LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Ik kreeg een afrekening van de fameuze NEM en daarop staat een regiotoeslag van ruim 0.16 euro per m3. In mijn contract staat dat dit voor alle energiemaatschappijen hetzelfde is.

Een kleine speurtocht op internet heeft me geleerd dat er geen eenduidig tarief wordt gehanteerd. En dat het ook erg moeilijk is om te achterhalen hoeveel de verschillende maatschappijen in rekening brengen. Na een half uurtje heb ik slechts het volgende kunnen vinden:

Delta rekent 0.1059 incl btw
NUON 0.0089 incl btw
Woonenergie.nl geef aan 0.0107
Energie:direct 0.01190 incl btw. (volgens mijn nieuwe contract)
En volgens het contract van de NEM is het dus 0.1628 incl btw, met de vermelding dat de toeslag voor elke leverancier hetzelfde is.

Mijn vraag is dus:"zou er nu wel of niet sprake moeten zijn van een algemeen tarief?"
Zo ja, hoe komt het dan dat er geen toezicht-instantie is die ingrijpt.
En zo nee, waarom wordt er door zoveel maatschappijen geen melding gemaakt over hoeveel ze in rekening gaan brengen. Dat zou toch verplicht moeten zijn? Op deze manier valt er nooit iets te vergelijken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door Shine »

Antwoord: Zie
http://www.gasterra.nl/contact/gasprijs ... eslag.aspx

Nee men is niet gehouden aan de indeling en prijzen gepresenteerd door GasTerra.

Ik woon in regio A, oftewel regio 4. Opmerkelijk genoeg zou ik bij de NLenergie wel gasregiotoeslag moeten betalen, terwijl ik bij de meeste geen gasregioteoslag hoef te betalen. Immers, ik zit dichtbij de 'gasbron'.

Hm, ik geloof dat u een bijzonder interessant punt onder de aandacht hebt gebracht, wat verder uitgezocht dient te worden.

stofzuigertje

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@Shine.

Het nog betere antwoord is;

Elke regio heeft ander gas, dit veroorzaakt bij vele aanbieder een Calorie toeslag of korting.

Verder zijn transport kosten per regio..

U moet vooraf goed informeren en meerdere site's van aanbieders vergelijken voor U een product af neemt.

Het berekenen kost ook geld en sommige kiezen daarom voor landelijk zelfde prijs... en hopen dat dit kostendekkend is.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door Shine »

stofzuigertje schreef:@Shine.

Het nog betere antwoord is;

Elke regio heeft ander gas, dit veroorzaakt bij vele aanbieder een Calorie toeslag of korting.

Verder zijn transport kosten per regio..

U moet vooraf goed informeren en meerdere site's van aanbieders vergelijken voor U een product af neemt.

Het berekenen kost ook geld en sommige kiezen daarom voor landelijk zelfde prijs... en hopen dat dit kostendekkend is.
@ Stofzuigertje: Nou zoveel beter vind ik uw antwoord helemaal niet. Sterker nog u haalt wat zaakjes door elkaar, waardoor uw antwoord ook incorrect is.
U impliceert dat calorische waarde gelijk staat aan regiotoeslag. Dit is niet waar. Daarnaast hebben we op de door u overige aangehaalde kostenaspecten geen keuzevrijheid, het is namelijk netbeheerder gerelateerd.

Calorische waarde wordt niet meegenomen in de prijsvergelijking. Kan ook niet omdat calorische waarde een ander berekenings procedee is. Dit wordt maandelijks vastgesteld. Calorische waarde heeft daarnaast ook niets te maken met gasregiotoeslag.
Op uw jaar/eindafrekening kunt u het begrip calorische waarde vinden. De calorische waarde ontstaat door het samenvoegen van verschillende soorten gas. De calorische waarde geeft aan hoe snel een brandstof in staat is 1 kg water van 14.5 graden Celsius naar 15,5 graden Celsius, bij atmosfeerdruk, te verwarmen = energieinhoud. Bedoeld wordt de hoeveelheid energie in een kubieke meter aardgas.
Het is dus klinkklare onzin om dit onderdeel aan te dragen want dat heeft binnen en met dit topic onderwerp 'REGIOTOESLAG' totaal niets te maken! En daarnaast hebben we ook geen invloed op deze kostenberekening.

