LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blokverwarming

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5520
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Blokverwarming

Ongelezen bericht door Radar »

Veel bewoners met blokverwarming kregen dit jaar de schrik van hun leven bij het zien van de energierekening. Deze toonde vaak extreem hoge bedragen en onbegrijpelijke berekeningen. Maar wat is blokverwarming eigenlijk? En vanwaar de hoge rekeningen? Radar zoekt het uit en vertelt waar bewoners met klachten terecht kunnen.

Naar de uitzending

obscura228
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 dec 2009 16:16

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door obscura228 »

Ik heb blokverwarming en kreeg deze zomer de afrekening van seizoen2008-2009. Ik ben echt geschrokken ik moest 844,94 bijbetalen.
Ik persoonlijk vertrouw die pijpjes niet zo die aan de verwarming hangen.
Uit voorzorg heb ik nu speciaal 2 verwarmingen niet meer aanstaan. De andere verwarmingen staan wel aan een met thermostaatknop en de andere 2 met gewone knoppen. Om op deze een thermostaatknop te zetten moet ik dat zelf betalen iets van 100 euro per stuk.
Ik heb er wel over gebeld hoe dat bedrag zo hoog was maar een ander bedrijf doet de uitvoering van de opname " ISTA Nederland B.V.".
Ik heb een hoekwoning ( beganegrond) en de woning is gedeeltelijk geisoleerd.
De zijmuur voelt dus echt koud aan. Volgens de verhuurder/verkoper is verdere isolatie niet mogelijk.

jonis
Berichten: 2834
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door jonis »

obscura228 schreef:Ik heb blokverwarming en kreeg deze zomer de afrekening van seizoen2008-2009. Ik ben echt geschrokken ik moest 844,94 bijbetalen.
.
Bij mij stook ik gewoon met CV met een 2 onder 1 hoedje;
Afrekening in de zomer;

Winter 2005/6 gasverbruik 1536
Winter 2006/7 gasverbruik 1123
Winter 2007/8 gasverbruik 1296
Winter 2008/9 gasverbruik 1568

Eigenlijk valt het verbruik van de 2 jaren voorafgaand aan seizoen 2008/9 uit de toon en als daarop het voorschot krap berekend is kan ik me wel wat voorstellen bij het bijbetalen op een eindafrekening, maar uiteraard geen 844,94...maar het is wel royaal 20% hogere verbruik t.o.v. het jaar ervoor en bij hogere gasprijzen.

RobbyMeyer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2004 00:32

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door RobbyMeyer »

Hallo,
Ook ik heb grote bedenkingen tegen blokverwarming en de prijzen die daarvoor gerekend worden.

In mijn geval betreft het een blokverwarming d.m.v. Stadsverwarming voor 41 woningen. Onze huiseigenaar, die de verwarming betrekt van de Eneco, rekent ook met hen het totale verschuldigde bedrag af en verdeelt de kosten over 'het blok'. De bewoners (geen gas-aansluiting in hun huurhuis, alleen electra) kunnen niet anders dan die verwarming afnemen van de huiseigenaar en betalen iedere maand bij hun huur een voorschotbedrag. De afrekening gaat via een verdeelsleutel van vastrecht (per woning én per aantal radiatoren) en het verbruik (via verdampingsmeters).
Nadat ik een jaar lang 45 euro per maand had betaald als voorschot (540 euro voor ca. 6 maanden verwarming) moest ik bij de eindafrekening ruim 950 euro bijbetalen, en dan wel graag binnen 3 weken !!! Betaal dus (ALLEEN voor de verwarming) meer dan 1500,- euro per jaar voor 6 maanden stoken voor een huis van 100 m2 ! Hierboven op komen dus nog de maandelijkse Eneco-termijnen voor electra en alle vastrechten en belastingen.
Langdurige leegstand van een woning (komt ook in deze tijd nog voor) geeft een verhoging van het vastrecht voor de woningen die wél bewoond worden, want het totaalbedrag die aan de Eneco moet worden betaald wil de huiseigenaar hoe dan ook binnenhalen !

