| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mandaatkracht : incasso namens Hoogheemraadschap Rijnland
Mandaatkracht : incasso namens Hoogheemraadschap Rijnland
Oude situatie : Van januari 2005 tot april 2007 huurde ik (samen met mijn broer en eigenlijk onderhuur) een huis van een paar achteraf gezien ietwat vreemde mensen. De eigenaar van het pand was ook de hoofdbewoner, en bleef ook doodleuk ingeschreven. Hoe dan ook, daar hebben we steeds netjes alles betaald, huur en overige kosten.
Nu ontving mijn broer gisteren ineens een brief van Mandaatkracht waarin zij stellen dat mijn broer wel eventjes heel gauw een bedrag van € 385,- moet betalen aan achterstallige waterschapsbelastingen, en anders komen ze wel eventjes allerlei beslagleggingen doen.
Erg vervelende situatie, uiteraard. Dus ik belde met Mandaatkracht http://www.mandaatkracht.nl rommelige, onduidelijke site. Ik heb hen verteld dat mijn broer niet de huurder was, het huurcontract niet op zijn naam stond, en wij nooit de hoofdbewoner zijn geweest.
Ik kreeg als antwoord van de heer Martijn Goedhart dat hij in de GBA het adres van mijn broer had opgeduikeld (lijkt mij stug aangezien ze een incassobureau zijn) en dat zij op basis daarvan besloten hebben om hem aan te slaan.
Dit lijkt mij een erg vreemde gang van zaken want dat zou betekenen dat ik als waterschap een ieder die toevallig op een adres woont kan aanslaan voor de lasten.
Over het bedrag zelf, dit hebben we destijds direct aan de huiseigenaar overgemaakt, zodat die de hele betaling (eigenaars- en gebruikersdeel) direct kon betalen. Dat heb ik meegedeeld aan Mandaatkracht, dat vonden zij echter niet hun probleem, oftewel, ik moet aantonen dat ik geen schuld heb. Daarnaast kunnen zij mij geen originelen verstrekken van de aanslagen, ja dat kan wel maar dat gaat ruim een maand duren, lijkt mij erg lang..
Mijn vragen zijn :
- Wie heeft er nog meer ervaring met de ronduit onbeschofte praktijken van Mandaatkracht (meteen beslagleggen op inboedel en loon? Sorry? Zou je niet eerst eens contact opnemen om in goed overleg tot een oplossing te komen?)
- Wat is de juiste vervolgstap om te nemen?
Bij voorbaat dank!
Nu ontving mijn broer gisteren ineens een brief van Mandaatkracht waarin zij stellen dat mijn broer wel eventjes heel gauw een bedrag van € 385,- moet betalen aan achterstallige waterschapsbelastingen, en anders komen ze wel eventjes allerlei beslagleggingen doen.
Erg vervelende situatie, uiteraard. Dus ik belde met Mandaatkracht http://www.mandaatkracht.nl rommelige, onduidelijke site. Ik heb hen verteld dat mijn broer niet de huurder was, het huurcontract niet op zijn naam stond, en wij nooit de hoofdbewoner zijn geweest.
Ik kreeg als antwoord van de heer Martijn Goedhart dat hij in de GBA het adres van mijn broer had opgeduikeld (lijkt mij stug aangezien ze een incassobureau zijn) en dat zij op basis daarvan besloten hebben om hem aan te slaan.
Dit lijkt mij een erg vreemde gang van zaken want dat zou betekenen dat ik als waterschap een ieder die toevallig op een adres woont kan aanslaan voor de lasten.
Over het bedrag zelf, dit hebben we destijds direct aan de huiseigenaar overgemaakt, zodat die de hele betaling (eigenaars- en gebruikersdeel) direct kon betalen. Dat heb ik meegedeeld aan Mandaatkracht, dat vonden zij echter niet hun probleem, oftewel, ik moet aantonen dat ik geen schuld heb. Daarnaast kunnen zij mij geen originelen verstrekken van de aanslagen, ja dat kan wel maar dat gaat ruim een maand duren, lijkt mij erg lang..
