ik wilde even mijn ervaringen met Opel Driessen - Eindhoven van het afgelopen jaar met jullie delen. Ik zal proberen het kort te houden, dus mochten er nog vragen achteraf zijn over details, dan zal ik deze apart beantwoorden.

Op 21 Oktober 2008 verloor ik mijn Opel Astra F 1.6 SI door een ongeval in Tilburg. Gelukkig was ik al even aan het rondkijken om deze 14 jaar oude wagen die ik compleet had uitgebouwd te vervangen voor een wat nieuwer en luxer modelletje, en zodoende wist ik dat er bij Opel Driessen te Eindhoven een prachtige Opel Astra Coupe 2.2I te koop stond voor 13000 euro.
Toen ik naar deze wagen ging kijken, was deze echter niet meer aanwezig; een verkoper vertelde me dat deze tijdelijk op de grote Driessen auto show stond een paar deuren verderop omdat deze het komende weekend zou plaastvinden, en dat we dan daar wel even konden gaan kijken naar deze auto. "Uniek", "Prachtwagen", "heb ik geen 2e van" vertelde meneer mij, dus ik kijk om me heen en zie precies dezelfde auto ietsje verderop staan. Bij navraag was dit echter een Astra Coupe 2.0 Turbo, die ook nog eens meer opties had, maar wel ietsje duurder was. Deze had ik al eerder via AutoTrader op internet zien staan, geadverteerd door Opel Driessen - Helmond, geweldige wagen met een enorm scala aan opties maar 18000 euro vond ik toch net iets te duur destijds.
Uiteindelijk heb ik deze wagen even test mogen rijden, en hem eigenlijk (onder de indruk van de prestaties en het soepele lopen) na wat onderhandelen over de prijs voor 16000 euro gekocht zonder inruil en met 1 jaar G2 garantie.
Meteen daarna heb ik trouwens ook een goed alarm en een betere audio installatie laten inbouwen, want de VDO navigatie radio was stuk en de speakers klonken alsof ze ook opgeblazen waren.
Op de leverdag een week later werd er 's ochtends al gebeld dat het niet 14.00 maar 17.00 zou worden; de wagen was terug gestuurd naar Opel Driessen - Helmond omdat zij oorspronkelijk de eigenaar van de wagen waren, en ze een kapotte TC sensor hadden gevonden die ze nog even gingen vervangen. Meteen begreep ik waarom ik met 40 km / uur bijna een bocht uit was geschoten tijdens de testrit, en was ik ondanks de vertraging toch blij dat ze dit gevonden hadden.
En om 17.00 kreeg ik dan eindelijk m'n nieuwe aanwinst afgeleverd!
Ik heb contact afgerekend, want ik heb een hekel aan geld lenen en gelukkig was ik al even aan het sparen om mijn verouderende Astra F ondanks dat deze nog wel even mee had gegaan te kunnen vervangen.
Einde spaargeld rekening, maar begin van een leuke tijd met een geweldige wagen dacht ik nog... en toen begon de ellende.
Ik merkte eerst dat de linker koplamp niet reageerde op de koplamp afstel schakelaar, dat het schermpje van de boord computer steeds stukjes miste, en dat de ruitewissers streepten alsof de voorruit een hamerslag behandelig had gehad Hiervoor heb ik diverse malen terug moeten gaan ter controle, ter reparatie, en weer opnieuw ter verdere controle en reparatie, omdat na vervangen van de motor het hele zootje het nog gewoon niet deed en de schakelaar ineens vervangen moest worden en niet de stel motor. Lichtbeeld van de auto was trouwens ook een beetje raar, maar ik dacht dat dat wel aan de Xenon verlichting zou liggen waarmee geadverteerd werd op internet, die er achteraf helemaal niet op blijkt te zitten maar een H4 halogeen met beschadigde bovenkant omdat deze met bruut geweld de lamp unit ingedrukt was. Buiten dit zou er een alarm op zitten, maar ik heb er zelf maar 1 laten inbouwen met in m'n achterhoofd het verhaal "we verwijderen niet-standaard-alarm systemen altijdt eerst voor we de wagen weer aanbieden aan nieuwe klanten" wat mij eerder door een verkoper van Opel Driessen verteld was toen ik navroeg over de inruil van mijn Astra F met alarm.
Na het vervangen van het boord computer schermpje werkte m'n verwarming ineens niet meer, dus ik nam wederom contact met Driessen op en vroeg hen of ze misschien een foutje hadden gemaakt met het stangen stelsel voor deze knoppen in het dashboard. Natuurlijk moest het geheel weer helemaal opnieuw bekeken worden, dus een week later weer een dag m'n nieuwe auto kwijt, maar niet getreurd ik mocht een vervangende auto meenemen... een Fiat Panda 1.0. -.-
Tegen het einde van de middag werd ik gebeld; ze waren klaar, de thermostaat was kapot. Ik vroeg waarom dan de knop in het dashboard niet helemaal meer draaide, en kreeg 'dat hebt u niet gemeld! Ik ga de monteur meteen weer even laten kijken.'
Einde van de dag haalde ik dan m'n auto op met de melding 'De thermostaat is echt kapot en die moeten we vervangen, dus vanaf volgende week vrijdag kunt u de auto 's ochtends weer een keer brengen want dan hebben we de thermostaat wel binnen.'
Ik rij terug naar m'n werk, zet de verwarming aan, en plots komt er warme lucht uit! Meteen Opel Driessen weer opgebeld en dit gemeld, en de gemaakte afspraak afgezegd... sputterende service medewerker "Dan hebt u geluk, doet ie het misschien weer even, maar hij moet toch echt vervangen worden" maar genegeerd...
Goed, kort nu de overige problemen die nog werden opgelost onder garantie, zonder vermelding van de 'grappig' en 'informatief' bedoelde onzin die er steeds werd uitgekraamd door service medewerkers:
- verkeerde reserve wiel in de kofferbak, ik vond een 4 knoops terwijl de wagen 5 knoops velgen heeft. Kostte me weer 2 vakantie dagen; (commentaar Opel Driessen Service "Nee meneer, dat gaat nie passen nie!"

