LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ov chipkaart verlopen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Kaal geplukte kip
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2008 06:50

ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Kaal geplukte kip »

Ik kreeg een mailtje van de RET waar in werd vermeld dat de OV chipkaart maar 5 jaar geldig is en dat je via hun site kan checken wanneer dat is.
Wij hebben allebei een annonieme kaart in het bezit die ik allebei eind November opgewaardeerd had met 30 euro.
Wij zijn spontane gebruikers van het OV en duurdt het wel even eer het tegoed is verbruikt.
Nu lees ik dat wanneer ik de kaarten moet vernieuwen (per eind Januarie 2010) en het tegoed wil overhevelen naar de nieuwe kaarten ik 2,50 per kaart kwijt ben aan administratie kosten, en ook als er minder als 5 euro tegoed op staat je dit dan gewoon kwijt bent.
Ik vind dit gewoon pure diefstal.
Ook wordt vermeld dat er op de kaarten een houdbaarheids datum staat maar misschien wel op de nieuwe kaarten maar op de eerste generatiekaarten staat dit niet vermeld.

stofzuigertje

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zal dan nooit meer een kaart kopen en met openbaar vervoer gaan, want nog kosten voor elke 5 jaar vervangen en saldo kwijt raken en de laatste €4,- niet kunnen opmaken in trein, dan mislukt dit systeem ik ga in nog liever zwart rijden!

Dus ik hoop dat U ongelijk heeft want juist de zeer weinig rijders komen dan helemaal niet meer in dit onduidelijke systeem!

Dirkie
Berichten: 2950
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik heb zelf een NS abonnement (=OV Chipkaart) met 2 zones aansluitend OV. Omdat ik in Rotterdam reis, heb ik daar altijd reistegoed op staan. Ik gebruik dit dus niet bij de NS, maar bij de RET. Maar deze kaart is maar 2 jaar geldig. Deze verliep per 30-11-2009 en er stond nog € 0,96 op. Bij de balie van de NS bleek, dat het technisch niet mogelijk is € 0,96 terug te storten. Dus ter plekke € 5,00 erbij gestort en het tegoed van € 5,96 is verwijderd van mijn oude kaart (kosteloos) op mijn nieuwe kaart gestort.

Alleen weet ik niet of dit met een anonieme kaart van de RET ook werkt aan de RET balie :(

ejs1964
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mar 2008 13:42

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door ejs1964 »

Het ov-chip gedeelte op je NS abonnement blijft wel degelijk 5 jaar geldig, alleen je abonnement is na 2 jaar niets meer waard. Je kunt dan gewoon die kaart als ov-chipkaart blijven gebruiken totdat je saldo op is.

Dirkie schreef:Ik heb zelf een NS abonnement (=OV Chipkaart) met 2 zones aansluitend OV. Omdat ik in Rotterdam reis, heb ik daar altijd reistegoed op staan. Ik gebruik dit dus niet bij de NS, maar bij de RET. Maar deze kaart is maar 2 jaar geldig. Deze verliep per 30-11-2009 en er stond nog € 0,96 op. Bij de balie van de NS bleek, dat het technisch niet mogelijk is € 0,96 terug te storten. Dus ter plekke € 5,00 erbij gestort en het tegoed van € 5,96 is verwijderd van mijn oude kaart (kosteloos) op mijn nieuwe kaart gestort.

Alleen weet ik niet of dit met een anonieme kaart van de RET ook werkt aan de RET balie :(

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

http://www.nu.nl/economie/2152738/anwb- ... kaart.html
Gebruikers van de ov-chipkaart worden onnodig op kosten gejaagd doordat zij moeten betalen voor een nieuwe kaart als de oude is verlopen. Dat stelt de ANWB dinsdag.

OV-chipkaarten zijn maximaal vijf jaar geldig. Per 1 januari verlopen de eerste chipkaarten, die vijf jaar geleden in Rotterdam zijn uitgegeven. Gebruikers moeten voor 7,50 euro een nieuwe kaart kopen. Wie op de oude kaart nog saldo over heeft, moet 2,50 euro aan 'administratiekosten' betalen om dat geld terug te krijgen.

De ANWB vindt dat een nieuwe chipkaart geen geld moet kosten. De reizigersbond bepleit de invoering van een soort 'statiegeld', zodat reizigers slechts eenmaal kosten hoeven te maken voor een chipkaart.
Je moet toegeven, ze doen er alles aan om de ov-chipkaart te laten floppen.

