmatig werk en daardoor overdag moet slapen als hij nachtdiensten draait. Onze gastouder biedt opvang bij de vraagouder thuis bij 2 gezinnen is daar s'ochtends al vroeg aanwezig om 6.30 omdat ouders in de zorg werken en de kinderopvanginstellingen pas om 7.30 uur de deuren openen. Nu geeft Dijksma aan dat gemotiveerde goede gastouders zeker opvang kunnen bieden???? Het wordt hun door deze stomme regel: opvang op 1 lokatie bieden, onmogelijk gemaakt.
Waar moeten wij als vraagouder nu met onze kinderen naar toe? een uur op de stoep (6.30-7.30) van het kinderdagverblijf neer zetten?? wij hebben nu een probleem er zijn geen andere gastouders beschikbaar komt mw dijksma misschien dit uurtje bij ons thuis om het probleem op te lossen??

Kwaliteitseisen oke maar wat biedt deze regel aan kwaliteit??

arthur2000

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Uitstekende argumenten allemaal!
Die 1 locatie-eis is gewoon een bureaucratische drempel, zinloos voor de kwaliteit, wel zinvol om het aantal gastouders cq de kosten terug te dringen.

Volledig onlogische non argumenten van de politiek
maar...
de 'staatssecretaris' zet het TOCH door!
Onder het mom 'het is democratisch besloten'
En doe er maar iets aan.

wia35
Berichten: 0
Lid geworden op: 07 dec 2009 18:02

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door wia35 »

Mijn lieve gastouder, die al vanaf de geboorte op onze zoon van (bijna) 7 jaar past en nu ook op onze dochter van 1, heeft dan vandaag ook van het gastouderbureau te horen gekregen dat haar "oude" diploma niet wordt goedgekeurd. Lekker op tijd!!! Ook heeft onze gastouder te kennen gegeven geen EVC-procedure te willen volgen. Dit door de vele eisen die hieraan gesteld worden.
Daarnaast is het natuurlijk een principe kwestie, ze heeft zelf 5 kinderen opgevoed, heeft 5 kleinkinderen, heeft al 35 jaar haar EHBO (en onderhoudt dat ook 6x ! per jaar) en past al zeker 15 jaar op andere kinderen.
Wat nu???
Mijn ouders wonen 80 km verderop, mijn schoonouders wonen in Italie. Mijn buurvrouw loopt tegen de 80 en mijn andere buren hebben zelf een bakkerij! De oppas zwart betalen? Ik kan beter mijn leuke baan opzeggen, ik werk maar 16 uren per week, ik denk dat een bijstand meer oplevert dan werken en de oppas zwart betalen.... Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Op zoek naar een andere gastouder die wel aan de eisen voldoet vóór 1 januari??
Het is allemaal te gek voor woorden. De kinderen worden de dupe!! Onze zoon zal weer ergens anders moeten wennen, hij had de tranen in zijn ogen toen ik vertelde dat hij waarschijnlijk naar een andere oppas moet.
Zelf ben ik ook even de weg kwijt nu, een paar slapeloze nachten voor de boeg....

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door Shine »

Een vreemde maatregel en vooral een die haar doel volledig voorbij schiet.
Ik begrijp werkelijk niet waarom ouders, bij een niet behalen van het certificaat door de gastouder, voor de dien ten gevolge onstelbaar hoge kosten moeten opdraaien.
Laat deze kosten dan in iedergeval voor het buro zijn waarbij de gastouder is aangesloten. Dan pak je die duistere, louche burootjes tenminste aan.
Wel heb ik me altijd verbaasd over het feit dat veel opa's en oma's die op hun kleinkind(eren) pas(sen) ineens een vergoeding voor deze bezigheid gingen vragen. Tja, dit is mijn inziens een van de mazen in de huidige gastoudervoorziening en haar subsidie. Het lijkt me niet minder dan logisch dat je als kind je ouders een kleine vergoeding geeft voor deze opvang. Kost en inwoning betaalde je (als het goed is) ook aan je ouders toen je nog thuis woonde en werkende was.

Verder heeft Mv Dijkstra totaal niet nagedacht wat er door haar maatregel gebeurd als talloze gastouders door deze adhoc maatregel afhaken en kinderen daardoor niet meer ergens opgevangen kunnen worden. De ellenlange wachtlijsten liegen er niet om.
Nederland wil graag dat vader en moeder werken, dan moet nederland ook gedegen in haar opvang capaciteit voorzien, liefst met grote regelmaat gecontroleerd. Soort van keuringsdienst van...

arthur2000

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Tot mijn vreugde heeft dit ook een goede kant. Veel moeders zullen weer zelf hun kinderen opvoeden, hetgeen altijd beter is dan een vreemde EN er komen vacatures vrij voor wellicht eenverdieners die nu nog geen werk hebben!

