LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inkomen onder de bijstandsnorm door kinderopvangtoeslag 2010
-
Inkomen onder de bijstandsnorm door kinderopvangtoeslag 2010
Het mag toch niet zo zijn dat je als parttime werkende alleenstaande moeder gestraft wordt door de verlaging van de kinderopvangtoeslag.
Mijn inkomen is net boven het bijstandsniveau. Het is moeilijk rondkomen. Maar in 2009 lukte het net. Nu gaat in 2010 de kinderopvangtoeslag omlaag. Door de lagere teruggave moet ik ineens 93 euro p/m meer eigen bijdrage betalen voor de kinderopvang. Dit betekent dat mijn inkomen onder de bijstandsnorm duikt.
Is het de bedoeling dat moeders in mijn situatie hierdoor gestraft worden?
Ik zou wel wat meer willen werken en doe daar al ruim 2 jaar mijn best voor maar het wil niet lukken! Je broek zakt ervan af en je bent bijna geneigd om dan maar helemaal niet meer te gaan werken. In de bijstand zou ik een paar tientjes meer te besteden hebben.
Mijn inkomen is net boven het bijstandsniveau. Het is moeilijk rondkomen. Maar in 2009 lukte het net. Nu gaat in 2010 de kinderopvangtoeslag omlaag. Door de lagere teruggave moet ik ineens 93 euro p/m meer eigen bijdrage betalen voor de kinderopvang. Dit betekent dat mijn inkomen onder de bijstandsnorm duikt.
Is het de bedoeling dat moeders in mijn situatie hierdoor gestraft worden?
Ik zou wel wat meer willen werken en doe daar al ruim 2 jaar mijn best voor maar het wil niet lukken! Je broek zakt ervan af en je bent bijna geneigd om dan maar helemaal niet meer te gaan werken. In de bijstand zou ik een paar tientjes meer te besteden hebben.
Re: Inkomen onder de bijstandsnorm door kinderopvangtoeslag 2010
Omdat je meer moet betalen zakt je inkomen niet onder de bijstandsnorm hoor, je betaald alleen iets meer aan opvang.Dit betekent dat mijn inkomen onder de bijstandsnorm duikt.
-
Ik snap dat mijn inkomen niet minder wordt maar mijn besteedbaar bedrag wordt wel minder dan het besteedbaar bedrag dat ik zou hebben als ik niet zou werken en een bijstandsuitkering zou ontvangen...
Dat je meer moet betalen heeft er meer mee te maken dat je blijkbaar een redelijk dure kinderopvang hebt, met een uurtarief boven de (nieuwe) grens. Het deel boven die grens moet je volledig zelf betalen. Zou je uurtarief onder het (nieuwe) maximale uurtarief liggen, dan zou er niets in je situatie veranderen.
Het ligt dus meer aan de soort opvang en het tarief van de kinderopvang waarbij je zit. Overigens stijgt het maximale tarief voor de kinderopvang van 6,10 naar 6,25, dus misschien dat het niet over kinderopvang gaat maar over gastouderopvang? Anders zou de kinderopvangtoeslag nl. niet dalen.
Het ligt dus meer aan de soort opvang en het tarief van de kinderopvang waarbij je zit. Overigens stijgt het maximale tarief voor de kinderopvang van 6,10 naar 6,25, dus misschien dat het niet over kinderopvang gaat maar over gastouderopvang? Anders zou de kinderopvangtoeslag nl. niet dalen.
-
Het bedrag wat je per uur terugkrijgt voor dagopvang (kinderen onder de 4) is door de belastingdienst niet verlaagt maar zelfs verhoogd, het bedrag per uur voor bso is aanzienlijk verlaagd. Het is bijna 40 cent per uur minder. Vorig jaar zat het uurtarief van de kinderopvangorganisatie waar ik opvang afneem ongeveer gelijk aan het uurtarief dat ik terugkreeg van de belastingdienst. Het uurtarief voor 2010 is geindexeerd. Ik weet dat de uurprijs per instelling nogal verschilt. 'Mijn' instelling werkt met modaliteiten, uren op jaarbasis voor bv een hele bso dag en voor vso of nso. Deze uren liggen per modaliteit iets hoger en daardoor is het uurtarief heel redelijk. Kinderopvangorganisaties waar je per uur kunt afnemen hebben daarentegen veel hogere uurtarieven. Een andere kinderopvangorganisatie is eigenlijk ook niet mogelijk, de dichtsbijzijnde andere instelling ligt 20 km verderop net de andere kant op dan waar ik naar toe moet voor mijn werk.
Het tarief voor de BSO is inderdaad verlaagd van 6,10 naar 5,82, terwijl het tarief voor de kinderopvang naar 6,25 is gegaan. Dat is dus 43 ct verschil per uur. Voor 94 euro verschil moet je dan gemiddeld zo'n 40 uur BSO per week hebben. Dat lijkt mij erg veel, aangezien je kind ook een groot deel van die tijd op school zal zitten. Dus wellicht is het tarief van je BSO ook veel meer gestegen dan de toeslagen?
-
Hoeveel kinderen heeft andwagirorootje?
-
ff goed lezen
(180 euro per maand voor 2 kinderen)
-
Ok, dan heeft ze volgens die berekening van kweenie dus elk kind 20 uur op school zitten. Dat is aan de hoge kant maar zeker niet abnormaal. Overigens heb ik de bijdrage van haar even nagelezen en ik zie je citaat nergens staan.