LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerde overboeking naar ING

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kabel6
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2009 13:58

Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door kabel6 »

Door een on oplettendheid van mij heb ik een overboeking gedaan naar een ING rekeningnummer van een bedrijf dat de rekening inmiddels opgezegd had.
De ING heeft het nummer opnieuw uitgeven en heeft geen naam met gekoppeld rekeningnummer check uitgevoerd.
Na 1 week kwam ik achter deze vergissing en hebt direkt de ING ingelicht daarover.
Tot op heden is er totaal geen medewerking van deze ING bank om het geld terug te storten en loop ik tegen muurtjes aan.
Het enige dat ze mij kunnen mededelen is eigen schuld....het gaat om een flinkbedrag..
Wie kan mij adviseren welke stappen ik nu nog kan ondernemen...

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Beste Vrager

Gewoon even bij uw eigen bank een verzoek indienen
En dan nemen ze contact op met de rekeninghouder

Mocht het hun niet lukken dan zijn ze verplicht u de naam en adres te geven van deze klant

En voortaan even opletten bij het overboeken

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door vakkiel »

Ze mogen nooit de naw-gegevens doorgeven !

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door verkeersleider »

grappig

Ik heb zelf zo een probleem gehad en kreeg wel degelijk de naw gegevens van de ontvanger
Even gebeld met de juridische afdeling en het mag wel degelijk

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Klopt verkeerleider....na een bepaalde periode krijg je de gegevens van de ontvanger (wel onder bepaalde jurische voorwaarden).

Eerst neemt de bank zelf contact op met de "ontvanger" van het geld, als deze niets wil doen dan kan de bank niets meer doen.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door vakkiel »

to verkeersleider
Ja grappig inderdaad, moet je er wel even bij zetten dat daar een hele tijd over heen kan gaan voordat je die gegevens krijgt.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door verkeersleider »

nou ja lang
Bij mij gingen er twee weken overheen
Maar dacht wil het even recht gezet hebben

Fijne pasen nog

sbrugge
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door sbrugge »

verkeersleider schreef: En voortaan even opletten bij het overboeken
Dit vind ik wel erg makkelijk. Ook ik zit nu met iets dergelijks. Vanuit het adresboek van internetbankieren van de ING een overboeking gedaan. Echter de ontvanger bleek deze rekening te hebben opgezegd. Dat kon ik niet weten én de ING doet blijkbaar geen controle op naam en rekeningnummer. Dat blijf ik vreemd vinden. Nu maar hopen dat de verkeerde ontvanger mee wil werken en het gestortte bedrag terug wil geven....
Te gek voor woorden dit.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door quantas01 »

Dat kon ik niet weten én de ING doet blijkbaar geen controle op naam en rekeningnummer. Dat blijf ik vreemd vinden. Nu maar hopen dat de verkeerde ontvanger mee wil werken en het gestortte bedrag terug wil geven....
Te gek voor woorden dit.
Ing is dus juist 1 bank die wel naam nr controle doet.
je krijgt dat direct te zien bij internetbankieren dat jij daarna op ja klikt is dus je eigen fout.

Dit werkt alleen maar van ing/ing

sbrugge
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door sbrugge »

quantas01 schreef:
Dat kon ik niet weten én de ING doet blijkbaar geen controle op naam en rekeningnummer. Dat blijf ik vreemd vinden. Nu maar hopen dat de verkeerde ontvanger mee wil werken en het gestortte bedrag terug wil geven....
Te gek voor woorden dit.
Ing is dus juist 1 bank die wel naam nr controle doet.
je krijgt dat direct te zien bij internetbankieren dat jij daarna op ja klikt is dus je eigen fout.

Dit werkt alleen maar van ing/ing
Precies, en dit ging om ING naar ABN. En bovendien doen ze geen check meer wanneer je iemand in je adresboek hebt geplaatst. Erg kwalijk, juist omdat je die er in hebt gezet omdat je de check al eens hebt gedaan. Volgende keer dus niet meteen de conclusie trekken dat het mijn eigen fout was maar misschien eerst even vragen...

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door quantas01 »

Precies, en dit ging om ING naar ABN. En bovendien doen ze geen check meer wanneer je iemand in je adresboek hebt geplaatst. Erg kwalijk, juist omdat je die er in hebt gezet omdat je de check al eens hebt gedaan. Volgende keer dus niet meteen de conclusie trekken dat het mijn eigen fout was maar misschien eerst even vragen...
Dat komt omdat de banken die controle niet ondersteunen helaas.
En waarom is dat kwalijk als ie in je adresboek staat, je neemt zelf de verantwoordelijkheid dat je het juiste rekeningnr eraan koppelt.

Je geeft nu de bank de schuld er is maar 1 schuldige degene waar jij dus al meerdere malen naar gestort hebt die wijzigt zijn gegevens en geeft dat niet door aan jou.

