LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advies gevraagd

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

advies gevraagd

Ongelezen bericht door said1983 »

Ik heb een lieve schat van een hond van 9 jaar.
Alleen ben ik nog niet aan een bench gewend. ( onze hond had dat niet)
ik heb nogal een oude bench en ik ben aan het leren om deze goed dicht te doen telkens als ik denk dat ie goed dichtzit en ik kom thuis dan loopt mijn hond door de kamer hij is slim.
en plast in de kamer dit vind ik niet kunnen maar goed hij is er sinds 2 dagen.
is het een idee om een soort van slotje op de bench te doen zodat hij er niet uit kam ? Van mag ie best vrij rond lopen maar heb ook een trap in huis waar nog gen trapmatten op zitten. en ben bang dat ie daar afvalt of is het handig een traprekje ervoor neer te zetten? maar weet niet of ie er over heen springt

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik zou hem wel proberen in de bench te houden tot hij niet meer in huis plast, of anders in een kleine ruimte zoals de keuken of gang. In een kleinere ruimte plassen ze vaak niet.

Ik denk dat je traphekje kunt uitproberen als je thuis bent springt hij er dan niet overheen dan is dat misschien een idee.

Je kan ook best een slotje op de bench doen, ik bond hem dicht met een veter, maar die werd al gauw losgekauwd!

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door said1983 »

Ik heb uiteindelijk een nieuwe bench gekocht want hij kon gewoon zijn hoofd door de oude doen en was erg oud kan wel met slot. maar goed die ik nu hebwerkt een stuk makkelijker voor mij.
Ik wil hem best rond laten lopen maar ben bang dat ie van de trap afvalt omdat deze glad is omdat ik er nog niets op heb liggen en soms 6 uur weg ben omdat ik soms werk in het weekend. en het plassen kwam van het wennen zei de dierenarts had ff gebeld. volgende week ff een check up laten doen maar verder is het een schat. ik vind het moeilijk om hem in de bench te doen vind ik zielig.
ik hoop niet dat hij blaft of piept er in als ik thuis kom hoor ik niets buiten maar zodra ik sleutel in het slot doe dan gaat hij piepen en is helemaal blij als ik er ben en wil spelen ook al is het in de nacht.,

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Sorry,

ik kan je maar 1 advies geven, doe de hond weg. Niet om de hond, maar je kan een hond toch niet 6 uur lang in een bench opsluiten, ook al zou het soms zijn?
Ik vind het dier onwaardig, je geeft zelf al aan dat je het zielig voor hem vind, nou neem dan geen hond. Misschien op een later tijdstip en je hem wel goed kan begeleiden en laten wennen aan een nieuwe omgeving?

Ga zelf eens een uurtje in die bench zitten en vraag je dan af hoe jij je voelt.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door WarZir »

Niet om flauw te doen, maar ik ben het eens met kaarsje69, ik kan me slechts alleen een voorstelling maken hoe zo'n beestje zich moet voelen na 6 uur in een hok te moeten zitten. Zo'n bench zou ik alleen gebruiken als het echt nodig is en max. een uurtje, bijv. als er visite is en hond is wat druk/vervelend. Maar absoluut niet gedurende lange werkdagen, als je hiermee nog een paar maandjes doorgaat, verwacht ik dat hij psychische problemen zal krijgen, als hij deze niet nu al heeft, gezien het binnen plassen, maar dit kan ook goed komen doordat je hem te weinig uitlaat.... :?: .

Mijn advies: koop een traphekje, neem een paar daagjes vrij en kijk hoe dit gaat. Je hond heeft echt bewegingsruimte nodig, urenlang in een bench is geen oplossing, maar eerder mishandeling. Zie hem ook als lid van je gezin, je kind stop je ook niet in een bench als hij/zij vervelend is, toch? :wink: Het is echt niet mijn bedoeling om met een vingertje te wijzen, want zo te zien geef je echt om je hond, maar daarom juist mag het denk ik wel gezegd worden dat je verkeerd omgaat met die bench.

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Houd hem in de bench zolang je van huis bent, net zolang tot hij het huis ziet als zijn nest en dat niet meer vervuilt. Een hond heeft weinig tot geen idee van tijd, tot zes uur in de bench gaat nog hoor. Je moet daar dan wel genoeg beweging vóór en na het in de bench zitten tegenover stellen.