- chroomstrip op achterklep verdween bij 180km/h in Duitsland, top van de wagen is officieel 245 dus zou die strip toch wel moeten blijven zitten bij die snelheid. Kostte me weer 2 dagen vakantie, 1x controle / 1 x ter reparatie;
- ruitewisser bladen waren versleten bij levering maar werden als nog vervangen;
- Airco werkte niet, na dit diverse malen te hebben aangegeven werd de vestiging waar ik de auto gekocht had opgeheven en moest ik ineens naar de andere vestiging waar ze me dan gelukkig wel serieus namen en een lekke verdamper vonden die netjes onder garantie gerepareerd werd... wel weer 2x auto kwijt / dag opnemen bij m'n baas;
- vreemde aanslag op binnen zijde ramen die ik uiteindelijk bijna helemaal heb kunnen verwijderen met speciale 'was behandeling verwijder' doekjes die ik van Opel Vullings te Oirschot had gekregen;
- bij een door mij aangevraagde inspectie bij een andere garage 5 maanden na aankoop (steeds maar weer terug naar Opel Driessen werd ik beu en ik vertrouwde het niet meer!) werd er een kapotte uitlaat en verroestte remschijven achter geconstateerd, APK afkeur punten waarvan de laatste onmogelijk in de voorgaande 5 maanden had kunnen ontstaan;
- "Xenon verlichting" bleek op dat moment ook te bestaan uit 2 gewone H4 halogeentjes die Xenon achtig licht afgaven. Dit kon ik echter niet meer veranderen omdat ik de uitgeprintte advertentie niet bewaard had, en Opel Driessen natuurlijk niet zonder bewijs dat zij hiermee adverteerden dure Xenon gingen inbouwen...
- onopgelost olie verlies waarvoor 'een staat moet worden opgemaakt van het dagelijkse olieverbruik van de wagen' wat kennelijk veel werk was en betekende dat ik weer m'n auto een aantal dagen moest gaan missen... probeer "Olie niet goed afgevuld voor aflevering aan koper" maar eens, want "nadat de klant er 1 liter dure oie bij deed die hij tijdens de garantie periode mooi weer zelf kon gaan kopen,is het probleem al 6 maanden niet meer voorgekomen", dat zit dichter bij de waarheid!
Maar goed, na een enorm aantal vakantie uren te hebben moeten opnemen bij m'n baas om m'n auto steeds weer opnieuw naar de garage van de dealer te kunnen brengen / ophalen om 'm dan toch helemaal op orde te kunnen laten maken dacht ik dan eindelijk dat het nu wel in orde was... en toen kwam de volgende APK keuring.
Deze liet ik uitvoeren door de garage die voor mij de inspectie had gedaan na 5 maanden, en ik mocht 2 banden en een accu vervangen. Accu oke, kan altijd kapopt gaan, maar 2 banden die NIET van de aandrijfwielen zijn terwijl die op de aandrijfwielen zelf helemaal niets geleden hebben in een jaar tijd... dan heb ik weer zo m'n bedenkingen! De garage verklaarde me dat ze nog op 1.6mm zaten, maar dit het wettelijk minimum was en ze me ten strengste adviseerden gezien het type auto om deze toch te vervangen. Kennelijk waren de achterbanden bij 5 maanden ook al zo ver versleten dat ze op 1.6 / 1.7 mm zaten, maar dus nog op / boven het wettelijk minimum en er kon dus niets van gezegd worden. Maar natuurlijk verwacht je dit niet als je een merk auto van een merk dealer koopt!
10 dagen daarna sta ik in Tilburg met een motor storing code en een wagen die inhoud als je het gas in trapt; ANWB maar laten komen want ik was al 10 jaar lid. "Meneer, u hebt geen wegenwacht dekking afgesloten, dat kost u 140 euro en dan bent u ook volgend jaar verzekerd van hulp van de wegenwacht." -.-
70 euro per jaar, maar voor November / December ook gewoon de hele som van 70 euro! En dat omdat m'n G2 mobiliteits garantie net op 28-10 afgelopen was en ik daar dus geen hulp meer van kon verwachten...

