En zie daar, een brief van Vesting Finance. Dit was in augustus 2009. Wij betalen de premie al sinds jaar en dag ongeveer halverwege de maand i.p.v. begin van de maand. Hier hebben we 1 herinnering van gekregen. Vesting Finance heeft de premie van die maand, alsmede de premie van september, bij de hoofdsom opgedrukt. Buitengerechtelijke kosten: 150 euro en verder nog onzinnige kosten als administratiekosten. En: BTW over de hoofdsom? Volgens mij mag er alleen BTW berekend worden over de door hun gemaakte kosten.
De hoofdsom was in het begin 685,36. Daar 150 euro buitenger. kosten bij en de rest, moesten we ruim 800 euro betalen.
Betalingsregeling getroffen: elke maand 95 euro.
Tot onze grote verbazing kregen we in november weer een brief: de hoofdsom was nu 1388 euro! Buitenger. kosten zijn nu 325 euro!
Wat blijkt: de premie van oktober en november zijn betaald aan zorgverzekeraar, echter niet vóór de 1e van de maand. Dus wordt de hoofdsom hoger en dus mogen ze, volgens hun, meer buitenger. kosten rekenen.
Er was inmiddels 545 euro door ons betaald aan Vesting Finance en dus 2 maanden premie rechtstreeks aan zorgverzekeraar.
Zorgverz. gebeld (afd. debiteuren). Deze afdeling heeft bericht gestuurd naar Vesting Finance dat de hoofdsom 685 euro is en niet 1388 euro.
Wij een week later gebeld met Vesting Finance: er is een bedrag in mindering gebracht, echter blijven de buitenger. kosten 325 euro, omdat de hoofdsom wel 1388 euro is geweest (???).
En dan krijgen we hun rekensom:
Hoofdsom volgens Vesting Finance: 1388,61 euro
Te betalen inclusief alle kosten: 1790,34
Voldaan door ons: 1085,55
Rechtstreeks aan zorgverz. voldaan: 433,24, wat Vesting Finance nogmaals wenst te ontvangen en dus in feite van de hoofdsom afgetrokken moet worden.
Totaal door ons ruim 1500 euro betaald!
Aan Vesting Finance hebben we 1085,00 euro betaald (volgens hun eigen status)
Aan het zorgverzekering hebben wij 433,24 euro betaald (premie oktober, november en een bedrag van 9,74 euro). In totaal is er 1518,79 euro betaald.
Volgens de volgende website: http://www.st-ab.nl/awbor08.htm mogen, als ik het goed lees, de buitengerechtelijke kosten niet meer dan 15% van de hoofdsom bedragen.
Als ik 15% reken op het bedrag van 685,36 euro kom ik op 102,80 euro aan buitengerechtelijke kosten.
Daarbij komt dat Vesting Finance BTW berekend over de hoofdsom. De BTW zit al bij het premie bedrag in berekend, het lijkt mij niet de bedoeling dat ik BTW betaal over BTW die al betaald is.
De hoofdsom was 685,36, minus alle bijkomende kosten. Waarom moeten wij dan, volgens Vesting Finance in totaal 541,64 betalen (nog 163,15 aan zorgverz., de kosten van Vesting Finance zijn dan volgens hun 378,49 euro)? Ook al zouden de buitengerechtelijke kosten meer zijn dan 102,80 euro, dan nog begrijp ik het bedrag niet.
Ik heb de mevrouw van Vesting Finance medegedeeld dat ze geen cent meer van ons krijgen en dat ze wel hoort van onze advocaat.
De debiteurenafd. van de zorgverzekering gaat op basis van alle gegevens alles nu uitzoeken. Ik ben benieuwd waar ze mee komen.