Mijn vragen zijn :
- Wie heeft er nog meer ervaring met de ronduit onbeschofte praktijken van Mandaatkracht (meteen beslagleggen op inboedel en loon? Sorry? Zou je niet eerst eens contact opnemen om in goed overleg tot een oplossing te komen?)
- Wat is de juiste vervolgstap om te nemen?
Bij voorbaat dank!
-
Ad Verkaad
Re: Mandaatkracht : incasso namens Hoogheemraadschap Rijnland
Stond jij (en/of stond je broer) op dat adres ingeschreven? Als je op een bepaald adres staat ingeschreven word je aangemerkt als "gebruiker" en dien je waterschapsbelasting te betalen. Zie ook deze site.
Op grond van de waterschapwet kan het waterschap een dwangbevel uitvaardigen; een dwangbevel heeft dezelfde kracht als een vonnis van de rechter en daarmee kan dus direct beslag worden gelegd.
Op grond van de waterschapwet kan het waterschap een dwangbevel uitvaardigen; een dwangbevel heeft dezelfde kracht als een vonnis van de rechter en daarmee kan dus direct beslag worden gelegd.
een incassobureau kan GBA controleren.
Beslaglegging kan volgens mij niet zomaar, zal toch een rechter aan te pas moeten komen.
Beslaglegging kan volgens mij niet zomaar, zal toch een rechter aan te pas moeten komen.
-
ruitenheer
Het gaat om een belastingaanslag, beslag leggen (en daarna openbare verkoping) kan plaatsvinden zonder tussenkomst van de rechter. Mandaatkracht is ook niet zomaar een incassobureau, zij zijn belastingdeurwaarder met alle bijkomende bevoegdheden.
Je hebt een aanslag gekregen van het waterschap, en het bedrag heb je betaald aan de eigenaar? Kennelijk heeft de eigenaar dat bedrag in zijn eigen zak gestoken. Dat is dan inderdaad jouw probleem en niet van Mandaatkracht/waterschap.Over het bedrag zelf, dit hebben we destijds direct aan de huiseigenaar overgemaakt, zodat die de hele betaling (eigenaars- en gebruikersdeel) direct kon betalen. Dat heb ik meegedeeld aan Mandaatkracht, dat vonden zij echter niet hun probleem, oftewel, ik moet aantonen dat ik geen schuld heb.
Met andere woorden "Wat *** je? Betalen zul je?" En als ik aangeef nooit een aanmaning te hebben ontvangen omdat ik volgens mij alles heb betaald, dan ben je alsnog de pineut?ruitenheer schreef:Het gaat om een belastingaanslag, beslag leggen (en daarna openbare verkoping) kan plaatsvinden zonder tussenkomst van de rechter. Mandaatkracht is ook niet zomaar een incassobureau, zij zijn belastingdeurwaarder met alle bijkomende bevoegdheden.
Je hebt een aanslag gekregen van het waterschap, en het bedrag heb je betaald aan de eigenaar? Kennelijk heeft de eigenaar dat bedrag in zijn eigen zak gestoken. Dat is dan inderdaad jouw probleem en niet van Mandaatkracht/waterschap.Over het bedrag zelf, dit hebben we destijds direct aan de huiseigenaar overgemaakt, zodat die de hele betaling (eigenaars- en gebruikersdeel) direct kon betalen. Dat heb ik meegedeeld aan Mandaatkracht, dat vonden zij echter niet hun probleem, oftewel, ik moet aantonen dat ik geen schuld heb.
Maar kan een waterschap dat dwangbevel dan ook "doorgeven" aan een incassobureau?Ad Verkaad schreef:Stond jij (en/of stond je broer) op dat adres ingeschreven? Als je op een bepaald adres staat ingeschreven word je aangemerkt als "gebruiker" en dien je waterschapsbelasting te betalen. Zie ook deze site.