Dirkie
Berichten: 2950
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Dirkie »

ejs1964 schreef
Het ov-chip gedeelte op je NS abonnement blijft wel degelijk 5 jaar geldig, alleen je abonnement is na 2 jaar niets meer waard. Je kunt dan gewoon die kaart als ov-chipkaart blijven gebruiken totdat je saldo op is.
En dat is dan ook de reden, dat ik het reistegoed op mijn nieuwe kaart wilde hebben. Alleen op die manier kan ik gebruik maken van het abonnement in de zones waar het abonnement geldig is en van het saldo in de overige zones. En dat kan nu eenmaal niet met een verlopen abonnenment.
En ruitenheer schreef
Wie op de oude kaart nog saldo over heeft, moet 2,50 euro aan 'administratiekosten' betalen om dat geld terug te krijgen.
De RET heeft intussen laten weten, dat het overboeken van het saldo gratis zal zijn :D . Je moet alleen nog wel een nieuwe kaart kopen :( .

sterrenstof
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2010 20:20

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door sterrenstof »

Vandaag twee geweldige belevenissen gehad.
1. wij hebben 12 OV anonieme chipkaarten voor ons personeel. De eerste 4 zijn in 2008 aangeschaft a raison van 7,50 euro per stuk. Ze zijn nu om een of andere reden "verlopen". De kaart is niet kapot, er is niets aan enige regeling veranderd, maar toch.... verlopen! Dus kost ons dat weer 4x 7,50 euro voor een plastic vierkantje waarvan de productiekosten hooguit 25 cent zijn.
Maar erger is, dat er nog saldo op die kaarten staat. Wisten wij veel, maar gelukkig is er informatie op de website: "restitutie verlopen anonieme OV-chipkaart". Blijkt dus dat het saldo allereerst meer te moeten zijn dan 5 euro. En dan houden ze 2,5 euro af als administratiekosten. Je moet een formulier invullen en de kaart op het formulier plakken en opsturen naar Amersfoort. Postzegel, envelop, het kan niet op! En nu maar hopen dat de brief aankomt. Dus minimaal weer 5 euro per kaart kwijt. Samen dus 12,50 per kaart voor 2 jaar reisplezier. Bovenop de kosten per meter, waarvan wij nu weten ,dat die ten opzichte van "vroeger"=per strippenkaart ook nog eens 5-22% duurder is. Maar wat maak je je druk. Het is geld van mijn werkgever.
2e belevenis: toch maar naar metrostation Poortugaal om nieuwe kaarten te kopen. Tik hier: anonieme kaart kopen, saldo, 50 euro, pinnen, even geduld en......... een papiertje met de mededeling: "Transactie niet geslaagd. Ga met deze bon naar een RET verkooppunt voor verzoek om restitutie. Excuses voor het ongemak." Wat krijgen we nou. Mij is door de ret 57,50 euro afhandig gemaakt en om dat geld terug te krijgen, mag ik naar het Zuidplein reizen en daar verzoeken om mijn geld terug te krijgen. Dat kost mij een uur werktijd 23euro plus heen en weer km's.
Ik begin het nu wel goed zat te worden met het afwentelen van alle risico's op de klant. Wanneer fluit Huizinga die vervoerders eens terug?

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Inter »

Ik heb een anonieme kaart met de Erasmusbrug (Rotterdam ) en reis niet dagelijks met het openbaar vervoer .
Wil vanmorgen op de tram stappen is die opeens verlopen .
Staat helemaal niet op de kaart vermeld .Zie nu pas dat je dat kan controleren op hun website maar wat heb ik daaraan ?

Moet ik nu weer een kaart van € 7.50 extra aanschaffen waar nog niks mee is .
De prijs is zoal belachelijk en voor het overzetten van het bedrag ( ongeveer € 25,-.) moet ik ook nog eens een uur wachten.

Het ergste vind ik wel dat men nu mensen extra pakt die z`n ding al aanschafte toen iedereen nog gewoon nog met de strippenkaart kon reizen .

Was vroeger erg positief over dit produkt maar na dit geintje van de RET is dit nu wel gedaan .


P.S. De conducteur zag wel dat ik een oude kaart had maar deed er niks mee .

Overigens met de auto naar men werk is in normale weeromstandigheden nog steeds 2 x sneller en goedkoper .

Aeolus
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:24

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Aeolus »