Als je lange periodes van huis niets met daadwerkelijke verplichtingen te maken hebben (uitgaan, vrienden bezoeken e.d.), kun je ze misschien beter tijdelijk opschorten en na een gewenningsperiode langzaam opbouwen. Is het werk, is daar gewoonweg niets aan te doen. Ook dan zal je hond wel overleven, hoor. Zolang je maar genoeg met hem/haar doet wanneer je er wél bent.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door WarZir »

JJ1983 schreef:Een hond heeft weinig tot geen idee van tijd, tot zes uur in de bench gaat nog hoor. Je moet daar dan wel genoeg beweging vóór en na het in de bench zitten tegenover stellen.
Nee, een horloge verstopt onder zijn vacht, heeft ie waarschijnlijk niet nee... :?
Sorrie, maar in en in triest dat het uberhaupt 'nodig' is om je hond, een waardig gezinslid, DIT aan te doen. Maar misschien ben ik hier wel een iets té dierenvriend voor :|

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Jeetje, wat een enorm kortzichtige antwoorden.Het gaat hier om een hondje van 9 jaar! een hond van deze leeftijd slaapt ongeveer 17 uur per dag! Een uur in de bench of 6 uuur maakt voor zo'n klein hondje niet veel uit en je weet niet eens hoe groot die bench is.

Dit hondje mag blij zijn dat hij op 9 jarige leeftijd nog iemand heeft gevonden, die een onzindelijke hond in huis wil nemen.

Zolang de hond in huis plast is een bench ook voor 6 uur een prima oplossing, daarna misschien alleen in woonkamer of keuken of zo met deur dicht.

Voor een hond die alleen is is een kleine ruimte geschikt omdat hij zich dan eerder veilig voelt en hij minder de neiging zal hebben om te gaan plassen.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door WarZir »

loesje 2 schreef:Jeetje, wat een enorm kortzichtige antwoorden.Het gaat hier om een hondje van 9 jaar! een hond van deze leeftijd slaapt ongeveer 17 uur per dag!
Als dit zo is, waar is die bench dan nog voor nodig? :wink:

Heeft niets met kortzichtigheid te maken hoor, ik heb m'n hele leven al huisdieren, mijn ouders hebben ook honden gehad, ze hebben nooit een bench nodig gehad.
Waarom een bench, als er diervriendelijker alternatieven zijn, zoals een hekje, zodat de hond toch nog voldoende bewegingsruimte heeft? Is dit nu zoveel gevraagd? :?

Maar goed, het is (gelukkig) niet mijn hond en een ieder moet dit zelf weten natuurlijk...

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik heb zelf honden, ook herplaatsers en gebruik wel een bench.

Meer bewegingsruimte kan een hond ook onzeker maken waardoorhij in huis gaat plassen!

Jij gaat voorbij aan het hele probleem van onzindelijkheid. Ik heb een keer een lat gehad die in huis plaste en al bij 4 eigenaren had gewoond. Deze kat hebben wij weer zindelijke gekregen door hem net zolang in een bench te doen met en kattenbak, tot hij op de bak z'n behoefte ging doen. (dit op advies van een gedragstherapeut). Deze kat heeft nog 13 jaar een leuk en zindelijk leven bij ons gehad.

Ik doe onzindelijke herplaatsers ook in een bench als ik weg ben en als ik thuiskom gaan ze eerst naar buiten niets zielig aan!

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door said1983 »

Het is ook niet dat ik hem eewig in een bench wil doen.
uiteindelijk wil ik gewoon dat hij rondloopt in huis kan ie ook op de bank liggen enzo maar goed omdat hij steeds plasje deed in huis.
heeft niets met onzindelijk zijn te maken is namelijk de spanning en stress die hij heeft omdat hij moet wennen.
werken zal toch moeten heb geen voltijd baan op dit moment en ook niet van plan werk ong 6 uur per week. ik werk in de nacht van 23:00 tot 04:00 uur.
en ik laat hem gemiddeld 4 a 5x per dag uit als ik thuis kom laat ik hem gelijk uit

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door WarZir »

loesje 2 schreef:Jij gaat voorbij aan het hele probleem van onzindelijkheid. Ik heb een keer een lat gehad die in huis plaste en al bij 4 eigenaren had gewoond. Deze kat hebben wij weer zindelijke gekregen door hem net zolang in een bench te doen met en kattenbak, tot hij op de bak z'n behoefte ging doen. (dit op advies van een gedragstherapeut). Deze kat heeft nog 13 jaar een leuk en zindelijk leven bij ons gehad.
Deze methode hebben wij ook gebruikt voor onze katten, werkte perfect, maar we hebben het hier over max. een halfuurtje en gedurende enkele dagen of hooguit enkele weken dat dit nodig is (nogmaals: voor max. een halfuur), daarna zet je kat op de bak, zodat uiteindelijk het lampje gaat branden en hij begrijpt waar ie z'n behoefte moet doen. Da's totaal niet te vergelijken met een hele werkdag in een bench te moeten zitten.
Maar ik heb niet zo'n zin in een welles-nietes discussie, hier kom je toch nooit uit en het heeft ook geen enkele zin. Ik laat het hier zelf dan ook bij :wink: .

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Je maakt er zelf een welles-nietes discussie van door te doen alsof mensen die een bench gebruiken dieronvriendelijk zijn. Nogal wat om te stellen dat iemand die niet jouw manier van dieren benaderen aanhangt, gelijk dieronvriendelijk is.