Zie en lees u in:
- http://www.energieleveranciers.nl/page/ ... pag_id=399
- http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &view=next

Gasregiotoeslag heeft te maken met de afstand van het winningsgebied, Groningen! Hoe verder je van Groningen woont, hoe duurder het geleverde aardgas is. Om die toeslag vast te stellen is nederland in 10 regio's verdeeld. De indeling en prijzen zijn gepresenteerd door GasTerra. Staat de regio indeling vast, geldt dat echter niet voor die GasTerra gasregiotoeslag prijs. De leverancier kan zich aan die prijs houden maar is hiertoe niet verplicht. Inderdaad, de gasregiotoeslag wordt door de leverancier bepaald. Hierdoor zijn/kunnen er per regio kleine toeslagprijsverschillen per leverancier ontstaan. Kortom, dus ook opletten wat de leveranciers hiervoor rekenen.
Het zou me niet verbazen wanneer KwH/M3 prijsstunters zoals inderdaad NLenergie (NEM) hier ook weer een hoger tarief (zoals ook het vastrecht levering per product) hanteert dan menig ander leverancier.

Transportkosten: ook hier hebt u geen invloed op. Dit zijn netbeheerkosten.

priusje
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2009 16:19

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door priusje »

De Regiotoeslag voor gas is door Gas Terra vastgesteld op EUR 0,00 per m3, voor de noordelijke provincies en EUR 0,0261 voor Zeeland. (Overige Provincies liggen daar tussenin). Gas Terra geeft tevens aan, dat volgens het principe van de vrije markt de Gasleverancier uiteindelijk zelf vaststelt wat hij aan zijn afnemers doorberekent, zodat de Regiotoeslag geen "vast" bedrag is.
Mijn leverancier "Dong" in Noord Brabant zou volgens het staatje van Gas Terra EUR 0,0179 per m3 aan Regiotoeslag moeten afdragen.
Over 2008 blijkt er echter EUR 0.066 per m3 te zijn berekent en in 2009 is dit zonder verdere kennisgeving verhoogd tot EUR 0,14 per m3. (Dus het 8-voudige van hetgeen Dong zelf moet afdragen aan Gas Terra). Op mijn schriftelijke vragen aan Dong, waarom er 8 x meer wordt berekend dan er aan Gas Terra moet worden afgedragen, wordt medegedeeld, dat dit te maken heeft met de afstand tot Slochteren. (Maar dat zit toch al in die EUR 0,0179 verrekend?)
Door zo de gasprijs te manipuleren blijft er van de ooit aangeboden "goedkope" gasprijs niets meer over en betaal ik uiteindelijk de hoofdprijs. Dergelijke praktijken zijn m.i. niet geoorloofd. Reden waarom ik naar een andere leverancier ben overgestapt

CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Ik ben zojuist gebeld door de boeven van de NEM. De dame legde mij uit dat de leveranciers zelf mogen vaststellen hoeveel opslag ze de klant berekenen. Dit klop ook met het verhaal van een van de forumleden.
Toen ik haar aansprak op de tekstregel: "Deze opslagen zijn voor iedere leverancier hetzelfde", en dat ik dat dus misleidend vond, begonnen de vaagheden. Ik zou het niet goed hebben gezien. Ik zou het niet goed hebben vergeleken. En uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik ervoor had getekend en er dus niet meer op terug kon komen. Zover ik weet is een handtekening onder een misleidend contract niet rechtsgeldig. Maar wie gaat er voor 140 euro (dat wat ik in twee jaar meer aan toeslag heb betaald dan bijvoorbeeld bij Nuon het geval zou zijn geweest) naar de rechter? Precies, niemand. Dus: "gewoon doen", dat misleiden.

Roepen dat je tarief zo laag is, maar dan dat stukje wat je zogenaamd goedkoper bent, als toeslag op een andere post schuiven.
Een tariefverhoging (van het 'normale' tarief) dient nu te worden gecommuniceerd naar de klant. Bij een verhoging van de opslag, of de transportkosten is men dan niet verplicht. Zo worden die posten instrumenten die worden ingezet om klanten te misleiden. Dergelijke maatschappijen zouden zo snel mogelijk van de markt afgehaald moeten worden.

Zijn toezichthouders (van welke soort dan ook) in Nederland dan alleen maar in het leven geroepen om het 'domme volk' de illusie te geven dat alles goed geregeld is? Iedereen heeft er last van, maar niemand doet iets.