Ik maak circa 2x per maand gebruik van een anonieme OV-kaart.
Vanochtend wilde ik van Vijfsluizen Schiedam naar de Voorschoterlaan Rotterdam.
Helaas kwam ik niet door het poortje, kaart ongeldig. Er ging helaas ook niet iemand doorheen waar ik snel achteraan kon lopen zoals ik zo vaak zie.
Ik begreep er niets van, er staat nog ongeveer € 15 op. Na 10 min. zag ik iemand van de RET: 'U moet een nieuwe kaart kopen voor € 7.50 op de Beurs, daar kan u ook een formulier invullen om het saldo van de huidige kaart terug gestort te krijgen.'' Bof ik even, ik kan mijn eigen geld terug krijgen. Maar wacht eens even. Twee jaar geleden heb ik de gratis kaart aangevraagd die later € 7.50 zou gaan kosten met het idee van: OK, reizen met OV is iets duurder maar dat wordt gecompenseerd doordat de kaart nu gratis is. Bovendien kan ik me niet herinneren dat er sprake was van beperkte houdbaarheid. Geen zuiver produkt volgens mij. Er staat trouwens ook geen datum op.
Wacht eens even naar de Beurs, daar moet ik helemaal niet naar toe. Ik heb een afspraak met mijn verstandelijk gehandicapte zusje. Hoe kom ik daar trouwens met een verlopen kaart. etc. etc. etc. Na ruim twee uur kom ik bij mijn zusje aan.
Nou ja wat is nou € 7.50, de bonus voor de directie van de bedenkers (of was het brein een voor tonnen ingehuurd extern bedrijf) van dit zeer gebruikersvriendelijke simpele systeem moet toch ergens vandaan komen !!!
Vanavond was er toevallig nav enkele klachten ook nog een woordvoerder van de RET op Radio Rijnmond: ''Iedereen kan toch op internet lezen dat de kaartjes niet meer geldig zijn, iedereen weet dat, zelfs 65+ers gebruiken internet.''
Hij heeft natuurlijk gelijk, gelukkig zijn we ook al heel lang van de kaartjesknippende minimumloon controleurs op niet naar urine stinkende perrons in grafiti vrije metro's af. We hebben nu voor de veiligheid toch ook overal camera's hangen, die grijpen bij onraad direkt in. Wat zeuren we nou. :roll:

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Inter »

Ik weet wel dat er een toen tijdelijke actie was voor persoonlijke kaarten zonder extra kosten .Niet voor de anonieme .
Na 10 min. zag ik iemand van de RET: 'U moet een nieuwe kaart kopen voor € 7.50 op de Beurs, daar kan u ook een formulier invullen om het saldo van de huidige kaart terug gestort te krijgen.
Was daar gisteren nog eventjes langs gegaan .
Als je weet dat het daar extra druk wordt dan hoef je toch niet voor nauwelijks extra personeel te zorgen .
Het is overigens verstandig om dit op een nieuwe kaart te zetten want dan kost je het ook nog onbegrijpelijke reden nog eens €2,50 .Heb je minder dan € 5 erop staan dan geven ze helemaal niets .

Vanavond was er toevallig nav enkele klachten ook nog een woordvoerder van de RET op Radio Rijnmond: ''Iedereen kan toch op internet lezen dat de kaartjes niet meer geldig zijn, iedereen weet dat, zelfs 65+ers gebruiken internet.
Die berichten gingen meer over dat je vanaf vandaag niet meer zonder deze kaart kan .
Kan die ook eventjes vertellen waarom deze opeens op een onhandig moment (bijna samen met de afschaffing van de strippenkaart) ongeldig is geworden .

Als men zo zal werken bij een normaal bedrijf dan ben je denk zo failliet .

Monique1974
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 aug 2008 15:20

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Monique1974 »

Al met al voor twee personen heb ik inmiddels een totaalberekening gemaakt.

Ik heb gekeken wat de kaart kost per maand (5 jaar is 60 maanden).

Zonder maar 1cm van openbaar vervoer gebruik gemaakt te hebben ben ik tot nog toe aan de ook hier besproken kosten dit jaar 38,03 euro kwijt. Daarvoor is er geen tegenprestatie geweest van de RET.

Wel van een RET beambte welke maar niet wilde snappen dat ik gewoon geen zin had om nieuwe kaarten (ook parter welke hetzelfde euvel had) aan te schaffen. Ik werd voor het blok gezet (zie volgende alinea) en zit nu met nieuwe kaarten welke ik aanschafte op 1-2-2010 welke blijken te verlopen op 1-12-2014. Er wordt dus nu al twee maanden bewust middels misbruik situatie (strippenkaart had ik niet meer en kon niet meer worden gekocht) twee maanden winst gemaakt. Ik werd mondeling bruut behandeld met een rij mensen achter mij door deze medewerker.

Ik wilde inchecken -> kaart ongeldig. Vervolgens lopend naar Zuidplein in plaats van in de bus naar een lastig te maken afspraak (drukke agenda betrokken arts) in ziekenhuis.

Ik heb dit alles ook bij inleveren kaarten geschreven in een begeleidende brief welke niet beantwoord wordt omdat de eerder genoemde medewerker meer zag in een onbeschofte manier van spreken dan luisteren en meedenken. Er wordt gewoon gezwegen dus RET laat ook dit handelen toe van de medewerker. Dat is welbewust liefst van twee maanden gezien de kaart. Als de RET aan fair play doet dan zou ik die kosten ook gecompenseerd krijgen. Ze weten dat individuen toch niks kunnen beginnen, wie schakelt als individu een dure advocaat in welke een honderdvoud kost van het te vorderen bedrag.