De bench is een internationaal algemeen geaccepteerd middel om een hond zindelijk te maken. Een zeer goed alternatief voor de traditionele mand, omdat hij twee kanten op werkt (geeft meer veiligheid voor het dier). De rasvereniging van mijn hond beveelt hem zelfs aan.

Maar nee, u weet het beter. Ik zal mijzelf morgen aangeven bij de dierenbescherming.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik ga hier met niemand in discussie, zie ik niet echt het nut niet van in.

Zelf heb ik ook een bench in huis, voor nieuwe katten, alleen ik gebruik deze niet.
Ik ben jarenlang een honden bezitter geweest, wat er hier geschreven wordt dat een oudere hond meer slaapt, kan kloppen, maar dan ging ik vaker met mijn hond uit!
Ik zeg ook nergens dat de topic starter slechte bedoelingen heeft, want anders zou hij geen oudere hond hebben.

De blaas van een hond wordt nou eenmaal ook zwakker met de jaren, kan je niet even 5 of zes uur uitstellen, of een bench nou wel of niet goed is, ik zeg nee, is niet goed. Over de grote ga ik het niet eens hebben, in de mijne kan je een pony stallen.

Trouwens, ik vind een kat en een hond nog wel verschillen in een bench, zetten we voor de hond een hondenbak neer?
Ik vind namelijk tussen een hond en een kat een behoorlijk groot verschil zitten!

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door said1983 »

Ik doe mijn hond niet meer in de bench laat hem gewoon in de woonkamer en keuken lopen. Het is niet zo dat ik hem express in een bench deed zijn vorige eigenaar deed hem ook in een bench. Maar hij is nu veel gelukkiger als ik hem daar niet meer in doe. en ben veel thuis.
dat hij plaste was meer dat hij moest wennen want hij is er nu mee opgehouden.

Bara
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2007 20:04

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door Bara »

bravo "said 1983" dat je zo je best doet voor dit hondje van 9 jaar.
ik heb zelf ook altijd wat oudere honden, ik persoonlijk houd niet van benches, is ook nooit nodig geweest maar soms kan het niet anders.
Plassen in huis doen honden zeker in het begin uit onzekerheid maar ook terreinafbakening, zo van: dit is mijn huis en ik geef het mijn luchtje.
Fijn dat je hond nu los mag lopen.
Inderdaad, honden hebben geen horloge en besef van tijd, maar wel besef van eten en plassen etc. dus 6 uur alleen voor een oudere hond is wel een beetje lang.
Ik wens je een fijne tijd met je hond.

schuiven
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 mar 2007 05:28

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door schuiven »

Beste Said,
Ik vind het ook zielig om een hond zo lang in een bench :evil: op te sluiten cq alleen te laten. Je kunt je hond ook naar een dagopvang brengen, is vaak niet zo duur en als je thuiskomt, is de hond lekker voldaan en moe.
Mijn hond kwam ook uit de bench (goedkoop soort) en ik sloot deze extra af met hangsloten. Nu heb ik ook een stevigere bench, waar ze denk ik niet uit kan komen.

remmy
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jan 2007 16:22

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door remmy »

Beetje moeilijk om de hond naar een dagopvang te brengen want ze heeft verteld nachtdiensten te draaien.

Ik denk dat in bepaalde gevallen een bench een goede oplossing kan zijn. Bijvoorbeel bij het opvoeden van een pup. Ook in dit verhaal is het blijkbaar zinvol geweest. In 1e instantie leek het me niet wat maar na het lezen van het hele topic denk ik dat TO goed gehandeld heeft. De bench is functioneel gebruikt en daarna weer aan de kant gedaan en niet alleen voor eigen gemak in gebruik genomen zoals zo vaak gebeurd.

kettnerfreek
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2009 09:54

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door kettnerfreek »

de bench is een prima oplossing voor honden. Je moet zorgen dat het begrip bench wordt gecombineerd met leuk en veilig, dus nooit de bench in als straf. Je kunt dat bereiken door de hond eten te geven in de bench en bij het in de bench gaan combineren met een beloningsbrokje
Ik gebruik de bench al jaren, mijn hond gaat er zelf in na de laatste keer uitgaan en wacht dan op zijn brokje
Hij zal zijn eigen nest niet bevuilen (tenzij hij aan de diaree is of zo) en zo train je hem zijn behoefte niet in huis te doen
het is absoluut niet zielig om de hond 8 uur in de bench op te sluiten
veel succes ermee
Freek :D

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: advies gevraagd

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kettnerfreek schreef:het is absoluut niet zielig om de hond 8 uur in de bench op te sluiten
Nou, dat is denk ik maar hoe je het bekijkt.
Ik vind dat namelijk doodzielig.

Gesloten