Na die hoge afrekening in 2004 ben ik enorm gaan bezuinigen op mijn verbruik door 7 van de 9 radiatoren niet meer te gebruiken en dat gaf, behalve een veel kouder huis, een besparing van >60% in mijn verbruik ! Maar in mijn totaalafrekening is daar niets van te zien, want de Stadsverwarming is de afgelopen 5 jaar ieder jaar met 20% duurder geworden. Wordt tijd dat er eens iets wordt gedaan aan deze energie-maffia !
Stadsverwarming zou volgens de eerste opzet nooit duurder mogen zijn dan gasverwarming via een (eigen) c.v.-ketel, maar dat is al jaren geleden losgelaten volgens mij, en niemand controleerd dit !


lindaboerman
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 dec 2009 15:25

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door lindaboerman »

Bij de metingen van vorig jaar bleken 2 meters in mijn appartement kapot.
Deze zijn meegenomen en de eindstand is geschat.
Ik moest bij de afrekening bijbetalen, maar kon toen al niets bewijzen en het bedrag was nog te doen.
Dit jaar staan de 2 kapotte meters weer op de afrekening. Na een telefoontje met Ista blijkt dat ze de meterstanden van de 2 kapotte meters alsnog hebben achterhaald. Met als resultaat: een gigantisch verbruik (in mijn kleine badkamertje notabane). Nu is het aan mij te bewijzen dat zij fout zitten.
Ik wens mijzelf hierbij veel succes en hoop dat de aflevering hierover ons allemaal kan helpen.

Bergschot flat breda
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2009 21:24

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Bergschot flat breda »

Ik ga er vanuit dat er op 21-12-2009 inderdaad aandacht wordt besteedt aan het onderwerp en er aan de kijkers ook meteen wordt uitgelegd waarom het allemaal zo lang heeft moeten duren.Op het forum zijn diverse berichten te lezen van mensen die voor nop voor de tv hebben zitten wachten.

Maar we mogen er toch vanuit gaan dat de europese waakhond dit monopolie snel gaat doorbreken en dat we starks gewoon weer kunnen genieten van een warm huis met acceptabele kosten.

Ik ga nu zelf een tussenwand plaatsen en heb net een ondervbloer geled tegen optrekkende koude.Maar het grootste probleem bij onze bovenste woonlaag is de isolatie van het dak c.q ons plafond.Er schijnt een onderzoek van de woningstichting geweest te zijn naar de energie waarden van de woningen maar tot op heden heeft niemand de uitkomst mogen inzien.Deze week maar weer eens bellen met mevrouw smolders want de brief ze zou sturen met de afspraak van verekening stookkosten omdat ik in tegenstelling tot de rest van de flat enkel glas heb wil ook maar niet komen.

Bergschot flat breda
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2009 21:24

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Bergschot flat breda »

lindaboerman schreef:Bij de metingen van vorig jaar bleken 2 meters in mijn appartement kapot.
Deze zijn meegenomen en de eindstand is geschat.
Ik moest bij de afrekening bijbetalen, maar kon toen al niets bewijzen en het bedrag was nog te doen.
Dit jaar staan de 2 kapotte meters weer op de afrekening. Na een telefoontje met Ista blijkt dat ze de meterstanden van de 2 kapotte meters alsnog hebben achterhaald. Met als resultaat: een gigantisch verbruik (in mijn kleine badkamertje notabane). Nu is het aan mij te bewijzen dat zij fout zitten.
Ik wens mijzelf hierbij veel succes en hoop dat de aflevering hierover ons allemaal kan helpen.

mat85
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2009 15:11

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door mat85 »

Volgens een woordvoerder van WMS (concurrent Ista) liggen de problemen van de blokverwarming in de volgende onderdelen:

Veel warmteverlies bij transport warmte door het buizenstelsel
Schatting van meterstanden(wanneer mensen niet thuis zijn)
Centrale ketels die dag en nacht gestookt worden
Verkeerd doorberekende gasprijzen door VVE's

Mogenlijk word er ook niet goed genoeg gezocht naar een goedkope gasleverancier, omdat het niet om de eigen portemonee gaat of er contracten zijn bij dure leveranciers worden deze aangehouden.

Het zou niet zo moeten zijn dat je 1500,- verstookt aan een enkele radiator en een woning van 75m2...

Zolang hier geen aandacht aan besteed word door de consumentenprogramma's en de overheid is overstappen naar een ander systeem de enige optie. En zie dat maar weer eens te realiseren/bekostigen met je VVE..