Enkele weken later begint weer de motor storing code lamp te branden, dus ik op advies van de ANWB medewerker die mij geholpen had nog maar eens contact met Opel Driessen opgenomen. Deze hadden wel even tijd voor me gisteren, het zou een half uurtje duren. Anderhalf uur later (was dit soort grappen al gewend aangezien ik al een paar keer buiten een sigaret ben wezen roken en je dan precies ziet wanneer de auto weg is / deze weer terug is op het parkeer terrein, dus ik maak er niet eens een punt meer van) werd me verteld dat de MAF kapot was. 60 euro diagnose kosten, en nog eens 280 euro om het ding te vervangen... was het helemaal beu met het zoveelste probleem in net iets meer dan een jaar tijd, dus ik vraag of ik een verkoper kan spreken over inruil van mijn wagen op een ander model. Dat kon, en nadat deze man ruim z'n tijd had genomen om dingen na te kijken waaronder de auto weer opnieuw de garage in te laten rijden en technisch te laten nakijken, kwam hij met een mooie inruil prijs... ongeveer 9500 euro! "Wat is dat voor prijs, vroeg ik, 16000 + 1000 (APK 2009) + vervangen audio systeem (1000+ euro) + alarm laten inbouwen (700+ euro) is al zeker 18700 euro wat deze auto me gekost heeft tot op heden, en dan wil je me er maar 9000 voor terug geven? Dus ik ben met de 4000 die jullie me willen laten bijbetalen in een jaar tijd meer dan 12000 euro kwijt aan 1 wagen?"
"Ja meneer, dit model is natuurlijk niet erg in trek met de huidige tijden, en de banden voor zijn ver versleten evenals de remschijven en remschoenen voor... en natuurlijk de MAF die kapot is. Daar gaan we en nog wat kosten aan maken om 'm weer helemaal in orde te krijgen, en we raken 'm niet makkelijk kwijt. Dus meer kunnen we u er niet voor bieden! En u had destijds de auto gekocht bij de outlet..."
Ik zei nog 'Nee, bij de grote Opel Driessen autoshow destijds!' maar meneer hield het op een "outlet van wagens die Opel Driessen zelf als dealer niet meer wilde verkopen". Onzin natuurlijk, ik kocht de wagen van Opel Driessen dit heb ik zwart wit op papier staan!!!

Begrijpelijk was ik natuurlijk laaiend en zag ik het rood voor m'n ogen worden; een auto die ze een jaar eerder voor 17995 euro wilden verkopen nu voor 9500 euro terug willen nemen bij inruil op een Astra H 1.8SI, en dan ook nog over gebreken beginnen die er niet op zitten (heb 'm meteen laten nakijken door de al eerder genoemde garage die ook de APK had gedaan enkele weken eerder) 'omdat ze die natuurlijk moeten repareren voor ze 'm weer kunnen verkopen' terwijl mij dezelfde auto met allerlei gebreken waaronder zelfs APK afkeur punten afgeleverd was een jaar eerder en ik er een half jaar aan kwijt was om alle problemen te vinden en op te laten lossen!
Is het me toch niet gelukt om het kort te houden...

Kopen bij een merk dealer is helemaal niet beter dan kopen bij een niet-merk dealer, je kunt nog steeds flink worden opgelicht, dat zie je wel aan wat mij gebeurd is!
Dank jullie wel Opel Driessen te Eindhoven, over een jaar of 10 ga ik hier nog smakelijk om lachen... maar nu kan ik dit echt nog even niet!

[Bericht aangepast door Moderator (overdreven lettergrootte)]