Mallemalle schreef:darter schreef:goedendag
ik ben ook keurmeester ma je kunt niet zomaar iets afkeuren en als jij een automonteur bent weet jij dat ook wel want je kunt altijd een steekproef en ik neem aan dat de keurmeester vankwikfit ook geen straf punten wil ma jij hebt er vast wel verstand van
klopt, maar in de praktijk werkt het zo niet
men kan een auto makkelijk saboteren, onderdelen vervangen zonder dat er wat loos is, niet te achterhalen
ik heb het meerdere malen meegemaakt
daarnaast, veel bedrijven melden een auto pas af bij goedkeur, dus na vervangen van onderdelen en reparatie
dan komt de rdw in beeld bij steekproef
de rdw kijkt daar niet naar, controleert alleen of de afgemelde wagen ook daadwerkelijk apk proof is
dergelijke zaken gebeuren uiteraard niet alleen bij kwik fit
Een auto moet al lange tijd, óók afgemeld worden als deze wordt afgekeurd.
Dit gebeurt ook, omdat als een bedrijf een APK in rekening brengt, en vervolgens géén keuringsrapport zou afgeven, dit bedrijf wel eens in grote problemen zou kunnen komen.
Bij elke APK hoort een APK keuringsrapport, goed of afkeur. Doen ze dit niet, kunnen ze gelijk hun boeltje pakken en wordt de keuringsbevoegdheid voor een paar maandjes ingetrokken.
Komt de RDW er altijd achter als een APK is gefactureerd, maar de auto niet is afgemeld ? Nee natuurlijk niet, maar het risico is gewoonweg te groot om te nemen.
Vergeet ook niet, dat de klant in beroep kan gaan tegen de keuringsbeslissing.
Dit gaat heel gemakkelijk: De klant geeft te kennen het niet eens te zijn met de keuringsbeslissing, zet zijn handteking onderaan het keuringsrapport, en de keurmeester belt de RDW. De bedrijfsinspecteur van de RDW komt zsm dan (dus diezelfde dag nog, binnen een uurtje normaalgesproken) naar het bedrijf om de auto te bekijken.
Een bedrijf kan dus eigenlijk geen onderdelen afkeuren die geen afkeur zijn. Het risico op nogal serieuze gevolgen is gewoon te groot.
Wél kunnen bedrijven ADVISEREN om onderdelen te vervangen, die volgens hen binnenkort aan vervanging toe zijn.
En nog even voor de duidelijkheid, er worden NERGENS klanten op pad gestuurd met 'gesaboteerde remmen' .
Dat zou namelijk gewoon neerkomen op poging tot moord met voorbedachte rade of zo