Door de regiotoeslag niet bindend te maken voor elke leverancier, wordt vergelijken van leveranciers moeilijk. Is dat de 'winst' van de marktwerking?
Je bent overgeleverd aan de vergelijkingssites om het werk voor je te doen. Maar hoe weet je welke site betrouwbaar is? Ook dat moet de ervaring eerst leren. Door schade en schande dus. Maar voornamelijk door schade van de consument.

Mijns inziens zou moeten worden vastgelegd dat de regiotoeslag die door gasterra wordt vastgesteld en die leveranciers moeten afdragen, zonder opslag moet worden doorberekend aan de klanten. Dan zijn we al van één misleidings-instrument af.

Om marktwerking goed te laten verlopen, moeten zaken wel simpel met elkaar te vergelijken zijn. In de reisbranche was het ook jarenlang onduidelijk wat een reis van 1000 euro je uiteindelijk ging kosten, omdat in de advertenties nooit stond welke 'opslagen' er allemaal zouden worden berekend. Uiteindelijk zijn daar regels voor gekomen die 'verborgen' kosten verbieden. Het wordt tijd dat dat voor alle markten gaat gelden. Dan kunnen we als consument eindelijk weer zelf een goede vergelijking en keuze maken. In plaats van te zijn overgeleverd aan boeven en hun o zo welwillende adviseurs. (denk even aan de banken).

Het wordt tijd dat RADAR hier ruchtbaarheid aan geeft, want heel veel consumenten weten van deze praktijken niets af en worden zo jarenlang benadeeld. Eigen schuld dat je je laat oplichten? Het overkomt iedereen. Ook diegenen die denken dat zij niet zo dom (zullen) zijn.

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door misti »

regiotoeslag licht meestal om en om hetzelfde.. de enige die er veel duurder mee is is de NEM omdat ze met "inkoopprijzen" gas verkopen.. nouja ze moeten natuurlijk ergens aan verdienen en de meeste mensen kijken dat juist niet na.. heb zelf als deur aan deur verkoper gewerkt voor een andere maatschappij en er zijn zoveel verschillende bedragen dat je door de bomen het bos niet meer ziet... mensen weten echt niet meer waar ze precies op moeten letten

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik zie op mijn eindafrekening van eneco nergens regiotoeslag staan :?
Dus dan concludeer ik dat ik niks betaal voor regiotoeslag. :wink:

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door misti »

regiotoeslag kan ook neergezet worden onder leveringskosten of het zit berekent in de vaste kosten onder het kopje verbruik.. maak je maar geen zorgen hoor:P zeker weten dat je het betaald.. anders ga ik ook naar dezelfde maatschappij:)

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door elmo43 »

Zou dit dan wel vermeld moeten worden als het onder algemene kosten zou vallen.
En daar staat dus niks van vermeld. :?
Zo weet je dus niet wat je aan regiotoeslag betaald, of zie ik dit verkeerd.??

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door misti »

over het algemeen zijn de jaarrekeningen een rommeltje. Wat je zou kunnen doen is even je maatschappij opbellen en vragen wat je daarvoor precies betaalt. ( inc. of excl. btw )
want echt duidelijk zijn de maatschappijen vaak niet.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door Shine »

Zo weet je dus niet wat je aan regiotoeslag betaald, of zie ik dit verkeerd
Dit kun je terugvinden op de website van de leverancier en in hun prijspresentatie(s). Let vooral op de kleine lettertjes!
In het andere geval in je contract wat je al hebt.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ja idd ik zag dat het in de prijs zit inbegrepen. :wink:

korsteed
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jan 2009 17:01

Re: Is regiotoeslag voor gas nu wel of niet een vast tarief?

Ongelezen bericht door korsteed »

Dit is volgens mij gewoon het model van Nederland Energie.

Zet een heel goedkope leveringsprijs op de website. (er staat nu 0,1192; is bij andere vaak >0,25), maar maak alle andere prijzen veel hoger (regio-toeslag, vaste lasten) in de hoop dat mensen kijken naar het leveringstarief en dan overstappen. En dan de grote verrassing: het tarief is variabel en dat kunnen ze, als je eenmaal klant bent, gewoon verhogen.

Gesloten