Ik denk dat we er goed aan doen als "slachtoffers" alle feitelijke kosten elk te verzamelen en dit van iedereen bij elkaar op te tellen waarna we vast en zeker allen samen zo'n hoog bedrag onrechtmatig aan de RET zaijn kwijtgeraakt dat een advocaat namens ons via een collectieve aanpak alle kosten inclusief rente en kosten rechtszaak verhaalt op de RET en/of verantwoordelijken.

Als we dit stelen willen noemen voor het gemak dan lopen er zat mensen rond welke nog geen cent gestolen hebben van mij in talloze jaren. De RET steelt dit jaar in amper twee maanden tijd gewoon even 38 euro en ze komen er mee weg. Het mag zelfs van een christelijke staatssecretaris want die gaf de toestemming door te gaan dus ook met wat mij overkwam. Als er nu maar genoeg lezers zijn welke hun eigen ervaringen (welke op hetzelfde neerkomt) hebben met elk de eigen bedragen dan ben ik niet alleen.

Dit is iets wat niet vraagt om individuen welke eigenlijke allemaal hetzelfde roepen maar om 1 gebundelde roep via iemand waar de RET niet om heen kan.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Inter »

Het mag zelfs van een christelijke staatssecretaris .
Van dit dieven kabinet zijn we gelukkig af .Die paar PVDA`rs die niks meer doen krijgen wel weer wachtgeld .
Overigens bij Qbuzz moet je er ook nog eens in Zoetermeer en Delft ermee reizen .

Hetzelfde Ministerie die 821.000 euro aan een ex bestuurder gaf omdat de Fransen dat niet wilden betalen .

Wachten op het volgende Bezuiniging kabinet .

Mona406
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2010 14:36

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Mona406 »

Ook ik ben behoorlijk pissed over het onrecht en de kosten waarmee ik opgescheept wordt!

Wil ik nietsvermoedend van Slinge naar het centrum van Rotterdam reizen krijg ik de mededeling "ongeldige pas" bij het poortje te zien...en er staat nog ruim 15 euro op en ik heb er niets mee gedaan.....Bij het poortje ernaast geprobeerd maar daar natuurlijk dezelfde melding.. Tja wat nu..ik wil toch de stad in.
Gelukkig was ik samen met mijn vriend dus dan maar samen door het poortje heen en zwart rijden. Bij Zuidplein maar uitgestapt omdat daar loketten zijn waar je info op kan vragen.
Wat blijkt nu dat ik zo'n oude anonieme kaart heb zonder geldigheidsdatum die , zonder bericht, zomaar is afgelopen....!!! Ze hadden dat wel even heel duidelijk in de media bekend mogen maken!!!! Ik ben namelijk een sporadische reiziger met OV en laad dus maar eens in de zoveel tijd mijn kaart op. Als ik elke week die kaart op zou laden had ik het eventueel wel kunnen weten.
Ik heb indertijd 7,50 voor die kaart betaald wat mij toen gezegd werd dat het een borg is, oftewel je krijgt het terug als je je kaart weer inlevert..!! Mooi niet dus. Ikmag gewoon een nieuwe kaart aanschaffen voor een systeem waar ik helemaal niet om gevraagd heb en wat ons gewoon door de strot wordt geduwd...! O wat een succes is het!! NOT! en dan komt het mooie nog.. Ik mag naast die 7.50 voor een nieuwe kaart ook nog een 2,50 administratiekosten gaan betalen om mijn tegoed op die oude kaart terug te krijgen, ( en een envelope en postzegel..) omdat zij in gebreken blijven met informatieverschaffen.. en dan nog.. waarom zou die kaart maar 5 jaar geldig zijn.. is alleen maar om geld te kunnen verdienen aan de reizigers..
Iedereen het OV in.. maak het lekker nog duurder weet je zeker dat iedereen met een ander vervoermiddel gaat reizen..!

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: ov chipkaart verlopen

Ongelezen bericht door Inter »

TJA Je doet er niets aan .
Zelfs in de Politiek hoor je hierover niets

Overigens ,ik heb mijn geld terug er zal geen €2.50 worden afgehaald .
Nu is dit door Translink toch gebeurd .

Die dieven bestelen ons wel .
Gelukkig was ik samen met mijn vriend dus dan maar samen door het poortje heen en zwart rijden.
Heb je eventjes geluk dat ze dat niet hebben gezien .

Maar als er niemand is beuken of trappen ze gewoon open .

Gesloten