Mensen zeggen noodgedwongen hun huur op omdat ze niet onder de extreme stookkosten uit komen, wanneer word hier wat aan gedaan!?

lavida66
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:06

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door lavida66 »

ik woon sinds anderhalf jaar in mijn nieuwe woning,maar ben genoodzaakt om weer te verhuizen,door de blokverwarming.ik kreeg een eindafrekening van 1000 euro.ik betaal 200 euro per maand aan de blokverwarming,en 121 euro aan het energie maatschappij.mijn oppervlakte van het huis is 70 m2.heb maar 1 verwarming aan gehad,afgelopen jaar.mijn vriend heeft ook blok verwarming,en moest over een korte periode ook een flink bedrag bij betalen.hij is nu de blok verwarming aan het testen.hij houd de verwarmingen uit,ligt met een deken en muts op,op de bank,en gaat van ellende vroeg naar bed.ben zeer benieuwd naar de uitzending

Mel...
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2009 19:28

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Mel... »

Zoals ik al in het andere topic over dit onderwerp had verteld, heb ook ik te maken met deze hoogst belachelijke rekeningen!
Ik heb een woonkamertje van 18 m2 en dat is ook tevens de enige plek in het appartement van 35 m2 waar ik de verwarming aan heb.
Ik moet 640 euro bijbetalen, nadat ik een voorschot betaald heb van 505 euro. (dat zijn de servicekosten in de huur)
Dat betekend dus dat ik totaal 1145 euro verstookt heb in een half jaar tijd, in dit kleine prut hokkie.
Ik heb de woningbouw gebeld en ze waren gelukkig erg schappelijk en wilden het samen gaan uitzoeken. De wijkmeester van dit pand is ook geweest en ook hij snapte er niks van. Hij zou me helpen. Ook is me opgevallen dat de verwarming heet is 's morgens als ik uit mijn bed kom, terwijl hij toch echt dicht zit. De meter tikt natuurlijk dan wel door! Ik vind het een grote bezeikerij en ik hoop dat hier veel aandacht aan besteed wordt want dit zijn spookrekeningen!

kartellie
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 dec 2009 15:06

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door kartellie »

Wat ben ik blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen kan ik eindelijk ook is me klachten/opmerkingen kwijt over blokverwarming
al jaren heb ik daar klachten over uit ik ook bij de woningbouw die doen daar eigenlijk niks aan systeem is verouderd, ja dat snap ik ook wel maar we betalen wel toren hoge bedragen voor warmte dat wil zeggen als er voldoende warmte word gegeven afgelopen weekend was het niet warmer te stoken dan hooguit 17 graden!!!!!!met alle radatoren open!!!!!!!!!!!! en dan komt weer de firma Feenstra wat klungelen, ook daar heb ik weinig vertrouwen in al is het ook zo dat zei niet meer kunnen doen dan die oude troep een beetje oplappen,[oplossing kost geld natuurlijk]
dan hebben we daarnaast zeker niet in de laatste plaats te maken met de firma Ista die de berekening maakt vroeger werd dat door een andere firma gedaan en werden ook de buisjes vernieuwd nu gaat dat zeggen ze lang electronise weg ?!!
in mei word de berekening opgemaakt met de kerst hoe bedenken ze het mag je betalen ,de rekening is voor een normaal mens niet te volgen en dat ligt niet alleen aan mij want vraag ik het andere weten ze het ook niet wel weet ik dat de kosten abnormaal hoog zijn zowel voor de zogenaamde warmte+komen daarbij nog is administratie kosten etc etc al met al een hoge rekening
vooruit betaald hebben we nu 1280€ moeten daarop nog 424€ bijbetalen!!!!!
daarvoor krijgen we dan?!! geen warmte voldoende stoken ook nog bewust dus niet van alles s'nacht aan laten staan is het helemaal niet te betalen,komen voor mij nog de kosten bij voor de bijverwarming electrische kachel,s en electrische deken, probleem is ook dat ik vaak alleen sta mensen durven geen vuist te maken en de woningbouw heeft wel de middelen me onder druk te zetten,met aanmaningen en dan in een later stadium incaso
reden te meer dat ik blij ben dit forum te hebben ondekt en dat ik niet alleen sta en dat het zeker een zaak is waar hoognodig aandacht aan moet worden besteed
ik durf gerust hier hardop te zeggen dat ik het gevoel heb te maken te hebben met verwarmings maffia de woning stichting krijgt een kostenplaatje en verhaalt dat op een niet te volgen manier terug bij de bewoners

het gaat hier om woningstichting ouder amstel die nu ook nog samen is gegaan met openhaard !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sorry voor het lange verhaal maar lucht een beetje op ook eindelijk je verhaal te kunnen vertellen aan je [lotgenoten]

lips
Berichten: 0
Lid geworden op: 20 dec 2008 17:04

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door lips »

kijk eens op de site van hbo-kennisbank, hieronder de link.