Is de bank schuldig nee, is de oude houder schuldig ja.
Wist u het wijzigen wel dan is het helaas uw eigen schuld

sbrugge
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door sbrugge »

quantas01 schreef:
Precies, en dit ging om ING naar ABN. En bovendien doen ze geen check meer wanneer je iemand in je adresboek hebt geplaatst. Erg kwalijk, juist omdat je die er in hebt gezet omdat je de check al eens hebt gedaan. Volgende keer dus niet meteen de conclusie trekken dat het mijn eigen fout was maar misschien eerst even vragen...
Dat komt omdat de banken die controle niet ondersteunen helaas.
En waarom is dat kwalijk als ie in je adresboek staat, je neemt zelf de verantwoordelijkheid dat je het juiste rekeningnr eraan koppelt.

Je geeft nu de bank de schuld er is maar 1 schuldige degene waar jij dus al meerdere malen naar gestort hebt die wijzigt zijn gegevens en geeft dat niet door aan jou.

Is de bank schuldig nee, is de oude houder schuldig ja.
Wist u het wijzigen wel dan is het helaas uw eigen schuld
Ik krijg het gevoel dat je bij een bank werkt ;-)

Hoe dan ook, ik vind (en velen met mij) dat de bank hoort te controleren op rekeningnummer en naam. Waarom moet je anders de naam van de rekeninghouder invullen? Als dan gegevens niet kloppen, hoort er geen overboeking plaats te vinden. Simpel.
Dit is een discussie van meningen, kom je dus niet uit.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door Mendoza »

Hoe dan ook, ik vind (en velen met mij) dat de bank hoort te controleren op rekeningnummer en naam. Waarom moet je anders de naam van de rekeninghouder invullen? Als dan gegevens niet kloppen, hoort er geen overboeking plaats te vinden. Simpel.
Dit is een discussie van meningen, kom je dus niet uit.
Jouw bank kan geen naam nummer controle uitvoeren bij de ontvangende bank. De ontvangende bank mag die gegevens niet zomaar verstrekken. Hetzelfde geldt voor je adresboek.

Met betrekking tot je probleem:
Wat een bank zou kunnen doen is elke afwijking in de tenaamstelling blokkeren als ontvangende bank zijnde, Dit zou wel betekenen dat bij elke spatie of verschil in aanhef de overschrijving weer terug zou komen. Ik denk niet dat dat wenselijk is. Denk bijvoorbeeld aan; dhr. de vries, meneer de vries, A. de vries, drs. de vries of gem. amsterdam, gemeente amsterdam, stadskantoor Amsterdam, kantoor A'dam enz.. enz..

Vervolgens moet er afgewogen worden wat vaker afwijkt, naam of nummer? Ik denk dat de naam vaker zal afwijken. Dan kun je er dus vanuit gaan dat je het beste het nummer kan gebruiken als leidend controlemiddel. Ook zullen mensen een nr. sneller juist invoeren dan de "exacte!" tenaamstelling. Een nummer is voor de betaler makkelijker te controleren als een (moeilijke) naam.

Met betrekking tot het adresboek; Wat ING zou kunnen doen is alle niet ING-rekening weigeren in het adresboek. Zo kunnen ze kunnen 100% uitsluiten dat er geen naam/nr. controle wordt uitgevoerd. Maar dan is de vraag hoe vaak jouw probleem voorkomt. Als er miljoenen transacties goed gaan en 100 gaan fout, is het dan wel een goede zaak om voor die "paar" fouten het hele proces te veranderen?

Zoals je ziet kun je een "simpele" oplossing niet zomaar klakkeloos doorvoeren.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door jor »

Denk dat dit antwoord van Mendoza nog het beste is voor topcstarter, zo zie je dat iemand zonder vingertje wijzen (specialiteit van quantas01 ) ook een goed antwoord kan krijgen.

sbrugge
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:58

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door sbrugge »

Zo heb ik er inderdaad nog niet eerder naar gekeken. Bedankt voor je antwoord! :D

Tubaboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:28

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door Tubaboy »

Dit probleem zou dramatisch minder vaak voorkomen als ING 9 cijferige bank rekening nummers zou aanbieden aan oud Postbank rekening houders. Die zijn beveiligd tegen vergissingen door de 'elfproef'. Nu de nummer/naam controle is vervallen is er geen enkele beveiliging tegen vergissingen of typfouten bij 7 cijferige rekeningnummers. Dat noem ik geen modern banksysteem!

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door Frans75 »

@ Tubaboy,

Het bestaande rekeningnummer is opnieuw uitgegeven.
Elf-proef is in dit geval nutteloos.

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door Berenice »

Ik ben oud Postbankklant en ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op een nieuw rekeningnummer. Weet je wat een werk dat is om alles om te laten zetten???

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Ongelezen bericht door SJZ »

Nu de nummer/naam controle is vervallen is er geen enkele beveiliging tegen vergissingen of typfouten bij 7 cijferige rekeningnummers
Die 7 cijferige nummers zijn juist geweldig! Als ik in mijning.nl een betaalopdracht invoer krijg ik keihard een melding dat naam/nummer niet klopt, en krijg ik te zien welke naam WEL bij dat nummer hoort. En dan hoef je je niet te vergissen.

Gesloten