Er zijn ook positieve kanten aan het verhaal

sasfo
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2008 13:16

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door sasfo »

Ik hoor zoveel negatieve reaties op de gastouderbureau's.
Ik ben 2 jaar geleden een gastouderbureau begonnen omdat ik zelf als ouder tegen zoweel zaken aan liep waar ik het niet mee eens was.
Als ouder kan je zorgen dat de grote geldverdieners weggaan, door zelf op zoek te gaan naar een gastouderbureau met HART voor zijn gastouders en ouders.

Wat de regelgeving betreft:
- Ik ben voor de opleidingen, hierdoor kan je aan de ouders laten zien dat je serieus bezig bent met je werk. Het traject mag alleen wat langer.
- Ik ben tegen opvang op 1 locatie. Het is inderdaad belachelijk dat jullie als gastouder je aan moeten passen aan de GGD!
- Ook ben ik tegen de lagere vergoeding voor de gastouders. Als de regering gewoon de bureaukosten niet meer vergoed en de kosten voor de opvang wel volledig vergoed dan krijgen de gastouders waar ze recht op hebben.
- Het kinderaantal.... Ja, ik denk dat de regering dit van gastouder tot gastouder moet bekijken. Ik vind dat als een gastouder aan alle voorwaarden voldoet qua opleiding, er de ruimte voor heeft en zij het aankan zij ook 6 kinderen excl. eigen kinderen op moet kunnen vangen. Deze verantwoordelijkheid moeten zij bij het gastouderbureau leggen. Deze kennen de gastouder het beste en niet iemand die 1 uurtje komt praten van de GGD en dan meteen een stempel op je drukt.
- Het terugbetalen van de belasting als de Gastouder het niet haalt vind ik belachelijk. Helemaal als de gastouder kan bewijzen dat zij er alles aan heeft gedaan om de certicicering wel te behalen. Soms lukt het gewoon niet.

Ik hoop nog steeds dat alles uitgesteld wordt, maar ik weet dat dit alleen hoop is.

visser62
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:23

Re: Gastouders

Ongelezen bericht door visser62 »

Onlangs kreeg ik een, voor mij schokkend, telefoontje van het gastouderbureau
waar ik voor werk.
Nelleke belde mij op met de mededeling dat mijn diploma:
Sector D.G.O,
Afdeling Middelbare Dienstverlening en Gezondheidsonderwijs
Lange Opleiding Sociaal Pedagogisch Werk
niet voldoende is gebleken doordat er bij niet staat of het SPW-3 of SPW-4 is!
Ik ben echt met stomheid geslagen!
Ik heb de 3 jarige opleiding van SPW gedaan van 1993-1996.
Toen ik begon was het net allemaal veranderd, eerst was het namelijk MDGO-AW
(en AW,agogisch werker, staat WEL in de lijst van geschikte diploma’s)
Tijdens het eerste half jaar van mijn opleiding moest je gaan kiezen welke richting
je op wou, SPW of AB.
(en AB, activiteiten begeleider staat ook in de lijst van geschikte diploma’s)
Ik koos voor SPW en heb deze opleiding met goede resultaten in die 3 jaar afgerond.
Mijn diploma SPW heb ik dus gehaald.
In mijn periode had je dus geen SPW-3 of SPW-4.
Ik snap dan nu dus ook niet dat mijn diploma hierop wordt afgekeurd, alleen omdat er
geen 3 of 4 achter staat.
Mijn diploma staat gewoon gelijk aan SPW niveau 4.
Ik heb los hiervan ook al jaren ervaring als leidster en vrijwilligster op peuterspeelzaal waar ik al 7,5 jaar werkzaam ben..Als leidster ben ik ook aangenomen op basis van mijn SPW diploma.
Nogmaals met mijn diploma, mijn werk en mijn ervaring vind ik het echt raar dat dit
niet goed wordt gekeurd in de opleiding eisen voor gastouder.


Ik ben wel goedgekeurd als peuterleidster, maar voor gast ouder ben ik niet goed genoeg.
Dat toch raar? Ik heb SPW niveau 4.

wie loopt ook tegen dit probleem?

nicole

Gesloten