http://www.hbo-kennisbank.uvt.nl/cqi/hu ... i?fid=4682

onder punt 3.2.3. op pagina 25 staat dat radiatormeting is niet toepasbaar op een 1 pijpssysteem

Ook het collectieve systeem klopt niet.
Daar een nieuwe bewoner over een heel jaar moet meebetalen,terwijl hij in december is ingestapt.
Dus niet naar ratio !!!!

Tevens is radiator meting een relatieve meting.

In 2006 is de ijkingswet niet meer van toepassing, maar de meters moeten eigelijk om de 2 jaar gecalibrieerd worden , (wat niet wettelijk is)

Dus met andere woorden -- we maken regels voor anderen, en uitzonderingen voor onszelf.

Waar blijft voor mensen die op een blok(stads) verwarming zitten de keuze om een goedkopere aanbieder te nemen.We zijn genoodzaakt om af te nemen !!!!!

lavida66
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:06

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door lavida66 »

ook ik heb blokverwarming sinds een jaar de laatste 6weken van 2008 kreeg ik de afrekening van 6weken blokverwarming ik betaalde als voorvoorschot 125euro daar kwam by 125eurodus heb ik in die weken 250euro verstookt let op alleen aan de verwarming een radiatorin de woonkamer de rest stond op vriesstand ik schrok me kapot daarom heb ik over 2009 de verwarming uitgelaten omdat ik wil weten of dat allemaal wel klopt heb laatsde woning bouwvereniging gebelt en gezegt dat ik twyfel aan de eerlykheid van dit systeem en daarom weiger om te stoken tot myn grote verbazing kryg ik te horen dat ze me wel begrypen dat ik het niet vertrouw dus lykt my dat ze weten dat dit systeem niet deugt het kan haast niet anders dat dit hun melkkoe is naar myn meningf is dit pure oplichtery het word hoog tyd dat depolitiek hiedr tegen gaat optreden met my zyn er zo tienduizenden dieworden gewoon bestolen en ook nog beschermt door de wet hoop dat radar hier echt wat tegen gaat doen want zo kan het niet langer doorgaan met deze mafiapraktyken

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Wij hebben hetzelfde ook gehad in Nijmegen met Portaal (verhuurder) en Nuon
Ik was ineens meer dan het dubbele aan eenheden gaan gebruiken. Mijn partner dacht in eerste instantie dat het kwam doordat we samen waren gaan wonen. Ja, met de stroom of waterrekening kun je dat misschien merken, maar met warmte ...

Omdat we flink zuur waren dat we 500 euro bij moesten betalen ipv 300 terug, kwamen we al zeurend in gesprek met bewoners in een ander deel van Nijmegen die een protest hadden aangetekend bij Portaal. Ik ben dat voor onze wijk ook gaan doen.

Heeft me veel energie gekost - maken van pamfletten en rond brengen - brieven schrijven, vervolgens strookjes met handtekeningen verzamelen om aan de brief toe te voegen enz ....., maar uiteindelijk kregen veel mensen toch geld terug. Nuon had een verkeerde nota gestuurd en was door Portaal gewoon 1 op 1 doorberekend aan de huurders.

Maar wat nog stuiterder was, is dat in eerste instantie wijzelf de schuld kregen. Wij hadden lange gordijnen, totaan de grond en daardoor waren de stookkosten dus hoger. Flauwekul, want die zelfde gordijnen hingen er dat jaar ervoor ook.
Wel hadden we een hele warme zomer dat jaar en mijn inziens had dat voor extra verdamping gezorgd. Maar dat kon volgens hen niet. Warmte van buiten af kon geen invloed hebben op de verdamping metertjes. Ik hoor vanavond in de uitzending dus wat anders.

Dit jaar wordt het spannend. We zijn intussen verhuist en wonen nu in Rotterdam. Ook een flat uit de jaren 60 en inderdaad ... blokverwarming. Dit keer wel andere metertjes, nm. digitaal. Ik heb alleen geen referentie materiaal en de flat heeft een jaar leeg gestaan. Ben benieuwd wat er voor ons uitkomt dit jaar.

ykeb
Berichten: 0
Lid geworden op: 21 dec 2009 21:24

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door ykeb »

Ik ben heel blij met deze uitzending. Ik heb er zelf al de laatste 3 of 4 jaar mee te maken. Het ergste is dat je nergens terecht kan. Ik werd zelfs verwezen naar de Ministerie van Economische Zaken omdat zij eigenaar zouden zijn van de blokverwarming...