En daarnaast, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de bewoners?
Neen, een deurwaarder heeft toegang tot de GBA, een incassobureau niet.vroem schreef:een incassobureau kan GBA controleren.
-
Ad Verkaad
Als je meent dat je alles hebt betaald, zul je dat moeten aantonen (bijv. d.m.v. een bankafschrift); als blijkt dat je inderdaad alles hebt betaald (en ook nog aan de goede partij, t.w. aan het waterschap), dan zullen ze je verder ongetwijfeld met rust laten.j.verhoog schreef:Met andere woorden "Wat *** je? Betalen zul je?" En als ik aangeef nooit een aanmaning te hebben ontvangen omdat ik volgens mij alles heb betaald, dan ben je alsnog de pineut?
Dus als ik alles heb betaald aan mijn huisbaas, en hij het geld vervolgens in zijn zak gestoken heeft... Dan is het alsnog mijn schuld?Ad Verkaad schreef:Als je meent dat je alles hebt betaald, zul je dat moeten aantonen (bijv. d.m.v. een bankafschrift); als blijkt dat je inderdaad alles hebt betaald (en ook nog aan de goede partij, t.w. aan het waterschap), dan zullen ze je verder ongetwijfeld met rust laten.j.verhoog schreef:Met andere woorden "Wat *** je? Betalen zul je?" En als ik aangeef nooit een aanmaning te hebben ontvangen omdat ik volgens mij alles heb betaald, dan ben je alsnog de pineut?
-
Ad Verkaad
Tenzij op de aanslag van het hoogheemraadschap stond dat je diende te betalen aan je huisbaas heb je dan inderdaad aan de verkeerde partij betaald. Wel kun je van je huisbaas het betaalde bedrag als onverschuldigd betaald terugvorderen.j.verhoog schreef:Dus als ik alles heb betaald aan mijn huisbaas, en hij het geld vervolgens in zijn zak gestoken heeft... Dan is het alsnog mijn schuld?Ad Verkaad schreef:Als je meent dat je alles hebt betaald, zul je dat moeten aantonen (bijv. d.m.v. een bankafschrift); als blijkt dat je inderdaad alles hebt betaald (en ook nog aan de goede partij, t.w. aan het waterschap), dan zullen ze je verder ongetwijfeld met rust laten.j.verhoog schreef:Met andere woorden "Wat *** je? Betalen zul je?" En als ik aangeef nooit een aanmaning te hebben ontvangen omdat ik volgens mij alles heb betaald, dan ben je alsnog de pineut?
Trouwens even wat anders.. Ik heb Mandaatkracht gevraagd om mij de originele aanslagen toe te sturen, en volgens hen zou dat ruim een maand gaan duren.
Navraag bij het Waterschap leerde mij dat zij me niet konden helpen omdat alles aan Mandaatkracht was overgedragen.
Ligt het aan mij of is dit een beetje vreemd verhaal?
Navraag bij het Waterschap leerde mij dat zij me niet konden helpen omdat alles aan Mandaatkracht was overgedragen.
Zojuist gesproken met de heer Van Beek van Rijnland (zwaai even, jongens). Hij heeft naar aanleiding van mijn melding/klacht wat zaken uitgezocht en stuitte onder andere op documenten uit 2005 die helaas verkeerd waren ingevuld. Naar aanleiding van dit speurwerk is men tot de conclusie gekomen dat de inslag ingetrokken wordt.j.verhoog schreef:Trouwens even wat anders.. Ik heb Mandaatkracht gevraagd om mij de originele aanslagen toe te sturen, en volgens hen zou dat ruim een maand gaan duren.
Ook wist hij me te melden dat de originele aanslagen inderdaad eens in de maand verzonden worden in verband met wetgeving op databeveiliging en een afspraak met TNT om zo efficiënt mogelijk te werken.
Al met al dus goed gekomen en als je het mij vraagt erg goed opgelost. Meneer Van Beek bedankt.