123controle
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2009 08:50
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door 123controle »

Blokverwarming levert veel problemen op. Ook gewone jaarafrekening van energieleveranciers zijn nauwelijks te begrijpen. Daarom kan je op de site http://www.123controle.nl je energierekening laten controleren. Maar dan moet je in het geval je blokverwarming hebt wel weten bij welke leverancier je zit.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Shine »

Maar dan moet je in het geval je blokverwarming hebt wel weten bij welke leverancier je zit.
........... en wat voor leveringscontract er afgesloten is !!
Het narekenen op vermelde site lijkt leuk, maar ik vraag me serieus af wat blokverwamrers hier aan hebben. Zij hebben te maken met eenheden waar al het nodige mis mee is. (de verdamping van, terwijl die radiator helemaal niet aan staat) en een omrekening. Dit kernprobleem moet eerst uitgezocht en opgelost worden alvorens je überhaupt iets hebt aan een narekenen. Dat is stap 2.

In iedergeval werd nu wel duidelijk wat mensen die blokverwarming hebben kunnen ondernemen en onderzoeken.
1). Bij welke leverancier de VVE of verhuurder is aangesloten en welk contract
(als extra attentiepunt zou ik willen aanhalen dat het best mogelijk is dat dergelijke leverings overeenkomsten kortingen krijgen omdat het massafname is!. Vraag dus naar de tariefstelling van gas van het contract!);
2). Onderzoeken hoe oud die verhipte ketel is die staat te loeien

Vervolgactie onderneem je vervolgens vanuit de VVE of richting de verhuurder.

Jammer is wel dat het aspect van verdamping van de vloeistof in die radiatormetertjes naar mijn idee behoorlijk onderbelicht is gebleven. Je radiator en dus dat metertje zal bijv. maar in de zon hangen....of.. je metertje verdampt omdat je buren hun radiator hebben opengedraaid, daardoor jouw appartement vanzelf opgewarmd wordt en jouw radiatormetertje zonder stoken ook verdampt!
Wat moeten blokverwarmersmet dit probleem?

onno en jose
Berichten: 0
Lid geworden op: 22 dec 2009 03:04

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door onno en jose »

Wij zijn al jaren aan het vechten (5 jaar) met de VVE en Techem.
Na onverklaarbare afrekeningen, tussen de 400 en 600 euro bijbetalen, hebben we dit jaar toch de rechtszaak gewonnen.
Helaas vechten we tegen 2 grote instanties die niet tegen hun verlies kunnen en gaan in hoger beroep.

Dit alles begint 26 januari en zo worden we dus toch weer op kosten gejagen.
Gezien het feit dat dit via Den Bosch gaat, moet er dus een advocaat naar toe.
Dit grapje gaat ons gemiddeld 2000 a 2500 euro kosten, als we de zaak weer winnen krijgen we hier een deel van terug.
Helaas vergissen ze zich in mij en ik weet dat ik gelijk heb en ga ook zeker door, al is het alleen maar om de deuren voor anderen wat verder open te zetten.

Natuurlijk houden we jullie op de hoogte.

Hartwip
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2009 08:45

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Hartwip »

In mijn woning zijn de kosten voor de blokverwarming zo extreem gestegen omdat Essent met Techem in zee is gegaan. Dit bedrijf heeft nieuwe metertjes geplaatst en wel precies boven de verwarmingsbuisjes , terwijl de metertjes ook helemaal links of rechts op de radiator geplaatst hadden kunnen worden. De stukjes buis geven continue warmte af, ook als de verwarming niet aan staat. De metertjes registreren dit en ziedaar de extreem hoge rekening. Voor iets wat ik niet verbruikt heb. Hier is over nagedacht. De slimmerikjes. Wel ten kostte van mijn niet zo volle beurs. Geboefte eerste-klas is het. Ben lichtelijk verhit van woede maar ieder nadeel heeft zijn voordeel. Is de rekening straks misschien iets minder hoog omdat ik nu de verwarming niet aan hoef te zetten. Jopie Aertse.

Gesloten